Vill du spara pengar om du kör försiktigt?

Mer än varannan svensk gillar idén med bilförsäkringar där ansvarsfulla förare kan få billigare premier visare en undersökning gjord under 2015. Det kan bli ganska stora besparingar för dig som kör försiktigt.

Med dagens moderna teknik går det ju att se hur man kör. Kör man fort, långsamt, ryckigt, för hetsigt? Försäkringsbolag är ju såklart intresserade av detta, då ett dåligt körbeteende ökar riskerna för olyckor och därmed kostnader för dem.

De skulle ju därför kunna tänka sig att premiera de som kör försiktigt genom att ge billigare försäkringspremier. Detta är ju en glädjande nyhet för de som kör försiktigt, men kanske mindre kul för de som kör som biltjuvar!

Eftersom jag tillhör den första gruppen tycker jag såklart det är en strålande idé rent privatekonomiskt. Men från ett trafiksäkerhetsperspektiv tycker jag såklart också det är bra om det nu kan få en del förare att lugna ner sig en aning i trafiken!

Men då måste det vara en ganska rejäl skillnad om det ska vara tillräcklig drivkraft för folk att hoppa på detta. Moderna Försäkringar har redan idag en mobilapp som håller koll på ditt körbeteende och som kan ge dig upp till 15% i rabatt på din försäkring. Dock undrar jag om detta är tillräcklig rabatt för att det ska bli en hit?

Foto: Paydrive

Foto: Paydrive

Svenska Paydrive är en annan aktör som tagit fram en ”betala som du kör” – försäkring. Kunden installerar en speciell box i sin bil som sen registrerar olika data såsom om man håller hastighetsbegränsningen, hur hårt man accelererar och bromsar etc.

Andreas Broström är bolagets VD och grundare och berättar lite mer i en artikel på Breakit.se:

Idag byggs försäkringspremien på statistik om olika demografiska grupper. Det handlar till exempel om hur gammal man är och hur länge man har haft körkort. Med vår tjänst betalar man verkligen bara för milen man kör. Vi premierar också de som kör säkert.

Paydrive samarbetar med norska försäkringsjätten Gjensidige, ett bolag med en omsättning på runt 20 miljarder norska kronor. Andreas Boström fortsätter:

Det här samarbetet är helt centralt för oss. Eftersom vi själva är försäkringsförmedlare och inte försäkringsgivare behöver vi en partner för att kunna börja sälja. Nu har vi alla tillstånd som krävs och det här är ett bra sätt för både Gjensidige och oss att växa snabbt som utmanare på den svenska marknaden.

Foto: NTF

Foto: NTF

Även NTF är positiva till idén om den här typen av försäkringar och skrev en artikel om det hela strax före påsk. De berättar där lite mer om den undersökning som YouGov utförde under 2015 där man tillfrågade svenskar om vad de tyckte om idén.

Frågan de ställde var: ”Hur intresserad skulle du vara av en bilförsäkring med en liten enhet som mäter din körstil och som kan ge 20 till 40 procents rabatt på din premie?” och svaret blev:

Mycket: 18%
Ganska: 33%
Inte särskilt: 17%
Inte alls: 20%
Vet ej/ej körkort: 12%

Undersökningen genomfördes av YouGov under perioden 12 ‐ 14 maj 2015 där de genom internet frågade totalt 1007 svenskar i åldern 18-74 år. Vill du läsa mer detaljer om undersökningen hittar du den på NTF.se.

Vad kan man då dra för slutsats av svaren? Tja – troligen att 37% av de som svarade kör på ett sätt så att de inte tror de skulle kunna få någon rabatt och inte heller anser sig villiga att ändra sitt körsätt. Samt att 51% kan tänka sig att ändra sitt körsätt för att kunna få billigare försäkring, eller möjligen redan idag kör så försiktigt att de tror sig kunna tjäna på detta.

Marie Nordén, generalsekreterare på NTF, är i alla fall mycket positiv till idén och säger i artikeln:

‐ Det är på tiden att en riktig betala-som-du-kör-försäkring kommer till Sverige. Vi har väntat i tio år och det är glädjande att flera försäkringsbolag nu börjar vakna och erbjuda dessa tjänster. Om vi hade fler verktyg som på det här sättet påverkade människors beteende och attityd, så kanske vi inte varje påsk behövde varna för en av årets värsta trafikhelger.

Så – vad tycker du om idén? Tror du att det skulle innebära lite lugnare och säkrare trafik? Och skulle du själv kunna tänka dig att montera in en anordning som mäter din körstil mot att du fick billigare premie? Eller tycker du det är för stort intrång i din personliga integritet?

 

Vad tycker du om idén med "betala som du kör" försäkringar?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

 

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

De mötesfria 2+1 vägarna – bra eller dålig idé?

Nästa

Jag är en mycket skicklig bilist – är du?

18 kommentarer

  1. Bo Lindström

    För åtskilliga år sen fanns något som kallades ´skadefria år´. Man flyttades upp successivt ju längre man körde skadefritt. Inträffade ett skadefall flyttades man ner två försäkringsklasser. Jag vill minnas att detta system bara gällde den obligatoriska försäkringen, men där kan jag ha fel. Försäkringsbolagen samarbetade, så man kunde ta med sig intjänade år om man bytte bolag.
    Man kunde kvala in för en kraftig premierabatt om man fick ihop ett dussin år eller så. Själv har jag 62 skadefria år, så jag saknar det gamla systemet.Report

  2. Jörgen

    Håller med föregående skrivare, bättre med skadefria år, kan inte se någon lucka i det resonemanget.Report

  3. Sedan urminnes tider har försäkringsbolagen premierat kunder som faktiskt inte orsakar olyckor. Detta genom att reducera premien utifrån skadefria år. Det torde ju vara en bättre metod än att premiera förare som kör långsamt medan de messar eller spelar Candy Crush.Report

    • Helt rätt, finns inget bättre sätt. Hur fort man kör säger väldigt lite om hur säker körningen är.Report

    • Håller helt med. Man får vara lite aktiv själv och pruta på premien för utrymme finns. Men de flesta vill väl ha allt framdukat.Report

  4. Premiera ”svart låda” i varje fordon. Alla data tillgängliga för ev. utredning.Report

  5. Sverker Johansson

    Jag saknar ett resonemang om de integritetsproblem som oundvikligen uppstår med den här sortens övervakning. Om försäkringsbolaget ska veta om du håller fartgränserna, så måste de också få veta exakt var du kör.Report

  6. Kan de inte sköta en blinkers kan de inte sköta kamerorReport

  7. Tyvärr så fungerar inte försäkringsideen längre. Tanken att man går tillsammans och ställer upp för varandra finns inte längre.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan