Nu blir det mycket dyrare att parkera i Stockholm

Trafiknämnden i Stockholm stad föreslår nu nya parkeringsregler som kommer att göra det betydligt dyrare att parkera i stan. Även motorcyklar kommer nu att få börja betala.

Att bo i Stockholm är inte lätt om man är bilist och har behov av en bil. Att jobba i Stockholm är inte heller lätt om man har behov av att ta bilen till jobbet. Trängselavgifter och horribla parkeringsavgifter tär nog på mångas ekonomi.

Många tycker att det inte borde finnas någon biltrafik i innerstaden överhuvudtaget och det vore väl en vacker tanke om det vore praktiskt möjligt. Och många som bor i stan har nog inte heller bil på grund av de höga kostnaderna. Och det fungerar nog bra om man lever det mesta av livet inne i stan, kan åka kommunalt till och från jobb, affärer och fritidsaktiviteter.

Men många lever nog ett liv idag som gör det komplicerat att klara av allt utan bil, speciellt barnfamiljer. Man ska hämta och lämna på dagis, ta sig till och från jobb, storhandla i köpcentra, hämta och lämna från fritidsaktiviteter samt göra en och annan utflykt till släkt och vänner i andra delar av landet.

För att klara av livspusslet någorlunda bra, krävs det nog en bil för de flesta familjer. Att då bo i Stockholm blir inte det billigaste. Det räcker inte med att de minsta bostäderna kostar som mindre slott på andra ställen i landet, man får dessutom spendera tusentals kronor i månaden för att köra och parkera sin bil.

Lyxbilar

Ser det snart ut så här i Stockholm? Bara de rikaste har råd att ha bil och bo i stan?

Snart är det väl bara de rikaste som har råd att bo inne i staden och de med normal eller låg inkomst hamnar längre och längre utanför. Och ju längre utanför man hamnar, ju större är sannolikheten att man behöver ha en bil för att ta sig till jobb. Är då jobbet inne i stan, ja då kostar det skjortan.

Är det så här politikerna vill ha det, ja då är de på rätt väg. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men jag misstänker att det kommer att bli all tuffare för familjer med normal eller lägre inkomst att bo i Stockholm framöver om den här politiken fortsätter.

Självklart är det för tät trafik i och omkring staden idag, det ser vem som helst som kör där dagligen, men personligen är jag inte säker på att dyrare parkeringar och trängselavgifter är rätta vägen att gå för att lösa problemen.

Att bygga ut kringfartslederna är i så fall en betydligt bättre lösning. Jag har själv några dagar nu jobbat inne på Gärdet och kan konstatera att den nybyggda Norra Länken gjort det betydligt lättare att ta sig från Sollentuna och in dit. Tät trafik periodvis på E18, men inte alls de nästan stillastående köer som det var förr.

Förbifart Stockholm är jag ganska övertygad om kommer att hjälpa trafikmiljön i stan ganska rejält när den nu blir färdig någon gång 2022 eller när det nu är beräknat.

Men äntligen är ju det bygget igång nu efter mååånga års debatterande. Redan när jag flyttade till Stockholm 1981 så pratades det om en kringfartsled, och om man ska tro Wikipedia, så har detta diskuterats sedan 1930-talet!

Här är en liten film om byggandet av Förbifarten och dess status:

Rullande trafik måste väl ändra vara bättre för miljön än de stillastående eller sakta rullande köer som är vanligast idag. Men det verkar som om en hel del politiker och andra styrande inte riktigt tror på den principen idag, utan istället vill göra det svårare och svårare att ta sig fram. Och att parkera.

Stockholms stad föreslår alltså nu att det ska bli dyrare att parkera i staden. Områden som nu har gratis parkering skall också avgiftsbeläggas, samt kommer även motorcyklister att få börja betala.

Avgiftsperioden föreslås utökas från 9-17 till 7-19 på vardagar och till 9-19 på helger. Boendeparkering föreslås höjas med 300 kr per månad, samt kommer även MC och moped klass 1 att få börja betala för sig.

Man motiverar förslaget med att man vill minska trängseln och öka antalet lediga P-platser. Närförorterna växer kraftigt och de tidigare avgiftsfria P-platserna där kommer nu också att avgiftsbeläggas. Man räknar sedan med att dra in 355 miljoner kronor extra om året (minus en engångskostnad om 200 miljoner). Vad dessa pengar ska användas till kan man ju också undra.

Om beslutet klubbas igenom som planerat i juni i år, så kommer omskyltningen att påbörjas i slutet av året.

Här kan ni se en karta över de områden som berörs. Klicka på kartan för att se den i en större version.

karta-p-stockholm

Karta från Stockholm Stad. Klicka på den för att se en större version.

Nu handlar detta om Stockholm, men jag kan tänka mig att liknande problem finns i många av landets större städer. Göteborg fick ju nyligen också trängselavgifter, tvärsemot vad folket önskade i en folkomröstning!

Men – vad tycker du som bor i och omkring Stockholm? Är det här ett bra förslag som du tror kommer att göra någon reell skillnad för parkeringsmöjligheterna och miljön? Eller kommer det bara att försvåra och fördyra för alltfler av stadens invånare?

Och vad tycker du som bor utanför Stockholm och pendlar till staden regelbundet i jobb eller av annan anledning? Kommer du att förändra ditt sätt att resa, eller kanske rentav välja att inte resa in till stan alls?

Läs mer detaljer om förslaget på Stockholm Stads hemsida.

 

Vad tycker du om att det ska bli dyrare att parkera i och omkring Stockholm?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Över 200 knyck genom Hälsingland

Nästa

Jag drack ju bara en öl. Eller kanske två. Max…

25 kommentarer

  1. Omställningen från fossileran blir mer viktig för varje dag.Report

  2. Ja, visst är det roligt nästan jämt…Report

  3. Slå ut hela mänskligheten på en gång. Idioter!Report

  4. Ja, sätter man en rabiat miljöpartist som trafikborgarråd… Vad kan man vänta sig Report

  5. Så länge beslutsfattarna på retligt lägger pålagor på bilister, kunde de hitta på retliga sätt att ge tillbaka. Ett simpelt sätt som byter registreringsskyltarna varje gång man parkerar bilen, kunde vara en lämplig möjlighet. På motsvarande sätt som filmens James Bond bytte skyltningen, men gärna något enklare, billigare och automatiskt. 🙂Report

  6. Politikerna fortsätter att pippa bilisterna, finns inga gränser verkar det somReport

  7. Om folk inte kan ta sig till stan så skiter dom i att åka dit . Då blir det lugnt men det är väl inte heller bra.Report

  8. Bygg en ny stad på södertörn som fungerar in i framtiden . Att pressa in mer folk i Stockholm med redan dåliga kommunikationer leder bara till vanmakt och otrivsel .Report

  9. Blir bra det. 1 mc på var å varannan p ruta. Hur tänkte dom nu .Report

  10. Hur ska MC-åkarna få ha sina parkeringskvitton i fred. Kan ju inte lägga lappen i ett framfönster (som inte finns). Intelligensen hos vissa stollar är förvånande, men det är väl MP-nissar med brist på hjärnceller som hittepå dylikt !Report

  11. Annica Ågren

    Har slutat arbeta i city. Är glad att jag slipper staden och har aldrig anledning att åka dit heller, allt finns utanför staden med goda parkeringsmöjligheter. En stilla undran, vad vill politikerna med Stockholm egentligen. Skall staden i första hand vara bostadsort eller arbetsplats. Blir det övervägande bostäder kommer många affärsrörelser tappa underlag för sin existens. Det lutar åt det hållet då allmänna kommunikationer redan är överansträngda och kan inte expandera. Folk ledsnar på långa, trånga överfyllda resor till och från arbetet så de söker sig annat utanför staden. Bilen en vän i nöden för barnfamiljer och övriga är ett nödvändigt ont. Alla varutransporter, arbetsbilar, taxi sopbilar m.m behövs för att allt skall fungera. Jag upplever en ständig jakt och påhopp på bilismen till och med försvårande av framkomlighet genom avspärrningar, avstängningar av vägar osv som stör framkomligheten. Våga vägra stad, åk inte dit det finns ett underbart liv utanför med närhet till naturen.nReport

  12. Se kommentarsfältet efter artikelnReport

  13. Bara cyklarna kvar då, rappa på så det kommer in lite flis…Report

  14. Det blir en stad för de rika som har rådReport

  15. Regeringen behöver pengar ! O det fort !!!!Report

  16. Släng ut miljöparasiterna! Dom är en skada för mänsklighetenReport

  17. Snacka om att inte ha kontakt med verkligheten… Hur skall en mc förare kunna sätta fast sitt p-kvitto på sim mc ?? Finns ju lixom ruta att lägga den bakom … Kul å försöka fästa en biljett på hojen och sen när man kommer tillbaka till mc så sitter det en gul bot där istället pga att någon annan inte ville betala och stal biljetten…
    Satsa på avgiftsfri kollektivtrafik istället så skulle biltrafiken minska med typ 35% … Det finns andra städer i världen som har gjort detta och fått detta resultat…
    Om man genomför detta spektakel med höjda avgifter så undrar man ju vem det drabbar mest ?! Inte höginkomsttagarna iaf, utan det blir folk som bor i innerstan som har låg/normalinkomster… Snacka om att bygga upp ett segregerat samhälle…. Idioter !!!Report

  18. Man borde fixa ett fordon som är miljövänligt men stinker gösel från avgaserna. Skit bra att köra med i storstäderna för det älskar ju miljö partiet. Då luktar det ju skit efter som deras förslag är ju skitReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan