Foto: Statoil

Sjunger Etanolen på sista versen i Sverige?

För bara några år sedan var etanolen det bränsle som skulle frälsa världen, minska avgaserna, förbättra miljön och göra oss alla lyckligare och friskare. Idag är det en annan femma.

Nu är det bara en biltillverkare kvar i Sverige som erbjuder etanol i sina bilar och en stor andel av de över 200.000 befintliga etanolbilar som rullar på Svenska vägarna idag tankas med bensin. Dessutom höjdes skatten på etanol den 1 December vilket innebar att priset ökade med 69 öre per liter. Det innebär såklart att ännu fler kommer att välja bensin till sina etanolbilar. Hur kunde det bli så fel?

Var politiker, myndigheter och företag alldeles för snabba på att hoppa på etanoltåget utan att ta reda på alla fakta? Det gavs kraftiga rabatter på inköpspriser, förmånsvärden, biltullar, skatter, försäkringar, rattmuffar och gud vet allt till etanolbilarna. Reklamfilmerna om miljöfördelarna sjöng ut sitt budskap och mängder med svenskar antog glatt erbjudandena och införskaffade spritbilarna. Däribland jag.


En 1 år gammal Saab 9-5 Bio Power införskaffades 2007 och vips sänktes mina bilkostnader med många friska tusenlappar om året! Dessutom kände jag mig som en duktig miljöaktivist och stirrade surt på alla andra som kuskade runt i sina stinkande bensin- och dieselbilar. Min bil luktade bara som en frisk sexa absolut.

nubbeMen snart började molnen hopa sig. Plötsligt blev man anklagad för allt från att ta maten från fattiga mexikaners bord till att bidra till skövlingen av regnskogarna i Brasilien! Från att ha varit en miljöhjälte blev man i ett nafs en klimatmarodör.

Experterna tävlade i media om att totalsåga etanolen som framtidens bränsle och sakta men säkert minskade försäljningen av etanolbilarna och nu finns det som sagt inte så många kvar att köpa i Sverige.

Nu har jag inte tagit mig tid att gräva djupare i huruvida dessa så kallade experter hade rätt eller inte i sin kritik, men lite vaknar nog konspirationsteoretikern i mig när man dessutom är medveten om att den bransch som har mest att förlora på att etanolanvändandet ökar, d.v.s. oljeindustrin, har i princip obegränsade resurser att finansiera diverse olika undersökningar och rapporter som sen kan presenteras av sagda experter.

BioPowerJag vet i alla fall att när jag körde min etanolbil, så spred jag ut betydligt mindre giftigheter där och då jämfört med när jag kör runt i min nuvarande dieselbil, även om den drar mindre per kilometer än etanolbilen gjorde.

Är du en av de utrotningshotade som fortfarande kör etanolbil?

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Sanningen om dubbdäck mörkas

Nästa

Hur ser du egentligen?

1 kommentar

  1. Jörgen

    Jag tror definitivt att det blev en lobbyverksamhet som lade en död hand över etanolen. Om det sedan var riktigt bra eller inte är en lite annan sak som vi nog aldrig kommer få reda på, forskning om exempelvis svensk utvinning ur skog fick nog inga anslag.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan