Många är det som tycker att polisen borde fokusera med på ”riktig” brottslighet istället för att jaga oss stackars bilister. Frågan är då om vi helt ska avskaffa alla trafikregler?
Lika säkert som Kalle Anka på julafton, sillen och nubben till midsommar och skatten på lönen är att oavsett vad vi skriver om för ämnen, fortkörning, hålla avstånd, använda säkerhetsbälte eller något annat där polisen gjort insatser och ansträngningar att beivra regelbrytarna, så kommer kommentarerna om att polisen borde fokusera på ”riktiga” brott istället.
Och med ”riktiga brott” menas då rån, mord, våldtäkter och annat ruggigt. Oss stackars bilister som råkar köra 5 km/h (läs 30-40) för fort skall man genast sluta trakassera, enda syftet tycks vara att dra in pengar till statskassan enligt många av dessa kommentarer.
Den intressanta frågan är då om dessa personer faktiskt tycker att vi ska avskaffa alla trafikbrott helt och hållet? Det vill säga vansinneskörningar i över 200 km/h, rattfylleri, körning mot trafiken på motorväg, körning med rishögar till bilar utan fungerande bromsar, körning utan körkort och så vidare.
Det vill säga att låta varje individ i trafiken ta eget ansvar för sina gärningar och få köra precis som de själva vill? Eller är det bara brott av den typen som just de själva sysslar med som skall skrotas? Eller är det bara deras egna trafikbrott som ska få fritt fram medan alla andra ska straffas?
Hmmm…
Jag undrar om de som sysslar med denna typ av argumentation verkligen har tänkt igenom vad det är de föreslår och vilka konsekvenser detta skulle kunna få.
Låt oss som ett exempel titta på statistiken över dödligt våld. Detta är såklart ett hemskt brott när någon tar livet av någon annan. Detta skall såklart prioriteras och förövarna skall spåras upp, gripas och dömas innan de kan göra mer skada. Ingen tvekan om det.
Men om man tittar krasst på statistiken, så dog 112 personer 2015 av det som brukar benämnas dödligt våld som innefattar mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. I trafiken dog 260 personer, det vill säga mer än dubbelt så många. Så det finns potentiellt fler liv att rädda genom att fokusera på trafiken än på våldet om det nu är antalet liv som räknas…
Sen får vi inte glömma de 5393 personer som blev allvarligt skadade i trafiken, det vill säga så pass skadade att de får mer eller mindre allvarliga men för resten av livet. Dessa glöms oftast bort i medias rapportering då rubriken ”dödad” säljer bättre än bara ”skadad”. Men för dessa personer innebär deras olycka ett livslångt lidande och för samhället innebär det en sannolikt mycket hög kostnad för deras vård.
Sen finns det såklart utöver mord och dråp även andra allvarliga brott som misshandel, våldtäkter, hatbrott, narkotikabrott, anlagda bränder, överfall på blåljuspersonal, rån och stöld, med mera som också innebär fysiska eller psykiska skador på människor, och självklart menar jag inte att vi ska strunta i dessa till förmån för trafikbrott. Jag menar att polisen måste få resurser att fokusera på allt! Och om de nu inte får det, då måste de försöka fördela sina resurser på alla områden där människor riskerar att dödas eller skadas allvarligt och inte helt strunta i något.
Vi kan ju konstatera att i vissa delar av landet är polisnärvaron extremt låg på vägarna och jag kan garantera att där är det betydligt värre gällande såväl hastighet som nykterhet än på ställen där risken att stöta på en polisbil är större. Och därmed risken större för andra trafikanter att dödas eller skadas!
Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg ”Bra ‘trafikrapport Sverige 2016’ hos Vi bilägare” där skribenten hos Vi bilägare konstaterade ungefär detsamma och att i princip ingen håller hastighetsgränserna samt att de flesta tycker det är helt OK att man kör för fort.

Alltmer sällsynt på våra vägar. SÅVÄL hästekipaget som polisen…
Som det ser ut nu, så lär ju inte polisen få några ökade resurser inom någon överskådlig framtid. Den nya omorganisationen verkar vara kaos, poliser slutar för de orkar inte mer och/eller för att deras löner är för dåliga i förhållande till de risker de utsätter sig för, det grova våldet verkar öka, och allt detta summerat så lär väl inte trafikövervakning bli så högprioriterat närmaste åren.
Jättebra tycker väl så alla som anser att trafikbrott inte är så allvarliga i jämförelse med annat. Men jag håller nog inte med om det. Jag fruktar att i takt med minskad polisnärvaro i trafiken så kommer trafikbrotten att bli allt fler och allt värre och antalet skadade och dödade kommer att öka.
Och att sätta upp 700 nya fartkameror tror jag INTE kommer att hjälpa speciellt mycket.
Men jag hoppas verkligen att jag har fel!!

Foto toppbild: Polisen
Daniel Knob
Avskaffa alla, nej. Avskaffa en stor majoritet av de, ja.
Hårdare kontroller av hastigheten i standstrafik, höjning på landsväg och motortrafikled, fri fart på motorväg. Avskaffa besiktningen, och inför ägaransvar som i USA. Bort med typgodkännandet, bort med automatkörkort, Lätt MC på B kort, personbilsregisterade fordon över 3.5 ton på b-kort, moped och mopedbil ska vara körkortfritt, scooter på B kort, och för i helvete. Vinterdäckskrav på veteranbilar!Report
Bengt Augustsson
Mc ska överhuvudtaget inte framföras utan att gå nödvändig utbildningReport
Daniel Knob
Lätt mc är en glorifierad moped. Finns ingen som helst anledning att ha separat körkort för det. Funkar i massvis av länder.Report
Thomas Wegebrand
En enda vettig punkt på din lista.
Det finns ingen anledning att undanta veteranbilar från vinterdäckskravet, speciellt inte med den motivering som jag hörde från en Göteborgspolis.
”Veteranbilar behöver inte ha krav på vinterdäck för ägarna är ändå för rädda om sina bilar för att köra på vintern.”Report
Stefan Tornberger
Polisen du talade med har helt rätt. Ytterst få, om ens nån veteranbil framförs i vinterföre.Report
Daniel Knob
Glöm inte att vi snart börjar klassa sletna sjuföttis som veteranReport
Daniel Knob
Visserligen kör jag också min veteranare på sommardäck vintertid, men endast för att svenska myndigheter är pantade. I kanada är samma däck klassade som all terrain all season. Och funkar prima vintertid.Report
Sebastian Forslund
Sommardäck på vintern, för dig som är dumsnål… ??Report
Per-Ola Poa Larsson
Dom flesta som gnäller på trafikpolisen är dom som skiter i dom flesta regler.Report
Daniel Knob
Trafikpolisen är i överlag rätt inkompetenta så det finns anledning för klagomål. Men det mesta stammar ur att man sätter in ordningspoliser utan utbildning i trafikärenden pga personalbrist. Så även om jag ogillar de starkt så är inte allt deras fel.Report
Daniel Knob
Sen så skulle det underlätta om de hade grundläggande läsförståelse men man kan inte få allt. Det är svårt att läsa regpapper…Report
Bengt Augustsson
Är skillnad på trafikpolis och polisens fordoninspektörerReport
Daniel Knob
Just då fanns båda där, samt yttre befäl. Och ingen av de kunde ta den logiska slutsatsen att ”Saab 9-5 SE 3.0 V6T” i regbeviset innebär att fordonet hade V6a fabriksmonterad och jag inte hade bytt motor i bilen.Report
Anders Ohlsson
Daniel Knob Och av det drar du slutsatsen att alla trafikpoliser är ”rätt inkompetenta”! Undrar vem som är mest korkad, dom eller du! Jag håller på det sistnämnda.Report
Daniel Knob
Anders Ohlsson Inte bara av det, men hade jag börjat lista dumheterna de har gjort över åren jag ha varit på vägarna så skulle mitt inlägg äta upp facebooks bandbredd.
Du har för övrigt rätt att tycka vad du vill, men jag har ett krav på anställda inom myndighetsutövning. Nämligen grundläggande läs och skrivförståelse. Det anser inte jag vara ett oskäligt krav. Men visst, det finns alltid någon ursäktande tomte som förvarar de oavsett hur de agerat agerande.Report
Thomas Gynther
Nä men man kan fokusera på det som är väst avvikande utöver almen kontroll av körkort och nykterhet och andra tekniska ting. Om 90% håller ca15 km över
gällande hastighetens på dom större vägarna. varför då sätta dit ett tiotal bilister när morgondagen är sig lik igen. I vissa fall så kan den uppkomna rytmen i trafiken vara säkrare, en dom som nitiskt ska håller fartgränserna som då skapar oreda med milslånga köer som följd. OK kan i för sig vara dom som fick böteslappen dagen innan.
Bättre att ställa en polisbil tillfället på någon bro om dom inte har något annat att för för som en påminnelse att dom existerar.
Nitiskt beteende från myndigheter och ålagda kvoter i fartkontroller. Skapar lika nitiska bilister och ökar på oviljan
att hjälpa till när myndigheter som åberopar hjälpen. Man bidrar till ett hårdare klimat helt enkelt i ett trafik hänseende.
Många som inte lever i skiten har nog svårt att förstå detta snack.
Vissa lagar stämmer inte i jämförelse med verkligheten där vissa
som jobbar med detta eller beslutsfattare har svårt på egen hand efterleva sina egna beslut. Även om det gick fortare för 15 sedan
Så nu verkar det som man skiter mer i regler i dag hos vissa, då man kalkylerar med en böteslapp i någon form. Förr hade man mer ömsesidig respekt som gjorde det lättare för alla parter.Report
Bengt Augustsson
Trafikrytmen funkar alldeles utmärkt om alla håller hastighetenReport
Thomas Gynther
jo jo alla är inte stöpta ur samma ljus. Toleransnivån sjunker i samma takt som myndigheterna sänker den.
Det finns många ringar på vattnet som bieffekter om man är vidsynt, om man inte har tunnelseende förstods.Report
Fredrik Jönsson
Sätt in övervakning där olyckorna sker. Kameror för rödljuskörning med ägaransvar?Report
Bengt Nilsson
Jag skulle tycka det vore illa med ägaransvar. Biltjuvar som burit sig illa åt i trafiken vill jag inte att ägare ska ta ansvar för. Inom svensk byråkrati skulle det ställa till oanade konsekvenser för de oskyldiga.Report
Fredrik Jönsson
Stulna bilar polisanmäls. Problemet finns ju i så fall redan idag när biltjuv kan skaffa dig både parkeringsböter och trängselavgifter.Report
Reine Andersson
”Riktiga” brott är även dom som inte följer trafikreglerna! Så trafikkontroller behövs! Report
Ulf Lundgren
Vid de få kontroller som görs är det inte bara fortåkare som torskar. Polisen brukar då också hitta ett antal rattfyllon, körkortslösa förare, avställda/icke kördugliga bilar , stulna bilar samt bilar med stöldgods. Mer kontroller tack.Report
Stefan Olsson
Nu har det ju visats sig att man lyckas plocka mängder med brottslingar vid dessa trafiksatsningar som inte hade åkt fast annars.Report
Bengt Nilsson
Det märks alltid i inlägg vilken typ av bilförare folk är. Det går väldigt ofta att förstå när man läser inlägg om trafik vilka som det är önskvärt att få bort från vägarna. Att självmant sluta köra bil är det bara ett fåtal som har omdöme till att göra. Detta gäller både ung som gammal.Report
Thomas Olsson
Det kan ju vara någon som har kromade slutrör på Chryslern tex.Report
Stefan Tornberger
Chevorna kan ha kromat slutrör…. dock inte Chrysler… 😉Report
Kim Gixxer
Tycker man ska ha körkort för olika fordon och hastighetsbegränsning inom tätbebyggda områden, utanför tätbebyggt så kan det va fri fart, funkar utmärkt på isle of man!Report
Mikael Nyberg
Problemet är väl ändå att det finns för få poliser och poliser som är dåligt utbildade. Trafikregler måste vi ha och dom måste någon vaka över.
Sedan kan man väl tycka vad man vill om trafikreglerna.Report
Rolf Strömgren
Det finns en del bra förslag i kommentarerna här, men att avskaffa besiktning och annat, och införa ägaransvar i stället är precis som när läkaren ordinerar kondom post coitus, i en situation där både killen och tjejen tror att om tjejen hoppar upp och ner några gånger efteråt så ramlar satsen ut igen och tjejen blir inte gravid.
Det är ju liksom inte en slump att det finns lagstiftning. Vi vet sedan länge av beprövad erfarenhet att vissa saker händer regelbundet, trots kunskap och ansvar, och kommer att fortsätta att hända så länge vi inte låter oss lobotomeras allihopa. Byta bromsband? Byta vattenledningar innan de har eroderat sönder? Gå till tandläkaren innan det gått så illa att alla tänderna måste dras? Prokrastinering är ett mycket centralt mänskligt beteende, och det vet vi, och det är därför som det finns lagstiftning som tänker efter före. Det kallas att vara proaktiv.
Så vilket är bäst – prokrastinering eller proaktiv?
Okej, jag hoppas att ni inte blir allt för irriterade, men jag kände bara att för en gångs skull så måste jag helt enkelt säga sanningen. Vad än etablissemanget tycker om det. 🙂Report
Christian Kicke Bengtsson
Det handlar inte om utbildning, har man minsta lilla bonnförnuft så håller man inte på med att leta småfel på vettigt folk, varken i trafiken eller någon annanstans. är man intresserad av ett tryggare land jobbar man seriöst med att bekämpa grova brott både i trafiken och på andra områden. Inte hacka på en som råkat köra 10km/h för fort när det finns gott om aspackade lastbilschaufförer från öst och dårar i en BMW som kör i 180. Man tar sig inte an ett ärende med snatteri av en chokladkaka när det förekommer rån och våldtäkter på öppen gata. Lär er prioritera innan ni gnäller om bristande resurser.Report
Henrik Nordell
I Södertälje skulle vi behöva massor av trafikpoliser då det i många fall är fullständig anarki på vägarna!Report
Lennart Lenne Östningsgård
Finns väl inga stackars bilister. Överträder man lagen å åker dit så klart man ska straffas. Finns regler för allt å alla….Dom där 10 km för fort kan göra mycket även om det bara är 10 km…Report
Ingemar Erlandsson
Tror det är många som har missat helheten här.
Vad jag förstått så har man inte obegränsat med trsurser hos polisen.
Och om man då antar att det sker 10 våldtäkter och 20 bilbränder undertiden som merparten av polisen jagar fartsyndare så får man väl fråga sej vad man ska prioritera.
Klart man tjänar mer pengar på att klämma dit nån som kör för fort.
Dom andra brotten är ju mer en försäkringsfråga.
Eller hur prioriterar man hos polisen!Report
Robin Halvarsson Bertilsson
Förhoppningsvis prioriteras båda sakerna, för det finns en hel del som inte borde få hålla till på vägarna. Men det är klent med kontroller, har haft körkort snart två år och har inte sett en enda kontroll trots nästan dagligt körande i stad =PReport
Michael Lindgren
Det beror ju på hur man ser på det… Tänker man till så är det ganska solklart hur man bör prioritera.
Antalet våldtäkter per år i Sverige ca 3500
Antal mord, dråp och grov misshandel som lett till döden per år i Sverige 105
Antal döda i trafiken per år i Sverige 260
Antal svårt skadade i trafiken per år i Sverige 3000 (då räknar skador som medför vissa handikapp, livslånga skador)
Antalet skadade per år i trafiken i Sverige 20 000 ( lindrigare skador, men som kan medföra men)
Visst är mord, dråp och våldtäkter hemskt och meningslöst, men det är minst lika meningslöst att 260 personer varje år får sätta livet till för att någon har bråttom, någon kör rattfull, någon struntar i reglerna helt och kör om i kurvor, backkrön, heldragna linjer etc, att någon tycker att hastighetsgränser är mesiga mm. Så vad är vettigast att prioritera? Båda såklart! För det är kriminalpoliser som sysslar med att lösa mord och våldtäkter, det är trafikpoliser som plockar bort puckon från våra vägar. Det är för övrigt mest puckon som gnäller på att polisen borde jaga ”riktiga” brottslingar istället för att stoppa dem då de kör 140 på 90 väg.
Folk dör helt i onödan i trafiken och det är precia lika meningslöst som de som blir dödade av annan brottslighet. Den ena dödar kanske för pengar den andra kanske dödar nån för att han/hon har bråttom på vägen och bryr sig inte om sina medtrafikanter… Vem är värst egentligen?Report
Ingemar Erlandsson
Givetvis ska man sätta åt alla dårar i trafiken och gärna alla dagar hela året med samma intesitet.
Men varför göra ett sånt mediadrev utav det?
Borde ju vara en vanlig dag på jobbet för trafikpolisen.
Det görs inte någon liknande ”jättesattsning” för att gå till botten med övrig brottslighet som man har kunnat läsa nånstans?Report
Björn Ågren
Tycker det är bra med kontroller där de stoppar bilar och kollar körkort och lite annat som den storkoll de gjorde utanför Halmstad där alla bilar stoppades och samt polis samarbetade med knarkhundar mm. De vart många som de tog både höga, fulla, körkortslösa, knarkhandlare och smugglare. Bra jobbat, buset ska inte gå säkert.Report
Gote Carling
Om du blir rammad av en fortkörare, rattfyllerist eller knarkpåverkad är det då inte en riktig brottsling?Report
Artūrs Abramenko
I think people who don’t enjoy driving shouldn’t be driving, to not supress the ones who does! 😀 lol (Lots of Love) <3Report
Janne Alfsson
Har väl aldrig varit så lite trafikkontroller som det är idag…Report
Erling Johansen
Med STOR sannolikhet fastnar det vissa bovar i polisspärrarna,så flera kontroller är inget fel att ha.Report
Henrik Modigh
Tyvär så är det så det borde vara men inte är det. Det kollas ytterst sällan in i några bilar. Har dom någonsin bett dig öppna bakluckan eller kollat under en filt om du körr kombi?Report
Erling Johansen
Nej det har dom inte,men körkortet kollar dom..det finns förare som inte har körkort och dom åker fast i dessa kontroller,och det är bara posivtivt.Report
Jonny Chong Lindström
Henrik Modigh tror inte ens dom får utan husrannsakan…Report
Bernt Orestål
Jonny Chong Lindström Stämmer ! Om inte polisen har noterat någon doft eller har konstaterat något onormalt i fordonet som kan falla under brottsbalken.Report
Leif Karlsson
dom behövs i trafiken med bland alla idioter.Report
Arild Olsen
Hur skulle det se ut då,med alla nötter som vistes därute.Verkar ha blivit en trend att köra etter mittstripan i vägen ,o ge fan i blinkljuset.Slutar snart bry mig,kommer att köra på min rätt.Report
Ragnar Tryggvason
De brukar fånga in annan brottslighet i samband med sina kontroller och det gillar vi. Fler poliser behövs så vi kan få det lugnare och säkrare.Report
Göran Cederfjärd
Det skulle dom om folk begrep att REGLER gäller även om Polisen Chefen Mamma inte övervakar dig så VI bär själva ansvaret för resursfördelning inom polisen inte allt men en del av ansvaret!Report
Margareta Nyman
Nä inte så länge folk vräker sig fram i trafiken o skiter i sina medtrafikanter o omgivningen..inte har lärt sig hantera bilen på riktigt i olika väglag.. halkkörning är bra men det gäller att ha lärt sig hantera sina fyra hjul och våga bromsa..eller frikoppla o parera… men de har ju
Inte ens vett att hålla avståndet… har inte koll på stoppsträckor ..så nog behövs polisen. Hade alla följt reglerna och visat hänsyn hållit hastigheter o avstånd ..såhade polisen kunnat ägna sig åt annat. Sen skulle alla prova bo ett vinterhalvår på landet.. åka på små ishala vägar med vilt som i skydd av mörkret springer rätt över i full galopp framför kofångaren från ingenstans… då kanske fler skulle köra med skallen istället för att vräka sig fram med armbågarna så pass att inte ens räddningstjänsten släpps förbi till olyckor. För du ska prompt om ställer dig i vänster körfält o skapar ytterligare stopp. Så ingen kommer förbi dig till olyckan som blockerar längrefram.. olycka som orsakats av en likasinnad som du…. sen vill jag säga att det även finns BRA förare. Men de kör inte som de jag beskrivit….Report
Mikael Wiberg
nä ansvar omdöme ock hänsyn tycks inte gällaReport
Peter Pelle Sandström
Tycker det behövs fler trafikpoliser, så mycket skit som händer efter vägarna!Report
Peter Lindroth
Polisen behövs på vägarna. Alltid. Idag råder fullständig anarki. Däremot tycker i alla fall jag att de där punktinsatserna är löjeväckande. Alla vet ju att det är just punktinsatser. Efter en sån insats är allt som vanligt igen. Det är ett rent under att det inte händer mer olyckor på våra vägar som varken underhålls eller övervakas.Report
Rune Björkman
Bara bra med kontroller,så de får bort fartdårar och fram för allt rattfyllerister.Report
Ingvar Spetz
Den enda speciela polisen som får värk är snart EKO-polis. Varförv? är det fel att ha trafikpolis, narkotikapolis, närpolis osv. Blir ledsen och letar snart efter gamla ättestuppan, men den är nog oxo borta.Report
Leif Karlsson
klart vi behöver mer trafikpoliser som kan ta hand om alla fartdårar.Report
Christer Karlsson
Vad är det för tokig regel att man måste upp gradera sitt körkort. Med släpvagn till 4,250 kg kan man köra med släp som väger 3,500 kg så kan man säkert klara det högre vikten ocksåReport
Anders Edholm
Alla brott som du själv begår är inga ”riktiga brott”. Alla andra brott är ”riktiga brott” och borde därför bekämpas.Report
Matte Beck
Det största problemet är att polisen fått krav på uppklarandeprocent, vilket innebär att de inte fokuserar på de största trafikbovarna utan bara på att fånga ett visst antal brott. I statistiken spelar det då mindre roll om det då handlar om att köra 7 km/h för fort, blåsa 0,2 utanför ishallen en söndagsmorgon klockan 07 eller ligga i fel fil för länge på Essingeleden. Brott som brott…. och där råkar rätt många ”hyggliga” normalsvensons illa ut. Rätt? Kanske – de har gjort fel men uppsåt saknas i de allra flesta fallen. Nisse som gör idiotiska omkörningar i 200 knyck åker inte dit för det är betydligt jobbigare hanteringsmässigt för polisen.Report
Peter Gerkens
Är detta verkligen ”brottsbekämpning”??? Polisen behöver stålarna!!!! Tyvärr,, Report
Annica Ågren
Det är inte allt eller inget som gäller. Jag tycker bara att prioriteringarna inom polisen är fel. Jaga inte vanligt folk när det finns så mycket allvarligare brottslighet som inte hinns med och bör prioriteras upp. Se brottsstatistiken. Själv är jag imponerad av den engelska polisens arbetsmetoder och effektivitet.Report