Hastighetsbegränsningar – uppföljning

Inlägget om hastighetsbegränsningar som publicerades för en tid sedan blev mycket kommenterat och många hade såväl bra som mindre bra förklaringar till varför man kör för fort. Jag tänkte nu summera detta lite.

En bra bit över hälften av alla bilister kör regelmässigt och fullt medvetet för fort på våra vägar. En del bara lite för fort och en del rejält för fort. Det intressanta är ju då att olika individer sitter och bestämmer vad som just de anser vara lämplig fart för stunden.

En av frågorna jag ställde i den artikeln och som jag var väldigt nyfiken på att få svar för är varför så många väljer att bryta mot just denna regel i trafiken och samhället och inte bara bryter mot den utan inte sällan stolt skryter om det också.

Det kom in många förklaringar, en del mer bra och en del mindre bra enligt mitt sätt att se på det och jag tänkte lista upp de vanligaste här och – såklart 🙂 – även ge min syn på dessa:

Gränserna är felaktigt/för lågt satta

Detta är den absolut vanligaste förklaringen. Man bedömer att hastighetsgränsen är alldeles för lågt satt i förhållandet till vägens kapacitet. En bred rak väg ute på landsbygden som det är 70 km/h på har många svårt att acceptera.

Denna ursäkt är väl en av de få som jag i viss mån kan hålla med om. Jag tycker också ganska ofta att det känns som om man borde kunna köra betydligt snabbare än gällande begränsning.

rak-vag-40

Men, man får inte glömma att det faktiskt KAN finnas anledningar till begränsningarna som man inte ser direkt som bilförare. Jag bor själv vid en sådan väg som är satt till 50 km/h trots att den är en rak och fin väg utanför tätort.

Men längs den här vägen bor det många barn som dagligen går och cyklar längs vägarna, till och från skolbussar och idrottsplatser. Det finns också mycket hästar här och många måste rida (eller leda hästarna) längs vägen för att komma ut på ridvägarna i skogen.

Det finns också levande lantbruk där bönderna ibland stänger av vägen för att fösa djuren över från ena sidan till andra. Slutligen ligger några fastigheter nära vägen och har tidigare fått sättningar i husen när tyngre fordon kört förbi i höga hastigheter.

På samma sätt kan det finnas anledningar även på andra vägar som vi bilister inte ser vid en första anblick när vi bara passerar.

Men jag misstänker också – dock utan att veta säkert – att de som bestämmer gränserna ibland resonerar som så att lika bra att sätta lite lägre eftersom folk ju ändå kör för fort. Det vill säga att tycker de 90 är lämpligt, så kanske de sätter 70 eller 80 ändå bara för att ha lite marginal.

En annan anledning till lägre gränser är ju om det är en extra olycksdrabbad vägsträcka. Då säger ju statistiken att en lägre hastighet minskar risken för olyckor och då sänks det också. Personligen är jag lite tveksam till detta, då det enligt min erfarenhet bara ökar de farliga omkörningarna…

Den här förklaringen ger jag betyget:

Nja...

Annat än hastighet är viktigare att fokusera på i trafiken

Många tyckte det var betydligt viktigare att fokusera att fokusera på annat i trafiken än just hastigheten för att uppnå bättre trafiksäkerhet.

rattsurfa-650

Nu vet ju du som följt den här bloggen ett tag att vi faktiskt har diskuterat en hel del förut, såsom exempelvis synen, rattsurfning, äldre i trafiken, bländande helljus, djur i bil, hästar i trafiken, rondellkörning, mittfils-kramning, hastiga filbyten, blinkersanvändande, hastighetsmätare, bilbältesanvändning, att köra trött, mötesfria vägar, självsäkerhet och attityd och mycket annat som har med trafiksäkerhet att göra.

Just den här artikeln handlade om fortkörning och att då försöka byta fokus på annat istället tycker jag inte är annat än undanflykter. Det finns många olika saker i trafiken att förhålla sig till, hastigheten är en av dessa och sannolikt den regel som det bryts mest medvetet mot.

Så denna förklaring ger jag:
Buuu

Korkade regler bryter man mot – det är ”tufft” att köra för fort

Ett antal personer svarade bara med saker såsom ”Självklart ska vi bryta mot regler som är korkade”, ”roligare med lite fart”, ”Kör lagligt bara när jag ser kamera och polis annars ingen gör det förutom pensionärerna”, ”FULL GAS! Ingen kommer ihåg en fegis!”, ”Det är kul med speed” och liknande.

Nu får man väl hoppas att det var skämtsamt menat från en del, men jag är också övertygad om att en del menade det och anser att det är coolt att köra för fort. Det var ju dessa individer jag pratade om i artikeln som gärna sitter och skryter om sin körstil bland kompisarna.

Det är sannolikt också dessa individer som har en väldigt hög tro på sin egen förmåga som bilförare och tror sig kunna köra som en formel 1 förare på våra vanliga vägar. Och som tror sig vara odödliga. Många av dessa har fått det motbevisat och många kommer också att få det i framtiden.

Det riktigt sorgliga är bara att de kommer att ta med sig många andra oskyldiga medtrafikanter in i döden.

Så denna förklaring får självklart betyget:
BuuuBuuu

Större problem med folk som kör för långsamt

Efter att ha kört bil runt på de svenska vägarna i snart 37 år så kan jag nog våga påstå att detta inte är ett stort problem. Visst händer det att man hamnar bakom en bil som ligger en bit under gällande begränsning, men inte är det ofta.

snigel

Men då ska vi komma ihåg ett par saker. För det första är det ju inte så lätt för oss alla att hålla samma hastighet eftersom våra hastighetsmätare visar olika som jag skrivit om tidigare. Vissa av oss kör då efter dessa felaktiga mätare, medan allt fler idag har navigatorer i bilarna som visar mer exakt hastighet. Detta ger då såklart upphov till sämre flyt i trafiken.

För det andra – och detta kanske kommer som en nyhet för en del – men en hastighetsbegränsning betyder högsta tillåtna hastighet, inte en hastighet som du måste hålla! Det är alltså fullt tillåtet att köra långsammare! Överraskning va?

Sen argumenterade någon att man faktiskt kan få böter för att man kör för långsamt också. Nja, det är nog en sanning med modifikation för det trafikförordningen säger är följande:

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Nu är detta då ju en sådan där klurig tolkningslag. Vad är att anse som ”överdrivet låg hastighet” eller att ”i onödan” hindra? Jag tror nog inte att 10-15 km/h under gällande begränsning är att anse som brott mot dessa regler. Men om man nu kör långsammare, då bör man såklart försöka underlätta så mycket som möjligt för de som vill köra förbi om man kör på en enkelfilig väg. Att ligga och pressa mittstrecket då är inte så lyckat.

Sen finns det ju långsamtgående fordon också som tillåts på våra vägar såsom Epa-traktorer, vanliga traktorer, fordon med släp som ju har max tillåten hastighet på 80 km/h, med mera.

Nej, detta ”problem” upplever jag inte som så stort. Och att motivera sin egen fortkörning med att andra kör för långsamt ger jag betyget:
Buuu

Polisen borde fokusera på ”riktiga” brott istället

Också en klassiker. Väldigt vanlig så fort hastighetsbegränsningar och trafikbrott diskuteras. Man anser att polisen borde lägga sin dyrbara tid på att ta fast våldtäktsmän och mördare istället.

burglar

Nu är jag helt övertygad om att om polisen skulle stå och ha en hastighetskontroll på någon väg och det skulle komma ett larm om exempelvis skottlossning i samband med ett rån, så skulle de släppa allt på sekunden och dra iväg som en avlöning.

Självklart finns det olika sorters brott där vissa anses vara allvarligare än andra. Men – som jag frågar mig i artikeln – betyder det att vi inte ska bry oss om alla mindre allvarliga brott då? Ska vi låta inbrottstjuvar, snattare, biltjuvar och trafikbrottslingar få härja fritt med motiveringen att det finns allvarligare brott för polisen att fokusera på?

Jag tror nog också att de flesta som begår någon form av brottslighet tycker att just deras tilltag inte är så allvarligt och att det finns annat som polisen kunde fokusera på än just deras små hyss. Det finns alltid något värre!

Så – denna lilla undanflykt ger jag betyget:
Buuu

Det borde vara fri fart och eget ansvar som gäller

En vacker tanke! Tänk om vi alla kunde ta eget ansvar för vårt agerande! Vi kör som vi vill och som vi behärskar. Vi utsätter inte någon annan medtrafikant för någon fara. Vi kör inte fortare än vi och vårt fordon behärskar.

no-speed-limit

Men tyvärr inser nog de flesta av oss att detta är en utopi. Även om det troligen skulle finnas en del av oss – kanske till och med en hel del – som skulle klara av detta, så finns det alldeles för många som INTE skulle göra det. Och då faller hela den här idén.

Ett samhälle utan regler och lagar kollapsar snabbt. En trafikmiljö där alla kör på eget ansvar skulle garanterat innebära många tusen fler dödade och allvarligt skadade i trafiken varje år. Utan tvekan!

Det kanske fungerade förr i tiden med betydligt färre bilar, mindre intensiv trafik, mindre motorstarka fordon och förare som ännu inte kört ”Need for Speed” på någon dator. Men det skulle inte fungera idag.

Så även om tanken är fin, så blir det tyvärr betyg:
Buuu

Jag håller hastighetsbegränsningen!

Nu är detta ju ingen förklaring till varför man kör för fort, men jag tyckte det var lite tråkigt med bara sura gubbar i betyg, så vi klämmer in denna här också 🙂

För – tror det eller ej – det fanns faktiskt en del som kommenterade och sade att de håller begränsningarna. Tjoho – jag är inte ensam galning där ute på vägarna!

Sen FINNS det faktiskt fördelar med att hålla hastighetsbegränsningarna också. Här är några av de som jag kommer på:

  • Du behöver inte oroa dig för polisen eller fartkameror
  • Du sliter lite mindre på bilen
  • Du sparar bränsle och därmed pengar
  • Du släpper ut mindre avgaser och är därmed mindre miljöbov
  • Du kan slappna av lite mer och kanske till och med njuta av omgivningarna
  • Du behöver inte göra ständiga mer eller mindre farliga omkörningar
  • Du minskar risken för att råka ut för olyckor

Det finns säkert fler bra motiveringar, fyll gärna på om du vill! Så, denna variant ger jag betyget – trumvirvel!!
Tjohoo

Summa summarum

Alldeles oavsett om vi hade haft bara glada gubbar som betyg till förklaringarna, så har vi ju faktiskt en trafiklag som talar om vad vi får och inte får göra i trafiken och däribland hur fort vi får köra.

Vi kan tycka vad vi vill om denna lag, men faktum kvarstår att vi lever i ett rättssamhälle där vi har systemet att samhället sätter lagar och bestämmelser för oss att följa.

En del av oss tillämpar då tekniken med civil olydnad, det vill säga vi bryter mot de lagar och bestämmelser vi inte tycker om. Och när det gäller just hastighetsöverträdelser så är det en väldigt stor del av oss som gör detta.

Detta betyder såklart att så pass många har så dålig tilltro till att samhället sätter rätt regler i just detta fall. Så det är såklart ett problem att det är på det viset. Vad kan vi då göra åt det?

Det är alltid en utmaning för ett samhälle när medborgarna inte respekterar dess regler. Och har man så pass stor del som bryter mot reglerna som när det gäller fortkörning, så måste man kanske ta sig en funderare på vad det beror på.

ÄR det så att så många vägar har alldeles för låg hastighet satt, av slentrian kanske, eller med devisen ”hellre lite lägre eftersom alla ändå kör för fort” – ja då måste man såklart se över detta och justera upp till lämpliga högre gränser.

Är det så att det faktiskt FINNS en bra förklaring till låga hastigheter bör man kanske på något sätt informera om detta, så trafikanterna förstår och då kanske respekterar lite bättre. Kanske en tilläggsskylt under hastighetsskylten med anledningen?

Sen har vi ju de förare som fullständigt struntar i sin egen och andras säkerhet alldeles oavsett om gränserna är ”rätt” satta eller ej och för att komma åt dessa bör man kanske öka kontrollerna och skärpa straffen. För allas vår säkerhet.

Vad tycker du bör göras?

Vi kan ju konstatera att vi har här en lag som så pass många inte respekterar – av olika anledningar som vi summerat här ovan. Ska vi ha det så?

Tycker du att det är bra som det är, att vi fortsätter som idag och låter individen bakom ratten bestämma hur den vill göra? Där då vissa kör 10-15 km/h för fort och vissa 50-60 km/h för fort.

Eller bör vi sätta press på beslutsfattarna att se över situationen? Vad tycker du i så fall de ska göra? Höja gränserna generellt? Informera mer om anledningarna till gränserna? Öka kontrollerna? Höja straffen? Annat?

Eller bör vi ställa mer krav på oss bilister att vi faktiskt följer de gränser som finns och lägger av med denna civila olydnad? Vi kanske kan protestera mot de befintliga reglerna på annat sätt än genom att bryta mot dem?

Så varsågoda – släpp loss era kreativa förslag i kommentarerna 🙂

 

Brukar du hålla hastighetsbegränsningen?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Vänstertrafik och smala vägar

Nästa

Vad irriterar dig i trafiken?

95 kommentarer

  1. Micke Lindgren

    Att ha tilläggsskyltar hjälper nog inte, utan snarare ökar faran, då man måste släppa fokus från vägen för att läsa en skylt till.
    Att se över hastighetsgränserna är nog en bra idé, inte bara för att det kan vara så att det är för lågt på vissa ställen. På många ställen är det för högt satt också.

    Sen måste det bli mer poliser ute i trafiken. Nu är det ytterst sällan jag ser en polis ute i trafiken.

    Kanske inte generellt högre straff, men inkomstbaserade böter som de har i Finland, där böterna anpassas till ens inkomst. Inte rimligt att någon som tjänar miljonbelopp ska betala lika mycket/lite som en låginkomsttagare där en bot på flera tusen kan sänka ens ekonomi totalt. Det ska svida lika mycket för en VD med miljonlön att bryta mot lagen, som för en timvikarie i äldreomsorgen. Annars tjänar inte böterna något syfte egentligen. inte för att vara fördomsfull, men jag upplever oftast att det är folk med dyrare sk. Premium bilar som kör som idioter.Report

  2. Det skulle va kul att veta om dom som tycker det är ok att köra för fort hela tiden även tycker det är ok att köra full med?Report

    • Dum jämförelse.
      Och vad är det med dom som kör 80 90 på motorvägen då.
      Är det lika för dom oxåReport

    • Björn Carselind då lägger jag mig i vänsterfilen och kör om.Report

    • Då kan du ju lika gärna ligga i högerfilen så kan dom som kör lite snabbare köra om dig!Report

    • Daniel Witoslaw klart dom kan. Förstår inte riktigt problemet.Report

    • Dålig jämförelse Per Ola….Report

    • Ulf Elias tycker jag inte. Varför är det ok att köra för fort men inte att köra full.Report

    • Helt otroligt korkad jämförelse Per-Ola Poa LarssonReport

    • Vad är för fort? Leden genom byn hade först 110 sedan 90 (miljöskäl) och nu 80. Eftersom du jämför med fyllekörning så är det ju knappast miljö du tänker på.Report

    • Peter Olson där vi bor är det 40 genom byn. Vid mätningar var genomsnitt 72km. Vinnare var en bil med 128km. Är det ok? Där barnen ska gå till skolan.Report

    • Peter Thorne så man följer bara dom lagar som passar en själv?Report

    • Du får följa vilka lagar du vill. Jag kör aldrig berusad, pillar aldrig på mobilen men gillar att köra fort när trafiken och väglaget tillåter. Dagens hastighetsbegränsningar är ett skämt. Punkt.Report

    • Peter Thorne det är ju bra. Eftersom jag efter c:a 150. 000 mil med lastbil kommit till insikten att jag hinner dra ändå. ?Report

    • Det är en 3 filig motorväg/led jag pratar om, där hoppas jag inga skolbarn går.Report

    • Peter Olson inte lätt att veta vad du svamlar om.Report

    • Har sett sk yrkesförare sitta med fötterna på instrumentbrädan och plottra med mobilen samtidigt.
      Är det för att ni är duktiga eller bara dumma i huvudet?Report

    • John Ignell mig har du aldrig sett göra det. Är du dum i huvudet själv? Eller har du bara otur när du tänker? Jag har sett mindre belevade privatbilister som inte kan köra sina små bilar med. Men dömmer inte alla som du gör.Report

    • Peter Olson nu förstår jag vad du menar. SU kör bara för fort där det inte blir några olyckor. Likadant som dom som dricker lite och kör småvägarna.Report

    • Suck…. Nej, men däremot anpassar jag min körning så det inte ska hända olyckor.Report

    • John Ignell såg du bor i Sthlm alltså ska ja dra paralellen om att du är dum i huvet som bilist wftersom man alltid möter idioter i trafiken där eller är det så att vissa är bra o vissa dåliga eller ska vi göra som du dra alla över en kant??Report

    • Så en sammanställning.
      Fick alla som var med i just denna diskussion ut någonting av den?

      Det svaret blir: Nej ?Report

    • Peter Thorne egentligen är inte Per-Olas jämförelse så dum. Om du har läst mina artiklar så är ju mitt argument att du som individ bestämmer att du ska bryta mot hastighetsbegränsningen och med hur mycket.
      Då kan såklart andra individer besluta att bryta mot reglerna om rattonykterhet och med hur mycket. Sen att du (och såklart jag och säkert de flesta andra) tycker det är värre att köra full än för fort är ointressant. Det är – återigen – att du som individ bestämmer vad du vill bryta mot och hur mycket. Och det tycker jag inte är så bra…Report

    • Hellre för fort än rattfullReport

    • Det måste oxå göras något åt dom som kör försakta 80 90 när det är 110 eller 120.Report

  3. Perolov Törnqvist

    Ta Australien som förebild, där myndigheterna har en mer utvecklad lateral tankeförmåga än våra svenska. Där prioriteras inte enbart hastighetsövervakning, utan också beteendeövervakning. Här i Sverige tycks myndigheterna resonera som så att ”nu har vi satt upp 500 fartkameror till, nu kan vi luta oss tillbaka och i vår självbelåtenhet konstatera att vi gjort ytterligare en fantastisk insats för trafiksäkerheten!!” En polisbekant till mig förklarade att han skulle göra sig till åtlöje om han försökte bötfälla en bilist för olämpligt framförande av fordon, om t. ex. väderförhållanden tillät en säker maxfart på 60 km/tim, och vederbörande höll en enligt skyltningen laglig fart på 100km/tim! Satsa mer på beteendeövervakning och ge polisen möjlighet att bötfälla för aggresivitet och hänsynslöshet, något som rimligen borde ha en förebyggande effekt, även på förare av tyska premiumbilar!Report

  4. Rådande trafik situation är det som avgör hur fort man kan köra på ett säkert sätt, inte skylten vid vägkanten!!!Report

    • Du har alldeles rätt Bill! När det gäller om den rådande situationen kräver LÄGRE hastighet. Då är du skyldig att sakta in. Dock aldrig om situationen möjligen skulle tillåta högre fart. Då har vi ju något som heter lagen som säger ”nej nej – fy fy” 😉Report

    • Det är bekant, men vad jag menar är att det är inte alltid som skylten med nej på visar vad som vore realistiskt vid varje trafiksituation! Du får tycka fy fy hur mycket du vill, men man kan lätt konstatera att om det är så att många kör för fort på en viss vägsträcka, å beror detta oftast på att dom flesta förare bedömer att det är en orealistisk nej skylt vid vägkanten! 🙂Report

    • Det är inte jag som tycker fy-fy det är lagen ?. Men du har rätt i att så många kör för fort för att de inte respekterar och accepterar begränsningarna och det är ett problem tycker jag. Frågan är om vi som samhälle ska acceptera det eller göra något åt det. Och i så fall göra vad?Report

    • Det är en delikat fråga!! Inte så enkel. Men man borde kanske göra en omvärdering av hastighetsgränserna??!! Man måste ju inse att hastigheten som enskild faktor, inte skapar en enda olycka!! Det måste vara flera orsaker som samverkar för att en olycka skall ske! Självklart så blir ”smällen” hårdare vid högre hastighet (Storleken på rörelse energin är ju bla. beroende av hastigheten i kvadrat). Frågan är hur jag skall kunna motivera mig att som exempel hålla 70 på en jätte fin väg ute i obygden. Bra sikt förhållande, bra väglag, inga andra trafikanter???Report

  5. Fler och fler plåtpoliser monteras upp för att som det säger sänka hastigheten på vägarna och dra in pengar till statskassan.De har även pratats om att koppla ihop kamerorna med varandra för att mäta hastigheten mellan skåpen. Praktiskt då kan ju staten lagra all registreringsnummer och fotografera folk i bilarna då vet de exakt var vi befinner oss hela tiden. kanske en liten kamera inne i lägenheten med så de kan titta och lyssna på oss så vi int säger eller gör något olagligt . George Orwell 1984= Sverige 2016Report

    • Hehe. Nej någon kamera inne i lägenheten trot jag inte behövs ur trafiksäkerhetssynpunkt. Där får du köra hur fort du vill 🙂
      Men iden om att koppla ihop flera tycker jag inte är så dum! Då skulle kamerorna göra lite mer nytta och nu inte bara fungera som inbromsningspunkter där förarna gasar på igen så fort de passerat. Och vad vi kan utläsa ur de många svaren i den här debatten så kan vi ju konstatera att de behövs. Anser nog åtminstone de få av som tycker att hastighetsbegränsningar skall hållas 😉Report

    • Går alltid gör som en ”kompis kompis kompis” kardborrband bakom plåten. Snabbt o lätt och ska tydligen fungera rätt bra har jag hörtReport

  6. Hastighetsbegränsningarna finns av en anledning men det är för mycke aggressiva bilförare ute på vägarna! Report

  7. Tänk er följande scenario :
    Ni står på toppen av en slalombacke och där står en skylt som säger att i denna backe råder hastigheten 40km/h.. För många är detta en svindlande hastighet i en så brant backe utan att tappa kontrollen över skidorna, men för den garvade tävlingsåkaren är detta en så låg hastighet att han åker och tänker på annat (en risk det med).
    Vad jag försöker att säga är: döm inte andra utifrån er egen kunskapsnivå!
    De som kör för sakta och vinglar omkring är en minst lika stor risk i trafiken.Report

    • Skicklighet påverkar inte såna bagateller som reaktions- och bromssträcka nämnvärt, så din skicklighet som bilförare är inte värd vatten då du måste bromsa för något oförutsett.
      Om alla bara kunde lägga sina jäkla egon åt sidan och respektera hastighetsgränserna skull betydligt färre människor skadas och dö i trafiken.
      Dessutom är det sällan de som anser sig vara skickliga bilförare som faktiskt är det. Lustigt nog så brukar skickligheten gå hand i hand med ödmjukhet.Report

    • Men skillnaden på en skicklig och en mindre skicklig bilförare är att den skicklige inte råkar ut för så mycket oförutsett. Och när han gör det har han rutin på att avvärja det.Report

    • En grov generalisering. Med arrogans följer bristande uppmärksamhet.Report

    • Där har du väldigt fel Maria Elgh. Som tävlingsförare/inspirerad förare så kan jag förklara för dig att om du tränar och utsätter dig för olika situationer så reagerar du väldigt mycket fortare än en vardags bilist. Du lär dig dessutom var bilens gräns går. Dagens bilar klarar av så mycket mer än för bara 10 år sedan. Dessutom så skiljer sig bromssträckor oerhört mycket beroende på vilken bil du har. Dagens hastighets begränsningar är ett stort skämt, punkt.Report

    • Håller med dig Peter Thorne! Maria har inte riktigt kolla på hur det fungerar och bör därför inte uttala sig om det hon inte bemästrar.Report

    • Och en rutinerad/skicklig förare läserav trafik bättre och snabbare så den slipper oförutsedda händelser.
      Report

    • Tänk vad rutinerade och skickliga alla dessa bilförare som kört för fort förbi skolor och villatomter måste vara då, som kan se bakom båda häckar och staket, och därmed kan göra bedömningen att inget barn strax kommer utspringandes efter en boll.
      Eller så är det helt enkelt så att det är en skitstöveleffekt som ligger bakom – dvs ”jag vet och kan bättre och behöver inte rätta mig efter rådande, demokratiskt framarbetade, lagstiftning.
      Dessutom brukar denna effekt växa med prislappen på bilen har jag märkt.
      Måste nog fasiken köpa mig en riktigt dyr bil, så att jag också kan bli en sån där riktigt skicklig bilförare.
      Report

    • Då har du inte sett mycket Maria Elgh. Vet inte hur ofta man blivit omkörd av någon japansk rishög eller någon gammal volvo låååångt över hastighetsgränsen. Och själv kör jag en billig Skoda så med din teori borde jag då vara hur laglig som helst då. ??? Vilket jag iof är 99 gånger av 100.
      Report

    • Eftersom det gnälls mkt på att folk kör för fort så har jag lite andra saker som jag tycker att en skicklig bilförare ska göra också men det verkar glömmas bort.. hålla högerregeln, använda blinkers, underlätta för andra, hjälpa till alltså, inte hindra omkörning, inte fippla på med mobilen, inte blockera korsningar, hålla avståndet, anpassa hastigheten till övriga vid påfarter, d.v.s lär er att gasa på.. håller till höger, inte ligger i mittfilen, är förstående mot tung trafik att vi behöver mer plats och att det tar tid för oss att komma upp i hastighet, sen att folk inte leker polis och hindrar omkörningar ex.vis. Det här är en del saker som jag hoppas att dom som är duktiga på att hålla hastigheten även är laglydiga på övriga områden också.. Själv har jag varit med om att privatbilister tycker att jag kör för fort och hindrat omkörning när jag kommer med buss, och gasat på, livsfarligt.. (och chansar aldrig att göra några farliga omkörningar men det blir ju det när folk ska hindra) om dom tycker att det jag gör är så farligt, tycker dom det är mindre farligt det dom själva håller på med genom att gasa på och hindra en omkörning.. och detta har hänt när jag kör lagligt (och även om jag skulle köra för fort ska man inte hindra omkörning) men privatbilister ligger under gällande hastighet och jag vill komma om. Många privatbilister vet nog inte att lastbilar och bussar har färdskrivare som är kalibrerade och visar exakt hastighet medans personbilsmätarna visar för hög hastighet. Och ett annat exempel, jag låg efter en bil för ett tag sen mellan Gävle-Uppsala, en bil stod ute på vägrenen med varningsblinkers på, jag blinkade och bytte fil i god tid och sänkte hastigheten, bilen framför tyckte nog att den va duktig och höll lagstadgad hastighet men.. den bytte inte fil, sänkte inte hastigheten utan slickade personbilen och folket som stod utanför bilen.. helt idiotiskt, spelar ju ingen roll om folk håller hastigheten när dom lämnat hjärnan hemma och noll koll i övrigt. Själv erkänner jag att jag är dålig på att hålla hastigheten ibland privat, mestadels på raka, fina och ödsliga 80-vägar där det känns helt omotiverat med så låg hastighet.
      Report

    • Så det jag ville säga med föregående text är att en del tror ju att bara för att man håller hastigheten så är man en skicklig bilförare. Men åker hellre fortare med nån som har koll och koncentrerad på körningen.
      Report

    • Max hastigheten är ? Gäller alla .
      Report

    • Peter Thorne OK, Peter, så vad föreslår du? Ska vi dela upp förarana i olika kompetensklasser? De riktigt rutinerade/skickliga förarna som du (och en hel del till i den här debatten) skall få ett ”elit” tillägg i sitt körkort där de tillåts köra snabbare än begränsningarna. Sen har vi en ”standard” där de flesta normala finns som då tillåts köra enligt begränsningarna? Och slutligen en ”trainee” där de som inte vet vad de håller på med får köra 10-12 km/h under gällande begränsning? 😉
      Report

    • Peter Thorne
      Ja, jag blinkar, följer högerregeln, stannar alltid vid stopplikt, håller höger så länge sikten medger det, lämnar lucka för in-/utfart vid kö, koncentrerar mig på bilkörningen, underlättar för andra, släpper alltid över fotgängare och cyklister, stannar aldrig på en huvudled om inte trafiksituationen kräver det,etc.

      Varför? För att jag faktiskt anser att det är så en bilförare ska bete sig. Det är inte svårare än så.
      Report

    • Ja det vore ju det allra bästa, men kanske inte riktigt genomförbart. Det enklaste vore att helt enkelt höja hastighets begränsningen på samtliga vägar med mitträcken. Vi lever inte i 1950 talet längre. Bilarna samt vägarna blir bara säkrare och säkrare. Att då som på många sträckor där jag bor sänka hastigheten från 90 till 80 är inget annat en ren idioti. För det första så bidrar detta bara till irritation, vilket i sin tur ökar olycksrisken. För det andra så är det kanske 10-15% som håller sig till denna terror liknande hastighet. Varför klarar de flesta andra europeiska nationer av att ha 130 på sina motorvägar men inte vi svenskar? Om du är lite påläst så vet du kanske att procentuellt så är dödsolyckorna inte fler på autobahn än på svenska motorvägar. Vi lever i ett land där allt ska vara livrem och hängslen hela tiden. Det är dax att låta svenskarna få bedömma sin egna kapcitet vad gäller sitt bilkörande. Tycker inte du? Hastighets begränsningarna i Sverige är ett skämt. Punkt.
      Report

    • Det är definitivt ett problem när så pass många förare inte respekterar gällande gränser och därmed väljer att bryta mot dem. Jag håller med, som jag också skriver i artikeln, att många gränser verkar vara lite för lågt satta. Men det jag ser som ett stort problem är ju att så många då istället sätter sina egna gränser. Vissa (de flesta kanske) 10-15 km/h över, men andra (Som då tror sig vara så pass mycket skickligare) 30-50 km/h över eller mer…

      Jag ser detta som ett problem, och det är därför jag lyfter detta till debatt så vi kanske gemensamt kan komma fram med några konstruktiva förslag. Inte för att någon i beslutsfattande ställning förmodligen skulle lyssna så mycket, men man kan ju alltid försöka 🙂

      Men att låta oss alla bedöma vår egen kapacitet…. nej det tror jag inte på. Det finns allt för många nötter där ute som tror de är så väldigt mycket bättre än de är. Det skulle garanterat orsaka mycket elände.
      Report

    • Maria Elgh Det är jätte bra, men vad har det med Sveriges hastighet begränsningar att göra? Tycker inte heller att det är ok att åka vanvettigt fort inne i tättbebyggt område, utanför skolor osv. På sådana ställen kan de ha vilka hastighet begränsningar de vill. Dock så är jag fullkomligt 100% säker på att det inte hade skett mer olyckor om vi hade haft betydligt högre hastighetsbegränsningar på samtliga vägar med mitträcken. Som sagt, vi lever inte på 50 talet längre.
      Report

    • Jo men trafikbloggen. Jag tror helt ärligt inte att det hade blivit ett problem på vägar med mitträcken. Finns även där statistik på att olyckor som skedde på dessa vägar som endast berodde på för hög hastighet är försvinnande få. Sen kan jag väl hålla med om att det finns idioter som tar alldeles för stora risker, men dessa personer kommer ju alltid att finnas oavsett. 90% av alla svårare olyckor sker på vägavsnitt utan mitträcke.
      Report

    • Resonemanget kring ”skicklig bilförare” faller fullständigt i hela det här resonemanget och detta på grund av en övervägande orsak.
      Som tävlingsförare är du i första hand ansvarig för din egen bil och en viss risknivå är acceptabel.
      I trafiken gäller inte detta. Vi samspelar trafikanter emellan och kan då inte utgå ifrån våra egna perspektiv till 100%.
      1: Högre fart innebär försvårade konsekvenser vid en olycka. Det är ett faktum och är knappast något som lämnar utrymme för diskussion.
      2: Interaktionen bilister emellan ökar ju större hastighetsskillnader olika fordon har. Detta föranleder ökade risker då den mänskliga faktorn är den enskilt största orsaken till olyckor. (Enklare uttryckt: ju fler bilar du ska köra om på en resa ju högre risk.)
      3: Vi lever i ett samhälle. I ett samhälle kan ALDRIG eliten vara tongivande för gällande regler och förhållningssätt. Det gäller i trafiken, i en slalombacke eller vilket tempo som ska gälla till vänster i en rulltrappa. För att det samhälleliga kontraktet ska fungera krävs förstående och tålamod. Inte elitism.

      Vad gäller bilar och vad dessa klarar har det ganska liten påverkan på vad som är en lämplig högsta tillåten hastighet. Trafikintensitet, siktförhållanden, yttre omständigheter (bebyggelse, viltrisk mm) och även miljöeffekter är betydligt viktigare.
      Report

    • Man blir aldrig en skickligare bilförare i trafiken än vad omständigheterna tillåter, tror det är lite samma som Andreas Liljeberg är inne på. Bara för att man kan hålla hög fart genom kurvorna på någon racingbana så skiter rådjuret som springer ut framför din bil fullständigt i det. Det som behövs i trafiken är samspel för att få trafiken att flyta på, att det då ska fara runt några idioter och provocera hela allt ihop gör trafiken farlig. Att hålla avstånd till framförvarande fordon är en minst lika viktig sak precis som att göra en snabb omkörning när man väl ska köra om. Hur många gånger har man inte hållt hastigheten (har själv kollat mot gps så vet vart jag har min hastighetsmätare) och nån idiot kört upp bakom en så nästan strålkastarna försvunnit bakom bakluckan i mittspegeln när det ändå varit fritt fram att köra om. Senast i helgen kom jag i den situationen att jag hade någon dåre bakom mig, tände bromsljusen för att få personen att öka avståndet (något som faktiskt fungerade för typ 10 år sen) men nej samma avstånd uppehölls. Tröttnade på idioten och trampade på bromsen, höll på att bli påkörd, fortfarande samma avstånd så upprepade samma procedur en gång till och då ökades avståndet lite tillfälligt tills personen skulle svänga i en korsning lite längre fram. Vad hade hänt om faran hade varit framme och det klivit upp till exempel en älg på vägen. Jo jag hade inte tvekat att bromsa ordentligt, tyvärr hade väl detta resulterat i en smärre whiplash när bakomvarande hade abrupt våldgästat min bils röv. Ni som inte kan hålla avstånd när ni ser att ni inte kan köra om, ni äcklar mig. Likaså ni som inser att det är en hel bilkö framför som slingrar sig fram med rätt hastighet, trots det kan ni inte hålla avstånd. Till vilken nytta, är det värt att riskera att komma hem flera timmar senare än tänkt med en bil som står till försäkringsbolagens ägo på grund av att ni skulle tjäna in halv minut. Ännu en berättelse som inträffade nyligen var att jag blev omkörd av en nyare bmw, som höll avstånd och sen körde om när det fanns tillfälle och försvann i fjärran, fem minuter senare kom jag in i en stad och hamnade bakom vilken bil tror ni, ja just det samma bil som tidigare hade kört om hade nu fastnat i en bilkö så mycket för den höga hastigheten. Att påstå att man har rätt att köra över lagen på grund av att man påstår sig veta vad man gör borde vara bötesbelagt. Nu kör inte jag alla gånger exakt rätt hastighet för en väg men dom gånger jag kör för fort gör jag det med cirka 10km/h. Hinner jag inte fram till förutsatt tid borde jag åkt tidigare. Nästa gång ni får för er att låna framförvarande fordons dragkrok att åka snålskjuts på så tänk en gång till på vad som händer om denna bil helt plötsligt ställer sig på bromsen, det är något som ni inte kan förutse hur mycket tid ni ändå suttit bakom en ratt.
      Report

    • Johan Klimax Hägerström tror du på fullaste allvar att enda sättet att undvika att köra på rådjuret är att bromsa?
      Reaktionsförmåga och erfarenhet kan få dig att på bråkdelen av en sekund ta beslutet att istället väja framför eller bakom det upprusande djuret i en situation där bromsarna hade inneburit ett djur på huven.
      Återigen döm inte andra efter dina egna färdigheter.
      Jag har åkt med en duktig förare som undvek en älgolycka tack vare att han väjde istället för att bromsa, tre hjul var i diket men han redde upp det också (ex.rallyförare).
      Har även själv en gång rett upp en rådjursupplevelse på liknande sätt.
      Report

    • Patrik Andersson självklart är det inte enda sättet men frågan är ju hur du skaffar erfarenhet av rådjur som springer ut framför bilen. Och vad jag vet så vet inte du ett dugg om mina färdigheter. Att din polare som kört rally klarade av att hämta tillbaka bilen efter tre hjul i diket kan lika gärna varit tur, jag antar att han siktade på att hamna bakom älgen rent instinktivt, det hade nog dom flesta gjort men turen i den här resan beror antagligen på hur diket såg ut just där, vad tror du hade hänt om diket just där hade bestått av en dikestrumma, kan ju säga att en sån kan stoppa en bil ganska omgående. Du uppger även att du åkt med EN ex rallyförare, hur många såna tror du det finns i trafiken?
      Själv har jag viss erfarenhet av motorsport och ett stort intresse av bilar och motorsport. Jag pendlar 8 mil per dag till jobbet och det är nog bland det kortaste jag pendlat på mina 16 år som arbetsför. Och då är det blandat motorväg/landsväg och jag skulle aldrig i hela helvete få för mig att tro att mina mil bakom ratten skulle kunna få mig garantera att jag inte kör på ett djur som kommer utskenandes från ett skogsparti i full fart. Jag har under mina år med körkort haft turen att bara få ett rådjur och det var en natt efter jag hade varit ute med mina vänner på lite festligheter, det enda jag hann se va ett rådjur framför höger strålkastare och sen small det mitt i fronten. Om du tror att du hade klarat av det hela bättre så kul för dig…
      Report

  8. Europas ödsligaste motorvägar är begränsade till 110. I resten av Europa är det 130 som gäller, på betydligt mer trafikerade vägar. I sverige förser myndigheterna oss med livrem, hängslen, blöja och omyndighet. Stavar sverige med litet s.Report

  9. Nu får det slut på påståenden att hög hastighet dödar. Det stämmer om man kör in i en bergvägg. Jag kör 4-5 000 mil om året och har gjort så i 30 år. Hastigheter skall hållas, och det gäller även dem som kör för sakta. Förra veckan var det 4 incidenter på motorvägen mellan Eket och Malmö, och SAMTLIGA incidenter berodde på bilister som körde för sakta. Två skulle köra om en lastbil och bromsade ner till 85 km/tim. Det skall man ALDRIG förvänta sig på en motorväg. Punkt. Listan kan göras lång. Under mina år på vägarna är det cirka 80 procent som saktakörande bilar som har ställt till med problemen. Givetvis finns det blådårar som också ställer till det.Report

    • Bilister som kör för sakta är et MYCKET större säkerhetsproblem än de som kör farligt fort. Kör också ca 5000 mil om året sedan decennier. De som kör farligt fort är väldigt få, de som skapar köer för att de kör i 70 på 90-väg är skrämmande många.Report

    • Måste erkänna att min 37 åriga erfarenhet på vägarna lite skiljer sig från er. Jag upplever definitivt inte att så fruktansvärt många kör för sakta och att det skulle vara ett stort problem. Däremot erfar jag att väldigt många kör om mig hela tiden. Troiligen TYCKER alla dessa att jag kör för sakta eftersom jag håller hastighetsbegränsningarna… (och jag kör på GPS:en, inte mätaren)
      Sen att sakta ner till 85 på motorväg i samband med omkörning är såklart inte så briljant gjort!Report

    • Må så vara att dom kör om dig. Må så vara att dom kör fort, men det är inget likhetstecken med att dom är ” farliga” att dom med automatik är upphov till problem. Det har blivit ett trafiksäkerhets mantra att köra fort är grunden till allt ont. Jag håller fullständigt med att hastighets begränsningar skall respekteras. PÅ BÅDA HÅLLEN. Vet du om att man på motorväg INTE får köra mycket för sakta om inte speciella orsaker föranleder detta. Visate du att för några månader sedan bötfälldes en bil som framfördes för sakta på motorväg. Jag tror att han körde under 90 km/t. Det är lätt att kontrollera.Report

    • Nja, det där med förbjudet att köra för sakta är en sanning med modifikation, jag kommenterade det i artikeln ovan under punkt 4 ”Större problem med folk som kör för långsamt”Report

    • Gå in på Trafikverkets sidor och läs. Den frågan finns även med i körkortsboken. Jag googlade precis på böter för att ha kört för sakta, där fanns en hel del att läsa om detta.Report

  10. Så länge vi inte har ett system där vägskyltarna sätter olika hastighetsgränser beroende omständigheter, kommet beklagligt många få böta för sin framfart på löjeväckande grunder. Det är mindre bra för moralen, även om vad som upplevs som löjeväckande beror på en personlig inställning.Report

    • Det vore såklart en lysande lösning Carolus Linden om vi kunde få fler sådana. Det finns ett fåtal runt om i landet med skyltar som kan ändra siffran vid behov. Fler sådana tack! Tekniken borde ju finnas idag. Det är väl kostnaden som hindrar ett större användande.Report

    • Det kunde skapas ett system som samlar in på varje vägsträcka givna böter för anskaffning av sådana skyltar. 🙂Report

    • Hehe – gillar tanken – låt fortkörarna bidra till nya skyltar. Då kanske de kan få köra lite fortare lagligt längre fram 🙂Report

    • Egentligen största nyttan med sådana skyltar är att man kan sänka farten då det finns anledning till det. Att kunna höja farten kommer som en biprodukt som inte heller är helt värdelös. 🙂Report

    • Ja man skulle ju kunna ha ett mellanvärde som gräns och sedan sänka vid exempelvis hög trafikintensitet, dåligt väglag, dimma och annat som kräver det och höja typ mitt i nätterna och vid låg trafikintensitet i bra väglag, etc…Report

    • Just det där är ”vitsen” med sådana skyltar.Report

  11. Det är dock ett problem att ex E20, kortaste vägen mellan våra två största städer, bara får lägre och lägre hastighetsgräns. Mellan Alingsås till skara är det 60-80-60-80 osv.
    ALLT för att minimera olyckorna istället för att förbättra vägen!
    Helt absurt.
    Andra länder med lägre BNP har motorvägar mellan betydligt mindre städer…
    Om vägverket ska använda sig av sådan taktik faller trovärdigheten för vägverket, och därmed respekten för dem och hastighets-sänknings-syndromet…Report

  12. Sweden has one of the worst standards of driving I have seen. 80% of you drive round with your mobile phones glued to your ears! 50% of you drive 10-20 kmh UNDER the speed limit 2 meters behind the idiot in front who is doing exactly the same. Nobody drives consistently and everybody on the motorway wants to drive in the centre lane!! And why is overtaking seen as some sort of crime when ‘undertaking’ is the norm?? Albania is probably more advanced than Sweden.Report

    • Spot on, Mike.. Most swedish citizen is horrible drivers :/Report

    • But we dont use red light in the middle of a roundabout, as in England 😉Report

    • Ha haa….yeah, must seem strange…but we have a lot more traffic than you guys!Report

    • Yes Mike Cook, definitely too much mobile phone using while driving. And yes, too many people hugging the centre lane on 3-lane highways. Agree completely. But 50% driving under speed limit? Where in Sweden do you use to drive??Report

    • Trafikbloggen i drive all over southern sweden and its all the same, wherever you drive. Its not unusual when its 80km/h, The one before me hit 65.. I dont mind saying its lite than 50%. My guess is around 70.. *roadrage deluxe * At least it pisses me of.. The traffic in Kalmar, were i live, traffic is like sirup. In Malmö, my second home, is better. And also, to many old people hitting the rosds in Kalmar. People Who should not drive.Report

    • Ok, I have actually heard someone else mention Kalmar. Must visit someday and check it out 🙂
      But you miss one rather important point. The speed limit is just a max limit. Not a must-hold-speed. Meaning that is it nor forbidden to drive under the speed limit unless you seriously hinder other drivers. Read my point number 4 in the article above 🙂Report

    • I drive round northern Stockholm and up towards Märsta/Sigtuna. I regularly sit at the back of a convoy of 6-7 Cars all too close to each other 10-20kmh under the speed limit all breaking and accelerating erratically. I also ride a Kawasaki Z1000 and people try and kill me regularly. Everybody acts differently when you approach from behind and very few people use their signals or mirrors. I have a theory that a lot of these idiots take their licences in small towns and then can’t cope in heavier traffic but that alone can’t explain the huge numbers of bad drivers. Slow, erratic and inconsistent driving is much more dangerous than speed on its own and these idiots frustrate otherwise good drivers into making dangerous overtaking moves. BTW Good blog guys!Report

    • Maybe they are tourists from other countries?? I recently visited England and drove a couple of days in southern England. And not being that comfortable with right-steered car and left-side driving in combination with much more narrow roads compared to Sweden I drove a bit too slow from time to time. And oh yes, I had a lot of irritated drivers behind me…
      But at the other hand – it was pretty much the same even when I actually hold the speed limits 🙂Report

    • And thanks for the ”good blog” comment 🙂Report

    • Ok course its not a must-hold-limit. But the ones who wants to go further on, its a bit of a problem. Its not ok to slow the traffic down. Its equal to break the law. Even the Police in sthlm give people a ticket because of driving to slow.
      Anyhow, i will drive to fast all my life, if the surroundings allow.Report

    • Yeah…our motorway lanes are narrow and we like the traffic to move quickly. I not saying we don’t have idiots, cos we do, but more of the aggressive overly fast types. Basically we have as much etiquette in traffic as we do in our social lives. Not acknowledging a favour in traffic is a big issue. Here nobody acknowledges anything. If I let somebody out of a side road or let a pedestrian over a crossing 95% just ignore me. But it’s the same when I hold a door for someone in the Tunnelbana, nothing, nada!! Strange and arrogant behaviour. So you nice people, who can actually drive, need to keep up the good work 🙂Report

    • Fast and safe Martin!! 🙂Report

  13. Man kan bygga bort problemen också men det kostar ju pengar, det finns bara de två valen, sänk eller bygg, hur svårt kan det vara. 30% av befolkningen skulle inte få ha körkort för de är värdelösa som bilförare…Report

  14. Ta bort hastighetsbegränsningarna eller ta körkorten från de som begår hastighetsbrott och lås in dem i bur. I annat fall är det bara hyckleri. Googla LEGAL NAME FRAUD för att lära dig varför.Report

  15. Jonas Tegenfeldt

    Några räkneövningar som illustrerar hur viktigt det är att hålla avstånd.
    Vi vet att höga hastigheter dödar när olyckan är framme. Det är det artikeln handlar om. Våra kroppar är helt enkelt inte konstruerade för att hantera de stora rörelseenergier som det rör sig om när hastigheten blir för stor. En viktigt poäng här är att allvarligheten hos olyckan bestäms av hastigheten i krockögonblicket. Marginalerna är alltså enormt viktiga. Om man har ett stort avstånd till nästa bil har man en stor chans att bromsa in.
    Avstånd mellan bilar brukar räknas i sekunder. Tre sekunder brukar vara en bra tumregel.
    En modern bil i bra väglag och med bra däck klarar av att bromsa in så att hastigheten minskar med 30 km/timme (kuriosa: motsvarande för superbilen Bugatti Veyron är 44km/timme) efter en sekunds inbromsning. Om man har tre sekunder på sig utöver reaktionstiden klarar man alltså att bromsa in till stillastående från 90 km/timme.
    En extra sekunds avstånd motsvarar alltså en hastighetssänkning på 30 km/timme.
    En sekund mindre i avstånd motsvarar en hastighetsökning på 30 km/timme. Det är gränsen för kortkortsåterkallelse om man hade kört så mycket för fort.
    Den lagliga gränsen är en halv sekunds avstånd. Jämfört med tumregeln på 3 sekunder motsvarar detta en hastighetsökning på 75km/timme. Det är långt över gränsen för körkortöverkallelse.
    Även om man kan argumentera att andra faktorer än just krockvåldet spelar in och att lagen inte tycks ta avståndet på lika stort allvar som hastigheten, så visar siffrorna att vi borde tänka mer på att hålla avstånd.Report

  16. Jonas Tegenfeldt

    Några räknegåtor som illustrerar vad hastighetsändringar handlar om i termer av risk och sannolikhet att dö. Vad gissar ni som läser denna blogg?
    1. I genomsnitt hur mycket förlorar vi i förväntat livstid pga trafikrelaterade dödsolyckor?
    2. Hur lång tid spenderar vi bakom ratten under vårt liv i genomsnitt?
    3. Vi vet att cirka 20% ökad fart ger en fördubbling i dödsrisken. Hur mycket mindre tid skulle vi spendera bakom ratten om vi körde 20% fortare (anta samma totalsträcka). Hur mycket mer tid skulle vi spendera bakom ratten om vi körde 20% långsammare?
    Om det visar sig att den förväntade ökningen av livslängden som vi vinner genom att köra långsammare är betydligt större än den extra tid som vi spenderar i bilen, då bör det inte vara någon diskussion om att det vettigt är att minska hastigheten.
    Svara gärna!Report

  17. Perolov Törnqvist

    Nä, enligt denna logik vore det naturligtvis säkrast att aldrig köra fortare än ca 30 km / tim.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan

Bästa läsare!

Som ni säkert märkt har det inte varit speciellt mycket nya inlägg senaste tiden vilket jag beklagar. Tiden har dock inte räckt till för att hinna producera bra artiklar och det ser inte ut som om den kommer att göra det inom den närmaste tiden heller, så därför är bloggen tillfälligtvis pausad. Det finns dock fortfarande många bra artiklar att läsa för er som inte varit med från början, så kika gärna runt och det går såklart fortfarande bra att kommentera och debattera i de olika inläggen 🙂

Med hopp om snart återupptagande!