Håller du hastighetsbegränsningarna?

Polisen inleder idag en nationell insatsvecka där man fokuserar extra på hastighet. Alltför många kör regelbundet för fort i Sverige. Och inte sällan sitter man och skryter om det vid fikabordet! Frågan är varför?

Trafikverkets senaste uppskattning av hastigheten på de svenska vägarna säger att 54% kör för fort. Det vill säga, mer än varannan bilist struntar i denna del av trafikreglerna. Skulle jag personligen gjort en uppskattning baserat på egen erfarenhet i trafiken skulle jag gissat på betydligt mer än 54%!

Jag ska väl erkänna att jag i yngre år även gjorde detta. Det är ju ”normalt” att ligga 10-20 kilometer över gällande begränsning, alla gör ju det. Om man håller hastigheten anses man ju vara konstig!

Jag började köra taxi en period i slutet på 90-talet och då upptäckte jag att skulle jag klara av att ligga och köra bil i Stockholmstrafiken 10-12 timmar varje dag så var jag tvungen att tagga ner en aning. Att ständigt köra för fort, sick-sacka mellan filer, och stressa på annat sätt hade jag inte klarat av speciellt många dagar utan att få magsår.

Så jag gjorde tvärtom vad de flesta andra taxiförare gjorde, jag tog det lugnt, höll hastigheten, höll min fil och försökte köra lugnt och mjukt. Inte en enda gång fick jag något klagomål från någon kund för att det gick för långsamt, tvärtom fick jag mycket beröm för mitt lugna körsätt!

Självklart överförde jag detta även till mitt ”civila” körande och sedan dess är jag en sådan galning som faktiskt håller hastighetsbegränsningarna. Man kan köra mer avslappnat, behöver inte oroa sig för polisen, bilen drar mindre bränsle. Finns det då inga nackdelar?

omkorning2

Måste köra om!

Jo, kör man på en enkel landsväg med hastighetsbegränsning 80-90 som jag ofta gör, blir man faktiskt en trafikfara eftersom ALLA ska köra om en. Vanliga bilar, lastbilar, bussar, bilar med släp, och så vidare. Oavsett om det är säkert att köra om eller ej. Jag kommer att återkomma till detta i en senare artikel.

Varför detta beteende?

Jag har de senaste åren funderat en del på detta beteende att ständigt köra för fort. Det är ju inte bara det att så många gör det, det är ju dessutom socialt accepterat och ”godkänt” att bryta mot denna lag. Det är ju inte sällan man sitter runt fikabordet på jobbet och skryter om sin körstil.

”- Ja, i helgen körde jag ner till Göteborg, låg väl ständigt på 160 hela vägen, höhöhö, man fick ju se upp för farbror blå men jag har ju radarvarnare och app för att hålla koll på dem, hehehe…”

burglerDet är fascinerande egentligen att man sitter och skryter om att bryta mot lagen på det sättet. Speciellt som man ju faktiskt riskerar att skada eller till och med döda andra trafikanter. Tänk om man hade gjort detsamma med andra brott?

”- Jo, förra veckan gjorde jag inbrott i en stuga några kilometer från mig, fick faktiskt med mig en platt-TV och en DVD-spelare, höhöhö, jag höll på att bli avslöjad av en förbipasserande bil men lyckades gömma mig bakom uthuset, hehehe.”

Eller för att ta det hela ett steg längre:

”Ja, förra veckan var jag ute på krogen med Berra och efteråt när vi skulle hem stötte vi på några fyllskallar som inte hade koll på var de var? Bara på skoj så sparkade vi ner dem, höhöhö, ni skulle sett hur de såg ut efteråt, blodiga och jävliga låg de där och bad om nåd, hehehe.”

Nu finns det säkert de personer och grupper i vårt samhälle som skryter om såväl stölder och våld också, men inte vid fikabordet på våra företag som man gör gällande hastigheten. Och dessa personer anses nog av de flesta vara inte speciellt trevliga människor.

Nu är det såklart skillnad på allvar i olika brott, och givetvis är det allvarligare att gå ut på stan och slå ner någon jämfört med att köra för fort – men principen som sådan att man bryter mot gällande lagar är densamma. Dessutom kan båda sakerna i värsta fall leda till att någon dödas!

Nu sitter en massa individer (bilförare) och bestämmer för sig själva vilken lag de ska bryta mot (trafiklagen) och hur mycket de ska bryta mot den (hur mycket för fort de kör). På samma sätt som en annan individ kan bestämma att bryta mot en annan lag (våld) och hur mycket de ska bryta mot den (hur mycket de spöar upp någon).

Min poäng är att man kan ju inte låta individer bestämma om vilka lagar i landet man kan tillåtas bryta mot, vare sig det gäller trafiklagar, stöldlagar eller våldslagar. Jag brukar argumentera till notoriska fortkörare att ”Om du tycker det är OK att köra för fort, så måste du också tycka det är OK om jag stjäl din bil!”

”Vaddå” säger de då?

”Jo, du bestämmer som individ att det är OK för dig att bryta mot trafiklagen och med hur mycket, då bestämmer jag som individ att det är OK för mig att bryta mot stöldlagen och då tar jag din bil!”

Det kan bli en del intressanta diskussioner kan jag säga, men jag tror ni förstår min poäng nu. 🙂

Hur komma till rätta med problemet?

Hur gör då våra myndigheter för att se till att folk följer trafiklagen och håller hastighetsbegränsningarna?

kameraDet som växt upp som svampar ur marken senaste åren är ju fartkamerorna. Enligt info på polisens webbsida så finns det idag över 1000 fartkameror längs 300 mil väg. Där säger de också att antalet dödade i trafiken minskar med cirka 15-20 personer per år och att dödsolyckor och antal svårt skadade minskade med 20-30 procent på vägar med fartkameror.

Dock kan ju vi som kör längs vägar med fartkameror lätt konstatera att mellan fartkamerorna gasar folk på som vanligt. Eftersom det ju för det första är så föredömligt skyltat så varnas ju alla bilister i god tid innan fartkamerorna så de hinner sakta ner. Samt har nog många appar i sina smartphones eller navigatorer som också i god tid varnar.

Så – ska fartkamerorna kunna göra någon verklig skillnad, så får man göra om systemet så att man inte bara mäter vid en enstaka kamera, utan att man mäter snitthastigheten mellan två kameror! På så sätt kommer man som bilist inte att kunna gasa mellan kamerorna.

norsk-fartkamera

Se upp för denna skylt om du kör bil i Norge. Om du nu är en notorisk fortkörare vill säga!

Ett sådant system finns redan på vissa ställen i Norge och Auto Motor Sport berättar om en svensk som åkt fast 11 gånger ovetande om denna metod och dömts till skyddstillsyn samt 22.000 kronor i böter.

Jag tycker detta verkar vara ett smart system. Dock måste vi i så fall ändra lite lagar i Sverige eftersom man måste kunna bevisa att det är samma förare som kört hela den aktuella sträckan. Det är därför enklare att använda denna teknik i länder där lagen säger att det är bilens ägare istället för förare som är ansvarig.

Man utredde detta system i Sverige 2009-2009 men man bedömde att det inte gav några fördelar. (?) Trafikverket tyckte dessutom att det inte var helt schysst mot trafikanterna om alla skulle fotograferas, inte bara fortkörarna! Eh? Lite svenskt mesigt eller?

polis-radarRadarkontroller är ju en gammal fin tradition också där poliserna står längs vägarna och skjuter radar mot bilarna för att mäta deras hastighet. Det är inte ofta nu för tiden man ser detta längs vägarna. Och eftersom de står klart och tydligt synliga så blir man ju varnad av mötande bilister i god tid också. Även det en gammal fin tradition.

Men med bristen på poliser så är väl inte detta något som är högprioriterat i dagens samhälle.

Mer poliser på vägarna vore såklart också en lösning som högst sannolikt skulle lugna ner de med blyfot. Men av samma anledning som ovan – resursbrist – så är det nog inte en lösning att hoppas allt för mycket på.

polishelikopter

Foto: Jimmy Gustafsson/Polisen

Den ena av två gånger som jag åkt dit för fortkörning (i mina unga dar) så fångades jag av en polishelikopter. Men jag tror knappast de används för hastighetskontroller längre. Förr i tiden fanns det ju målade streck på vägbanorna där man från polishelikoptern kunde mäta och klocka bilisterna för att på så sätt få fram hastigheten och sedan rapporterna på en vägpatrull som stod lite längre fram och vinkade in en.

Tekniska lösningar för att varna oss förare om vi kör för fort finns det en del av. De enklare är väl de som finns i de flesta navigatorer, att man kan be systemet skrika till om man överskrider hastighetsbegränsningen. Detta förutsätter såklart att ens system har med gällande begränsningar i sin databas och att dessa stämmer.

De erfarenheter jag har av detta är att det inte fungerar så bra. Det är alltför ofta som hastigheten i navigationssystemet och det verkliga på vägen inte stämmer överens, sannolikt beroende på icke uppdaterade kartor.

NTF-ISA

NTF Rätt fart app

Ett annat alternativ är så kallad ISA-utrustning (Intelligent Speed Adaption) som säger till när man kör för fort. Detta system är nog bättre än navigatorernas eftersom de sannolikt har bättre uppdaterad databas över gällande hastighetsgränser. Det finns en exempelvis en gratis app som heter NTF rätt fart.

Men såklart – dessa tekniska lösningar förutsätter ju att man som bilförare VILL hålla hastighetsgränsen! Och de som av misstag kör för fort är nog inte det största problemet…

Billigare försäkringar om man kör försiktigt är en annan tjänst som kommit och som jag skrev om nyligen. Det betyder att du installerar någon liten teknisk lösning i din bil som håller koll på din körning, inte bara hastigheten utan även körsätt och om du då kör på ett lugnt och fint sätt kan du få en rejäl rabatt på din bilförsäkring.

Attitydförändringar krävs

Men allt ovanstående är ju inget som egentligen kommer åt den stora massan fortkörare. Vill man köra för fort gör man det och tar de (ganska låga) risker det medför. Ska man komma åt problemet ordentligt så är det en sak som måste förändras och det är bilförarnas attityd.

Så länge så många tycker det är OK (eller till och med tufft) att köra för fort, så länge kommer de att fortsätta köra för fort. Jag är fullständigt övertygad att många som läser den här artikeln (om de ens orkat läsa så här långt 🙂 ) tycker jag är en gnällig och töntig typ som borde låta alla köra bil som de vill.

Varje gång det skrivs någon artikel om fortkörning, eller polisens kontroller, så svämmas ju kommentarsfälten över med åsikter om att polisen borde syssla med att ta fast ”riktiga” brottslingar istället för att terrorisera de stackars bilisterna som råkar köra någon kilometer för fort.

Ja, jo, som jag skrev ovan, visst finns det brott som kan anses allvarligare än fortkörning, men betyder det att vi inte ska ha några lagar avseende lindriga brott då? Ska vi ta bort ALLA lagar rörande mindre allvarliga brott? Och vem ska då bedöma vad som är mer eller mindre allvarligt?

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

Redan i de gamla landskapslagarna från medeltiden sade man att ”Land ska med lag byggas” och så måste det ju vara. Och det måste vara lagar gällande högt såväl som lågt. Mord och terrorism såväl som snatteri och förolämpningar. OCH trafikbrott. Det funkar ju inte om vi låter individer bestämma vilka lagar som de ska bryta mot och hur mycket.

– Tänk så mycket säkrare och lugnare det skulle bli om alla bara bestämde sig för att hålla hastigheten. Att det ska vara så svårt?!, säger Marie Nordén, generalsekreterare, NTF.

Ja, att det ska vara så svårt?

Nu undrar ni såklart om jag är den perfekte bilisten som garanterat alltid håller hastighetsbegränsningarna? Nej såklart är jag inte perfekt, det är ingen människa. Det händer nog ibland att jag syndar också, men jag gör det i alla fall idag inte medvetet. Därför har jag också en app i min smartphone som varnar mig om jag skulle råka köra för fort. Och den fungerar för det mesta bra.

Och jag skryter heller inte längre om att jag kör för fort som man faktiskt gjorde när man var lite yngre, jag skryter numera om att jag istället håller hastighetsbegränsningarna. Och tack vare det ses jag väl som ett UFO av de flesta i min omgivning. 🙂

legally-moving

Så vad tycker du? Överdriver jag? Är det en onödig sak att haka upp sig på att vissa kör för fort? Eller har jag kanske lite rätt?

Tycker du det är OK att vissa tar sig rätten att bryta mot trafiklagarna och att det dessutom tycks vara socialt accepterat när det gäller hastigheten? Eller skall lagarna gälla lika för alla, oavsett vilka lagar?

Under hela denna vecka gör polisen alltså en extra satsning på att kontrollera hastigheten på de svenska vägarna men insatsveckan är gemensam för hela Europa så tro inte du är säker om du kör i något annat land om du nu lider av blyfot. 🙂

Källor/Läs mer:
Hastigheten på svenska vägar för hög (NTF)
Så många kör för fort på svenska vägar (Teknikens Värld)
Ny studie: så många svenskar kör för fort (Expressen)
Polisen inleder stor insatsvecka i dag (Expressen)

 

Brukar du hålla hastighetsbegränsningen?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Foto toppbild: VTI/Hejdlösa Bilder

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Varför man inte ska publicera sina trafikbrott på Internet

Nästa

På tal om fortkörningar – här gick det lite väl snabbt…

253 kommentarer

  1. Finns väl viktigare saker polisen kan sysselsätta sig med?Report

  2. Hehe Nicklas Svensson, du var snabb med just den kommentaren. För du läste väl artikeln? Report

  3. Folk kommer alltid att köra fort! Räcker inte att dom ”fokuserar” sig en vecka om året!. Fler civila polisbilar som kollar hastigheten och avstånd. Avståndet mellan bilar på motorvägen är knappt ett par meter i mellan åt.Report

  4. Jag kör ibland för fort privat (fast blivit mkt bättre, är väl åldern..) för jag tycker många av hastigheterna är för låga i förhållande till vägens utformning och trafikintensitet, på många ställen orimligt låga. Och mest på sträckor som tidigare va 90 som nu blivit 80. Men på 80-sträckan mellan Häggvik-Järva håller jag max 85 km/h med bussen men då är jag mestadels långsammast .Report

    • Jag håller helt med dig att många sträckor känns som om det är för låg hastighet godkänd. Men då kommer ju den intressanta frågan som är lite kärnan i min artikel: Ska vi då som individer ta oss rätten att bryta mot dessa? Du tycker att det är ok att köra 5-10 km fortare. En annan individ tycker det är ok at köra 40-50 km fortare. Vad är det då som säger att han gör mer fel än du gör? Då är det ju upp till er individer att bestämma gränserna…Report

    • Nä så ska det ju inte vara det håller jag med dig om men tyvärr blir det ju så. Därför är det väldigt viktigt att det är vettiga hastigheter som är viktiga att sätta men Trafikverket verkar ju tro att sänkta hastigheter är lösningen på allt, för dom som tycker att sänkta hastigheter är bra sitter nog mest på kontoret och färdas inte mkt längs vägen, tror det är väldigt lätt då att sitta och säga att sänk hastigheten, en enkel lösning, skulle jag inte färdas mkt längs vägen så skulle inte jag bry mig lika mkt heller. På många vägar som det är 80 på tycker jag skulle kunna höjas till 100, 100 till 110 och på motorvägar till 130.
      Här i Sverige tycker jag att det blir ju att folk skiter fullständigt i dom flesta hastigheter, men skulle dom vara rimliga på dom ställen där det kan vara högre hastigheter så tror jag att man även då kan tänka sig att sänka hastigheten där hastigheten är lägre. Det ser man ju i Tyskland att i stort sett alla sänker hastigheten till 80 när det blir 80. Men där är dom ju mer vakna, hög blinkersanvändning, såsar inte på i mittfilen eller vänsterfilen, lärt sig gasa på vid påfarter, varningsblinkers på vid fara, vet hur man ska underlätta för utryckningsfordon, snabba på att byta fil när man själv vill förflytta sig från högerfil till mittfil, underbart att köra i Tyskland jämfört med Sverige. Sen när man sett i statistik från Alrik Söderlind på Auto Motor Sport där han skrev om att hastigheten är mkt lägre i USA än Tyskland och Österrike så ligger ändå dödstalen på runt det dubbla i USA. Sen höjdes ju hastigheten på danska motorvägar och blev ju t.o.m en minskning av dödsolyckor. Hastigheten på buss höjdes från 90 till 100 i Sverige, inga ökade olyckor. Så hastigheten är inte roten till allt ont tycker jag. Sverige verkar man kunna bete sig hur som helst i trafiken utan att få böter, förutom när det gäller hastigheten, skulle vilja se mkt mer angående beteenden också men det är väl svårare. Nu blev det lite annat än det huvudsakliga ämnet men lätt det blir så ?.Report

    • Självklart ska vi bryta mot regler som är korkade, som tex. alltför låga hastighetsbegränsningar.Report

    • Tänkte på en sak att hastigheten är ju ett hett ämne som kan diskuteras men alla andra regler i trafiken verkar man kunna strunta i. Hoppas den som håller hastigheten slaviskt och är duktig på det är duktiga på lagar och regler i trafiken f.ö också och inte bryter mot dom. Jag ser en hel del andra saker under mina 12000 mil/år som är minst lika farliga som hastigheten, duktiga på att hålla hastigheten tycker dom nog men noll koll i övrigt och bryter mot mkt annat. Men det verkar vara ok för dom.. men gnäller säkert på dom som kör för fort. Låg bakom en kvinna som höll hastigheten mellan Gävle-Uppsala, en bil stod i mörkret med varningsblinkers på, jag gick ut i god tid och bytte fil, sänkte hastigheten, andra bilen höll samma hastighet, låg kvar i samma fil och slickade bilen och personerna som uppehöll sig runt bilen. Vad spelar det för roll om hastigheten hålls och duktig på det om man inte har fantasi och koll i övrigt.Report

    • Tony Karlsson håller nog med dig om att det inte är hastigheten i sig (om man nu inte överdriver och gasar som en galning vill säga…) som är den stora risken. Det är ju istället att det blir så mycket omkörningar och stress tack vara detta. Livsfarliga omkörningar ser jag dagligen jag är ute och kör tack vare att jag håller gränserna. Ibland har man till och med funderat på att ”ge upp” och köra som ”alla andra” men jag är inte där riktigt än… Dessutom tror jag inte det är rätt väg att gå. Men jag tycker det är mycket intressant att ta debatten här och få lite syn på hur alla andra tänker 🙂Report

    • Tony Karlsson Jo, det finns mycket annat att debattera också, läs gärna alla tidigare inlägg här på bloggen. Har bara varit igång drygt 4 månader men hunnit beta av en hel del olika ämnen 🙂

      http://trafikbloggen.se/alla-inlagg-a-o/
      Report

    • Jan Olander – VEM ska då bestämma vilka regler som är korkade och OK att bryta mot?? Du? Jag? Media? Vad som är PK för stunden? Facebook-vännerna? 🙂
      Report

    • Jo jag har sett en del annat som du tagit upp och tycker är mkt bra att ta upp till diskussion, även det här ämnet ??. Precis håller med om det du säger om stress och omkörningar, kommer själv från Härjedalen ursprungligen och en sträcka har jag som exempel som är 4 mil lång, sänkt till 80 från 90, rak fin väg och gles trafik, finns i stort sett ingen som håller (ska i mina ögon vara minst 90, helst 100-väg), och om det är någon som mot förmodan håller 80 blir den ett irritationsmoment och bidrar till ev. farliga omkörningar.
      Och om jag går till mig själv som sagt så håller jag hastigheterna betydligt bättre nu än förut men ska jag en längre sträcka, ex.vis Umeå-Härjedalen med personbilen så är det svårt, inte tiden jag tjänar som spelar nån roll, orkar tyvärr bara inte lusa mig fram på vissa sträckor. Skulle vara om jag bytte nybilen mot en Volvo 145:a.. Kanske det man får göra..
      Report

    • Vad jag förstår så är det PK-riktigt att hålla hastighetsbegränsningarna så pk-trashen kan vi inte lyssna på. Nej vi ska köra så pass fort som vägen bilen och du/jag själv klarar, då blir det bätre flyt och mindre irritation i trafiken. Den här fokuseringen på hastigheten är endast ett sätt att plocka PK/miljö-poäng för politikerna och ett sätt att enkelt förstärka stadskassan med bötespengar.
      Report

  5. Rikard Sohlbrg

    Jag trodde faktiskt att jag var den enda som håller fartgränserna. Som pilot lär man sig att en regel finns av en anledning. För det mesta för att någon som gjorde tvärtom slog ihjäl sig. Men trafikmiljön har blivit nästan outhärdlig på senare år. De första 25 åren jag körde bil blev jag ALDRIG omkörd av en bil (eller lastbil!!) med släpvagn. Nuförtiden händer det var och varannan dag…
    Dolda fartkameror som frekvent flyttas tror jag tyvärr är enda möjligheten att få stopp på eländet.Report

    • Trafikbloggen

      Nej Rikard, vi är några få tokskallar som håller gränserna 🙂
      Ja – ska fartkameror göra någon verklig nytta, så kan vi ju inte i god tid skylta om dom. Eller tillåta att de lagras i appar och andra system. Enda sättet att undvika detta är ju att ha flexibla flyttbara kameror.
      Något av det smartaste eller kanske elakaste beroende på hur man ser på det, var när de hade satt upp en portabel fartkamera 500 meter efter en fast! Precis när då alla hade börjat gasa på igen efter att ha passerat den fasta så ”BLIXT” fastnade de i den portabla…Report

  6. Annica Ågren

    När jag växte upp från 50 talet var det för det mesta fri fart och endast begränsningar vid tätbebyggelse. I Mina föräldrars bekantskapskrets var alla bilburna och jag hörde aldrig talas om några bilolyckor eller att någon krockat. Då gick det bra att låta bilföraren själva avgöra hastigheten och ta ansvar för allas vår säkerhet. Visserligen var bilarna inte så bra och inte vägarna heller men man anpassade sig. Idag har vi bilar som är hundra gånger bättre och vägar visserligen i olika kondition men dock så mycket bättre och bredare. Vi lever också i ett land med olika betingelser avseende väder att ta hänsyn till. Återinför fri fart med rekommenderade hastigheter. Folk följer inte hastighetsbegränsningarna därför att de är för lågt satta och man har tyvärr nyligen minskat dem igen. Ingen ser rimligheten i att krypa fram i sextio/ sjuttio km på en tom fin vägsträcka, där du kanske känner att hundra är lagom fart. Tack för ordet.Report

    • Rolf Strömgren

      Det finns en raksträcka på landsbygden i Norrland. Det går hur bra som helst att hålla 160 på den. Men det gäller att ha kläm på finesserna. Raksträckan slutar med ett helt gäng kraftiga kurvor. Om man försöker ta dem i mer än sjutti så slutar det med att man plöjer kalhygge utan tillstånd av Skogsvårdsstyrelsen. Så proffsen skrämmer inte upp kärran i mer än 110, för att slippa byta bromsband varje vecka.

      Det är ungefär som att flyga Viggen. Man ska inte vara stridspilot om man inte har vett nog att reversera efterbrännkammaren.Report

    • Trafikbloggen

      Vacker tanke Annica att alla skulle ta eget ansvar för trafiksäkerheten, men tyvärr skulle det inte fungera. Alltför många har inte förmågan att ta sådant ansvar, vilket vi ser i trafiken varje dag… Fri fart skulle garanterat öka antalet dödade och skadade i trafiken och jag tror inte vi är villiga att betala det priset…

      Att lägre fart innebär mindre olyckor är utan tvivel fastställt. Sen måste vi såklart ha rimliga fartgränser. Jag misstänker att många gränser sätts lägre än de skulle behöva idag för att de som bestämmer gränserna VET att många kör fortare, så de tar till lite marginal. Skulle alla hålla sig till gränserna, skulle man nog kunna höja en hel del!Report

  7. Här kan man skriva av sig sin irritation över hastihetsbegränsningarna.Report

    • Skriv på bara 🙂Report

    • Pelle Sjöberg

      OM…man vill minska antalet olyckor i trafiken så är hastigheten det sista man ska titta på. Olyckorna uppkommer för att människor inte är förmögna till förutseende eller korrekt riskanalys. Brist på erfarenhet och kunskap om situationer som kan uppstå i trafikmiljön. Man borde istället få gå ”medvetenhets”-kurser och testa sin ofta överskattade förmåga att hantera och förutsäga trafikkrissituationer, både teoretiskt och praktiskt. Det skulle göra folk lite mer ödmjuka i trafiken.

      ”Krama om varandra i trafiken”

      PReport

  8. Bra med hastighetsgränser, men tycker att dom ofta är för lågt satta utanför tätbebyggt område… Sen något som retar gallfeber på mig är att det är hårdare straff att köra lite för fort på motorväg än att slå någon på käften… Vid hastighetsöverträdelse är polisen både polis och domare i ett.. Men vid ett slagsmål så går det till utredning och läggs ner ” ej utredningsresultat ” … Lättare att ge sig på vanliga Svensson i trafiken än att utreda riktiga brott !!!Report

    • En annan intressant synpunkt. Vad är ett ”riktigt” brott? Och vem bestämmer vad som är ett ”riktigt” brott?Report

    • en hastighetsöverträdelse ställer sig viktigare än en misshandel är väl ändå galet…. Vi pratar inte tokkörningar, utan typ 10-15 km för fort på motorväg…Report

    • Håller med. MEN då kommer vi återigen in på våra individuella bedömningar! Du och jag tycker kanske 10-15 på motorväg inte är så farligt. Någon annan tycker att 50-60 på motorväg inte är så farligt… VEM ska då bestämma vad som är att anse som ”godkänd” fortkörning??? Om vi accepterar att vi som individer får besluta att vi kör 10-15 för fort kan vi ju inte kritisera den individ som kör 50-60 för fort….Report

    • Om ett så högt antal bryter mot hastigheten, så kan det bero på att det är dags att titta på om den satta hastigheten är för låg.. Enligt min mening är den oftast för lågt satt på motorväg och i glesbyggd.
      Bara för nån tjänsteman har tyckt stt det ska vara en viss hastighet på en sträcka, betyder inte det att det är relevant … Ibland får myndigheter anpassa sig till verkligheten och inte efter pk tycker.Report

    • Det gäller ju i så fall många lagar i vårt samhälle. Skulle myndigheterna anpassa sig till vad allmänheten tycker om skatt, skulle det inte bli många kronor in till dem 😀Report

    • Med detta resonemang så skulle alla få samma straff oavsett lagbrott… Staten själva graderar ju lagbrott i olika skalor, alltså är det olika syn på olika brott.Report

    • Nejdå, olika brott är olika allvarliga och ska ha olika straff. Det som är intressant är om det ska anses OK att bryta mot regler som anser mindre allvarliga eller ej. Så som så många gör med hastighetsgränserna. OCH vem som i så fall ska dra gränserna: Detta brott är mindre allvarligt, och detta är mer. Kanske lätt att jämföra fortkörning med 5 km/h mot ett mord, men var däremellan ska man dra gränsen??
      Som det är nu är det individerna (du och jag och andra trafikanter) som drar dessa gränser. Och eftersom vi just är individer bedömer vi olika. Du tycker det är ok att köra 10-15 för mycket, jag tycker det är OK att köra 50-60 för mycket… Vem säger att jag gör mer fel än du när det är vi individer som då sätter gränserna?Report

    • Bara för att staten säger en sak, så betyder det inte att det behöver vara riktigt och realistiskt . Civil olydnad har lett till flera lagändringar .
      Att köra 15 km för fort kontra 50 km för fort är väl självsägande vad som är olämpligt… Att köra typ 105 på en 90 väg som tidigare var 110, men har beslutats av miljöskäl att sänkas anser inte jag vara något som sen kan hänvisas till trafiksäkerhet… Men däremot att hålla 50km över gällande hastighet är direkt kopplat till trafiksäkerhet…
      Som jag sa tidigare, ibland får även staten anpassa sig till verkligheten…Report

    • Om det vore ett allvarligt brott att köra för fort skulle väl inte straffet vara olika. Typ är det mindre kriminellt om man har mycket pengarReport

  9. Rolf Strömgren

    Dolda fartkameror och civila polisbilar kan säkert göra en del, men kanske ändå inte så mycket.

    Det har visat sig på annat håll att om man sätter upp en figurskuren kartongsida med en bild på en vakt på, så reagerar folk precis som om det vore en riktig vakt, och så blir det lugnare och färre stölder. Det borde kunna tillämpas i trafiken.

    En bild på en motorcykelpolis bakom varje buske, snabbt flyttbara polisbilar av balsaträ, och liknande skulle snart göra fartdårarna spaka.

    Signalpolitik är ordet för dagen! Än mer i trafiken än i politiken…Report

    • Trafikbloggen

      Hehe. Pappbilder på poliser och polisbilar, ja det är nog billigare än fartkameror 🙂Report

  10. Jag håller hastighetsbegränsningarna, ser ingen som helst vinst med att ‘ligga lite över’. Den som tror sig göra någon märkbar tidsvinst på att fuska lurar sig oftast själv. Varför inte starta hemifrån en eller ett par minuter tidigare på morgonen tex? Det är säkert tillräckligt för att undvika risken för böter eller något värre.Report

  11. Har läst artikeln och jag håller med. Det skulle bli lugnare på vägarna. Men det som kan upplevas som ett problem av många är de som kör ”för långsamt”. De som ligger på 75-80 på en 90/100 väg. Man vill verkligen köra om dessa ”bromsklossar” so orsakar långa köer. Då vill de flesta gasa på rejält för att snabbt köra om. Då är det lätt att överskrida hastighetsbegränsningen under omkörningsögoblicket. Alternativet kan vara att ligga kvar bakom snigeln.
    Att starta resan lite tidigare om det är möjligt. Men det är tålamodsprövande.Report

    • Är tyvärr väldigt vanligt allra helst inom städer där man har lust att fråga om dom glömt installera gaspedal
      Report

    • ? jag är ju rätt gammal, men vet var gaspedalen sitter. Jag tror det beror på hur ofta och mycket man kör. Kommer jag till en stad jag aldrig varit i förut så kör jag nog ganska sakta för att hinna orientera mig. Men om jag är i vägen så brukar jag köra åt sidan. Har ju tre backspeglar. ?
      Report

    • Nu är nog inte detta fullt så vanligt med folk som kör långt under gränserna men det förekommer såklart. Man får ju dock inte glömma att hastighetsbegränsningen är ”högsta tillåtna fart” inte ”fart som du måste hålla”, dvs vill någon köra långsammare så är det ju fullt tillåtet!
      Däremot bör ju dessa bilister göra sitt bästa för att underlätta omkörningar för de som vill köra om, dvs hålla så långt till höger som möjligt för att underlätta sikten, om möjligt gå ut på vägrenen om den finns (fast det är ju helt deras val!). Tyvärr ligger en del sniglar och pressar mot mittfilen och det är såklart inte bra.
      Jo, vid omkörning händer det nog att jag också kommer lite över gränsen, man vill ju göra en snabb och säker omkörning 🙂

      Ett annat problem är ju det att våra hastighetsmätare visar så olika viket gör att vi tror vi håller en viss fart när vi inte gör det. Det kan skilja ganska mycket vilket jag skrivit om tidigare.
      http://trafikbloggen.se/varfor-kan-inte-bilarnas-hastighetsmatare-visa-ratt/
      Report

    • Vanligast beteende hos gamla och dom bästa ” bilförarna?”
      Report

    • Trafikbloggen, Finns även en lag som säger att du inte får hindra trafiken. Håller du för mycket under angiven hastighet så är det straffbart
      Report

    • Per Larsson du har fel om att det är straffbart att köra under hastighetsbegränsning. Däremot är det straffbart att blockera trafiken återkomm gärna med lagparagrafen
      Report

    • Skulle vara intressant. Eftersom det finns gott om fordon som har maxhastighet tex traktorer och EU mopeder men som ändå får köra på allmänna vägar. Dock inte motorvägar.
      Report

    • Jag skulle villja påstå att det är inte bilen som kör sakta som är det största problemet utan snarare bil 2,3 som inte kör om och ligger med korta avstånd.?
      Report

    • Roger Kvarnström
      Kanske är svårt att köra om?
      Och så ligger man nära när man söker efter tillfälle att köra om.
      Och till slut kan det bli så att folk chansar om det har gått lång tid så förare som kör sakta
      Orsakar olyckor indirekt
      Report

  12. Nä håller alltid 10km/h över gällande begränsningar förutom på 30 sträckorna det e oförlåtligt å bryta den regeln.Report

  13. Gör något åt idioter som ligger i vänster och mittfältare på motorvägen istället!
    Indraget körkort och kraftiga böter och körlektioner!
    När tom körskolan ligger i mittfältet då är det kris i utbildningen.Report

  14. Jag har under snart 40 års tid som resande servicetekniker kört ca 7000 mil om året, privat och i tjänst, och oftare än inte förundrats över logiken i hastighetsbegränsningarna. I de flesta fall helt relevanta, medan i andra fall helt obegripliga. Det finns 90-sträckor på vissa håll i landet där man av ren självbevarelsedrift inte håller kanske mer än 80, medan det på alltför många håll (sträckan Karlsborg – Olshammar t.ex.) är max 80 på en rak, bred, lågt trafikerad väg med god sikt åt alla håll! Sätts fartgränserna helt enligt lokalt godtycke?Report

    • Håller med. Ofta som man kan tycka att begränsningarna är helt ologiska. Men återigen som jag svarat andra tidigare – ska vi då acceptera att så många bryter mot reglerna? Eller ska man försöka påverka på annat sätt?
      Som det är nu misstänker jag att många som beslutar om hastighetsgränser sätter dem lägre än vad som egentligen är motiverat eftersom ju alla ända kör 10-20 km för fort…Report

    • Generellt sett tror jag att man sätter dem lågt för att ”vara på den säkra sidan” samt att man ganska ofta kompenserar för uselt vägunderhåll genom att sänka fartgränserna. Den till synes bristande logiken gör sannolikt att folk tappar repekten för fartgränser. Jag har kört bil ganska mycket i Australien, där den generella fartgränsen är 100 km / tim, och upplever laglydnaden där som MYCKET påtagligare än här. Australien ligger, vad jag vet, inte särskilt illa till när det gäller trafiksäkerhet. Vår trafiksäkerhetsguru Clas Tingvall har ju t.o.m. varit där och praktiserat! Slusatsen borde rimligen vara att med mer realistiskt satta fartgränser, med högre efterlevnadsfaktor, kanske pga bättre och mer meningsfull övervakning och, i likhet med Australien, mer koncentrerat på beteendeövervakning, borde det sannolikt kunna gå att fortsatt hålla olyckstalen nere!Report

  15. Det är just att de flesta hastighetskontroller sker under lågtrafik på dagen och därför inte träffar de som är de verkliga fartsyndarna. Som det är idag verkar det som man mer är ute efter vanliga trafikanter som kör 5-10 km. för fort. Det är ju inte dessa som som utgör den största olycksrisken. När man läser statestiken händer de mesta svåra olyckorna på småvägar och en del på större vägar som motorväg och trefilsväg. De andra normalt trafikerade vägarna är de mest olycksdrabbade utan personskador. Ibland kan man undra om det inte är bättre att höja hastigheterna och utkräva mer ansvar av trafikanterna. Bilar och andra trafikanter har ju numera så mycket skydd och kontroller att de är så mycket säkrare än under 1900-talet. Ett körkorts test hade nog varit bättre än hastighetsnedsättning. Efter 10 år göra ett enkelt körkortstest.Report

    • Stämmer! Jag bor vi en liten byväg där som är 50km/h. Där kör de flesta i 70-80-90-100 eller mer. Jag (och andra boende) har tjatat rejält på polisen som bara skyller på inga resurser. De 10 år jag bott här har jag sett dem 2 gånger ställa sig med radar, och då mitt på dagen en timme. Då stoppade de ett antal bilar, några som körde 10 km för fort… ”Vi måste stoppa alla när vi nu väl står här” är ju argumentet då.

      Men det är ju de tidiga morgnarna och på helgerna som de flesta blåser på i vansinnesfarter på 100 och över! När skolbarnen går till skolbussen, cyklar till skolan, och på helgerna går eller cyklar till idrottsplatsen eller är ute och rider!

      http://trafikbloggen.se/dagens-ros-till-dig-som-holl-hastigheten/
      Report

  16. Har en idé varför respekten för hastighetsgränser inte hålls. Därför att dom haltar emot verkligheten. Ta tex 50 genom en by mitt på natten, eller 30 förbi en skola på helgen. 60 vid vägarbete när dom har semester, ja listan kan göras lång. Där tror jag att en del av problemet ligger. Sen har en del ingen aning om varför det sitter skyltar. Å detta med avstånd, härreligen en del är lika nära som släpvagn brukar vara.Report

  17. Håller hastigheten, en naturlig sak eller,?,Report

  18. Hade alla hållet hastighetsbegränsningarna hade man fått en jämnare körning håller man angiven hastighet på motorvägen får man bromsa in vid de flesta lastbilar man kommer ikapp samt last bilar som går 2 kilometer fortare än framförvarande lastbil som då gör en omkörning på en kilometer hade alla hållet hastighetsbegränsningarna hade man fått en jämnare rytm i trafikenReport

  19. För min del kör jag oftast inom begränsningarna. De gånger det går strax över är på väl valda vägar på tider då väldigt få människor är vakna.
    Sedan är ju hastigheten i förhållande till vägstandarden helt uppåt väggarna snedfördelad. Hur man kan ha 70 på en smal enskild väg, men 60-80 på vägar som är tre gånger så breda med mycket bättre sikt, förstår jag inte alls.
    De gånger jag alltid håller begränsningen är på 30-sträckor utanför skolor.Report

    • Som jag skrivit tidigare så tycker jag också att många gränser är tokigt satta. Men men får inte glömma att det KAN finnas anledningar som man som passerande bilist inte känner till. Det kanske bor barn nära vägarna som ofta rör sig runt dom? Lantbruk med långsamtgående traktorer som ofta passerar? Bostäder som ligger nära vägen och som drabbas av sättningar och skador om fordon passerar för fort? Och en massa annat! Så det är inte alltid säkert att det är så idiotiskt som man kan tro…Report

    • Jo, men detta KAN, kan man dra till absurdum också. Och har man något innanför pannbenet, så gasar man inte där det är tättbebyggt oavsett tidpunkt. Jag syftar på landsvägar där man inte riskerar att möta nån hastigt. Och att det blir sättningar i hus av att trafiken går för fort är långsökt, och gäller endast tunga fordon isf. Och det ”massa annat” blir det inga problem med heller.
      Och vid de tiderna jag syftar på lär det ytterst sällan vara några långsamtgående fordon ute heller.

      Som sagt finns det viktigare saker polisen kan syssla med.Report

    • Jag håller med Haakon. Jag kan peka på exempel på landsbygd där det är 70 förbi bostäder o där vägen går över gårdsplaner. Det ska ses i relation till att man t.ex strax norr om Härnösand har en sträcka med mitträcke o
      en begränsning på 80….kan säga att det är den absolut lägsta hastighet som hålls där?Report

    • Håller med. Detta KAN är bara larvigt. Ska man skylta om 10år senare när barnen är vuxna då tex? Skulle inte tro att man gör det. Folk har i 99% vett nog själva att veta vilken hastighet som är lämpligast.Report

  20. Idagens samhälle med nedskärningar och personalbrist så tycker jag att dessa så kallade små brott kanske prioriteras bort. Det finns dock värre brott som skulle klaras upp först. Men dessa brott kostar samhället mer än vad som kommer in.Men med socialdemokraternas vårbudget så lär ju pengar in och då tar man detta beslut för att få in snabba pengar. Detta är helt fel.Report

  21. Bra nästan inga cyklister som kör för fort…men folk säger att vi kör som dårar.. å då kanske vi håller 20 km/h under hastighetsbegrännsningen 🙂Report

  22. mussarna behöver mera pengar,vad annars.Report

  23. Rolf Strömgren

    Haakon Squist:
    > Och vid de tiderna jag syftar på lär det
    > ytterst sällan vara några långsamtgående
    > fordon ute heller.

    Nja, säg inte det. När det är säsong så måste bonden jobba nästan dygnet runt. Då kan det vara traktorer på vägen mitt i natten. Det är så vanligt på sina ställen att det finns en trafikskylt ”varning för lågtflygande traktor”.

    Det är precis som med tjejer. Tjejer faller inte för det du tror att de faller för hos dig. De faller för din utsträckta fot. 🙂Report

  24. Hastighetsgränserna är satta av en efterbliven. 20,30,40,50,60,70,80,90,100,110,120. Seriöst,vem orkar bry sig längre?Report

  25. Finns det någon som aldrig kör för fort?
    George Orwell 1984 Sverige 2016
    Polisen har ju inget folk för att rycka ut på akuta händelser men trafiken ger ju pengar till statskassan.Report

  26. Håller aldrig hastigheten pga att dom är efterblivet låga! I Östersund har dom sänkt från 50 till 40 i hela jävla staden även fast det är 2 filigt. Tror ni folk kör 40? Icke, folk e livrädda för att hålla exakt hastighet för dom är rädd för böter. Vad blir då resultatet? Jo dom flesta ligger på 30-35 ist och det tar en evighet att komma igenom staden som iaf borde ha minst 50 fast helst 60. Vid skolor och dagis är 30 befogat men ingen annanstans! Folk får psykbryt och kör ist den hastighet dom är bekväm med om det går, är nån i vägen så blir det oftast en tokig omkörning ist..Report

  27. Ingvar

    Tokskalle som skrivit bloggen och jämför fortkörning med inbrott och misshandel,
    Säkert en pårökt miljöpartistReport

    • Trafikbloggen

      Hahaha Ingvar!

      Tokskalle kanske jag är, det är det nog andra som tyckt också, men även om jag inte brukar diskutera politik här (förutom trafikpolitik då…) så kan jag avslöja att jag inte är Miljöpartist 🙂

      Men det stämmer att jag jämförde fortkörning med inbrott och misshandel ja! På det sättet att samtliga är brott mot gällande lagar och bestämmelser. Och pudelns kärna är; VEM är det som bestämmer i så fall vilka brott som det är ”godkänt” att bryta mot?? Du? Jag? Media? Facebookvännerna??

      De som nu kör för fort gör alltså som INDIVIDER bedömningen att det är OK att bryta mot lagen om fortkörning. Andra gör då som INDIVIDER bedömningen att det är OK att stjäla eller spöa upp någon. VILKEN individ har mer rätt än den andra och vem bestämmer i så fall det??

      Självklart är det allvarligare att misshandla någon än att köra för fort. Så länge man inte kör ihjäl någon på grund av det, då blir det en helt annan sak eller hur?? Och det händer ju ganska ofta att folk dödas i trafiken p.g.a. idiotiska beteenden!

      Poängen är att eftersom vi alla är olika så gör vi olika bedömningar. Och så kan man väl inte ha det i ett civiliserat samhälle? Man måste ha lagar att hålla sig till, även om man inte alltid tycker dessa lager är vettiga…Report

  28. Kolla på tyskarna. Tänk om, tänk rätt! Där kan folk köra bil till skillnad från i Sverige där många bara lägger farthållaren på laglig hastighet och skiter sedan i hur de beter sig i trafiken. Måhända att det finns många idioter i Tyskland också, men där tänker man mindre på hastigheter (på fri fart) och mer på allmänt vett i trafiken. Det är min åsikt efter många mil i båda länderna.Report

  29. 110 på tomma motorvägar? Har sett fartkontroller på sådana vägar. Då funderar man om vi ska ha fler poliser. Dom tycks ha alldeles för lite att göra.Report

  30. skulle aldrig falla mig in.Report

  31. Korta avstånd kostar samhället betydligt mer än vad alla andra trafikolyckor kostar tillsammansReport

  32. Konstigt…här verkar alla vara fantastiska bilkörare. Men tyvärr finns det ju dom som inte är så fantastiska ..som tar fel beslut eller hamnar mot nån som tagit det. Skillanden för räddningstjänsten , att plocka slimsor eller hela bitar beror ju på hastigheten. Sen har man ju medmänniskan som inte får välja om man ska sitta i rullstol eller ligga i en trälåda. Att ha olika hastigheter för olika kunnande är väl orimligt. Därför är det ju perfekt att anpassa hastigheten efter dom som kör sämst. Egoistiskt att tänka på annat.Report

  33. Wow!

    Skojar ni???

    Känns otroligt korkad prioritering i dagens krisande Sverige!

    Är väll betydligt större, viktigare och allvarligare samhällsfrågor som polisen måste reda ut, som ex laglösa stadsdelar i storstäderna?

    ..kanske bara är detta polisen klarar att göra?…Report

  34. Att på stor bred tom väg köra aning över törs jag riskera. Att på krokig smal väg i rusningstrafik ligga 35 km under fartgräns ser jag som provocerande. Och när någon på ”min ” väg ligger i 20 i två mil så räcker det inte att åka några minuter tidigare. Nej använd huvudet.Report

  35. Borde vara straffbart att ligga i 70-80 på 110 som vissa gör. Där borde dom lägga lite mer krut så att det blir bättre flyt i trafiken.Report

  36. Man blir utråkad av att ligga o kånka 80km hela tiden särskilt mellan Örkelljunga o munka.. roligare med lite fartReport

  37. Behövs mer pengar i kassan lätt att plocka in extra på Svensson som ska till jobb!!!!Report

  38. Just hastighetsöverträdelse saknar motstycke så tillvida att det finns en stor mängd människor som lever helt laglydigt med undantag från just hastighetsöverträdelse.Report

  39. Sug in alla jävlar, som kör som dom äger vägen! Passa på och ta dom som tror att blinkers är ett tillval dom inte hade råd med!Report

  40. Därför att man inte ser fortkörning som ett brott. Många vägar är felskyltade…..Report

  41. Håller inte hastigheten hela tiden . Lite över begränsningen gör inget tycker jaReport

  42. Ibland är jag tvingad att köra på Länsväg 156 mellan Skene och Härryda i Västergötland, en sträcka på ca 36 km. Vägen förbinder Riksväg 41 med Riksväg 40. Hastighetsbegränsningen ändras mer än tjugo gånger. 50, 60, 70, 80. Dessutom är det nog 6-7 fartkameror i vardera riktningen. Och så ska man köra bil också, med allt vad det innebär. Nej, jag håller inte alltid hastigheten på den vägen. Jag hinner inte med det.

    Det skulle absolut underlätta med lite flyt istället för denna hastighetsbegränsningshysteri.Report

  43. Hej

    Jag längtar till den dagen då en kamera som sitter i bilen, läser av hastighetsskyltarna. Alt 1: bilen går helt enkelt inte att köra snabbare än vad som står på skylten.

    Alt 2: så fort du gör en hastighetsöverträdelser kopplar får du en varning, den varningen får du 3 ggr, sedan debiteras du med automatik. Detta hade sparat många liv i trafiken. Med vänlig hälsning,Report

    • Många nyare bilar har ett system som läser av skyltarna och anger hastigheten i dem på navigatorskärmen. De kan också ha möjligheten att ge en ljudlig signal om man kör för fort. Automatisk debitering får nog vänta ett tag. Bristande uppmärksamhet är väl nog oftare den direkta orsaken till olyckor än farten. Uppmärksamheten på farten är nog viktig också av andra orsaker.Report

  44. Vill ni se riktigt präktiga bilförare så ska ni åka till Karlstad. Där tycker dom att dom är bra bilförare bara för att dom håller 10-20 Km/h under gällande hastighetsgräns oavsett väder och väglag. Men alla andra regler existerar inte i deras värld, t.ex högerregeln och att använda blinkers. Och se till att ni kan vägen dit ni ska för filbyte tillåts inte i den stan, för att att inte tala om när dom ska ut på motorvägen då tycks högsta tillåtna hastighet vara mellan 65-70 Km/h ut på en 90 strecka. Men bra på att köra bil är dom tydligen för dom kör iallafall inte för fort. Det finns fler som ständigt kör för sakta än ni tror.Report

  45. Omdöme skall gälla. Test bör ingå i körkortstprov. Inget omdöme, inget körkort. En gång för länge sen hade vi ”Fri fart”, vi skulle ge omkörningssignal, den omkörde skulle hålla till sidan, sakta farten och underlätta omkörningen. Gående skulle se sig för innan dom gick ut i gatan. Vi skulle köra på vänster sida av vägen. Det fanns varken krockkuddar eller säkerhetsbälten. Inga ABS-bromsar, ingen broms eller styrservo, inga vinterdäck. Den som körde av vägen eller krockade for ut genom vindrutan. Bäst att vara försiktig!Report

  46. Kör lagligt bara när jag ser kamera och polis annars inget gör det förutom pensionerar Report

  47. Om alla sänker sin fart 10 km/t. Om vi är 3 miljoner som kör bil. Om vi kör i snitt så och så många mil per dag. Då kan vi uppskatta hur många ytterligare hundratals år svenska folket tillsammans tillbringar i sina bilar varje år. Dvs förlorad arbetstid, förlorad fritid, förlorade skatteintäkter. Räknar vi så är det dyrt att köra sakta.Report

  48. Tänk om man hade fokuserat på vardagsbrott någon gång Då heter det att vi har ingen personal eller att vi har inte tid.Report

  49. Det finns ju inga poliser synliga längre (de har annat för sig, som vi vet). Inte konstigt att folk kör lite för fort då, jag också Report

  50. Avskaffa hastighetsbegränsningar förutom i tätbebyggelse, utanför skolor/sjukhus mm samt särskilt utsatta vägsräckor.Report

  51. Tänk OM folk kunde köra i högerfilen och inte ligga som bromsklossar i mittenfilen i för låg hastighet Report

  52. På tal om fortkörningar, så har vi här ett strålande exempel på en individ som bestämmer sig för att bryta mot reglerna. Och inte så lite heller för den delen….

    http://trafikbloggen.se/pa-tal-om-fortkorningar-har-gick-det-lite-val-snabbt/
    Report

  53. En hel del av ovanstående kommentarer gör mig verkligen rädd. Tänk om piloter tänkte på samma sätt. Vem skulle vilja vara passagerare då ?Report

    • Åh fy fan, måste vara den dummaste jämförelsen genom tiderna ?Report

    • Vad är det för dumt med den Henrik Fredriksson?Report

    • Ser de ut som att de finns hastighetsskyltar i luften? Även om dom i flygtornet eller vem som bestämmer hur snabbt dom får flyga för just den rutten så kan dom ju inte krocka med nån. Eftersom att om dom skulle få tillstånd att flyga fortare än dom normalt gör så blir ju andra plan i närheten som kan utgöra ev närhet och tillsagda dittan å dattan. Ett plan trillar ju inte hur som helst ner från luften bara för att de flyger snabbare heller. Så därför är det den dummaste jämförelsen jag skådat iaf.Report

  54. Och polisen ligger i mittfilen i köerna och skiter i de som swishar förbi i linjetrafikskörfältet!
    Senast i går från masmo till karolinska( ja, jag tog deras internnr men inget händer så det ligger kvar i bilen)!
    Om de inte bryr sig om lagbrott varför ska vi det( föredömmen var de förr)!
    SuckReport

    • Det skulle allt ställa till det duktigt om de stoppar någon i bussfilen. Visst ska polisen vara ett föredöme i trafiken. Tyvärr har många ganska nya körkort= liten erfarenhet.Report

    • Exakt!
      Tyvärr ser man dem stoppa dem i linjetrafiksfilen typ 300 m innan avfart!
      Och bara titta på köerna.Report

  55. Farligt att åka långsamt! Folk tenderar att kolla på mobilen i hastigheter under 100km/hReport

  56. Att köra för fort innebär INTE att man är en bättre bilförare!Report

  57. Kan ju hända att man måste köra för fort om man hamnar bakom en vägsnigel som ligger 10 km under begränsningen….Report

  58. FULL GAS! Ingen kommer ihåg en fegis! Robin Bergström Balder NääsReport

  59. Svårt körs 7 km i timman genom FlenReport

  60. Varför bötfäller man efter inkomst och %. Demokrati i straffskalanReport

  61. Om ”alla” vill köra om när du kör i laglig fart hur rimmar det med det tidigare inlägget från trafikbloggen att det mest är förare av ”motorstarka premiumbilar” som kör för fort?Report

  62. Hur ser olycksfrekvensen ut jmf med tex Tyskland där människor får framföra fordon i paritet med dagens bilaga prestanda?Report

    • Ingen aning men tyskarna förstår iaf innebörden av samarbete i trafiken.Report

    • Mnja Jens. De är duktiga på att signalera osv. Men, om du tar t.ex. påfart på motorväg som exempel så skall man i Sverige som trafikant på motorvägen hjälpa den som skall på. Här har vi båda ansvar för det. I tyskland är det upp till den som skall på motorvägen att lösa problemet. Vilket väl jag iofs tycker är mer rätt då folk här inte förstått att man kan, får, och skall accelerera på påfarten och inte väl ute på motorvägen. 🙂Report

    • Problemet är ju inte hastigheten, problemet är att folk tittar på sin telefon istället för på vägen.Report

  63. Dom håller till höger, Inga mitt filare där inte då blir man böt färd direkt, eller påkörd!Report

  64. Varför? För att människor uppfattar hastighetsbegränsningar för lågt satta så klart. 70 km/h på flerfiliga motorvägar är inte rimligt. Att köra försiktigt och att hålla hastigheten på 30 och 50 sträckor i bebyggelse är naturligtvis en annan sak och av betydelse för trafiksäkerheten. Men att köra 70 km/h på motorvägar och motortrafikleder anpassade för betydligt högre hastigheter är idioti. Helt enkelt är det så att bilister uppfattar det som orimligt och anpassar hastigheten efter verkligheten.Report

    • Precis! Det måste vara rimligt i förhållande till vägen. Det finns ingen anledning att vara paragrafryttare där det är helt uppenbart galen rekommendation av hastighet. Det gör att det bara blir irritation, mer koncentration av avgaser p g a bilar som uppehåller sig längre stund på vägsträckan. 30 och 50 är rimligt i bostadsområden och i city. Ibland även 20 där det är extra känsligt…Report

  65. Här där jag bor, Vedum, är det 50 och 70… Kan ju lugnt säga att det är mer 70 och 90 – minst! T.o.m lastbilar och andra företagsfordon håller dessa höga hastigheter! Jag går väldigt mycket varje dag med mina hundar och är tvungen att bitvis hålla mig på vägen dvs vägrenen – att bli passerad av dessa bilar i höga hastigheter är mycket obehagligt!!’Report

  66. Hur kan vi klaga på fortkörare när vi accepterar mobilanvändning utan handsfree. T.o.m textmeddelande är lagligt om man knappar en bokstav i taget och ser upp emellan. Sjukt… Har hellre än som kör 20 för fort än en som inte är uppmärksam allsReport

  67. Obegränsad hastighet på Sveriges motorvägar Report

  68. Man borde (som i Tyskland bl a) ha elektroniska fartskyltar som regleras efter trafikläget och väder.Report

  69. De här nya med 80,60 och 40 nä ingen trafik rytm alls nä sätt tillbaka 50,70 och 90 på vägarnaReport

  70. Ibland vill man bara köra fort helt enkelt.
    Men man ska inte klaga när man får böter.Report

  71. Inga problem att hålla hastigheten 🙂Report

  72. It’s not the fart that kills, it’s the smell! 🙂Report

  73. Folk kör för fort antagligen för att de inte anser att de fartgränser som politikerna bestämt är rimliga, det kallas cicil olydnad.Report

  74. Hans Warberg

    Hela denna debatten handlar tyvärr bara om hastigheten. Men det är ju beteendet som dödar i trafiken. Förare gör misstag som dagligen som tyvärr många gånger slutar med döden och inte bara för den som gjort misstaget. Hastigheten är ju det enda som polisen inriktar sig på, då det är enkelt att ställa sig med en laser och sätta dit Svensson för att personen kör lite för fort. Men det är ju för många ute i trafiken som inte har där att göra. Jag kan ha tagit körkort 1916 och aldrig sedan kört bil, men det är helt ok enligt myndigheterna att jag fortfarande har körkort. Jag kan sitta och skriva sms och uppdatera och läsa sociala medier på telefonen och inte titta på vägen utan att få böter eller få en tillrättavisning. Föraren av en långtradare lägger sig 5 meter bakom en annan lastbil och lägger in automatiska kontrollen och sedan tittar på film på sin ipad. Inte undra på att vi dagligen läser om olyckor och personer som kommer över på fel sida och kolliderar. Vi behöver trafikpoliser som är ute i trafiken. Lagarna måste givetvis ändras så det bara är tillåtet att telefonera handsfree och inte sitta och skriva på mobil utrustning. Ögonen skall vara på vägen och ingen annan stans. Vi måste få ändra myndigheternas intresse från hastigheten till beteende.Report

  75. Nya bilar med alla tänkbara automatiska bromssytem. Oj va farligt att köra 140kmh på en tom motorväg kvällstid.Report

  76. Jag märkte det! Jag åkte fast för fortkörning när jag låg och sov och drömde om att jag körde bil!Report

  77. Det råder i praktiken fri fart i Sverige. Kör 4000mil om året och ser nästan aldrig någon polis. Kanske nån per kvartal.Report

  78. Går väl att hålla hastigheten en vecka.
    Sen går det och åka på som vanligtReport

  79. Ja håller hastigheten men blir ofta trakasserad, många blir irriterade när man håller 70 på 70 väg, de ligger på dragkroks avstånd. Där det är dubbelfiligt är det ”fritt.blås” det är inte så konstig, har aldrig hört eller sett en fartkontroll i vänsterfilenReport

  80. Skynda långsamt, betyder i te att du kör sakta.Report

  81. Det är kul med speed ju mer desto roligare snart får man ju inte ens ta livet av säg i Sverige!Report

  82. Hur kan man jämföra fortkörning med stöld/misshandel…. lite snett ute där… om ni frågar migReport

    • Ja lite snett ute kan jag hålla med om. Det ät alldeles för låga straff för fortkörare, i alla fall de idioterna som kör för fort i tättbebyggt område.

      Man utsätter andra för livsfara då man kör som en idiot där det kan komma barn, djur och andra trafikanter. Så det borde rimligen resultera i indraget körkort och fängelse om man inte kan respektera hastigheter i tättbebyggt område.

      PunktReport

    • Michael Lindgren jag menade endast att man kan inte jämföra stöld med fortkörning… Jag skrev inget om tätbebyggt område… Men även jag tycker det ska vara högre böter om man kör för fort utanför skolor/dagis/liknande?Report

  83. Tänk om dom hade haft ”ligg i rätt fil-vecka”, ”lär dig köra i rondell-vecka” eller ”så kör du i köer-vecka” istället…kanske även ”kör aktivt istället för att sova bakom ratten-vecka”Report

  84. Gissa vilken brottslighet som skördar mest dödsoffer? Jo, trafikbrottsligheten. Ej använt bilbälte, rattfylleri och för HÖG HASTIGHET.Report

  85. Mycket bra skrivet i texten. Förhoppningsvis är där många som tänker till lite. Men det kommer med all säkerhet vara många som anser sig kunna hantera sin bil i alla hastigheter ändå.
    Kör varje dag mellan Trelleborg och Malmö på E6 ( sedan 1982)… åh jädrar vad man kan få se där
    Har i stort sett kört inre ringvägen i Malmö de senaste 35 åren… det kan vara en hisnande historia
    Mina slutord blir att det finns inte mycket av Ecodriving – det är mest Egodriving.

    ”Jag själv först – dom andra får väl göra så gott dom kan”.Report

  86. Omkörningar i all ära… Tycker de här rövsniffande idioterna som vill tvinga en att köra fortare med att sk putta på bakifrån är rena mordförsöketReport

  87. Ja det är roligt med fart. Men då får man skaffa sig en sysselsättning där man får köra som en dåre. Typ rally, folkrace eller nån annan motorsport.

    Finns en anledning till att man har hastighetsbegränsningar, förstår man inte det så hör man inte hemma på vägen. Nu menar jag inte de som ligger i 110 på en 100 väg, utan de som drar på i 140-150 på en hundraväg eller t.om 90 väg. Då har man inte mycket innanför pannbenet.Report

  88. Ett större problem är de som håller knappt 70 på 90 väg, samtidigt som de ligger nära mitten och gärna ökar farten något när det skulle varit möjligt att köra om.Report

  89. Absolut, igår körde jag sjuttio på en sjuttiosträcka.Report

  90. Pinsamt låg hastighet på vissa vägar. Idag har bilarna ABS och bättre väghållning mm.Report

  91. Se till att syntesta och ha ett gratis körprov för alla som fyller 70 år och är näst intill blinda och reaktionssvaga…. Där finns trafikfaror.

    Mer fokus på rattonykterhet och drogpåverkade förare…Report

  92. Bygg ut och bygg bättre vägar…. Inför häst o vagn… Då blir ni väl nästan nöjda!! Nollvisionen är ett skämt!!Report

  93. Mycket bra artikel i Trafikbloggen, håller fullständigt med om allt.Report

  94. Alltid!!! Ligger alltid 10km under tillåten hastighetReport

    • Medveten om att man även kan fällas för trafikbrott om man kör omotiverat sakta och hindrar annan trafik som kan tvingas/frestas till farliga omkörningar.

      Nedan, 3 kap, 16 paragraf i vägtrafikförorningen SFS 1998:1276
      ” En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
      låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
      hindra andra förares körning.”Report

    • Ja då ska jag sänka hastigheten ännu mer? för en sådan bot har jag inte lyckats att få???Report

    • Jag vet de som fått det, så prova du:)Report

    • Björn Arebratt men samtidigt gäller hastighetsbegränsningar bara högsta hastighet, och man får köra så sakta man känner att man behöver. Skulle vara om man kör sakta för att retas. Men om jag kör 50 på 70-väg för att jag anser att det är lite halt är det helt ok.Report

  95. Högsta växeln blir för hög i 80-90 så bilen drar mer bränsle pga att det.lägre varvtalet är ogynsamt för motorns vridmoments kurva.Report

  96. Ja ! Böter är pengar.Report

  97. Jag ligger 10 över på motorväg, annars ALLTID by the law.Report

  98. Ska det funka med hastighets begränsningarna. Så måste det finnas en acceptans för den. När man sätter 70 på fullt fungerande landsvägar som förr var 90 på. Finns inte den. Då skiter folk i detReport

  99. Sätt 200 så kör ingen förfort och polisen kan göra något annat för pengarna:)Report

    • Och fler dödas i trafiken och ganska många fler blir påkörda? Låter logiskt tycker du?Report

    • Det är inte hastigheten som dödar utan den mänskliga faktorn, vidare kan man bygga bort problemet. Läser du sen mellan raderna så var det menat att hastigheten är lite för låg på våra vägar med tanke på dagens bilar samt skulle kanske inte alla ha körkort om man tittar på deras färdigheter:)Report

  100. En sak ä iallafall säker….fruntimmer å bilkörning bör undvikasReport

  101. Nej, Jag går för långsamt på motorvägen och så blir det kaos när jag skall byta fil.Report

  102. Det är inte den höga hastigheten som dödar, det är det plötsliga stoppet.

    Med det sagt, kör inte snabbare än att du hinner bromsa utan panik.Report

  103. Sån idiot som dig får man nog leta efterReport

  104. Jag tror att folk skulle hålla hastigheten om dom var korrekt satta. Runt där jag bor är det en stor bred väg, liten trafik på landet satt till 70km. Inte så långt därifrån en smal väg med mer trafik satt till 90. Samt att det gått inflation på 30-sträckerReport

  105. En undran.. Blinkers på bilarna.. Finns det inte med på nyare bilar ???Report

  106. It’s not the fart thats kills, it’s the smell.Report

  107. It’s not the fart that kills, it’s the smell.Report

  108. Ta mördare, våldtäktsmän, pedofiler och annat avskrap istället!! Jävla packReport

  109. Dekorationer endast små matematik övningar för att man inte ska somna av tristessen över hur sakta alla körReport

  110. Har svårt att koncentrera mig på körningen när det ”går för sakta”, t ex 70 på en väg över plan åker med lång fri sikt. Helt ok med begränsningar till 30 förbi skolor och 50 i tät bebyggelse. Fram för mera motiverade hastighetsgränser! Kanske tilläggstavla varför så sakta (skyller dom på koldioxid vill jag se mätare för det).Report

  111. Tack för alla kommentarer till denna artikel! Jag har nu skrivit en uppföljning där jag summerat era olika åsikter och synpunkter till det här med varför så många kör för fort.
    http://trafikbloggen.se/hastighetsbegransningar-uppfoljning/
    Report

  112. Tycker även att de kan vara smart att göra som i vissa delar av Tyskland. Efter en viss tid på kvällen så blir de typ fri fart då de är lite trafik och människor i rörelse.Report

    • Kan inte under några omständigheter vara fri fart. Finns alltid en risk att någon/något ska komma ut framför bilen.
      Det skulle bara bädda för att idioter som tror de har kontrollen skulle köra ihjäl sig själva eller någon annan. Och den stora frågan är varför? Varför ha så bråttom? För att det är kul?

      Jag gillar också fart, det sticker jag inte under stol med. Men jag skulle aldrig köra för fort i trafiken, skulle aldrig ta risken att skada någon annan. Vare sig djur eller människa för att jag vill ha kul.
      Vill jag gasa så finns det en uppsjö av motorsporter att välja på, jag behöver inte leka o trafiken och riskera andras liv för det.Report

    • Försök ta till dig att trafiken kan bli säkrare om fokus lyfts från hastighetsmätaren och läggs på trafikuppträdande. Tysk autobahn är en god förebild.Report

  113. Har nu läst uppföljningen.
    Tycker fortfarande att polisen skall lägga mer arbete på andra brott än att jaga lättförsänta pengar för att staten skall få in pengar. Beslutsfattarna ser bara att gangna sig själv. Alla grövre brott kostar samhället för mycket pengar. Så redan där så ser dom skilnad på brott. Tänk vad ett misshandelsbrott kosta imot en som kör för fort. Sen har du ekonomisk brottslighet. Där har ju dom rika dvs beslutsfattarna en stor risk att åka dit.
    Om nu man skall lägga pengarna på traafikbrott så kan man ju lägga ner leksaken lasern och kolla dråg/alkohol istället.
    Sen så tror jag att på dom flesta sträckor som dom sängt från 90 till 80 inte beror på utsläppen och farorna runt vägen utan på att en väg klarar sig bättre med lägre hastighet. Så det handlar bara om pengar. Såg en bra komentar här ang att vissa bilar går bättre och drar mindre och ger mindre utsläpp beroende på utväxling, varv och vridmoment. De vet jag själv med min bil. Den drar mindre när den får jobba runt 95 km/h. Det är lika om man frågar dom flesta med husvagn.
    Sen så står det att inte man kan åka dit för att man kör för sakta. Min arbetskamrat åkte dit på 30 väg för att han åkte för sakta. Finns en artikel i gefledagblad om detta.
    Höja straffen? Beror ju på vad ett straff är! Är det pengar som idags läget och indraget körkort! Beror ju på vem som blir drabbad! En direktör som tjänar 110000 kr i månaden och får en böter på 3000 kr? Eller en arbetare som tjänar 15000 kr. Om man blir av med körkortet. Direktören kan ju lätt ta taxi och få ut det på firman. Lite svårare för en vanlig arbetare. Kanske en inkomstprövning på böterna. Eller kanske ett fängelse straff. Där blir det lika för bägge. Men det är lika där. Beslutsfattarna vill nog inte det. Gangnar ju inte dom.
    Ta bort det istället. Men händer det något ska det vara ett ordentligt straff.
    Tack för ordet.Report

  114. Håll avstånden i stället. Med avstånd kan ingen krocka.Report

  115. Carl G

    Du Anders, när det handlar om att ”följa lagen” så antar jag att du och de som delar dina föreställningar omedelbart anmäler till polisen om du tex misstänker att någon uppehåller sig olagligt i landet eller på annat sätt bryter mot utlänningslagen. Och att du om ´”Raslagar” infördes omedelbart skulle anmäla grannar som misstänker gömma ”oönskade element” ´För lagen skall ju följas utan at reflekteras över. Eller?Report

  116. Carl G

    Varför inbillar sig både trafikbloggen och de som är för att blint hålla hastighetsgränserna att de som beslutar om hastighetsgränserna är bättre på att bedöma vad som är lämplig fart än var och en själv?

    Denna naiva tillit till att ”Storebror Staten” vet bättre är sorglig att se. Tror ni på allvar att den som inom ”Ministeriet” satte sig emot den officiella doktrinen skulle ha en chans att göra karriär i detta konsensussjuka land?Report

  117. Tommy Jacobson

    Hej, råkade hitta Trafikbloggen i dag. Har inte hunnit läsa alla kommentarer om hastighet, men en sak slår mig: INGEN skriver om hur OERHÖRT LITE TID MAN VINNER PÅ ATT KÖRA FÖR FORT! Det rör sig om enbart sekunder i tätort och minuter på landsväg.
    Ökar du från 30 till 50 utanför skolan kan du ”tjäna” 24 sek på 500 m. Men risken att bli dödad ökar för en fotgängare från 0 till 100 %.
    Min kompis A bröt ”gasfoten” så hustrun fick köra till landet, 25 mil. Hon kör LAGENLIGT, med JÄMN FART och planerar sin körning. Han körde som ett jehu, försökte slå sitt eget rekord, riskerade liv och körkort och kom fram slutkörd. Tidsskillnad: Max 5 minuter på 25 mil!!!
    Någonting att tänka på! Tommy Jacobson, f d taxi-och bussförareReport

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan