Ska det bli förbjudet att köra bil?

Tekniken går snabbt framåt. Snart är självkörande bilar var mans egendom. Men ska vi i samband med att dessa kommer så småningom förbjuda gemene man att själv köra sin bil i trafiken? Det tycker en riksdagsledamot för Liberalerna i Östergötland.

Framtiden är snart här. Det är det enda vi kan vara säkra på. Frågan är bara hur den kommer att se ut? Flygande bilar som i Jetsons från 60-talet? ”Beam me up, Scotty” från Star Trek som helt onödiggör manuella transporter? Andra mer eller mindre fantastiska uppfinningar?

Självkörande bilar är ju under utveckling och på diverse ställen i världen kör det nu runt sådana på prov. Förespråkarna säger att detta är det optimala sättet att transportera oss i framtiden eftersom vi helt tar bort den mänskliga faktorn som väl är orsaken till en mycket stor majoritet av alla olyckor i trafiken.

Tänk dessutom så smidigt att kunna sitta och Facebooka i lugn och ro UTAN att vara en trafikfara! Eller dricka en kopp kaffe och titta på morgon-nyheterna på TV samtidigt som man tar sig till kontoret. Man behöver inte heller stressa upp sig över köerna, det är ju den självkörande bilen som fixar det hela och tar bästa möjliga väg.

Sen tillkommer en massa andra fördelar för exempelvis handikappade som inte kan köra idag. Problem med att hitta parkering – låt bilen själv göra detta medan du gör det du skall. Behöver en vän låna bilen? Inget problem – skicka den bara till vännen utan att behöva åka med själv. Och så vidare – fantasin sätter gränserna för alla fördelar med detta system.

autopilot

Foto: Volvo

Som alltid med ny teknik låter ju allting så fantastiskt! Men hur är det då med nackdelarna? Finns det några? Mja…

Att den mänskliga faktorn ligger bakom en stor majoritet av alla trafikolyckor är ju ett faktum. Att förbjuda manuell körning skulle det då kunna helt förhindra alla olyckor? Nej, såklart inte. En självkörande bil är ju skapad av människor. Människor som byggt dessa och som har programmerat de avancerade datorprogram som behövs för att allting ska fungera och vad brukar datorprogram ha? Jo – buggar!

Jag är ju själv programmerare och vet att det buggfria systemet finns inte. Sen finns det såklart mer eller mindre allvarliga buggar. Även om man kollar aldrig så noga och testar aldrig så mycket så kan det alltid uppstå en situation där ett större antal faktorer samverkar och en kedja av händelser uppstår som ingen kunnat gissa sig till och vips så händer något som inte skulle hända. Om detta då händer när bilen närmar sig en förskoleklass på ett övergångsställe är det inte så lyckat.

Bluescreen

Detta vill man inte se på en självkörande bil i full fart på motorvägen!

Nu har vi redan idag många sådana system som anförtror våra liv till. Varje gång vi sätter oss i ett flygplan så förlitar vi oss på mängder med olika tekniska lösningar som styrs av ännu större mängder datorprogram. Det testas med oerhörd noggrannhet regelbundet. Av tillverkarna, teknikerna och piloterna. Men ändå så händer det flygolyckor på grund av tekniska fel. Även om de inte är så vanliga, vilket ska erkännas.

På samma sätt skulle sannolikt bilolyckor orsakade av tekniska fel bli ovanliga. Självklart är det så. Det råder heller nog ingen tvekan om att antalet olyckor skulle minska drastiskt om vi lät tekniken köra istället för oss själva.

Men vi ska nog inte tro att olyckor undviks helt. Speciellt inte i början när tekniken är ny. För flygindustrin har det tagit bra många år att uppnå den säkerhetsnivå de har idag. Och ändå inträffar det då och då olyckor.

Men ska vi då dra det så lång att vi förbjuder människor att köra bil?? Det tycker den Liberale riksdagsledamoten för Östergötland Mathias Sundin. Han förklarar varför i en debattartikel i SVD och motiverar det bland annan med följande:

Miljontals liv kommer sparas. 1,2 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor och cirka 50 miljoner skadas. Självkörande bilar kommer vara avsevärt mycket säkrare. Datorer är inte bakfulla, trötta, ouppmärksamma, bryter inte mot trafikregler, kollar inte mobiltelefonen, ser inte dåligt eller blir arga.

Köer kommer vara ett mycket mindre problem. Naturligtvis är det ett stort antal bilar på vägen som orsakar köer, men köerna blir värre av att vi kör så ryckigt. Självkörande bilar kan gemensamt koordinera sig och sänka och öka hastigheten samtidigt.

Massiva ytor i städerna kommer frigöras. Behovet av parkeringsplatser minskar eftersom en självkörande bil kan åka iväg en bit och ställa sig där. När man ska ha bilen kallar man på den.

En frihetsrevolution för funktionsnedsatta. Synskadade, äldre och andra som i dag inte kan köra bil kan nu själva ta sig fram.

Motiveringarna ovan är väl möjligen något som talar för självkörande bilar, men talar de även för ett förbud att köra manuellt? Sen anser han då att det största hotet mot denna utveckling är ”långsamma och bakåtsträvande politiker”.

Nu kan man ju fundera lite hur en liberal politiker som ju egentligen ska propagera för individens frihet och egna val helt plötsligt propagerar för ett förbud. Deras ungdomsförbund tycker man ska få ha sex med släktingar och döda, men man ska inte få köra bil?? Sorry – kunde inte låta bli att ge den smockan 😉

Nu fick han i och för sig svar på tal från Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund i denna artikel. Han tycker inte man ska stressa fram nya lagar kring detta utan istället se till att de blir rätt från början. Här har han såklart helt rätt!

Ska vi göra så pass grundläggande förändringar i hur vi transporterar oss, så måste det bli ordentligt genomtänkt innan man beslutar något. Generellt sett tycker jag att många saker tar alldeles för lång tid att fatta beslut om i vårt samhälle, men just detta tycker jag nog ska få ta sin tid. Erik Kjellin säger bland annat:

– Vi vill sam­tidigt varna för att skynda fram lagstiftning utan tillräcklig analys om vilka utmaningar en automatiserad fordonsflotta kan komma att innebära juridiskt, trafiksäkerhetsmässigt och inte minst rent kognitivt för förarna.

Det vill säga, självkörande bilar kommer i bra många år framöver att behöva samsas i trafiken med ”vanliga” trafikanter, och då måste man ju också ta hänsyn till hur det fungerar. Kjellin ger också ett bra exempel på detta:

– Då är det värt att nämna att de självkörande fordon som testats i USA har varit inblandade i dubbelt så många olyckor som bilar med mänskliga förare. Men i samtliga fall har olyckorna orsakats av mänskliga förare i andra bilar och huvudsakligen bestått av påkörningar bakifrån, utom ett fall nyligen då Googles testbil var vållande då den körde in i en buss. Problemet har varit att de självkörande fordonen har varit för laglydiga och inte agerat som andra förare förväntat sig.

Jag noterar speciellt den sista meningen: ”De självkörande fordonen har varit för laglydiga och inte agerat som andra förare förväntat sig!!” Har vi kommit så snett att vi inte längre förväntar oss att andra trafikanter är laglydiga och när de väl är det, ja då blir vi så överraskade att vi krockar!! Uh?

Googles självkörande bil. Foto från Flickr

Googles självkörande bil. Foto från Flickr.

Några andra intressanta frågeställningar som har tar upp är bland annat dessa:

– Exempel på frågor som måste redas ut är vem som bär ansvar vid en olycka. Är det förare, väghållare eller fordonstillverkare? Hur ska förarutbildningen se ut?

Så det finns ju en hel del frågor att redan ut innan självkörande bilar kan bli verklighet.

Men så till den aktuella frågan: När nu väl all teknik är på plats och tillförlitlig och vi alla har tillgång till självkörande bilar, ska vi då helt förbjuda manuell körning på allmän väg för att på så vis kraftigt minska olyckorna i trafiken? Vad tycker du?

Läs de olika debattartiklarna här:
Köra bil blir snart förbjudet
Att köra bil i trafiken är en social övning

 

Ska vi helt förbjuda manuell körning på allmän väg när de självkörande bilarna blir verklighet för oss alla?

Loading ... Loading ...

 

Foto toppbild: Volvo

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Använder du alltid bilbälte?

Nästa

Rattsurfande lastbilschaufför nära döda småbarnsmamma

23 kommentarer

  1. Jörgen

    Eh, svåra gränsdragningar. Vad händer om en älg kommer och man sitter och stickar. Vems fel är det om svärmor då blir dödad om bilen inte har upptäckt det genom en sensor som inte funkar eller är igensnöad. Man måste nog få köra själv annars tar det hus i helvete. Vilket försäkringsbolag är med på ovanstående scenario. Inget.Report

  2. Tio tusen delar till aldra lägsta pris, inte skulle jag våga läsa en bok.Report

  3. Inte förbjuda, men underlätta!Report

  4. Nej det måste passa många bra tex slipper tänka på blinka filkörning höger regeln.mm sånt som inte görs i dag. Ha ha. 😉Report

  5. Förbjuda älgar att gå på vägen också?Report

  6. Jag vill köra bil. Inte bli körd ! Det är väl konceptet att köra själv , annars tar man väl buss/spårvagn!!Report

  7. Det är det redan. Läs §5i vägtrafikordningen. Man får inte framföra ett fordon så det skadar eller utsätter någon annan för fara. Och det gör man genom att starta bilenReport

  8. Instämmer med Kalle Bjermkvist Report

  9. Volvo testar just den tekniken i de större städerna och finns redan i Volvo s/v/xc 90, luta dig tillbaka och enjoy the ride Report

  10. Dom flesta bilar körs ju redan av massa hjärndöda personer som håller på med annat istället för att köra.Report

  11. Det blir bara värre och värre, man behöver väl inget körkort om man har en sådan bil,det är ju ändå inte den som sitter bakom ratten som kör,den kör ju själv. Vi behöver snart inte göra nånting själv med dessa självkörande bilar, robot gräsklippare och robot dammsugare. ILLA ILLA.Report

  12. Visst. Låt säga dagen efter vi förbjuder piloter att flyga flygplan och tågförare att köra tåg. Dessa två måste ju stå före bilarna på listan.Report

  13. Hur länge kommer den elektroniken hålla? Man ser i alla nyare bilar att de börjar krångla efter ett tag. Inte roligt å sitta i en sån å de slutar funka å man krockar å kanske dör pga den skiten. Å vilken ”vanlig” människa kommer ha råd med en sån bil? Dom tänker inte längre än va röva räcker tillReport

  14. Ja då blir det många som får ” psykbryt ” om de inte kan bryta mot allt vad lagar och trafikregler säger .Report

  15. Intressant 🙂 som tur är så lär jag inte vara kvar när det händer, Hur länge har vi haft datorer och är det någon som råkat ut för att datorn hänger sig eller avslutar ett program av sig själv 🙂 och vad tror ni det är för något som ska sköta körningen ….men om det nu skulle bli så då behöver ju vi inte ha någon förarutbildning eftersom det bara kommer finnas passagerare och alla kan skaffa bil även dom som går i förskola 🙂 kanske synd att man inte får se hur det går 😉Report

  16. Som Jeremy Clarkson sa. Det går bra tills det kommer en man vid namn Sune ( fingerat namn ). Sune tänker att det är billigare att serva bilen själv. Vill ni sedan möta Sunes förarlösa bil?Report

  17. Amanda HofvanderDaniel Maciolek Holmström fyfanReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan