I den ständiga debatten om dubbat vs dubbfritt är ju ofta ett argument mot dubbdäck att de bara är bättre när de är nya, när de blir slitna påstås det ju inte vara någon skillnad. Stämmer det?

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort ett test där de även kollat på hur slitna vinterdäck presterar. Syftet var att undersöka hur väggreppet försämras med tiden för olika typerna av vinterdäck med speciell fokus på skillnaden mellan dubbade och dubbfria vinterdäck.

Nej det gör det inte! Resultatet av testet visar att några år gamla dubbdäck visserligen tappar mer i prestanda än dubbfria däck men att de trots det har absolut bäst grepp på halt underlag, även om skillnaden mellan de båda typerna minskar.

– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI.

Testerna visar att även rejält slitna dubbdäck presterar markant bättre än helt nya dubbfria vinterdäck på riktigt hala isunderlag.

Lite mer fakta

Isgrepp:

  • Nya däck – dubbdäck har generellt ett stort prestandaövertag jämfört med de två dubbfria varianterna, där den nordiska typen i sin tur är klart bättre än den europeiska.
  • Slitna däck – dubbdäcken tappar klart mest i prestanda, trots detta så ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ.
  • Slitna europeiska vinterdäck – riktigt dåligt isgrepp, presterar i nivå med de testade sommardäcken.
  • På riktigt hal is – dubben får ökad betydelse, även rejält slitna dubbdäck kan prestera markant bättre än helt nya dubbfria vinterdäck.
  • Premiumdäck har överlag har tydligt bättre prestanda jämfört med budgetdäcken. Detta gäller såväl nya som slitna däck.

Snögrepp:

  • Nya däck – nordiska dubbfria däck generellt något bättre grepp än dubbdäcken. Detta gäller dock bara budgetdäcken – för nya premiumdäck sågs ingen skillnad mellan dubbdäck och nordiska dubbfria däck.
  • Nya europeiska dubbfria däck – klart sämre grepp jämfört med de andra två däcktyperna.
  • Slitna däck – de nordiska däcken bäst prestanda, även om skillnaden mellan de och dubbdäcken inte är jättestor.
  • Slitna europeiska däck –  sämre prestanda med drygt 20 procent längre bromssträcka än de slitna nordiska.
  • Premiumdäck – för dubbdäck så har premiumdäck generellt klart bättre prestanda jämfört med budgetdäck, såväl för nya som för slitna däck och för de dubbfria däcktyperna så är inte skillnaden mellan premium och budget lika tydlig.

För att summera det hela lite kort:

  • Oavsett om du kör dubbat eller dubbfritt, nytt eller äldre, kör på kvalitetsdäck, inte på de billigare europeiska typerna.
  • Dubbat slår allt på ren is, till och med bättre med slitna dubbdäck än nya dubbfria.

Sen betyder det såklart inte att du kan köra på gamla däck hur länge som helst, självklart är nya däck bättre än gamla, oavsett med eller utan dubb, men det är såklart inte alltid så kul att köpa nya däck av premiummodell som kan kosta som en månadslön. Å andra sidan är det inte så kul att halka av vägen heller.

Bil i diket

Jag var själv med om en händelse för några år sedan, jag åkte med som passagerare i en nyinköpt bättre begagnad bil. Vi hade kollat innan och konstaterat att det var skapliga dubbade däck på bilen, om än inte nya. Vi körde på snöbelagd vinterväg, ganska smal och kurvig och när vi närmade oss en skarp kurva bromsade föraren in och bilen fick en liten sladd med bakvagnen. Parerandet med ratten gjorde bara att bilen sladdade ännu mer åt andra hållet och vid andra retursladden gick det inte att hålla emot och vi gjorde en snygg piruett på vägen och for med baken före ner i en snödriva.

Som tur är var det inte något annat där än just en stor snödriva vilket gjorde att vi landade ganska mjukt och det blev inte några större skador på vare sig bil eller passagerare. Hade vi mött exempelvis en lastbil precis då hade det slutat på ett helt annat sätt…

Så trots att det var dubbade däck och att vi tyckte det var hyfsat med dubb kvar, så räckte det alltså inte i det läget. Dagen efter lades nya dubbdäck på den bilen.

 

Läs hela rapporten här hos VTI.
(161015: Länken har tyvärr slutat fungera)

Relaterade inlägg:
– Så var det det här med dubbdäck eller inte igen
– ”Sanningen om dubbdäck mörkas”

 

Om testet:
Totalt har 77 däck testats, 27 nya och 50 begagnade. Däcken har testats på slät is samt på packad snö. Alla däcken har testats med VTI:s däckprovningsutrustningar. Dessa tester mätte däckens broms- och styrprestanda. En del tester gjordes också med riktig bil på Testworlds anläggning i Finland samt på Arctic Falls anläggning i Vidsel där broms- och accelerationsprestanda mättes.

Däcken delades upp i tre huvudkategorier; dubbade däck, dubbfria vinterdäck av nordisk typ och dubbfria vinterdäck av centraleuropeisk typ. Både billigare och dyrare däck, så kallade budget- respektive premiumdäck, har testats. De slitna däcken valdes ut efter en kartläggning av skicket hos begagnade däck i fyra olika däckhotell, varav två i stor-Stockholmsområdet. Alla slitna däck hade mönsterdjup mellan 5 och 7 millimeter och genomsnittsåldern för däcken inom de olika kategorierna var 5,5 år.

 

Vad för sorts däck använder du på vintern?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss