Polisen körde tremånaderskampanj i Västsverige med civila polisbilar

Polisen har under 3 månader jobbat med civila polisbilar i Västsverige och lagfört över 1200 förare för olika sorters trafikbrott. När gör de samma satsning i övriga landet?

Polisen i Region Väst blev kontaktade av såväl privatpersoner som Trafikverket som påtalat att alltför många körde på ett farligt sätt och exempelvis stannade på motorvägar, använde busskörfält som omkörningsfil och annat olämpligt.

De beslöt därför att med hjälp av civila polisbilar ge sig ut i trafiken för att se vad som hände och komma närmare de mindre lagliga trafikanterna, vilket inte alltid är så lätt med målade polisbilar.

En sak de valde att lägga fokus på var förare som stannade på motorvägar, vilket har resulterat i ett antal otäcka olyckor i regionen när andra fordon kört in i dessa.

De civila bilarna var bland annat utrustade med genomsnittsmätare och filmkamera vilket gav polisen möjlighet att inte bara bötfälla syndarna, utan även visa dem direkt hur de betedde sig, vilket nog var nyttigt för vissa personer att få se.

civilbil-650

Resultatet blev över 1 200 lagförda trafikbrott och i genomsnitt blev en förare om dagen av med körkortet!

– Det är givetvis tråkigt att se att så många förare faktiskt har en trafikfarlig körstil, eller framför fordonet på ett sätt som skapar irritation och osäkerhet hos andra trafikanter, säger Jenny Wester, sektionschef för trafiken i polisregion Väst.
– Men lyckas vi förändra dessa förares beteende är mycket vunnet vad gäller trafiksäkerheten på våra vägar.

Så, är detta något som förvånar? Nej, såklart inte. Jag ser ju dagligen i trafiken hur folk beter sig som idioter. Jag är snarare förvånad att de inte lagförde fler på dessa 3 månader, men jag antar att de hade begränsade resurser med hur många de hann med!

Det är såklart också mycket bra att de studerar beteende i trafiken och inte bara fokuserar på hastigheten, även om jag – som ni nog vet vid det här laget efter flertalet artiklar och intressanta debatter – nog anser att man ska hålla hastigheten också.

Men, som så många av er påtalat, finns det ju mycket annat som också gör tillvaron i trafiken farlig. Att då köra runt med civila bilar gör ju att polisen får se så mycket mer än när de rullar runt i målade bilar.

Självklart är det bra att de är ute och syns i trafiken, eftersom det ju har en lugnande effekt på de flesta trafikanter, men eftersom så många är ögontjänare, så är det ju också bra att de är ute med civila bilar.

Dels kan de ju då stoppa och bötfälla de som syndar värst i trafiken och dels kanske en del bilister tänker sig för lite extra när de vet att det finns risk att civila bilar ser deras beteende!

Nu är det ju bra att de genomförde en sådan här kampanj i Västsverige, men det behövs såklart i alla delar av landet, och inte bara som kampanjer, utan regelbundet.

Om alla bilister visste att risken för att bli sedd, filmad och stoppad av civila bilar var omfattande, skulle nog fler tänka sig för och bli lite duktigare på att hålla hastigheten och avståndet, använda blinkers, hålla till höger på flerfiliga vägar, rattsurfa lite mindre, ta det lite lugnare förbi vägarbeten och olycksplatser, tänka sig för en extra gång innan de körde med alkohol eller droger i kroppen och annat mindre bra.

Det vill säga vi skulle med största sannolikhet få en betydligt säkrare trafik i landet med betydligt färre dödade och allvarligt skadade! Tänk så lätt det kan vara om bara viljan finns och resurserna sätts till! 🙂

Eller vad tror du? Är det ett bra sätt att få bättre och säkrare trafik i Sverige, eller tycker du det finna andra, bättre sätt?

Resultatet från insatsen mot aggressiv körning i väst-Sverige

  • 1016 hastigheter
  • 79 omhändertagna körkort
  • 51 stannande på motorväg
  • 47 korta avstånd
  • 37 överskriden spärrlinje
  • 17 ej nyttjat körriktningsvisare
  • 16 omkörning fel sida
  • 11 stopplikt
  • 5 kollektivkörfält
  • 2 omkörning trots möte
  • 2 körning mot rött ljus
  • 5 rattfylleri alkohol
  • 4 rattfylleri drog.

 

Tycker du det borde finnas fler civila polisbilar ute på vägarna?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Håller du avståndet, eller är du ett pulshöjande irritationsmoment?

Nästa

Var med och skapa framtidens trafikskyltar!

150 kommentarer

  1. Äntligen!!!!!!!!!!!!!!Report

  2. skönt dom gör något!!Report

  3. Helt riktigt, skrota fartkamerorna och ut med trafipaxen på våra vägar igen. Fast i moderna form… Det är enda sättet att ta det farliga beteendet och inte Svensson som är ute och söndagsåker 10km/h är fort.Report

  4. Öka antalet rejält,både civil som målad bil. Attitydförändring krävs nu.Report

  5. Jag ser så mycket konstiga beteenden i trafiken och undrar om de överhuvudtaget har tagit körkort. Jag vill att polisen får bort de okunniga som kanske KÖPT sitt kort. En grövre trafiköverträdelse borde innebära skriftlig test innan de får köra bil igen.Report

  6. Undrar om det var de som jagade mig, men som aldrig kom ifatt?? Report

  7. När gör dem det varje vecka borde väll frågan vara?Report

  8. Dom måste jobbat hårt 13 st om dan, hur hinner dom med???? HejReport

  9. Finns väl kanske större brott än trafikbrott man borde fokusera på… Report

    • Fortkörning är inget litet brott!Report

    • Jo det är ju faktiskt det….Report

    • Många tycker ju att det är okej att köra för fort, andra vill komma hem vid liv =PReport

    • Många sträckor är för lågt satta när de gäller fart. En större del har inte ändrats sen 60-80 talet. Även om bilarna har blivit betydligt bättre i säkerhet så är fartgränserna satta på bilar som har en ålder på över 30 årReport

    • Per – för att ditt argument ska hålla så måste några ytterligare omständigheter varit uppfyllda:
      1: Trafikintensiteten på vägen ifråga måste vara oförändrad, framförallt inte ökat. Något som är mycket ovanligt i Sverige över en 30-årsperiod. (Åtminstone på vägar där en för låg hastighetsbegränsning kan anses som annat än en mindre olägenhet för några få.)
      2: Omkringliggande faktorer så som bebyggelse m.m. måste vara oförändrad.
      3: Inga andra försvårande omständigheter generellt kring trafiksäkerhet ska ha uppkommit på våra vägar den senaste 30 åren.

      Att alla tre skulle gälla för ”en större del” av våra vägar bedömer jag som en kraftig överdrift.

      Att bilarna skulle blivit så mycket säkrare skulle jag också säga är något av en överdrift. För visst syftar du på aktiv säkerhet i bilarna, inte den passiva? Vi kan väl ändå inte höja hastighetsbegränsningen för att fler överlever allvarliga olyckor? Visst har det hänt saker med den aktiva säkerheten: ABS-bromsar, ESP, bättre väghållning m.m. MEN att tro att dessa förändringar skulle göra att vi med oförändrad säkerhet kan höja farten på ALLA bilar på en väg med 10-20 km/h är ju långt ifrån sanningen.

      Nä, tyvärr. Det där argumentet håller inte. Ja, bilarna har blivit bättre men:

      Vi har fler bilar på vägarna, vi har ökade (demokratiskt beslutade) krav på säkerhet och antalet döda eller skadade i trafiken. Lägg därtill att vi idag har en extremt trafiksäkerhetssänkande aspekt i trafiken. Nämligen våra mobiltelefoner och vårt ökade krav på digital närvaro i samhället. Kan låta som det inte har med saken att göra men faktum är att det är ett trafikproblem och därmed per automatik blir en aspekt att betänka.Report

    • Jag pendlar frekvent mellan Gävle och Sth.
      På sträckan Gävle-Uppsala, i båda riktningarna, skulle man kunna öka till 150 utan problem. Det är brett, rakt och glestrafikerat. Jag åker vid exakt alla tider på dygnet. Dock inte samtidigt. 🙂

      För övrigt, när jag hade Saab 9-5 Griffin brukade åka 225kmh på på den sträckan. Det tog 30 minuter 🙂Report

    • Det är inte hastigheten som dödar eller skapar olyckor, det är endast den totala avsaknaden bland den stora massan att kunna framföra ett fordon på ett korrekt sätt och att vara fokuserad…
      Att sitta och vara rädd bakom ratten och inte ens veta vart oljestickan sitter på bilen eller inte ens kunna byta hjul hjälper inte ett smack.
      Allt för många borde inte vara i trafiken p.g.a att dom kan inget om fordonen dom framför, totalt livsfarligt om något!Report

    • Wow, coolt Figge, 225 knyck! Manligt! ?Report

    • Trafikbloggen, verkar va manligt med patetiska kommentarer. Ert argument håller väldigt dåligt ang fartgränserna och är rent ut sagt patetiskt när ni försöker försvara dettaReport

    • 100-110 är lagom maxhastighet på bra vägar. Förstår inte poängen med att köra snabbare, man kommer ju fram. Tänk er att köra häst och vagn, DET tog tid.Report

    • Robin Halvarsson Bertilsson

      Äh, de är så tråkigt att köra i 100km/h på så breda och fina motorvägar. Allt blir monotont och tröttsamt. :pReport

    • Trafikbloggen ojojojjjjj jag känner moralpiken ända hit. Så ofantligt töntigt. Vet ni ens hur lite 225kmh är? Vet ni hur fort snabba bilar går? Dit hör alltså inte en 12 år gammal Saab 9-5.
      Jösses..Report

    • Robin Halvarsson Bertilsson grattis. Ditt liv har accat från 20 till 110 blås. Det finns andra aspekter än ”det funkar”.
      Med din inställning behöver man inte utveckla någonting.Report

    • Ja Figge om du skryter om att du kör i 225, dvs 105 km för fort då får du räkna med att få en liten pik.
      Om jag ska vara lite mer rakt på sak så (om du nu inte skämtar vill säga) så är det förare som du som jag anser bör förbjudas att överhuvudtaget vistas på vägarna då du utsätter såväl dig själv och dina medtrafikanter för fara…
      Men det kanske bara är jag, du tycks ju ha en hel del som hejar på dig här ?

      Och jag har också ägt en Saab 9-3 griffin och känner till den bilens kapacitet men jag skulle inte drömma om att köra på det sättet för det.Report

    • Figge – i mina ögon är det bilister som du som borde plockas bort från våra vägar. Permanent.
      Vet DU vilken skada du skulle orsaka din omgivning om du, mot din vilja och trots din uppenbarligen enorma körkompetens, blir inblandad i en olycka?

      225 km/h är en mycket hög hastighet i en bil. Inte i ett flygplan, men i en bil. Det faktum att du försöker motivera farten med att bilar går snabbare och att det inte är särskilt snabbt är ett bevis på synnerligen låg kompetens och förvånande låg intelligens. I princip inga personbilar är byggda för att kunna manövrerad på ett någorlunda effektivt sätt i de hastigheterna. Missta inte det faktum att bilen går mjukt och fint i den farten med att bilen hanterar farten på ett särskilt bra sätt. Idioti!

      Snälla Gud – låt polisen ta Figge på bar gärning innan något allvarligt händer. ✝?Report

    • Trafikbloggen Ja ohh ja!! Jag blir sååå bostad av mina 2 likes.
      Om du tror att varje person som passerar 200kmh på en modern rak tom bred motorväg utgör en så stor fara som du antyder så är du inte värd att bemöta. Vilket i sig indikerar att hela Trafikbloggen består av en, eller en samling av, inkompetenta moraltanter.

      Så sitt gärna i din sandlåda och generalisera allt som strider mot din religion. Men i mina ögon är du inget annat än en okunnig person med en magkänsla som du går ut med i egenskap av fakta. Det är väldigt ohederligt.Report

    • Ps.
      Jag är på bra humör idag och vill fortsätta sprida kunskap om bilar och trafik, en för många vilt främmande värld.

      En gång fick jag punktering på höger framhjul i 160kmh med den där gamla Saaben.
      Då ser du kanske framför dig hur bilen rullade sidledes i motkommande filen, tog livet av 19 barnfamiljer plus ytterligare 8 omkomna och 72 kroniska nackskador i seriekrocken som uppstod, för att till slut landa i en förskola där alla brann inne. Allt medan jag själv vaktades av djävulen och förblev oskadd.

      Men det gick inte till på det sättet. Jag sänkte ljudet på stereon för att lyssna efter vad som rasslade. Jag anade lågt lufttryck och stannade i vägrenen. Däcket hängde i fransar runt fälgen.

      Så går det till i verkligheten.Report

    • Om man kan framföra fordonet ja Figge, men du får tänka på att den stora massan inte ens hittar oljestickan eller fattar varför man ska kolla oljan ibland. ? Som sagt, kan man inget om fordon har man fan inget bakom ratten att göra för då är man en stor trafikfara för andra.Report

    • Figge Berglund – om du verkligen tror på att du inte utgör en fara om du far fram i 200 på svenska vägar, då ber jag verkligen för ditt liv, men jag ber än mer för alla andras liv som du då riskerar. Och jag är inte ens religiös!
      Så alltså har jag inte någon religion när det gäller trafiken heller 😉

      Och att det skulle vara en magkänsla snarare än fakta, njae det håller jag nog inte med om. Sambandet högre hastighet och fler /allvarligare olyckor är ganska så väldokumenterad. SPECIELLT om vi talar om den typen av hastighet som du då uppenbarligen roar dig med.

      Nu är väl förmodligen du en sådan fruktansvärt skicklig förare som klarar av sådant, men alla har kanske inte din enorma kompetens! Lite som Sebastian påpekar…

      http://trafikbloggen.se/jag-ar-en-mycket-skicklig-bilist-ar-du/
      Report

    • Trafikbloggen. Nä, jag läser inte mer av dina moralpredikningar.
      Report

    • Figge, du fattar verkligen ingenting va?

      Punktering i 160. Ja det är relativt odramatiskt. Jag har fått dubbelpunktering i ca 100 km/h på grusväg i en skarp kurva. (Det var lite hårigt men jag redde ut det.)

      Problemet som uppstår är om du med den där punkteringen möter en annan bil som gör en olämplig omkörning och kommer ut i din körbana eller vilt av något slag kommer upp på vägen. Då är det INTE lila odramatiskt längre och din oansvariga hastighet hade varit en kraftigt påverkande faktor av konsekvenserna.

      Nu vet jag inte varför du fick den där punkteringen men kan möjligen den valda hastigheten ha med saken att göra tro?
      Report

    • Figge Berglund jag är rädd för att du är ett hopplöst fall som inte riktigt förstår hur farlig du är för dig själv och andra, men man kan ju alltid hoppas att några andra läser detta och får sig en tankeställare!

      Ha dock en trevlig helg och må trafikgudarna vakta över dina medtrafikanter 😉
      Report

    • Figge Berglund Oh ja, jag är en envis rackare med rejäl ork att debattera, varför tror du jag startade en blogg i det här ämnet där så många har så mycket och starka åsikter 😀

      Och tror det eller ej, men jag uppskattar att du skriver ärligt om vad du tycker även om jag självklart inte håller med dig!
      Report

    • Varför är du så kvittrande artig? Det är extra irriterande.

      Det felet du gör är att du dömer en situation som du inte var i närheten av. Du har inte den blekaste aning om vilka avstånd jag höll, var jag höll blicken, hur koncentrerad jag var och hur seriöst jag tog mitt agerande.
      Du bara slänger ur dig moralkakor som är både klyschiga och helt osakliga. Det går inte att debattera på den nivån. Jag kan inte se dig som en oberoende expert när du inleder ett resonemang med meningen ”I mina ögon är det bilister som du som borde plockas bort från våra vägar, permanent”.
      Du har ingen aning om vad du pratar om och du gör inte den minsta insats för att ta reda på det.

      Jag ger dig att du är lite rolig och charmig. Men som debattör för trafiksäkerhet är du helt oduglig.
      Förutsägbart rabblande av klyschiga glosor och fraser framställer dig mest som en tonåring utan körkort, som googlat lite på trafiksäkerhet och därmed känner sig så där djupt påläst som vi alla gjorde i tonåren.
      Det är gulligt. Det är vad det är.
      Report

    • Personbilar borde inte vara konstruerade för hastigheter över 120. Fast då hade väl iq-befriade små pojkar bara trimmat bilen ändå.
      Report

    • Ber om ursäkt att jag är trevlig, det är en dålig egenskap jag har…
      Och gullig var det länge sedan någon kallade mig. För att inte tala om tonåring!! Tack 🙂

      Jag har i själva verket 37 års erfarenhet bakom ratten med ganska många mil bakom mig med bil, husvagn, husbil och som taxiförare. Jag påstår inte att jag är vare sig oberoende eller expert på något sätt mer än den erfarenhet jag har efter så många år på vägarna. Jag har å andra sidan heller aldrig uppgett mig vara något av detta.

      Jo, jag tar mig nog rätten att döma dig om du nu kör i 225 km/h på allmänna vägar. Det anser jag inte vara riktigt vettigt alldeles oavsett hur skicklig förare du är och hur bra bilar du kör, och det står jag för. Och om du framhävdar i att det är OK att du gör så, då tycker jag faktiskt inte att du har på vägarna att göra. Men det är såklart min åsikt och du får såklart ha din. Man kan alltid debattera i hastighet om man kör 10-20 km/h för mycket, men det du hävdar vara OK ligger på en helt annan nivå…

      På en avlyst bana, sure, där kan man hålla på som skicklig förare och med bra bil. Men på allmän väg där man inte är ensam och kan råka på allt från älgar eller andra djur som plötsligt springer ut framför en till andra förare som gör oväntade manövrar, där är det vansinne. För att inte tala om en punktering, även om nu du klarade av den du fick i 160. Tror du att du hade klarat den i 225 också?
      Report

    • Vet inte om jag klarat den i 225. Ska prova så fort jag druckit ur ölen 😉 hihi.
      Ps. Ursäkten är godtagen. Se till bara att det inte upprepas.

      Just det, en sak till.
      Jag är inte speciellt bra på att köra fort och jag har väldigt lite erfarenhet av hastigheter över 150.
      Det var med den insikten och ca 300m fri vägsträcka framför mig som jag tog mig friheten att dra på lite. När någon där framme gick ut i vänsterfilen drog jag omedelbart ner till ca 130.
      Dessa försiktighetsåtgärder hade jag gärna räknat upp tidigare om du bara frågat. Men nu berättade jag ändå för att det är fredag, och jag behöver inte jobba förrän imorgon igen. Jippiiii.
      Det är alltså inte en efterkonstruktion. Jag tog dessa resor synnerligen seriöst.
      Men tro för faan inte att jag är präktig och moralisk för det! Nä, nu åker jag Hiace i 100 blås. Men jag gör mängder av andra omoraliska saker.
      Report

    • Tur att du inte är alltför präktig och moralisk, världen vore troligen en tråkig plats om alla var som jag 😀
      Report

    • Oj va ni måste hata autobahn där ni helst skulle sett en begränsning på 70 km ?
      Kanske skulle dragit ner hastigheten till 50 med på våra motorvägar då 110 är en alldeles för hög hastighet. Våra bilar är inte gjorda för att köra säkert i dessa hastigheter
      Report

    • Robin, ja hoppas verkligen att en bil ska vara konstruerad för högre hastigheter än 120. Dock så borde dom kanske vara fartspärrade till 150. 🙂
      Report

    • I Danmark höjde man hastigheten på motorväg från 110 till 130 för några år sedan och antalet olyckor sjönk Googla). Vilket naturligtvis blev jobbigt att hantera för alla hastighetstalibaner. Men resultatet är fullt logiskt; olyckorna minimeras när hastighetsbegränsningen ligger nära den faktiska hastigheten på våra vägar.
      Report

    • Men man kommer ju aldrig ifrån att ju högre hastighet, desto större skador.
      Report

    • Kom för faan inte o sä att på autoban där de körs 110 till över 300, där händer de inte många olyckor.
      Men när de väl händer en olycka. Är de 20-60 bilar inblandade. Och många döda o svårt skadade.
      Report

    • Det finns alltså fortfarande folk som tror att hög hastighet är synonymt med ökade olyckor? Jösses. Fråga dig själv; hur kommer det sig att autobahn med sin fria fart är världens säkraste väg? Nej, det som huvudsakligen orsakar olyckor är att folk är usla på att köra bil och överskattar sin förmåga. Folk byter körfält utan att blinka eller se sig om, de kör rakt ut korsningar och rondeller trots väjningsplikt och de sitter och fipplar med sina telefoner. Polisen borde jobba som sina tyska kollegor; slå ner på dåligt beteende i stället för total fokusering på fart. Byta körfält utan att blinka? €600. Kriminalisera idioti!
      Report

  10. Fortkörning ja Hellt otroligt ju blir omkörd i samhället där det är 50 hellt sjuktReport

  11. Inte så dumt att få vara ute å åka bil å ta det lugnt på dagarna så inbrott å andra galenskaper får ske i lugn och roReport

  12. Ska dom fylla kassan Report

  13. På bonna landet finns dom var är dom på Essingeleden där 65% av sveriges trafik ärReport

  14. Fram med regplåtarna på civilbilarna i norr nu.. 😉Report

  15. Polisen har inget viktigare för sig tydligen.Våld och knarkhandel människosmuggling Zigenare som uppehåller sig illegalt i landet .Då har man inga poliser ju.
    Fastsvenskar kan man ju plåga att betala höga böter ett sätt att fylla en sinande statskassa,Report

  16. ja dom får vell göra de dom klarar av! ……….Report

  17. Det som är mest skrämmande är att jag inte blivit stoppad av en Polis på över tre år och ca 20 000 mil!! För 5 – 20 år sen blev jag stoppad ca 3 gånger / år för att visa körkort och blåsa. Hur många fyllskallar möter man där ute?? Skrämmande!!Report

  18. Svensk polis prioriterar brott som kan mätas i siffror och visas på en display.
    Hastighet.
    Lastvikt.
    Besiktningsdatum.
    Körtider.
    Fordonsskatt.
    Promillehalt.

    Men det finns ingen display som talar om vem som begick ett inbrott, våldtog en kvinna eller rånade någon.
    Då krävs plötsligt lite polisarbete. Det kan vi då inte förvänta oss!Report

    • Under 2015 dog 260 människor i trafiken, bland dem barn och ungdomar. Samma år dör 106 människor pga mord och misshandel.

      Jag vet inte vad du tycker, men när man jobbar för att minska antalet döda i trafiken så känns det faktiskt rätt viktigt att jaga på dårar på våra vägar. Kör du som en idiot i trafiken och dödar nån så är det lika illa som att du mördar en annan människa. Då har du gjort ett val, du väljer att köra på ett sånt sätt att du utsätter andra människor för livsfara. Dessa människor ska bort från vägarna, dessa människor som tror att de äger vägarna och får göra som de vill. De. Ska. Bort.

      Ingen har rätt att utsätta mig och.min familj för livsfara för att denne har bråttom och stressar, inte klarar av att hålla avstånd eller bara tycker det är roligt att köra som en idiot.Report

    • Bra rutet Michael ?

      Och sen får man inte glömma de 5000 om året som skadas allvarligt. Så pass att de riskerar bestående men för resten av livet… en siffra som media inte pratar lika mycket om. För att inte prata om kostnaden för samhället att hantera dessa.

      http://trafikbloggen.se/260-dodade-i-trafiken-2015/
      Report

    • Nej, vi ska inte glömma de som skadas och invalidiseras….

      Men värst tycker jag ändå att det dödas i genomsnitt 30 barn per år och skadas i genomsnitt 2600 barn varje år i trafiken varav 640 skadas riktigt allvarligt.

      För att det är så många som inte kan köra med lite vett innanför pannbenet, för att de är egoister som bara tänker på sig själv..
      Report

    • Jag håller med dig till väldigt stor del Michael Lindgren.

      Det jag har problem med är fortfarande den extrema prioriteringen på siffror. Det handlar inte om att rädda liv. Det handlar om att med moralen som ett slags hot eller gisslan, samla resultatpoäng och pengar.
      Hur många miljarder får det kosta att rädda ett hypotetiskt liv? Ungefär hur många som helst.
      Det är inte trovärdigt och det saknar ofta saklig grund.

      Ett praktexempel är sjöfyllerilagen.
      Den är ett riktigt översittarfjasko. Den går stick i stäv mot både forskning och statistik på så många punkter att det är häpnadsväckande. Den har inte förändrat olycksstatistiken så mycket som EN PROMILLE! Den kostar däremot några miljarder om året och har åstadkommit en hel del problem för företag och privatpersoner.
      Vi har 0,2‰ på sjön. England har 0,8 i biltrafik och handelsflottans internationella regler säger 0,8.

      Med ditt resonemang ger man våra fega okunniga politiker mandat att stifta fullkomligt galna livsinskränkande lagar baserade på endast moralpanik och individers ogrundade åsikter och inbillningar.
      Det är inte demokrati. Det är ministerstyre.
      Report

    • Finns det någon statistik på hur många av dessa 260 som dog pga vårdslös körning/hög fart mm?! Och hur många som dog i regelrätta olyckor, typ krocka med älg utan att ha kört för fort, missbedömt att det var halkigt i en kurva, sladdat omkull med mc pga grus på asfalten, inte sett något för att ha fått solen i ögonen, kört på någon för att man fått en hjärtattack när man kör, mm?!
      (försvarar inte att man kör fort, bara undrar om det finns nån sån statistik, så att vi inte missar något ”dolt” problem)
      Report

    • Idag behöver man även lägga till, kollat mobilen medans man kör.
      Report

    • Ska dä va så jävla att köra med inns
      Report

    • Tryckte på fel knappt ska det va så jävla svårt att köra med insidan och inte med reptilhjärnan skulle det vara ??
      Report

  19. Rolf Strömgren

    Det verkar vara ett bra initiativ. Enda nackdelen är väl att skurkar kommer att utnyttja situationen till att spela trafikpoliser och ta ut böter av intet ont anande trafikanter.

    Den typen av brottslighet finns sedan tidigare, där folk har låtsats vara civilklädda poliser, och (om jag minns rätt) även uniformsklädda poliser, i olika sammanhang.

    Jag tycker sedan tidigare att polisen bör vara varsam med hur de använder civilklädda poliser. Det finns en risk att man förlorar förtroende för polisen, när man inte vet om den civilklädde är polis eller skurk…Report

  20. o så duktigt, men alla andra brott som inte ger stats kassan nåt o ingen statistik som får visasReport

  21. Jag misstänker att de som tycker att polisen ska göra annat, att de tycker att polisen gör ett dåligt jobb, är de personer som själva åker dit gång på gång för att de inte klarar av att köra på ett trafiksäkert sett, inte klarar av att rätta sig efter reglerna.Report

  22. Hoppas dom tagit många stulna bilar som brukar användas i olagliga syftenReport

  23. Jonas

    Det är defenitivt hastigheten som dödar. Hur många stillastående bilar dödar?Report

  24. Jonas

    Det är mycket bra att polisen beivrar aggresiv körning. Skall alla kasta sig åtsidan för fartdårarna??????Report

  25. Perolov Törnqvist

    Har polisen fört någon statistik på vilka bilmärken som är överrepresenterade bland de som far fram som flåbusar? Vågar jag gissa, baserat på min erfarenhet av 53 års körning, varav 41 år i tjänsten, i alla världsdelar utom Sydamerika, att tyska s.k. premium-bilar är överrepresenterade även i Sverige? Om man nu kan konstatera detta, kan man ju till att börja med hårdbevaka dessa, så kanske vi bara därigenom kan komma tillrätta med åtskilligt av hänsynslöst och aggressivt beteende! Varför vissa förare av just dessa bilar känner att de måste utmärka sig kan man ju undra…Report

  26. låt nästa kampanj bli åtminstone 33 månaderReport

  27. Bra att dom tar bort drogfyller & annan skit på vägarna så att vi kan färdas säkert på vägarna. Många oskyldiga får sätta livet till pga droger & annan skit när dom är på vägarna.Report

  28. Många gånger fler tar sina egna liv än de som förolyckas på våra vägar, så nog kan prioteringen diskuteras!Report

    • Perolov Törnqvist

      Problemet är att man inte kan bötfälla dessa, varför de är näst intill ointressanta. Man kan lägga enorma summor på trafikövervakning i form av poliser och kameror för att minska antalet trafikoffer med något tiotal, (vilket i och för sig är behjärtansvärt), samtidigt som ca 1500 personer tar livet av sig varje år utan att det görs särskilt mycket åt det. Men att försöka rädda en psykiskt sjuk människa är mer resurskravande, genererar inga pengar till statskassan, och ger inga stjärnor i kanten för polismyndigheten, därför kommer det att förbli ointressant.Report

  29. Evert Berggren

    Jaha!
    Men varför inte en enda som använde mobilen på ett felaktigt sätt???
    Kör Karlskrona-Sölvesborg dagligen och ser c:a 20st om dagen som talar i telefon, messar och läser meddelanden.Report

  30. Michael jag varit chaufför i 40 år aldrigReport

  31. Vilken triumf för polisen och för staten, räknas den insatsen som lönsam? Blev det tillräckliga böter till statskassan?
    Man får en känsla av att myndigheter tar till de lätta inkomstkällorna men avstår från de som är politiskt känsliga.
    Mitt råd är att öppet och utan förvrängd statistik redovisa pengar ut och in för olika insatser.
    Hittills har polisens insatser angående flyktingar och migranter redovisats som lönsamma.
    Låt oss veta vad det kostar med upplopp och skadegörelse.
    Pk fantaster är ju snabba att kalkylera fram vad ett tilltänkt uppeldat flyktingförvar kostar samhället. Men man ser aldrig vad allt nykulturare saboterar kostar.Report

    • Men ge dig. Ordningspolisen gör nog sitt jobb, det här handlar faktiskt om trafikpolis. Å är det gratis när diverse brunskjortor eldar ner tilltänkta boenden då? Som fortfarande aktiv chaufför uppskattar jag deras insats. Kanske får bort dom värsta jormarna från vägarna.Report

    • Ja jag uppskattar oxå lag och ordning på vägarna och i samhället i övrigt. Men det känns som polisen ( ledningen då ) prioriterar lätta jobb. Förlåt Thomas Almén. Men det är samma kassa även om polisen har olika avdelningar. Dessutom fattas det stora pengar i Sveriges budget. Så pengarna ska in, och nu är myndigheterna desperata.Report

    • Tror inte det är enda anledningen. Trafikkkulturen, åtminstone här nere, behöver verkligen skärpas. Men att alltid skylla på invandringen blir lite väl mycket Jimmie. Här i Degerfors kryllar det av flyktingar, utan att samhället förfaller. Precis som med Offerdalingar finns det bra och sämre.Report

    • Trafikkulturen och kulturen från långtbortistan, jämför du dem i samma mening. Ja då är man rasist. Det borde vara samma synkrav på politiker som på chaufförer, om man inte ser borde rättigheten att köra/vara politiker dras in. För det är väl ganska uppenbart att det finns stora problem med invandringen, och att detta kostar otroligt mycket pengar. Att det letas efter möjliga skatteintäkter är ju oxå självklart.
      Så vad tittar politikerna på först?
      Jo bilisterna, där finns det mycket att hämta.Report

  32. Imponerande! synd att de bara klarar av trafikbrott.Report

  33. Bra polisen det måste bli hårdare övervakning i trafiken i dag råder djungelns lag ingen respekterar våra trafiklagar,det är respektlöst att se dagens bilister.Report

  34. Mer sådant behövs på våra vägar jättebraReport

  35. Lagföra bilister är enkelt..Lagföra stenkastande idioter..lite jobbigare..Report

  36. Polisen slår sig i bröstet nu visst enkelt med bilister, men när det är frågan om stökiga ungdomar då skiter de på sigReport

  37. Trafiken dödar och skadar allt för många och polisens övervakning krävs för att skapa en säker trafik. Tyvärr är trafikpolisens avveckling i nya organisationen en dålig utveckling, annars hade inte denna punktinsats krävts utan hade skett över hela Sverige hela året. Inför en nationell trafikpolisorganisation!Report

  38. Detta är prioriterar polisen att bötfälla så många som möjligt så de får råd att ha polisen vid gränsenReport

  39. de skulle verkligen behövas fler trafikpoliser här i södertälje o göra mera trafik kontroller här i södertäljeReport

  40. Känns som en vettig prioritering mot bakgrund av den, nu något, problemfyllda migrationen o den sagda personal-/resursbristen inom polisväsendet.Report

  41. Svenska poliskåren borde byta namn till Trafikpolis. Enbart. Tycks vara det enda dom klarar av.Report

  42. Kör du 110 på motor vägen blir man omkörd av bilister med husvagn.Report

  43. Har de dåligt med pengar eller? En insats som varken ökar säkerheten på våra vägar eller förebygger brott. Bättre att ha mer patrullerande enheter på vägarna.Report

  44. Kolla motorvägen mellan Södertälje och Stockholm. Rena vildavästern!Report

  45. Det är himla viktigt att jaga de som kör utan bälte, eller 5km/h för fort, fullständig katastrof, det är viktigare än att skydda våra barn och kvinnor från övergrepp.Report

    • Om alla höll sig till trafikreglerna så skulle sådana här resursslukande åtgärder undvikas men tyvärr finns det bilister som struntar i reglerna.Report

  46. Dåligt med slantar i statskassan?Report

  47. Om man kör slalom med bil i stället för med skidor ska det kosta !!!!Report

  48. Har dom inget annat att göra?Report

    • Har de säkerligen. Så om folk börjar köra med lite vett i skallen, så skulle polisen kunna bekämpa andra brott i större grad också. Dock är döds- och skadeantalet i trafiken så pass högt så att det vida överstiger all annan brottslighet.

      Så vill ni att polisen ska ha mer tid att bekämpa andra brott; börja respektera trafikreglerna!Report

    • Dagens bästa kommentar, Michael Lindgren ????Report

    • Så sant som det är skrivet. Grundorsaken är som vanligt bilisterna själva och inte poliserna.Report

  49. Hur många vägpirater tog dom?Report

  50. Nu har jag tyvärr tvingats ta bort ett antal kommentarer från olika personer. Det här är en trafikblogg där vi diskuterar trafik och möjligen trafikpolitik, inte invandring. Det finns det många andra ställen att göra på.

    Även om jag inte gillar att censurera och brukar tillåta ganska mycket så var det nu ett antal kommentarer som klart stred mot reglerna för kommentarer som jag ber er följa. Se då speciellt punkt 5.

    http://trafikbloggen.se/regler-for-kommentarer/
    Report

  51. Ute me polis i Stockholms trafik en tack..Report

  52. Sen till alla er som kör med argumentet ”finns väl viktigare saker för polisen att göra…” så hänvisar jag till den här artikeln, stycke 5: ”Polisen borde fokusera på ”riktiga” brott istället”.

    http://trafikbloggen.se/hastighetsbegransningar-uppfoljning/
    Report

  53. Apropå invandring. Du sa att du åker 9-3 Griffin. Men på bilden Skodar mitt öga en annan bil. Det är upprörande.Report

    • Det gjorde jag innan. Fick tyvärr den inlöst av försäkringsbolaget då bakaxeln pajade och det inte gick att få tag på ny av modell som krävdes då SAAB konkat. ?Report

    • Trafikbloggen en tyst minut för din Griffin..Report

    • Det mest retsamma Figge var att 2 dagar efter jag hade skrivit på för ny bil så ringde försäkringsbolaget och sa att de hittat inte bara en utan två axlar hos Nevs som ju köpte Saabs konkursbo! ?

      Nåja, förnuftsmässigt är det kanske bra att slippa den, samma kan ju hända igen. Men känslomässigt – nä… – saknar den. Var en fin bil.
      Report

    • Oj, himmel! Det där är en brutal bil, och så gruvligt snygg.
      Report

  54. De är ju ren fakta bara! Som alla skriver ! De ni har tatt bort……Report

  55. Hoppas dom kör 12 mnd år ut och år in.Bästa som finns när idioter som inte respekterar lagar och förordningar på våra vägar åker fast så det visslar om det. Detta måste prioriteras även om det finns annat skit i detta land som behöver polisinsatser. Sen är det väl oftast en regeringsfråga.Ju fler dårar dom bötfäller ju mer pengar in i statskassan för att finansiera allt tok dom håller på med tyvärr. Men ordning på vägarna vill jag ha ändå. Har familj, barn och barnbarn efter vägarna varje dag.Report

  56. Ni bilister kör inte så ni ligger en meter bakom mig ni kör om mig å bromsar jag har 70 ton på lastbilen va skall ni om för yrkeschaufför 40 år man ser hemska omkörningarReport

  57. Ni som gnäller på polisen, att de borde ha annat vettigt att göra. JA, det har de. Men så länge ni inte kan respektera trafikreglerna, så länge det finns idioter i trafiken så måste polisen lägga tid och resurser på att jaga dessa. För döds- och skadeantalet i trafiken vida överstiger all annan brottslighet som ni tycker är viktigare än att ”leka trafikpolis”. Så vill ni att de ska ha mer tid att bekämpa ”allvarligare” brottslighet, så skärp er i trafiken och respektera trafikreglerna, så skulle polisen kunna lägga resurserna på de ställena istället för att jaga puckon i trafiken.Report

  58. Arlanda rakan vore ju klockrent ….skulle kunna ta 5000 om dan mellan upplands Väsby o Arlanda , blir gott om deg, kör där varje dag iom mitt jobb mellan 20-02 e överträdelserna 90%Report

  59. Finns polisen kvar? Trodde den var indragen.Report

  60. 1. Plocka av alla BMW ägare körkortet.
    2. Omdisponera trafikpolisen till att bekämpa organiserad brottslighet.
    3. Problem löst….:-) 🙂 🙂Report

  61. behövs, så många idioter som riskerar andras liv med sitt sätt att köra………….Report

  62. Bötfäll vänster filsåkarna så slipper dom statistik på omkörning till högerReport

  63. Maria

    Det är ju bra man kollar rattfylla och drogmissbrukare i trafiken men trist man alltid ska fokusera så mycket på hastigheten .Report

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan