Köra trött lika farligt som att köra onykter!

Vi har nog alla varit där. Man har kört ett tag på en monoton väg, radions musik finns någonstans i bakgrunden och ögonlocken börjar klippa. Man anstränger sig för att hålla koncentrationen uppe. I det här läget är du lika trafikfarlig som om du varit berusad!

Att det är olagligt att köra onykter känner alla till. Men visste du också att det är lika olagligt att köra för trött? Trafikförordningens 3 kapitel 1 § säger:

Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Det vill säga att kan man bevisa att du kört uttröttad kan du alltså dömas för brott mot den här lagen och då jämställs det med alkohol- och drogpåverkan! Problemet är väl bara att den som har gjort det knappast erkänner det i efterhand, speciellt inte om man skulle orsaka en olycka. OM man nu överlever vill säga, mörkertalet är sannolikt mycket stort här.

Enligt Transportstyrelsen är det tröttheten som är den vanligaste anledningen till singelolyckor och de som är mest drabbade är yrkesförare vilket kanske inte är så konstigt då de vistas mest på vägarna, men även unga förare.

Sistnämnda kan ju bero på bristande rutin och förmågan att inse hur farligt det är, men vissa påstår att sociala media är en anledning till att många sover sämre och mindre idag än förr och därmed är tröttare i vardagen. Och det är ju troligen just unga som är mest aktiva på sociala media idag.

En av tre sover mindre idag än för fem år sedan, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Att en trött förare är en stor olycksrisk för sig själv såväl som för andra är ju självklart och studier har visat att det är att jämföra med att köra rattfull. Man har betydligt längre reaktionstid och sämre omdöme jämfört med om man är utvilad.

Låt mig berätta om en händelse som jag var med om 1999, den är förhoppningsvis preskriberad idag.

Jag hade sovit dåligt en natt, dagen efter satt jag och pluggade hela dagen och på kvällen skulle jag köra från Stockholm ner till Skåne. Jag hann knappt förbi Södertälje innan jag kände att det var segt men att stanna var ju inte att tänka på, jag hade långt kvar.

När jag passerat Norrköping insåg jag att det inte skulle gå längre. Jag hade seriösa problem att hålla mig vaken och vare sig hög musik eller vidöppna vindrutor hjälpte. Jag bestämde mig för att stanna och sova en stund och började hålla ögonen öppna efter en rastplats längs E4:an.

Jag hittade en strax efter, svängde in och stannade. Ställde mobiltelefonens larm på 30 minuter och somnade ganska omgående. Efter 30 minuter plingade det så till i telefonen och jag vaknade och kände mig faktiskt ganska mycket piggare. Gick ut och tog en kort sväng på rastplatsen och sen körde jag vidare.

Den första vägskylt jag såg när jag kom ut på motorvägen igen talade om för mig att jag hade bara någon mil kvar till Jönköping…

Jag hade alltså från det jag bestämde mig för att stanna strax söder om Norrköping, tills dess att jag verkligen stannade kört hela vägen från Norrköping nästan till Jönköping, det vill säga cirka 13-14 mil utan att ha något som helst minne av det!

Jag hade såklart inte sovit, men sannolikt varit så trött att jag inte hade något begrepp om tid eller rum och förmodligen kört på någon sorts auto-pilot. Min reaktionsförmåga under den här sträckan var förmodligen noll. Jag var helt klart en ytterst farlig förare där och då!

Jag minns än idag chocken jag fick när jag insåg detta men det positiva det fört med sig är att jag efter detta aldrig låter det gå så långt. Känner jag trötthet komma smygande stannar jag direkt och tar frisk luft eller en kopp kaffe och hjälper inte det, ja då stannar jag och sover en stund.

Men även om jag fått mig en rejäl tankeställare så är det alltför många som inte fått det och risken att du möter ett fordon med en rejält trött förare är faktiskt mycket större än att du möter ett med en onykter förare.

suddiga-ljus

När ljusen framför börjar se ut så här är det definitivt dags att stanna!

SVD skriver att i Trafikverkets senaste trafiksäkerhets-enkät från 2014 erkände 17 procent att de somnat eller nästan somnat bakom ratten och för unga i åldern 20-24 var det nästan 30%!

– Det är skrämmande siffror, säger Anna Anund, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Det man kan göra när man känner tröttheten komma krypande är att antingen dricka koffein eller ta en kort sovpaus, dessa båda saker är de enda som har bevisad effekt. Koffeinet varar dock inte så länge.

– Tuppluren får inte bli för lång. Det optimala är att sova i 15–20 minuter. Börjar man komma upp mot en halvtimme hinner man gå ned i djupsömn, säger Anna.

En sak som vi väl alla märkt förekommer på vissa vägar är de frästa räfflorna som på ett mycket effektivt sätt uppmärksammar en på att man är på väg lite snett. Dessa har enligt VTI minskat antalet singelolyckor med dödade eller svårt skadade med 30 procent.

Sen har ju många moderna bilar också idag funktioner som varnar föraren med en kraftig signal om bilen anser att man kör för vingligt. Dessa system är ju såklart bra men löser inte hela problemet eftersom vissa förare fortsätter köra ändå.

Som med det mesta som har med trafiksäkerhet att göra måste vi ändra attityden på oss förare. Vi måste bli bättre på att använda vårt sunda förnuft och inse att ska man kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt så får man exempelvis inte rattsurfa, köra för fort, köra onykter eller – köra för trött!

Sov en stund om du är för trött!

Sov en stund om du är för trött!

Nästa gång du känner tröttheten komma krypande när du är ute och kör, stanna till och sträck på benen, ta lite frisk luft och om möjligt en kopp kaffe. Hjälper inte det, sov en stund. Det kan faktiskt rädda livet på dig och dina passagerare och givetvis även dina medtrafikanters liv.

Läs hela artikeln på SVD här.

 

Har du somnat eller varit nära att somna bakom ratten någon gång?

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Omkörningsförbud på E4 i påsktrafiken

Nästa

Omkörningsförbud på E4 i påsktrafiken – uppföljning

26 kommentarer

  1. Och ändå är det olagligt att på huvudled parkera på en P-ficka, där skylten är borttagen, och sova, eftersom denna P-ficka räknas som vägren.Report

  2. Jaha då är man berusad vid hemfärd e jobbet Report

  3. Jaha då är man berusad vid hemfärd e jobbet Report

  4. Annica Ågren

    Det finns många som lider av sömnapne och snarkning som har dålig sömn på natten. De har ofta en CPAP apparat som hjälper dem att hålla andningsvägarna öppna vid sömn vilket medför att de inte snarkar eller får andningsuppehåll och följaktligen inte blir så trötta på dagen. Alla har vi säkert fler i bekantskapskretsen som lider av det problemet. Har hört genom mina bekanta att en del inte använder sin apparat, osexigt, störande, besvärligt, ja ursäkterna är många för att inte använda den. Jag uppmanar alla att be dem ta sitt ansvar att använda CPAP en om de har för avsikt att köra bil, vilket många måste göra varje dag. Var aktsam och hänsynsfull i trafiken, så kommer vi alla fram helskinnade. Tack för ordet.Report

  5. Skiftarbetare på väg hem efter nattskiftet…Report

  6. Det finns 2 orsaker till alla trafikolyckor. Att man kör för fort och att man somnarReport

  7. Har jag alltid sagt men ändå så envisas man med att det gårReport

  8. Helmut Brånalt prova, dum i huvudet, okunnig, egoistisk och möjligtvis en gnutta blindhet. Har varit nära på krocka ett antal gånger i rondeller då folk tror det är 2 filigt fast det ej är det o är nära på köra in i min sida. Det är varken trötthet/hastighet som är orsaken då 😉Report

    • Det kanske är mobilen.?Report

    • Nej oftast är de någon egotrippad medåldersman i nytvättad bil o som ofta kör BMW… Dom har 0 koll på vad dom gör o tror dom är störst vackrast o bästReport

    • O hyter med näven eller visar fingret gör dom gärna ofta när man tutar på domReport

    • Jamen har inte någon kört för fort. kör man tillräkligt sakta blir det ingen olyckaReport

    • Nu pratar vi om en stor rondell där det går i ca 50, jag har min fil där jag åker i o ut på motsatt sida, idioten ligger på min vänster sida o har då bara möglighet enligt trafikregler och linjer att åka till vänster. Precis när jag svänger ut gasar idioten på så jag får tvärnita för att inte få han i sidan… Förklara för mig hur det inte är tillräckligt fort o vad att köra för fort har med det att göra överhuvudtaget då ingen förväntar sig att någon slänger sig in i din sida helt utan anledning o när det är tok olagligt?Report

    • Christopher Kindvall sådana idioter Fins der gott om flera Cevila poliser ute i trafiken hade varit önskvärt och som i England poliser i trejlerdragere med kamera många kk som hadde hängt löstReport

  9. Hastigheten som sådan kommer rätt långt ner på orsaker till olyckor. Så länge man anpassar hastigheten till rådande förhållanden.Report

  10. Ja säger till alla som kör utan körkort dom är mer än vi tror. Dom är livsfarliga.Report

  11. Visst men vem pratar om arbetsgivarens ansvar? Det är ju till 80% de som driver folk till stark trötthet. Då får de väl antingen pressa sina anställda mindre eller stå för logi och uppehällskostnader. Man pratar ju om detta från fel vinkel och lägger ansvaret på den enskilde arbetaren.Report

    • Du är själv ansvarig för din egen körning. Så visst, arbetsgivare kan sänka kraven. Där håller jag med. Men man kan heller inte skylla på att man har höga krav på sig på jobbet, om en olycka sker pga trötthet. Det är ens eget ansvar.Report

    • Ja det märks att du är politiskt korrekt.Report

  12. Jörgen

    Ja för fasen det är riktigt farligt att köra trött, hade själv en period när jag körde alldeles för trött. Problemet är att när man är trött så fattar man inte dom bästa besluten som många gånger hade varit att just ställa bilen eller sova extra eller så. Så det gäller nog att besluta sig innan för någon strategi och sedan hålla den.Report

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan

Bästa läsare!

Som ni säkert märkt har det inte varit speciellt mycket nya inlägg senaste tiden vilket jag beklagar. Tiden har dock inte räckt till för att hinna producera bra artiklar och det ser inte ut som om den kommer att göra det inom den närmaste tiden heller, så därför är bloggen tillfälligtvis pausad. Det finns dock fortfarande många bra artiklar att läsa för er som inte varit med från början, så kika gärna runt och det går såklart fortfarande bra att kommentera och debattera i de olika inläggen 🙂

Med hopp om snart återupptagande!