Tillhör du de som kör med dubb och därmed bidrar till nedslitna vägar och luftföroreningar som kommer att ge oss alla cancer i förtid? Eller tillhör du de som kör dubbfritt och därmed riskerar inte bara ditt eget utan även alla andra medtrafikanters liv varje gång du är ute på vägarna?

Ungefär så låter ju debatten som lika säkert som Kalle Anka på julafton blossar upp varje år vid den här tiden. Olika experter uttalar sig med absolut säkra argument och hänvisningar till diverse studier, mätningar och undersökningar. Vad skall en stackars trafikant tro på?

Nu närmar sig ju vintern och när kylan och med den halkan slår till igen så kommer det som vanligt att vara en hel del trafikanter som blir kraftigt överraskade. Vilket förvånar mig lika mycket varje år. Om det skulle visa sig vara en invandrare från sydligare klimat som tillbringar sitt första år i landet, ja då skulle man kunna ha viss förståelse för att de blir lite överraskade, men vi som levt i det här landet i alla fall några år borde veta att det helt plötsligt kan bli snö och med det halt. Vi borde också känna till att det kan bli rejält halt även UTAN snö…

Förutom att veta när man bör lägga på vinterdäcken så kommer då den återkommande frågan om det skall vara med eller utan dubb!

VinterdäckPersonligen kör jag dubbat och har nästan alltid gjort det. Nu bor jag ju i Hälsinglands inland där det ofta är gott om snö och halka och skulle inte vilja ha det annorlunda. Jag kör även fyrhjulsdrivet, för inte bara vill jag kunna få stopp på min bil, jag vill kunna få den att ta sig fram också om det skulle vara besvärligt väglag med kraftig halka eller mycket snö, vilket inte är ovanligt här uppe. Dessutom pendlar jag i stort sett varje vecka till och från Stockholm i alla möjliga väder.

Ofta säger experterna att det beror på var du bor och hur mycket du kör som skall avgöra vilket alternativ som är bäst för dig. Bor du i Skåne där det ofta är väldigt lite snö, ja då är dubbfritt givet heter det.
Hmm…

Jag kommer ursprungligen från Skåne och vet att javisst, det är inte lika mycket snö där nere, men NÄR det väl kommer då kommer det oftast på tvären med vägar som blåser igen snabbare än den snabbaste snöröjning hinner med att ploga. Dessutom, även om det kanske inte alltid är så mycket snö, så kan det vara desto mer HALKA, den där lömska svarthalkan som är så svår att se och som är det tillfälle när dubbade däck gör som mest nytta!

Plogbil i snöoväder

Likaså heter det att om du bor i storstäder där det ofta plogas och framför allt saltas ordentligt, ja då funkar dubbfritt bra.
Hmm…

Jag har bott och kört bil i Stockholmsområdet sen 1981 och varit med om några rejäla vintrar om än inte lika snörika som i Hälsingland. Visst – om du bor i innerstaden eller närkommun, då är det oftast OK väglag, men så fort du ger dig ut någon mil från centrum då kan det vara rejäl skillnad. Och är det kanske inte så att det är de som bor en bit utanför staden som använder bilen mest för att ta sig till och från jobb och andra aktiviteter? Och sen precis som i Skåne är det inte i snön som dubbdäcken gör som mest nytta, det är i HALKAN, och isiga vägar förekommer ju även i storstadsområdena, eller hur?

Svartis

Om vi sen tittar lite på argumenten mot dubbat, det mesta där rör väl luftföroreningar. Dessa små partiklar som sägs vara så skadliga. Hur är det egentligen med det? Det beror på vem du frågar.

Här är några citat från Stockholm Stads hemsida:

Dubbdäck river upp små, hälsofarliga partiklar från asfalten. Partiklarna följer med luften när vi andas in. Barn är särskilt utsatta och vuxna som redan har någon luftvägssjukdom blir sämre av partiklarna. Alla kan råka ut för irritationer i luftvägarna.

Den minskade dubbdäcksanvändningen har medfört att utsläppen av partikelhalterna PM10 har halverats på Hornsgatan. I innerstaden har de gått ner med cirka 20 procent. Det innebär att luften är friskare och att stockholmarna inte löper lika stor risk som tidigare att bli sjuka av partiklar.

Sen några citat från en artikel i Aftonbladet av Robert Collin som inte tillhör dubbdäcksmotståndarna:

De pyttesmå så kallade nanopartiklarna som tränger rätt in i blodomloppet när vi andas in dem kan orsaka cancer. De partiklarna kommer från förbränning. Från smutsiga (framförallt äldre) dieselmotorer, från moderna direktinsprutade bensinmotorer och från fjärrvärmeverk som eldas med träflis. Sopor med okänd ursprung och tryckimpregnerat virke som också slinker med bidrar med tungmetaller, men inte med fler partiklar.
Att fjärrvärmeverken, som eldas med biobränslen, bidrar med de allra farligaste partiklarna är inget miljödebattörerna brukar prata om.

På frosthalka kan ett odubbat vinterdäck behöva 50 procent längre sträcka att få stopp på bilen än ett dubbat.
Ja, det visar vår forskning. År efter år.
En del debattörer påstår att de odubbade däcken har blivit så mycket bättre på senare år, att det inte spelar någon roll för säkerheten om däcket är dubbat eller odubbat.
De har rätt när de säger att de odubbade däcken blivit bättre. Men de säger aldrig att de dubbade däcken också blivit bättre. Ja, lika mycket bättre.
Skillnaden mellan dubbat och odubbat är ungefär lika stor varje år.

Om man googlar runt finns det nog lika många som stödjer den ena som den andra sidan. Så återigen är frågan – vad ska man tro?

Frågan jag personligen ställer mig när jag skall välja är:
Vill jag öka risken för mig själv, min familj och mina medtrafikanter att kanske få en ökad risk för hälsoproblem orsakade av just dubbdäcks-partiklarna i framtiden, eller vill jag öka risken för mig själv, min familj och mina medtrafikanter att kanske skadas allvarligt eller rent av dödas idag?

Det kanske är ett cyniskt sätt att se på det, men det är så jag har valt att tänka.

Sen kan man fråga sig, kan det finnas andra vägar att gå än att förbjuda dubbdäcken? Nya typer av dubbar? Automatiska dubbar? Annan teknik?

En god vän till mig argumenterar att kör man bara försiktigt går det bra. Ja det stämmer. Om alla kör försiktigt så minskar såklart riskerna. Men nu är det just det som är problemet – alla kör inte försiktigt. En del kör som om det vore sommarväglag oavsett om de kör dubbat eller dubbfritt och det är ju oftast dessa som orsakar olyckor och incidenter. Och det är när dessa galningar – eller möjligen en utländsk lastbil med slitna däck – får sladd och kommer över i mitt körfält som jag vill kunna bromsa och styra ordentligt för att rädda mitt och min familjs liv.

Och med dubbdäck kan jag det betydligt bättre.

Förresten – du kan väl reglerna för när man får / måste ha vinterdäck på sin bil?Annars läs här.

Så – vad väljer du? Och hur argumenterar du för ditt val?

Uppdatering: Läs detta inlägg om hur sanningen om dubbdäcken mörkas!

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss