Jag drack ju bara en öl. Eller kanske två. Max…

Att alkohol och bilkörning inte går ihop vet vi väl alla. Hur kan det då komma sig att 525 fordon framförs av onyktra förare i Sverige? Varje timme! Dygnet runt!

Enligt MHF så sker det 4,6 miljoner onyktra resor om året i Sverige. 75 människor dör och över 1000 skadas svårt årligen Sverige i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor. Speciellt om du är ute och kör en sen helgkväll eller natt är därför risken att du möter en påverkad förare ganska stor.

De senaste tre åren säger statistiken att av de som dör i trafiken så gör var fjärde det som följd av en alkohol- och/eller narkotikarelaterad trafikolycka. Merparten påverkade enbart av alkohol, en mindre del enbart av narkotika och ytterligare en mindre del av en kombination.

År 2014 anmäldes 26 200 rattfylleribrott, av dem gällde 12 500 rattfylleri under påverkan av narkotika. Med tanke på att det uppskattas 4,6 miljoner onyktra resor per år så är ju risken att ”åka dit” minimal, cirka 5 promille.

Antalet anmälda rattfylleri- respektive drograttfylleribrott åren 2001-0214. Källa BRÅ. Bild: Trafikverket

Antalet anmälda rattfylleri- respektive drograttfylleribrott åren 2001-0214. Källa BRÅ. Bild: Trafikverket

Rattfylleri innebär att en person som kör ett motordrivet fordon har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften, har narkotiskt ämne i blodet (gäller ej om substansen använts enligt läkarordination), eller är så påverkad av alkohol eller annat medel att personen inte kan köra på ett betryggande sätt.

Grovt rattfylleri innebär att en person som kör ett motordrivet fordon har minst 1,0 promille alkohol i blodet eller 0,5 milligram per liter i utandningsluften, annars är avsevärt påverkad av alkohol eller annat medel, eller kör på ett sånt sätt att det innebär påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Som motordrivet fordon räknas inte bara personbil, lastbil och buss utan även moped, motorcykel, snöskoter, fyrhjuling och andra terrängmotorfordon. 

Där jag bor är det vanligt med fyrhjulingar och inte sällan har man hört resonemanget, ”Äh jag har ju tagit några öl, så jag tar hjulingen hem istället för bilen”. Vilket som sagt då är precis lika mycket rattfylleri som om man kört bil.

Ett annat resonemang är ”Äh jag har ju tagit några öl, så jag tar promillestigen hem”, där då promillestigen är en mindre väg där man inte räknar med att stöta på några poliser. MEN – det är just på de mindre vägarna som många av rattfylleriolyckorna inträffar eftersom fyllan, farten och det bristande omdömet gör att risken för singelolyckor ökar drastiskt!

Här är några andra myter kring alkohol och trafik:

Bara inte polisen tar mig så klarar vi oss.
Det vore det bästa som kunde hända. Då hinner du varken skada dig själv eller någon annan. Om det är första gången du åker fast och du inte orsakat någon olycka, brukar straffet bli villkorlig dom eller 1-2 månaders fängelse eller 40-60 timmars samhällstjänst. Ja, så förlorar du förstås körkortet.

Korta sträckor är ofarliga.
Nej, bara du sätter dig bakom ratten och kör på fyllan räcker det med några hundra meter.

Det är väl inte så vanligt med rattfylleriolyckor.
Varje vecka dör mer än en person i en alkoholrelaterad trafikolycka och mer än var tredje ung förare som dödas i trafiken är onykter.

Nog kan man köra på en folköl…
Nej, du kan inte tänka på det sättet. En flaska folköl eller ett glas vin innehåller ungefär lika mycket alkohol som en snaps (alkoholhalt 40 %).

Jag har ju druckit kaffe och motionerat efteråt.
Det finns ingen mirakelmedicin eller några genvägar som skyndar på tillnyktrandet.

Jag känner mig inte bakfull, nu kan jag köra.
Även om alkoholen är förbränd är din prestationsförmåga nedsatt. Försök visar på 20 % sämre körförmåga, trots att försökspersonerna inte haft alkohol kvar i kroppen och inte känt sig bakfulla.

Är jag passagerare är det inte mitt bekymmer.
Jo, det är det. Förutom att du riskerar ditt eget liv, så blir du medskyldig om något skulle hända om du inter försöker stoppa en som är berusad från att köra.

Själv kör jag extra försiktigt när jag är full.
Det hjälper inte. Du får sämre reaktionsförmåga och klarar inte av situationer du skulle ha fixat i nyktert tillstånd. Du råder inte över plötsligt utspringande barn, älgar eller fotgängare utan reflexer. Bara för att ta några exempel.

Det luriga med alkohol är ju att det så kraftigt försämrat vårt omdöme. Alla som någon gång gjort bort sig på fyllan känner ju till det. Vi gör och säger saker som vi inte skulle drömma om när vi var nyktra. Och då kan man inte alltid förvänta sig att man skall fatta rätt beslut gällande bilkörning.

Därför faller det även ett stort ansvar på andra personer i närheten av en berusad person som får för sig att köra bil. Man kan tycka att det är besvärligt och pinsamt att behöva säga till någon att det inte borde köra bil, de flesta av oss är kanske lite konflikträdda.

drunk-drivers

Men förutom att du faktiskt kan dömas som medskyldig om du inte försökt stoppa en fyllekörning och något skulle hända, så kan du faktiskt även orsaka någon annans död. Eller till och med din egen om du skulle åka med som passagerare. Det kan tyckas orättvist att lägga ansvaret på någon annan än den som begår brottet, men i det här fallet är det faktiskt så.

Så tänk på att om du ser någon som är på väg att köra bil som inte borde göra det, försök stoppa personen och om det inte går så ringer du polisen. Du får inte tänka att du sätter dit en kompis, du måste tänka att du kan rädda livet på honom/henne samt kanske även på andra helt oskyldiga personer som kommer i dennes väg. Kanske till och med någon i din egen familj!

För tänk om du låter personen köra iväg och denne sedan kör ihjäl ett barn. Hur skulle du känna dig då?

Kalla sanningar

  • Hälften av de personbilsförare i åldern 15-24 år som omkommer i singelolyckor är påverkade av alkohol.
  • Cirka 20 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet.
  • Det sker mer än en begravning varje vecka året runt på grund av alkohol i trafiken.
  • Fler killar än tjejer kör på fyllan.
  • En av åtta tjejer mellan 18 och 19 år åker med en alkoholpåverkad bilförare någon gång under ett år.
  • Mer än var tredje ung förare som dödas i trafiken är onykter.
  • Hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade.
  • Var tredje mopedist som dödas är onykter.

Så nästa gång du funderar på att ta bilen om du är lite osäker på om du borde eller inte, tänk på det värsta som kan hända. Och det är inte att polisen tar dig. Det är inte ens att du får åka ambulans. Det är kanske inte ens att du blir hemkörd av bilen till höger i bilden nedan. Det kanske är att någon annans barn blir hemkörd av den bilen!

Vem skall köra dig hem?

Vem skall köra dig hem?

 

Brukar du köra med alkohol i kroppen? (Dina svar är anonyma)

Se resultaten

Loading ... Loading ...

Källor:
Fakta om alkohol och narkotika i trafiken

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Nu blir det mycket dyrare att parkera i Stockholm

Nästa

Underlättar Teknikens Värld trafikbrott?

17 kommentarer

  1. Varför kommenteras inte alla de som sitter och fipplar med mobiler, plattor och telefoner? Har sett ett antal som sitter och tittar på, förmodligen, filmer på sin platta som sitter i en hållare på ratten. När skall vi i detta land förbjuda och lagföra detta? Låg idag bakom en lastbil med släp, c:a 22m långt ekipage, som ömsom var ute i gruset till höger ömsom nuddade vajerräcket. När jag passerade så ser jag att chauffören satt och läste tidning eller möjligen vägbeskrivning. OBS detta var en svenskregistrerad bil. En annan sak-hur kan det vara tillåtet att köra med kroken på krokbilar i halvt utfällt läge? Skulle en annan lastbil eller buss av någon anledning köra in i en sådan så hamnar kroken rakt in i hytten. Polisen verkar inte bry sig och inte heller de som skriver våra trafikregler. Däremot så är det oerhört farligt om man skulle komma upp i 120-140 på en motorväg. På den tiden då det fanns mängder av grusvägar så klarade gemene man att hålla både 100 och mer därtill på dessa vägar. Är det inte dags att inse att de flesta olyckor beror på körsätt. Låt alla ta om körkortet vart femte år. Är själv 65 och har inga problem vare sig att köra fort eller att klara dagens körkortsprover både för personbil, buss och lastbil.Report

  2. Det är extrem stor skillnad mellan män och kvinnor. Män kör mycket oftare med alkohol i kroppen.Report

  3. Inte telefoner heller tror de är mer olyckor med tel än me 2 öl Report

  4. det här med ”onykter” är intressant. I exvis Tyskland med autobahn med till stora delar fri fart är det lagligt upp till 0,5p. I UK gick man ned från 0,8 till 0,5 utvärderade, ingen skillnad så man gick åter till 0,8. Men det är nog som så att endast Sverige svenska krusbär har.
    http://bloggar.aftonbladet.se/robertcollin/2009/11/promille-gor-dig-inte-berusad-men-lagen-gor-dig-rattfull/
    Report

    • Nej, som Robert Collin skriver så gör dig 0,21 promille inte rattfull. Vilket är helt logiskt eftersom det är lagligt att köra på 0,19 promille… Men gränsen måste ju dras någonstans, och var du än drar den så kommer 0,1 promilles att göra skillnad mellan lagligt och olagligt. Och jag ser hellre en gräns som då är lite för låg än för hög.

      Var själv i England och körde bil för några veckor sedan och konstaterade då precis det du nämner att det är lagligt att köra med upp till 0,8 promille alkohol.

      Men märkligt nog orsakar dessa lagar uppenbarligen inte mer bilolyckor orsakade av alkoholen, eller så är merparten av engelsmännen så förnuftiga att de sätter stopp i tid själva.

      För mig skulle dock 0,8 promille förmodligen betyda cirka 3 pint öl och jag kan lova att jag inte hade varit en säker bilförare då…Report

  5. Och när är man nykter dagen efter Tolv timmar tror någon…Report

    • Precis, det är nog här de flesta gör fel, man tror man är nykter bara för att det är nästa dag och man sovit några timmar. Icke…Report

  6. Mera nykterhetskontroller det borde vara flera dagligen i varje större stad på olika ställen som flyttas runtReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan