Så var vintern här igen – och den eviga frågan om däcktyp

Jag antar att det var en och annan som – som vanligt – blev överraskande över att det kom vinter med snö och halka i år igen. Och som nu akut beställt tid för att lägga på vinterdäcken – men frågan är då vilken sort?

Den eviga frågan om man ska ha dubbat eller odubbat återkommer ju varje år. Ni som har följt den här bloggen ett tag vet nog vad jag tycker.

Jag tänker därför inte skriva ett nytt inlägg om detta, utan jag hänvisar till de jag skrev tidigare i ämnet, inget har ändrats som gör att jag skulle ha anledning att ändra min åsikt.

Jag länkar till de tidigare inläggen här nedan, men summerar också med några korta meningar:

  • Vill du kunna stanna någorlunda snabbt när det är halt ute – välj dubbdäck. Även slitna dubbdäck av bra sort är bättre än nya dubbfria för det ändamålet!
  • Vill du köra dubbfritt, för miljön eller för annan skull, gör så. Men tro inte för en sekund att dessa är lika bra som dubbdäck om det blir riktigt halt. Då måste du vara beredd på att ha mycket sämre grepp och köra därefter.
  • Även om du nu kör med nya friska dubbdäck – tro inte för en sekund att du kan köra på samma sätt som om det vore sommarväglag. Spelar ingen roll hur mycket fyrhjulsdrift, ABS-bromsar, anti-sladd, anti-spinn, eller annan avancerad teknologi du har på din bil, när det är halt är det halt och du har betydligt längre stoppsträcka och betydligt lättare att få sladd.

Så var det det här med dubbdäck eller inte igen
Sanningen om dubbdäck mörkas
Test av slitna vinterdäck
Ny dödsolycka orsakad av hala vinterdäck?
Ger fyrhjulsdrift bättre säkerhet?

Vad för sorts däck använder du på vintern?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Världen behöver fler övergångsställen som det här

Nästa

Kan inte polisen fokusera på riktig brottslighet istället?

15 kommentarer

  1. Rätt, mest förvånad över dom som sprider fel information. Hur svårt ska det vara liksom

    Information om viktklasser i krocktester kan även behövas. Fysikens lagar gäller, oj nä är det sant.Report

  2. Som fd yrkeschaufför i Umeå så säger jag bara en sak: är det is på vägen så finns det inget som slår dubbat! Det räddar liv.Report

  3. Dubbat såklart, oftast har vi ishalka och då hjälper inte friktionsdäcken ett skit… Enda gången jag har upplevt friktionsdäck som funkat ok, var då jag hade en stor och tung jeep, med stora och breda däck. Då fäste det ok.. Men långt ifrån samma grepp som dubbat.Report

  4. Robert Collin skriver nu också om detta: Våga vägra odubbat!

    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21714759.ab
    Report

  5. Simon Berg stämmer de? Report

  6. Jag kör i Sydsverige och tycker att odubbat räcker sen får man anpassa farten till rådande omständigheter.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan