Nu höjs trängselskatten i Stockholm

Den 1 januari höjs trängselskatten i Stockholm. Och det är inga dåliga höjningar som görs. Under rusningstid mellan 50% – 75% av nuvarande avgifter. Dessutom höjs maxbeloppet per dag från 60 till 105 kronor motsvarande 75%.

De nya beloppen blir 11, 15, 25 och 35 kronor beroende på vilken tid du passerar. (Nuvarande 10, 15 och 20 kronor.)

Man kommer dessutom nu även att ta ut trängselskatt på Essingeleden.
Beloppen blir 11, 15, 22 och 30 kronor.

Betalstationerna på Essingeleden kommer att finnas vid trafikplats Kristineberg samt på av- och påfarterna mot Tranebergsbron på Trafikplats Fredhäll. (Se bilden nedan)

Bild från Transportstyrelsens webbplats

Bild från Transportstyrelsens webbplats

Utöver detta genomför man också vissa förändringar vad gäller betalstationer kring Norra länken: Så ändras betalstationerna i Stockholm 1 januari 2016 (pdf)

Här är även en liten informationsfilm från Transportstyrelsen:

Ja vad säger man då om detta?

Man motiverar de ändrade reglerna med att Stockholm växer och med det trängseln och trafiken. Men om man tittar på statistiken på Transportstyrelsens webbplats om totalt antal passerande fordon vid betalstationerna för perioden 2007-2015 så ser det ut som följer.
Siffrorna avser antal passager per månad i genomsnitt för respektive år och avser normalt 11 månader om inte annat anges (juli alltid avgiftsfritt).

Snitt per månad (miljoner)

2007 – 2015: Minskning med 7%

2007: 7,41 miljoner (aug-dec)
2008: 7,43 miljoner
2009: 7,37 miljoner
2010: 7,38 miljoner
2011: 7,36 miljoner
2012: 7,11 miljoner
2013: 7,05 miljoner
2014: 7,10 miljoner
2015: 6,89 miljoner (jan-nov)

Man skulle också om man vill vara lite mer detaljerad titta per dag i genomsnitt för respektive år, eftersom antalet betaldagar per månad ju kan variera från år till år beroende på helgdagars placering. Då ser det ut så här:

Snitt per betaldag

2007 – 2015: Minskning med 4,2%

2007: 356 000
2008: 363 000
2009: 365 000
2010: 359 000
2011: 355 000
2012: 349 000
2013: 349 000
2014: 355 000
2015: 341 000

Så åtminstone kan man utifrån dessa siffror inte utläsa någon ökning. Man skulle kunna utläsa en minskning 2012 vilket skulle kunna bero på att man då tog bort undantaget för miljöbilar, annars har det legat ganska stilla. Prognosen för 2015 om man jämför med tidigare års december-statistik pekar på ytterligare minskning.

Om det nu är så att Stockholm har växt med cirka 35 – 40 000 invånare per år, då blir det ju i realiteten en sänkning av trafiken per invånare. Så var den påstådda ökningen är kan man ju undra, kanske på Essingeleden eller utanför trängselskatteområdet?

Nu betyder ju inte detta att det inte är för mycket trafik i Stockholm, det är det såklart vid rusningstrafik vilket alla som kör bil här mycket väl känner av.

Personligen var jag väl inget större fan av trängselavgifterna när de infördes, visst minskade trafiken väl en aning i början, men var nog snart åter uppe i tidigare nivåer. Nu har jag inte hittat några siffror om trafikmängden innan biltullarnas införande, det är mer en känsla jag har. Och den är jag nog inte ensam om.

Visst är det väl bra om trafiken och med det luftföroreningarna kan minska i innerstaden, men frågan är om trängselavgifter är det bästa sättet att åstadkomma detta. Dessutom så drabbar då detta, som så ofta i samhället, de med mindre ekonomiska möjligheter. De som har bättre ekonomi kör nog på ändå.

Essingeleden - Foto: Holger EllgardFoto: Holger Ellgard

Dessutom tyckte jag när det infördes att det fanns för få alternativa möjligheter att köra om man ville undvika avgifterna, i princip bara Essingeleden om man nu vill ta sig igenom staden. Och nu tar man dessutom helt bort denna möjlighet genom att avgiftsbelägga även där! Detta tycker jag är mindre smart innan man har Förbifart Stockholm klar, för det innebär att alla fordon som bara vill passera Stockholm idag också måste betala avgift. Dessutom kommer kanske en del som skall från norr till söder eller tvärt om att resonera som så att, ”tja det kostar ju inte så mycket mer att åka igenom city, så då kan jag lika gärna göra det för att komma fram lite snabbare”, vilket då skulle kunna innebära MER trafik i innerstaden. Hur tänkte man här?

Tavla betalstationDet blir spännande att se vad de nya reglerna får för effekt på trafiken och att läsa kommande statistik. Kommer verkligen var tionde bilist som idag kör på Essingeleden att välja andra vägar som de påstår? Och vilka vägar ska det då vara innan förbifarten är klar? Via Strängnäs?

Tycker du trängselskatten är bra? Kommer de nya avgifterna och reglerna att påverka hur du kör om du nu bor i Stockholm?

Och du som kör bil i Göteborg som ju nyligen infört biltullar – hur har det påverkat dig och trafiken där?

Läs mer om höjningarna och de nya reglerna på Transportstyrelsens webbplats.

Du som kör bil i Stockholm: Kommer du att köra mindre nu när trängselskatten höjs?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Barn med vinterkläder på i bilen kan vara livsfarligt!

Nästa

En trafik-julsaga med lyckligt slut eller inte? DU bestämmer!

27 kommentarer

  1. Fortsätt utnyttja oss bilister och fortsätta att göra av med pengar på annat än underhåll av gator och vägar som ni lovat att det skulle vara till!
    Sänk bränsle kostnader och öka kvaliteten på vägarna istället!Report

  2. Nu tror några idioter att framkomligheten på Essingeleden (som kommer att bestraffas med avgift) bli bättre. Trafiken i stan har ju knappast minskat så varför skulle den minska på Essingeleden. Någon,kom på ett bra sätt att inte bli registrerad och bli rik.Report

  3. Jag undrar, kan man inte ha en vägtull på vägen även utanför Uppsala, då får man ju in mer pengar även för dom som pendlar till Uppsala, perfekt. Jag är ju pensionär och måste inte åka de tider det är avgift.Report

  4. Typiskt för kommunistsverige.Report

  5. Jag kommer styra genom stan med mina dubbdäck dom gånger jag nu måste åka norrut. Man har ju alltid åkt Essingeleden, men nu spelar det ju ingen roll igen, någon krona hit elr dit spelar ingen större roll utan då kan mina avgaser hamna i stan istället för i förorten…. Bengt Dennis hade så jävla rätt, bygg ringleden igår.. Report

  6. Bosse

    En annan sak som kanske inte hör hit,den irriterande zebralagen som stoppar upp,det tar längre tid för bilar att ta sig ut ur stan.En massa start och stopp och köputrande,vad säger miljöpartiet om det?Report

  7. Tacka MP, pisspack. Ser man på statistiken så har det inte hänt någonting. Jag antar att bilisterna får betala för invandringen. Dessutom höjs ju bensinen rejält. Dom som röstade på detta skit parti borde antingen åtalas eller tvångs omhändertas för psykiatrisk vård, för att inte tala om dom som röstade, i Stockholm, på FI där finns det ingen el inget som kam hjälpaReport

  8. Kan ingen som är händig göra en hemsida där man enkelt kan överklaga varje passage som man gör. Alla skattebeslut kan ju överklagas. Hundratusentals överklagan som skall avslås och skickas kan bli riktigt betungande och kostsamt. Hellre det än att pengarna går till pantominteater och liknande idioti.Report

  9. Självklart har man upptäckt vilken underbar inkomstkälla TS är och det lär bli ännu bättre!
    Känner inte till någon TS i världen där man betalar för att åka ur en stad! Sjukt.Report

  10. Vore ännu bättre om våra taxibolag och all kommunaltrafik bojkottar politikerna, så kan dom gå i sina knätofsar och ryggsäckar från Kånken samt udda kläder PAJJASReport

  11. 700,- lönesänkning innebär det för mig. Använder egen bil i jobbet. Bor i söderort och jobbar i västerort. TackarrReport

  12. Jörgen

    Det funkar inte att avgiftsbelägga allt i en så stor stad som Stockholm. Folk behöver köra bil över långa avstånd och nu blir det för dyrt för många. Finns inga alternativ till Slut för folk.Report

  13. Detta är en klassfråga som MP och S inte har ställt sig.För en miljöfråga är det inteReport

  14. Det var inte oväntat. Nu är S och MP i gång med sina höjningar och sänkningar. Inte ett dugg förvåndaReport

  15. Ojdå! Jag är numera billös sedan 2007.Report

  16. Ja, pengarna måste in för att satsas i Sveriges mest lönsamma industri, Flyktingindustrin.Report

  17. Vet… Bor i Södertälje, jobbar i Solna…
    Får redan hyra en p-plats för jobbets skull…
    Gilla… Not!Report

  18. Leif

    Idén är innovativ och bra. Nu förväntar jag mig att de andra kommunerna som passeras av någon Europaväg också inför trängselavgift, det blir fina inkomster för kommunerna.
    För den delen varför stoppa där, trängselavgift för bussresenärer eller tågresenärer, cyklar skall de slippa undan?
    Här finns det mycket att göra, enbart fantasin sätter stopp.Report

  19. Hur mkt skall vi tolerera. P avgift i förort på gatorna är oxå på G. 10 kr/timme dygnet runt. Stoppa detta vansinneReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan