Varför kan inte bilarnas hastighetsmätare visa rätt?

Om jag köper en ny bil för någon eller några årslöner så en av de första saker jag måste göra är att med hjälp av en extern anordning, GPS-navigator eller möjligen min smartphones inbyggda GPS, ta reda på hur mycket fel bilens hastighetsmätare visar för att kunna veta hur fort jag kör. Men hallå!? Är det riktigt vettigt?

Vi har nu påbörjat år 2016 e.kr. Vi har varit på månen. Vi kan byta ut de flesta organ i en människokropp. Vi ser på TV och betalar våra räkningar i en liten apparat vi har i fickan. Det går till och med att kommunicera med människor över hela världen med denna. Vi har kylskåp som kan tala om för oss när det är dags att köpa ny mjölk och vi kan koppla upp våra tandborstar till internet.

Vi har bilar som har antisladd, antispinn, automatbroms, automatiska farthållare, som varnar för andra bilar i sidled, som fyller bilen med luftkuddar i alla möjliga vinklar och vrår om vi skulle krocka. De varnar oss om vi håller på att backa på något och de fickparkerar själva. Vi har snart bilar som kommer att köra själva medans vi dricker vårt morgon-kaffe och tittar på nyhetsmorgon på TV.

Så varför, varför, VARFÖR har vi inte bilar som kan visa den hastighet som vi kör i??

I stort sett ALLA personbilar har hastighetsmätare som visar för mycket. Mina senaste tre bilar har det varit cirka 5 km/h. Det första jag gjort när jag fått ny bil är att mäta med GPS:en i mobilen för att se skillnaden, sen vet jag efter det vad jag kan ställa in min cruise-control på för att inte köra för fort. Och detta på en bil som kostar 3-400 000 kronor. Då ska jag alltså behöva använda en GPS för några tusenlappar eller möjligen den inbyggda i mobilen för att ta reda på hur fort bilen går? WTF??

Gammal hastighetsmätare

Vad det bättre förr?

Om man googlar lite så kan man finna massor med artiklar om detta långt tillbaka i tiden. Och svaret från diverse experter eller motorjournalister på frågan är att det är fullt medvetet från biltillverkarna. Mätarna får nämligen under inga omständigheter visa för lite. Så för att ha marginal för slitna däck, andra däck än original, eller andra faktorer som kan påverka, så programmeras mätarna medvetet att visa för mycket.

Men hallå! Återigen – med dagens moderna teknik kan det väl inte vara så svårt att lösa detta? Ett alternativ är väl att kunna välja att se GPS hastigheten i mätaren. Många moderna bilar har väl ändå inbyggd GPS idag, min Volvo har det i alla fall. Vill man vara mer avancerad kan man väl kalibrera den ”vanliga” mätaren med GPS:en så att den justerar sig vid behov. Teknisk sett måste det ju vara en barnlek att lösa.

EU-parlamentet

EU direktiv bestämmer…

Men nu är detta sannolikt inte enbart ett tekniskt problem, utan även ett byråkratiskt. Det finns nämligen ett EU-direktiv som förbjuder bilarna att visa för låg hastighet, däremot är det tillåtet att visa ganska så mycket för hög! Det är sannolikt en bidragande orsak till att biltillverkarna väljer att ta till onödigt stora marginaler för att få sina bilar typgodkända.

Frågan är bara om detta verkligen är nödvändigt!?

I mitt googlande ramlade jag nämligen över en rapport från 2006, skriven av en mätingenjören vid namn Göran Malmsten. I den fanns det mycket intressant att läsa. Jag kontaktade Göran som berättade att han tagit fram denna av eget intresse och för att han irriterade sig på att mätarna inte kunde visa korrekt. Hans rapport väckte en del uppmärksamhet när den kom och han fick bland annat vara med i SVT nyheter. Jag hittade tyvärr inte det inslaget, men väl en artikel på SVT och en artikel i Expressen.

Mätingenjör Göran Malmsten

Mätingenjör Göran Malmsten

Bland annat konstaterade han det faktum att däckens omkretsen varierar praktiskt taget inte alls (± 0,23 %) med olika dimensioner på däcken. Hastighetsmätarens noggrannhet kommer därför inte heller att påverkas speciellt mycket om man byter däcktyp.

Sen gällande slitage, så får enligt rapporten mönsterdjupet på ett sommardäck variera från 8,5 till 1,6 mm och ett vinterdäcks mönsterdjup från 10,5 till 3,0 mm. Däckets omkrets synes därför minska med drygt 40 mm under däckets livstid och det är drygt 2 %. Men Göran upptäckte vid egna tester att det inte gjorde någon större skillnad om man körde med nya eller slitna däck och kontaktade då en däck-tillverkare som förklarade att när däcket används, så ”masseras” det mot vägen. Däckets stomme mjukas då upp så att det expanderar. Detta motverkar omkretsens minskning på grund av slitage så att omkretsen praktiskt taget inte ändras alls under däckets livstid.

Avseende lufttryck, så konstaterar han att även detta påverkar hastighetsmätarens visning överraskande litet. Normalt lufttryck är cirka 2,5 kp/cm2 (bar). När trycket sänktes till 1,0 kp/cm2 minskade rullningsradien med 5,9 %, men hastighetsmätaren och vägmätaren ändrades endast 0,48 % respektive 0,42 %.

Däck

Hur mycket påverkar olika däck egentligen?

Vägverkets och EU:s regler om hur mycket mätarna får visa fel (för hög hastighet) skiljer sig en aning:

Hastighet Felmarginal VV Felmarginal EU
40 km/h 0-8 km/h (0-20%) 0-12 km/h (0-30%)
80 km/h 0-12 km/h (0-15%) 0-14 km/h (0-17,5%)
 120 km/h  0-16 km/h (0-13,5%)  0-16 km/h (0-13,5%)

Så skillnaden kan faktiskt vara upp till 30% som mest enligt EU-reglerna! Hur mycket kan jag som bilist inte veta om jag inte mäter själv med externa verktyg såsom GPS, eftersom det är upp till den enskilde biltillverkaren att bestämma detta!

Några andra intressanta kommentarer från Görans rapport:

  • En enkel undersökning bland ungefär 100 bilister visade att en överväldigande majoritet, mer än 95 %, ville att hastighetsmätarna visade rätt!
  • Det finns i dag (2006) inga tekniska hinder att tillverka hastighetsmätare, vars fel är högst 1 %.
  • Många förare vet att hastighetsmätarna visar för hög hastighet, men få vet hur mycket! Alltför många har ingen aning.
  • Missvisande hastighetsmätare leder till olika hastigheter och onödiga omkörningar. Trafikrytmen störs och irritationen ökar!
  • Vägverket krävde för ungefär fem år sedan (d.v.s. ungefär 2001) noggrannare hastighetsmätare, men inget EU-land accepterade det svenska förslaget. Bilisterna ska luras att köra långsammare!

Även om rapporten nu är 10 år gammal, så kvarstår troligen punkterna ovan idag. Möjligen att de flesta av oss idag har en GPS i vår mobiltelefon som visar oss mer exakt hastighet och att vi sannolikt vet lite mer exakt hur fort vi kör. Dock upptäckte Göran att även GPS visade en aning för låg hastighet, men inte mer än någon enstaka km/h.

Smartphone med GPS navigation

Ska vi verkligen behöva förlita oss på externa system?

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte kontrollerat alla dessa siffror som Göran tagit fram eller om något faktiskt har ändrats de senaste 10 åren. Kanske däcken är av annan typ idag, kanske tillåts större variationer på däckens omkrets för olika bilmodeller. Jag vet faktiskt inte.

Men alldeles oavsett däckdimensioner, däckslitage, däcktryck, månens dragningskraft, stjärnornas placering på himlavalvet eller andra mer eller mindre sannolika krafter som kan påverka däckens omkrets och därmed hastighetsmätarens visning, så borde man med modern teknik kunna lösa detta utan alltför stora ansträngningar!

Så min fråga kvarstår – varför kan inte biltillverkarna ta fram mer exakta mätare?

Om jag nu köper en ny bil för någon eller några årslöner, så vill jag inte behöva använda externa system för att kunna få reda på ett av de mest grundläggande fakta jag behöver veta när jag framför mitt fordon, nämligen hur fort det går!

Nu kan man ju tycka att detta inte är något stort problem, många säger att det ju är bättre att man kör för långsamt än för fort och visst – det kan man ju tycka. MEN i och med att skillnaderna tillåts vara så stora – upp till 16 km/h på svenska vägar – så kan det såklart ställa till problem och orsaka dåligt flyt i trafiken. Som jag skrev om i artikeln om husvagnars hastighet, så är det ju att föredra ett jämt trafikflöde där man undviker onödiga omkörningar.


Så hallå biltillverkare – fixa detta nu! Vem blir först ut??

 

Visar hastighetsmätare i din bil rätt?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Källor:

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Jobbig men nödvändig video

Nästa

Den intelligenta bilen – smarta funktioner eller bäddat för trubbel?

20 kommentarer

  1. Håller med! Kör yrkesmässigt med buss och brukar höra mkt skit om att va fort vi kör, ni ligger i 110-120 km/h vilket är skitsnack eftersom vi har spärr på 100. Men däremot då som det sägs här så visar ju bilmätaren fel medans vi i buss och lastbil också (spärr på 90) så är färdskrivaren kalibrerad och visar rätt hastighet.Report

  2. Håller med Tony, när jag körde MHF-hastighetsmätarbilen så var det en som stannade mig och sa att hans mätare slog 19 km för fort. Installera mappen FARTKAMEROR så kan ni kolla er mätare i bilen, ett litet tips från mig..Report

  3. Inte bara kalibrerad Tony Karlsson ,som du vet besiktad varje 24 mån med en felprocent på 2 %, när besiktades en hastighetsmätare i en personbil senast ? !Report

  4. Rolf Strömgren

    Man skulle väl kunna tänka sig att kräva av biltillverkarna att de ”på korrekt angiven plats” talar om hur mycket som mätarna visar fel, och sedan vända sig till Konsumentverket ifall tillverkarna vägrar.

    Och av förarna, både husvagnsdito och övrigadito, att de är observanta på flödet i trafiken, och anpassar sig till det.

    Om ekipaget blir oregerligt i högre hastighet så kan det vara läge att sätta ut en skylt därbak om detta. Om det räcker med en rund ring med 40/60/80 i, eller ”Jag vurpar när jag gasar” vet jag inte.

    Vad säger förresten lagen om när man kör för fort pga att man måste följa med i trafikrytmen? Jag har sett både att folk blivit bötfällda för fortkörning, och att polis beordrat fortkörning…Report

  5. Är väl inte så konstigt, en hastighetsmätare får ju inte visa för lite alltså ligger all tolerans på plus sidan. Alla däck med samma dim är inte 100% lika t.ex.Report

  6. Reglerna för hastighetsmätare är att dom får visa hur fel som helst, men ALDRIG för lite.
    Så för att ha lite marginal om folk monterar större däck, så är hastighetsmätaren nästan alltid inställd på att visa ca 5% för mycket.Report

  7. Peter och Magnus, ni har helt rätt, vilket jag skriver i artikeln också som jag antar att ni läst 😉
    Min poäng är att med modern teknik borde detta inte vara något problem att lösa. Dessutom så kanske inte däckstorlekar etc spelar fullt så stor roll som man kan tro…Report

  8. Jo, det spelar roll.
    Jag bytte från 32″ däckdiameter till 35″.
    Nu visar hastighetsmätaren ca 2 % för lite, i stället för 5 % för mycket.
    Så det gör en skillnad på 7 procentenheter…Report

  9. Bosse

    Den är väldigt nära rätt 1 km över med sommarhjul. Vinterhjul 4 km över! Haft många bilar i mitt liv alla har visat fel mellan 7- 10 km! Den jag har idag Volvo V70 2009!Report

  10. Om göra Malmstens teori stämmer att däcket masseras mot vägbanan så betyder ju det att ett nytt däck får en större diameter/omkrets och därför visar hastighetsmätaren fel även här. Eller?Report

  11. Beror nog på hjulstorleken 🙂Report

  12. För att du ska serva oftare och minskar värdet fortare..Report

  13. Jonny

    Det är, som flera konstaterar, enligt lag inte tillåtet att visa för låg hastighet på hastighetsmätaren, men det finns inga sådana krav på en GPS. Det finns däremot många saker som påverkar hur korrekt hastigheten även den visar. Men visst finns det faktorer som gör att hastighetsmätaren visar för mycket. I moderna bilar som fortfarande har en mätarnål så drivs denna av en stegmotor. Det finns alltid toleranser i produktionen så stegmotorn sitter inte alltid på exakt samma sätt, nålen på axeln till stegmotorn sitter inte alltid på exakt samma sätt och skalan bakom nålen sitter inte alltid på exakt samma sätt. Toleranserna endast är delar av grader för varje del, men summeras dessa ihop i ett worst case scenario så blir det flera km/h i visningen. För att säkerställa att inga bilar blir olagliga så måste det finnas en marginal för detta. Eftersom toleranserna sprids enligt en statistisk normalfördelning så kommer vissa hastighetsmätare ha en mindre felvisning, andra en större. Sedan finns det även andra orsaker till att saker kan visas fel, så även en hastighet som visas i en display kan vara fel…Report

  14. Lite svammel från min sida kanske, i kontaktytan mellan vägen och däcket så är däcket platt, inte rundat, så rullomkretsen bestäms till stor del av stommens diameter, periferihastigheten (heter det så?) på gummit som ligger an mot vägen är lika hög som stommens hastighet.
    Mina hastighetsmätare skiljer mellan 6-8 km/h vid 100km/hReport

  15. Kör en udda USA Ford…den visar endast 1km/h fel.Report

  16. Tore

    Har förståelse för att en mekanisk hastighetsmätare har många punkter med felmarginaler, men på moderna bilar med en digital/elektronisk hastighetsmätare så borde det var pissenkelt att kalibrera denna mot en GPS varje gång bilen används. På så vis kommer man runt problemet med däcksdimensioner och liknande.

    Att ha en hastighetsmätare som enbart går på GPS känns däremot som en dålig idé. Jobbigt när man tappar kontakt med satelliterna i långa tunnlar…Report

    • Trafikbloggen

      Precis Tore! Antingen kan man låta bilens hastighetsmätare automatiskt synka mot GPS regelbundet, eller om man manuellt kan göra det när man då exempelvis bytt däck. Borde vara tämligen enkelt jämfört men många andra komplicerade funktioner våra bilar har idag!Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan

Bästa läsare!

Som ni säkert märkt har det inte varit speciellt mycket nya inlägg senaste tiden vilket jag beklagar. Tiden har dock inte räckt till för att hinna producera bra artiklar och det ser inte ut som om den kommer att göra det inom den närmaste tiden heller, så därför är bloggen tillfälligtvis pausad. Det finns dock fortfarande många bra artiklar att läsa för er som inte varit med från början, så kika gärna runt och det går såklart fortfarande bra att kommentera och debattera i de olika inläggen 🙂

Med hopp om snart återupptagande!