Regler för kommentarer

Jag välkomnar givetvis en bra och öppen debatt och ser fram emot många olika åsikter och synpunkter. Jag kommer till att börja med att ha öppna kommentarer, d.v.s. att vem som helst kan skriva inlägg utan att registrera sig så får vi se hur det fungerar.

Med ett sådant system kommer jag dock att behöva er läsares hjälp. Ser ni något inlägg som ni tycker bryter mot reglerna nedan, anmäl det. Då kommer jag att granska det snarast möjligt.

Ni kan kommentera och debattera såväl på Facebook som här på bloggsidorna, de inlägg ni gör på Facebook kommer att visas även här på bloggen. Om ni kommenterar via Facebook och vill vara säkra på att se de svar som görs på era kommentarer här på bloggsidorna, kan ni  även prenumerera på kommentarerna som görs direkt här inne på bloggen. Se länk längst ner på inläggssidorna.

För att anmäla ett inlägg, klicka bara på knappen ”report” så får jag en rapport och om ni är flera som anmäler så kommer inlägget att döljas här på bloggen tills dess jag hunnit granska det.

Självklart måste vi ha regler för hur man beter sig i kommentarsfältet och här är några grundläggande:

swearing1. Inga personangrepp
Om du ska kritisera något, kritisera ämnet eller åsikten, inte personen. D.v.s. skriv exempelvis inte ”Du fattar ju inget din idiot” utan skriv kanske ”Jag kanske skulle behöva förklara lite bättre för dig vad jag menar”

2. Använd en trevlig ton
Även jag kan undslippa en svordom då och då, men om ditt inlägg bara är en massa fula ord bör du nog tänka om. Även om vi har helt olika åsikter om någonting, så kan vi väl vara hövliga mot varandra och använda en trevlig ton. Det är så mycket roligare att läsa och jag garanterar att det är större chans att folk lyssnar på en då.

3. Ingen reklam till andra sidor/bloggar om ej relevant
Det är kul om du har en egen blogg eller webbsida, men vänligen använd inte denna sida för att driva trafik till den. Om du har en länk som är relevant för ämnet och din kommentar, d.v.s. att du vill styrka ditt påstående med fakta som finns på annan sida är det såklart OK, men om länken bara går till din egen sida som i sin tur har länkar till ursprungsinformationen är det inte OK, länka då istället till ursprunget.

yelling4. Skriv tydligt, skrik inte och upprepa dig inte
Alla vet inte vad exempelvis förkortningar betyder, skriv ut i klartext om det kan finnas tveksamheter. Skriv heller inte inlägg med bara stora bokstäver, det anses i webbvärlden vara samma som att skrika. Undvik också att skriva samma sak femtielva gånger. Har du en gång klargjort något får du förutsätta att folk har läst och fattat det. Har de inte gjort det är det deras problem.

5. Inget sexistiskt, rasistiskt eller irellevant politiskt
Här inne dömer vi inte folk utefter kön, nationalitet, religion, hudfärg, hårfärg, ögonfärg, politisk färg, språk, utbildningsnivå, eller andra egenskaper. Vi kan möjligen uttala synpunkter angående vissa beteenden, speciellt då i trafiken som ju den här bloggen handlar om. Möjligen kan jag tillåta viss sund kritik mot politiker som enligt din åsikt fattar alltför dumma beslut…

6. Inget pornografiskt
Vissa personer finner någon sorts nöje i att lägga ut pornografiskt material i öppna bloggars kommentarsfält. Jag behöver ju inte säga att detta kommer att raderas omgående och den som lagt upp detta spärras för all framtid.
stureEftersom jag dessutom är ganska duktig på det här med datorer, så kommer jag även att spåra upp och hacka den personens dator* och lägga in ett virus som  gör att det enda den datorn kommer att kunna surfa till i framtiden är sidor med svenska dansband från 70-talet.

7. Annat
Annat som jag kan komma att bedöma som störande för diskussionerna och övriga läsare kommer också att tas bort. Exempelvis inlägg som mest verkar inriktade på att starta bråk.

8. Varningar och avstängningar
De som bryter mot reglerna får i normala fall en varning först. Om denna person upprepar sitt beteende kommer denna att stängas av från möjligheten att kommentera. warningVissa beteenden kommer dock att orsaka direkt avstängning utan varning. Om någon anser sig blivit orättvist avstängd, exempelvis till följd av virus i egna datorn som hittat på tokigheter, kontakta mig via formuläret så diskuterar vi saken privat.

 

TACK för att ni respekterar reglerna och hjälper till att hålla den här bloggen trevlig och läsvärd!

 

* OBS! Eftersom jag fick en kommentar att jag riskerade att bli anmäld för hot om dataintrång om någon totalt humorbefriad person skulle haka upp sig på detta, så är det väl säkrast att jag förtydligar att detta är ett SKÄMT 😀

3 kommentarer

  1. Att arbeta i en storstad .Olyckor är konkret och lätträknad statistik.
    Men att sitta frustrerad stressad och en ständig eller ofta sömnbrist 25 till 30 år utan att det skapas fysik tillräcklig tid för återhämtning pga tiden käkas upp av att köa. Vad har vi denna statistik som man inte ser där folk dör i förtid pgs att infrastrukturen fallit samman. Vad finns denna statistik som lyser med sin frånvaro i allehanda sammanhang, men ändå är trafikrelaterat dödstal. Det skulle intressant att se mellanskillnaden i dödstalen mellan konkreta olyckor och den psykosociala påverkan i trafiken .Stress dödar också i längden utan att man dör i en fysisk olycka och utan att man tar till bi-faktorerReport

  2. Har tänkt en del nu på slutet när man är ut och åker efter vägarna.
    En ständigt kommande situation.
    Tänk en 90 väg (kan även vara en 110) tre bilar ligger framför en. Dom ligger ca 2 sekunder bakom varandra. Man gör en omkörning och är tvungen att pressa sig in imellan dom. Då blir den som ligger bakom skit förbannad. Inte så att den kan tänka sig att det är denne som har gjort fel ifrån början med att ligga för nära den framförvarande……Report

  3. Mobilen har blivit ett gissel. När man ligger i 90 på en 90 väg i en kö, funkar det utmärkt, men helt plötsligt sjunker hastigeten till 80 70, då börjar omkörningarna, flera livsfarlga. Då sitter en längst fram i en annan värld och har glömt att han kör bil, pratande i en mobiltelefon. Helt plötsligt aslutas samtalet och vederbörande gasar på och gör omkörningar för att köra ikapp förlorad tid. Föbjud mobilen vid ratten, den skapar massor av irritation och olycksrisker. Ta samtidigt bort blinkersen på bilen, då den ändå aldrig används.Report

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan