Hur vi kan minska trängsel och köer i storstadstrafiken

Här kommer ett gästinlägg från en av Trafikbloggens läsare. Det handlar om hur vi kan minska trängsel och köer i stadstrafiken och har några intressanta förslag. Jag kommer med mina kommentarer och synpunkter efter inlägget.


Jag vill lägga några förslag till hur man skulle kunna minska trängsel och köer i storstadstrafiken och vill framhäva speciellt två saker:

  1. Blåljus till alla fordon som är på väg till haverister.
  2. Snabba på vägarbeten och avstängningar genom att jobba alla dygnets timmar, alla dagar.

Blåljus

När det hänt en olycka eller incident på våra vägar och infarter kommer ofta de som idag är godkända utryckningsfordon fram hyggligt fort och de kan påbörja sitt jobb. Vad som sen krävs är att bärgare kan komma fram för att ta bort skadade fordon och se till att vägen snabbt kan öppna. Dessa fordon fastnar alltför ofta i trafiken och värdefull tid går till spillo där köerna växer och den totala tidsförlusten för alla köande växer lavinartat.

Jag vet att frågan om Blåljusanvändning är känslig, men det är av största vikt att man kan hålla våra vägar så framkomliga som möjligt. Det är Trafikverket som ansvarar för våra vägar och det är samma Trafikverk som beviljar tillstånd för fordon att ”PÅKALLA FRI VÄG”.

Om dessa ”hjälpfordon” kunde komma fram snabbare skulle många värdefulla minuter sparas för de tiotusentals trafikanter som ofta sitter fast i köer.

Foto: Falck

Foto: Falck

Vad som också skulle vara att använda dessa blåljusutrustade fordon till är i kollektivtrafiken när det blir fel i ställverk, växelfel mm. När tåg och tunnelbanor stannar drabbar det också väldigt mycket folk. Det är självklart att det inte kan finnas en behörig elektriker i beredskap vid varje station, med det är viktigt att de kommer fram snabbt och kan åtgärda felen så tåg och tunnelbana kan rulla snabbt.

Jag förstår att man inte kan utrusta en massa fordon med rätten att påkalla fri väg och sen låta dessa själva välja när men ska sätta igång blåljusen. Låt t.ex. Trafik Stockholm ”beställa” fram det aktuella fordonet, en bärgare till en havererad bil på Essingeleden, eller en bil som kan köra teknisk personal till ställverket i Häggvik. Jag är övertygad om att detta förslag skulle applåderas av tusentals köande bilister och kollektivtrafikresenärer, varje dag.

Snabba på vägarbeten

Varje gång en planerad avstängning skall göras på en väg eller trafikplats så skall trafikintensiteten avgöra hur många timmar per dygn och vecka arbetet skall pågå. Allt med syfte att avstängningen (hindret) blir så kortvarigt som möjligt.

Låt mig utveckla tanken.

Om vi leker med tanken att Stäketbron (E18 väster om trafikplats Stäket) skall förstärkas och ett körfält måste stängas av under byggtiden, samtidigt som hastigheten reduceras förbi arbetsplatsen.

I det här fallet skulle mitt förslag innebära, med det antal dygnsmedelfordon, att man jobbade med effektivare arbete vid avstängningar.

Jag föreslår ett antal nivåer i arbetsinsatserna:

  • Jobb dygnet runt sju dagar i veckan
  • Jobb dygnet runt fem dagar i veckan
  • Jobb i tvåskift (16 timmar per dygn) fem dagar i veckan
  • Jobb i ett skift (8 timmar per dygn)

Självklart finns det fler nivåer.

Vägarbete

Vägarbete

Det kostar mer pengar säger den som vill invända mot förslaget, men jag kontrar då snabbt med att ökade restider och köer kostar oändligt mycket mer.

Samhällsvinsterna blir stora om man jobbar effektivare ute på vägarna. Man måste ta ut kostnader för att jobba obekväm arbetstid, men man gör stora vinster i att användningen av maskiner och fordon blir effektivare och billigare. Varför skall lastmaskiner och lastbilar stå stilla 16 timmar per dygn fem dagar i veckan och 24 timmar per dygn i två dagar.

Detta ger garanterat en bättre totalekonomi. Fler chaufförer på samma bil/maskin och i många fall tror jag att priser kan sänkas.

Det avgörande för hur många timmar man skall jobba på avstängningsplatsen skall vara det antal dygnsmedelfordon som varje dag passerar arbetsplatsen, den statistiken finns idag för vartenda vägavsnitt.

Den utveckling vi har i Stockholmstrafiken idag är att köerna och trängseln blir värre för varje dag. Restider blir längre och frustrationen ökar för varje gång man skall ut och köra.

”Nyttotrafiken” det vill säga de fordon som används i arbetet vare sig de används för att distribuera varor, hantverkare, eller för persontransporter måste kunna komma fram på ett rimligt sätt.

Jag ser inget hinder för något av mina förslag, det gäller att med hjälp av mod och nytänkande förbättra situationen för de som på olika sätt skall transportera eller transporteras.

Jag tycker att det är lite fiffigt att Trafikverket har ansvar för både väg och järnväg, liksom att de är tillståndsgivare för användningen av blåljus (jag föredrar att kalla det påkallande av fri väg).

Någonting måste göras för vi kan inte se köerna växa varje dag.

Lars Nilström

Lars Nilström

(Lars är transport och logistiksäljare och har jobbat i Stockholmstrafiken i över trettio år.)


Tack Lars för detta inlägg! Jag har själv följande kommentarer:

Att ge fler fordon blåljus och med det rätten att påkalla fri väg är nog som du själv påpekar en känslig fråga. Dock har ju redan exempelvis vägassistans-fordonen i Stockholm sådana och kan vid akuta situationer bli beordrade att köra med dessa, det gäller exempelvis om ett stillastående fordon står så till att olycksrisken anses överhängande. Och då är det just Trafik Stockholm som godkänner detta. Nyss sett detta i TV-programmet ”Vägens Hjältar” 🙂

Så att utrusta ytterligare fordon med detta, såsom exempelvis bärgare, skulle kanske inte vara omöjligt.

Att låta vägarbeten pågå dygnet runt veckan runt vid behov är sannolikt också en bra idé från framkomlighetssynpunkt, frågan är bara vad det skulle kosta extra i arbetskraft, speciellt som det är obekväm arbetstid. Jag är rädd för att det skulle anses för dyrt, men skulle man kunna påvisa ett konkret räkneexempel på vad man i andra änden skulle kunna spara, så skulle det kanske vara mer motiverande.

Sannolikt skulle detta också vara mycket mer effektivt än alla trängselavgiftshöjningar. 🙂

 

Vad tycker du om Lars förslag?

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Lastbilar vs gammal bro

Nästa

Dagens ros till dig som höll hastigheten utanför Järvsö!

36 kommentarer

  1. Lars Nilstrom

    Jag vill som artikelförfattare lägga en kommentar om kostnaderna för att jobba dygnet runt. Om man får räna med de enorma summor som trängsel och köande kostar, då är varje arbetstimma på obekväm arbetstid en ren vinst. Det är en omedelbar pay off på denna åtgärd.Report

  2. Låter helt logist. Tyvärr tror jag inte att berörda myndighetspersoner kan ta till sig tips och idéer. Har den känslan att man ska jävlas så mycket som möjligt med trafikanter för att få oss att ställa bilen och åka kollektivt.Report

  3. Ja tyvärr vill man inte ha en fungerande lösningar då det handlar om politiska styrmedel. Individualist i bil är rena skräcken för politiker.Report

    • Inte alls, det är det hela ekonomin bygger på och politiken krattar manegen för. Problemet är att med bilburen individualism blir vi alla minst ca 5 m2 stora och det är en jäklar massa plats det. Stockholm 1, 3 miljoner gånger 5, vad blir det? Nästa 8 miljoner kvadratmeter va?Report

    • Politiker ska inte bestämma över folket de skall arbeta för oss! Antalet bilister på Essingeleden visar klart att folk gillar att åka bil och således skall man då verka för att underlätta blitrafiken. För mig är bilpool och kollektivtrafik helt uteslutet.Report

  4. Ta bort bilar och ersätt med elbilar?Report

  5. Äntligen lite sunt förnuft!Report

  6. Lös infrastrukturen och bygg förbifarterna så försvinner hälften garanterat då dom flesta ska ta sej till andra sidan stanReport

  7. Jörgen

    Skulle man väga in miljövinsterna i detta så är förslagen lätt hemräknade med en massa bilar som spyr ut avgaser. Speciellt långdragna arbeten!Report

  8. Lars Nilstrom

    Tack för alla goda kommentare r. Dela gärna artikeln och trafikbloggen så fler får läsa förslagen.Report

  9. Sluta bygg en massa jävla skitbilar.!! …att börja med.
    ”Budgetbilar” som alla har ”råd”
    med..

    Skrot tipparna växer så d knakar tack vare dessa skitkärror…då folk kan byta bil som strumpor i dagslägetReport

  10. Stockholms trafiken e åthelvete bil jävlar överallt o smälls 300 gg om dan på barmark helt jävla otroligtReport

  11. Michael

    Jag tycker det var bra förslag. Framförallt det sista. Såg en film där man i Kina bytte en motorvägsbro på 24 eller 48 timmar (minns inte vilket) så visst går det om man bara vill.
    Sedan tycker jag att det är relevant att bygga ut vägnätet utifrån antal boende i regionen. Jag vet ingen storstad i Sverige som fått något revolutionerande tillskott/utbyggnad av vägnätet.
    I Stockholm byggdes Essingeleden på 60-talet. Sedan dess har man tagit bort vägrenen och gjort ett ytterligare körfält, samtidigt som regionen mer än tredubblat befolkningen. Varför byggs inte, som mängder av storstäder runt i världen, ett däck till, så att kapaciteten fördubblas? Varför är Stockholm snart den enda huvudstaden i västvärlden som inte har en ringled?
    Trafiken är här för att stanna. Sluta drömma om bilfritt etc. Det kallas verklighetsflykt! Bygg istället så att människor tar sig dit de ska utan köer, DÄR har man en miljövinst.
    Och slutligen, bygg parkeringsmöjligheter där det behövs, så slipper man ytterligare onödig körning och avgaser. Kräv att varje nybyggt hus ska innehålla lika många parkeringsplatser som det byggs lägenheter i huset.Report

  12. Bra tankar ! Särskilt delen om vägbyggen gillar jag 1 Tror att i verkligheten innebär det en relativt liten kostnadsökning. Om man dessutom snabbar på arbetet genom att helt stänga av i större omfattning försvinner mycket arbete & kostnader för att jobba i trafiken.Report

  13. Trots trängselskatter? Som om de var skapade för att minska trafiken. Bara ännu ett sätt att få intäkter till staten.Report

    • Skulle precis säga samma sak ? dom vrider på vart ända öre man har på kontot för att kunna finansiera div Lägenheter och Toblerone och allt vad dom nu fifflar med ?Report

  14. Enkelt. Flytta därifrån istället.Report

  15. Sluta att köra så jävla mycket bil?Report

  16. I dagens jobbmarknad kan man nog inte alltid välja var hur o när man ska jobba så det blir extra trist att inte kunna åka kommunalt då nattbuss skulle ta 2 timmar gentemot 30 min med bil morgonen och hem mellan 1-2 timmar plus extra avgifter nu på essingeleden
    Ser fram emot förbifart sthlmReport

  17. förbifart stockholm, och nu med mer växande antal utlandsregistrerade bilar vart betalar dom sin trängsel skatt ?Report

  18. Tror inte myndigheter vill ha minskad trafik
    Det är en kassako det låter bra med att säga minskad trafik och tro inte ni får åka gratis med elbilar ånä då tar dom avgift ändå för att däcken sliter på asfalten
    Det är hyckleri av största modell ni bilägare blir blåsta hur ni än gör för det är pengarna myndigheter vill åt inte göra nåt bra för miljön lika falska som miljöpartiet o RomsonReport

  19. Det var ett jävla gnäll ….
    Prov och få ihop det i norr sverige …
    KOLLEKTIVTRAFIK obefintlig !
    Alternativa fortskaffningsmedel?
    Elbilar ?
    Ska vi ladda fanskapet på nån jävla myr ?
    Kallt och jävligt …
    Int gnäll vi … och en sak till vi behöv int nå satans saltbil …vi anpassar oss till väglaget .
    Fjollträskara kör som nå jävla idioter. ..om je kom fram 5 min senare då är det ett jävla liv .
    Bättre å komma fram än å ligg i träfrack .
    VÄX UPP FÖR HELVETE !Report

  20. Det var bra förslag. Problemet är att riksdagen är full med krokodiler.Report

  21. Egen

    Höj momsen på bensin etc till 100%.
    Eller annan lämplig åtgärd. Det skall dock vara avdragsgillt för företag.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan