Håller du avståndet, eller är du ett pulshöjande irritationsmoment?

Att hålla avståndet är en av de trafikregler som det tjatats mest om i alla år, sunda förnuftet säger dessutom att det är vettigt att göra om man vill undvika olyckor. Håller du avståndet?

I vårt alltmer stressade trafiksamhälle är det alltfler som tycks glömma denna grundläggande regel och som ofta kör ända upp i rumpan på bilen framför, sannolikt för att ”visa” att här kommer jag, släpp fram mig!

Det finns många olika trafikbeteenden som man kan irritera sig över, men det här är min personliga favorit på det området. Eller kalla det favorit är väl fel, för det får verkligen min puls att stiga, och normalt sett är jag en ganska lugn bilist…

Och jag är inte ensam, för det var dessutom den sak i trafiken som absolut flest bilister irriterade sig över, såväl på vår egen undersökning sist i artikeln om irritationsmoment här på Trafikbloggen, som i bythjul.com’s undersökning.

När en bil kommer ända upp i häcken på mig och ligger några meter bakom då blir jag riktigt förbannad. Inte för saken i sig, men för att jag vet att om jag måste tvärbromsa för en älg, utspringande barn eller något annat plötsligt hinder på vägen framför mig, ja då kommer nötet bakom mig inte ha en chans att hinna bromsa utan kommer att köra in i mig, med stor skaderisk för mig och mina passagerare!

EXTRA irriterad blir jag om det är en lastbil eller buss – vilket inte är ovanligt om jag råkar hålla hastighetsgränsen på exempelvis en 70 eller 80-väg – för då vet jag att jag sannolikt kommer att krossas till atomer om en 60 tons lastbil skulle plöja in i mig bakifrån.

Jag har ibland provat tekniken att sakta ner ännu mer för att på så sätt försöka få den bakom att fatta piken, men det brukar oftast bara resultera i att den lägger sig ännu närmare och avslutar med en livsfarlig omkörning under vilt tutande och gestikulerande, så det gör jag inte så ofta längre.

Om det är en lastbil, har jag provat sakta ner och sedan gasa på några hundra meter så jag får upp avståndet, och ibland har det funkat och den har lagt sig lite längre bak, men alltför oftast så är den strax tillbaka igen och nosar mig i häcken.

Dessutom ska man nog inte syssla med liknande manövrar i trafiken eftersom det ju kan komma ytterligare dårar bakom som inte hänger med på vad som händer. Dessutom kan man faktiskt få böter om man kör med överdrivet låg hastighet eller bromsar plötsligt utan anledning.

Här ser vi ett exempel på en bil som troligen (med all rätt) irriterar sig på bilen som filmar för att den ligger alltför nära. Men det han sen gör är inte så smart oavsett hur irriterad han är. Att helt stanna på högtrafikerad väg är inte någon snilleblixt!

Det filmen dock visar är hur snabbt det kan gå och det är såklart föraren som kör på den filmande bilen som alltså inte hållit tillräckligt avstånd alternativt inte varit uppmärksam nog. Det skulle ju faktiskt kunna vara ett mekaniskt fel som fått den framförvarande bilen att stanna, vi vet ju inte det.

Jag körde taxi en period i slutet av 90 och början av 00-talet, och på E4:an mellan Stockholm och Arlanda – som man trafikerade ganska ofta – så finns det ju målade pilar som hjälpmedel för att veta hur mycket avstånd man ska hålla till framförvarande fordon.

Dessa är nog målade så att de motsvarar tresekundersregeln vid motorvägsfart, det vill säga att du ska ha tre sekunder till framförvarande fordon.

 

Håll alltid minst tre sekunder till framförvarande fordon, funkar oavsett hastighet

Håll alltid minst tre sekunder till framförvarande fordon, funkar oavsett hastighet.
Bild: NTF

Regeln är att du ska se två pilar mellan dig och fordonet framför, då vet du att du har en rimlig chans att hinna bromsa om den framför gör tvärstopp. Dock skämtades det friskt i taxi-kretsar att ”man bör i alla fall ha åtminstone EN pil mellan sig och fordonet framför, ser man ingen pil alls är man lite för nära”.

Det var ju ett skämt, men om man ser på hur vissa taxichaufförer OCH andra fordon gör på denna sträcka, så verkar det ibland som om vissa faktiskt tillämpade detta!

Vad säger lagen?

I trafikförordningen kan man läsa följande om att hålla avstånd:

Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Så för det första – du har en skyldighet enligt lagen att hålla tillräckligt avstånd. Du kan skylla på dimma, halt väglag, utspringande älgar eller barn, månens placering på himlavalvet, kramp i stortån eller vad som helst annat. Fakta är att du SKA hålla sådant avstånd att du hinner stanna i alla lägen OCH i alla väglag! Något som alltför många missar i exempelvis halt vinterväglag.

Det enda undantag jag kan tänka mig som gör att du skulle gå fri om du kör in i framförvarande är om du faktiskt hinner stanna, men bilen bakom dig inte gör det dig och kör in i dig så att du i din tur puffas in i framförvarande.

Och för det andra, du måste hålla tillräckligt avstånd så att eventuella omkörande säkert kan svänga in mellan dig och fordonet framför. Det som en del tokskallar tillämpar med att försöka stänga så det inte är möjligt är förutom olagligt även livsfarligt!

Jonas Tegenfeldt, som är fysikforskare vid Lunds Universitet, skrev en bra kommentar på uppföljnings-artikeln om hastighetsbegränsningar. Jag återger den här plus lite mer detaljer från Jonas som jag fått:


Några räkneövningar som illustrerar hur viktigt det är att hålla avstånd.

Vi vet att höga hastigheter dödar när olyckan är framme. Det är det artikeln handlar om. Våra kroppar är helt enkelt inte konstruerade för att hantera de stora rörelseenergier som det rör sig om när hastigheten blir för stor.  En viktigt poäng här är att allvarligheten hos olyckan bestäms av hastigheten i krockögonblicket.

Det som kan ställa till problem är att vår magkänsla inte alls hjälper oss. Däremot kan vi översätta rörelseenergin till höjd. Här har vi en rädsla som bättre överensstämmer med faran (mgh = 0.5mv^2, dvs h=0.5v^2/g). Det ger då att 35km/h motsvarar ett fall från 4.8m höjd, 110km/h motsvarar 48m och 200km/h motsvarar 157 m. Man får alltså lätt svindel redan vid den höjd som motsvarar 35km/h.

Med tanke på det starka beroendet mellan risk och hastighet är alltså marginalerna enormt viktiga. Om man har ett stort avstånd till nästa bil har man en stor chans att bromsa in tillräckligt.

Avstånd mellan bilar brukar räknas i sekunder. Tre sekunder brukar vara en bra tumregel.

Med en modern bil i bra väglag och med bra däck kan man bromsa in så att hastigheten minskar med någonstans mellan 15 och 30 km/timme* efter en sekunds inbromsning. (Kuriosa: motsvarande för superbilen Bugatti Veyron är 44km/timme.) Under ideala omständigheter har man alltså tre sekunder på sig utöver reaktionstiden att bromsa in till stillastående från 90 km/timme.

En extra sekunds avstånd motsvarar alltså en hastighetssänkning på 30 km/timme.

En sekund mindre i avstånd motsvarar en hastighetsökning på 30 km/timme. Det är gränsen för körkortsåterkallelse om man hade kört så mycket för fort.

Polisen brukar tala om en gräns som går vid en halv sekunds avstånd och att det ger 2000 kronor i böter och eventuell körkortsåterkallelse. Jämfört med tumregeln på 3 sekunder motsvarar detta en hastighetsökning på 75km/timme. Om man faktiskt kör 75km/h för fort blir det betydligt dyrare och definitivt en körkortsåterkallelse.
Böter för att ej hålla avstånd
Återkallelse av körkort

Även om man kan argumentera att andra faktorer än just krockvåldet spelar in och att lagen inte tycks ta avståndet på lika stort allvar som hastigheten, så visar siffrorna att vi borde tänka mer på att hålla avstånd.

* Vad gäller decelerationen så bygger det på tumregeln att en vanlig bil under ideala omständigheter klarar av att decelerara med cirka en g (9.8m/s^2 ~ 35km/timme per sekund). Detta kan variera kraftigt pga väglag, bilens skick, förarens skick. Det kan vara rimligt att räkna med mellan 0.5 och 1 g.

Sportbilar är cirka 50% snabbare att stanna pga bättre bromsar och bredare däck.

Ibland ges tiden eller sträckan att gå från 100 till 0 km/h. Baserat på det kan man räkna ut decelerationen i km/h per sekund.

Tack för den tydliga beskrivningen, Jonas! 🙂

Avslutar med en liten film om hur det skulle se ut om vi skulle bete oss likadant till fots som vi gör i bilen 🙂

 

Håller du avståndet?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Tog bilnycklar från rattfyllerist – fick beröm av polisen

Nästa

Polisen körde tremånaderskampanj i Västsverige med civila polisbilar

173 kommentarer

  1. Bra inlägg.
    Vad som brukar skrämma mig är att när jag får någon som vill gnugga kofångare bakom mig så VET jag att jag har att göra med en synnerligen dålig bilförare. Oftast är detta förknippat med att man vill köra om. Ett litet avstånd har BARA negativa effekter för en omkörning.
    – Ingen möjlighet att ”ta fart” varför omkörningen alltid påbörjas i samma fart som den som ska köras om.
    – Reducerad sikt vilket gör att man tappar värdefull sträcka där omkörningen kan ske.
    – Omkörningen blir ryckigare, sannolikt med högre maxfart som följd och onödig motorbelastning. (Miljöpåverkan)

    Att föraren dessutom tycker att det är ett vettigt val tyder än mer på en dålig bilförare.

    Jag brukar vilja hålla mig borta ifrån dåliga bilförare.Report

  2. Det är omöjligt för då får man trampa på bromsen hela tiden för alla som skall in emellanReport

    • Exakt och väldigt störande storstadsstressande speciellt om man köar vid en avfart då många inte vill köa som vanligt folk utan vill tjäna tid o några bilar ett väldigt störande moment är det iallafall?Report

  3. Om någon kör upp i häcken på min bil och är för nära kör jag ett extra varv i nästa rondell eller svänger av på annan väg, vänder och kör ut igen, så var det problemet ur världen. Ibland, när man vet att inga rondeller eller avfarter finns, håller jag höger saktar in för att underlätta omkörning. Jag låter mig inte provoseras i trafiken.Report

    • Har provat det knepet men? från 80 knyck körde jag ut i kanten o blinka höger. Släppte gasen. Ner till 30 och biljävlen 2 meter bakom var fortfarande kvar?. Det var fri lejd. Inget möte??? Det var inte första gången det hänt? finns INGA ursäkter för sånt!Report

  4. Ja vad vill dom i arslet på mig då att göra….Report

  5. Micke Lindgren

    Ja, jag blir tamejfan skogstokig bör nåt nöt ska lägga sig för nära! Väldigt få saker som kan få mig riktigt förbannad i trafiken, men de jvla puckon som inte kan hålla avstånd borde tas bort från vägarna omedelbart! Dessutom är de ganska många!

    Har funderat på att montera en paintball pistol bak, som jag kan skjuta av mot bakomliggande puckon… Men då det är olagligt, så funderar jag på att vrida sprutmunstycket för spolarvätska bak så det sprutar ner bilen bakom istället för rutan… Varken olagligt eller farligt, men jävligt irriterande för den bilisten
    .. Sen kan man ju lägga annat i spolarvätskan om man vill….Report

  6. Peta ner 2 växlar och racea med nöten är mycket effektivt och kul (y)Report

  7. Försöker att hålla avstånden men är det 100 på en väg både a bilarna ligger i 100 du håller avståndet men du blir alltid omkörd och då försvinner mitt avstånd det är alla som kör fort som är orsak till de flesta olyckorna.Report

  8. Försöker men det är j###t svårt när framförvarande inte kan hålla en jämn fart. Report

  9. Håller med Nisse Nilsson, även om man ligger med 3-sekundersregeln mellan bilarna, så är där snart nån idiot som tränger sig in emellan. Då blir det till att trampa på bromsen och utöka avståndet igen.Report

  10. Tycker stressen märks alltmer i trafiken. Alltid är det någon som ligger irriterande nära.Report

  11. Man får inte i onödan stjäla avståndet mellan två bilar. Man ska uppträda så att man inte onödigtvis hindrar eller stör trafiken. Till och med på 2+1 väg där det inte går att köra om ligger de alldeles för nära. En av anledningarna till att hålla sig åtminstone till 3-sekundersregeln är att förhindra olyckor i ryckig trafik. Bara att släppa lite på gasen, man behöver sällan bromsa om det bara är så att framförvarande tycks har tankat ”kängurubensin” Likadant i stan, håller man tillräckligt avstånd behöver man sällan tvärnita, oftast bara bromsa lite lätt för att undvika påkörning bakifrån.Report

  12. Om folk tittade i backspegeln INNAN de ger sig på en omkörning, och ser till att accelerera ordentligt i omkörningen, samt ser till att återgå till höger körfält efter omkörning, så slipper man de flesta onödiga situationer där man blir både irriterad och provocerad.Report

  13. Inte konstigt att folk håller korta avstånd när polisen sällan gör något åt detta problemReport

  14. Jag funderar på vad Körskolorna lär ut nu för tiden !Report

    • Patrik Lundvall

      Fel. Körskolor har hög prio gällande detta (iaf där jag praktiserat).
      Problemet ligger i att människor glömmer…
      Och att folk tenderar till att efterapa andras beteenden .
      Att sedan polisen inte har resurser att se till så människor efterlever lagen gör självklart inget för att avhjälpa detta stora problem 🙁Report

  15. Det verkar som om många är födda med någon jävla ”följa John” mentalitet! Att dom aldrig lär sig hålla avstånd. Jag har ett förslag!
    Låt bilfabrikerna montera en omvänd backsenor i fronten som känner av farten och avståndet till framförvarande fordon och som automatiskt varnar med ett pipande ljud om man ligger för nära.Report

  16. Det finns en minst lika viktig regel som det inte tjatas så värst mycket om :
    Blinkers före broms, alltid – och i god tid !Report

  17. Jag håller alltid ordentlig lucka till framförvarande, vet att jag behöver den lilla tidsmarginalen om något händer. Visst händer det att andra kör in i min säkerhetszon, men det utgör inget problem då luckan är väl tilltagen.Report

  18. Ja det är så skrämande ja dom ligger så nära o bara vill man ska flytta på sig tänk om man skulle behöva bromsa va vågar inte tänka på följdernaReport

  19. Ett förbaskat ofog att inte hålla avstånd. Finns trafikanter ute i trafiken som inte borde vara där tyvärr ! Report

  20. Kul läsning.
    Kul se att nästan alla ger medtrafikanter skulden för ligger nära och ej på sig själv.
    Verkar vara alla andra medtrafikanter som gör alltid fel.

    Jag kan inte förneka varit för nära ibland.
    Lika mycket fel när råkar glömma blinka, hålla högre hastighet än tillåten.
    För jag är inte 100% felfri människa.

    Men jag kan stå för mina brister och fel.

    Kan ni?Report

    • Jepp, har inga problem med det, däremot har jag ett jäkla problem med folk som tycker att rimligt avstånd mellan bagaget på min bil och fronten på deras bil är ca 5-10 meter. Och utav någon anledning är BMW och Audi överrepresenterade…Report

    • Det håller jag med om.
      BMW och Audi ägarna kanske vill låna dragkroken för spara på bränsle ⛽Report

    • Eller ligga i 40-50 på en 70 vägReport

    • Det är såklart lite irriterande om någon ligger i 40-50 på en sjutti-väg, men det är inte olagligt. Och det betyder väl inte att bilen bakom måste upp i baken på den långsamtkörande vilket ofta sker nu för att ”visa” att man vill fram och för att ”protestera” mot att den kör så långsamt.Report

    • Det borde vara olagligt för låg hastighet orsakar mer olyckor än för hög hastighet. De värsta omkörningsolyckorna beror på att man stressar upp bakomvarande till en sån nivå att de gör otroliga dumheter sim man bornalt aldrig skulle tänka sig göra. Har sett det så himla många gånger. Och jag har bara kört i 7 årReport

    • Daniel Knob
      Man kan faktiskt få böter för låg hastighet.
      Om det bildar allt för mycket bilkö bakom den som kör försakta.Report

    • Ja men där har du ju en poäng Daniel. Att många blir så stressade!

      Man kommer ifatt något långsamtgående fordon, kanske en traktor eller EPA-TRAKTOR, (som ju är fullt lagliga att köra på allmän väg trots att de inte går så fort….) och så blir man jättestressad, pressar fordonet framför i häcken och avslut med en farlig omkörning med ett blodtryck som ligger på farligt nivå.

      Men herregud – slappna av lite!! Varför detta hysteriska beteende?

      Om man kommer ifatt något långsamtgående, saktar man väl ner, ligger en bit bakom, visslar en trudelutt och avvaktar till lämpligt läge för omkörning kommer då man kör om lugnt och säkert. Utan förhöjt blodtryck! ?

      Det är inte eventuella långsamtgående fordon som är faran. Det är de extremt lättstressade förarna som kommer ifatt det!Report

    • Det är lättare att köra om och planera sin körning om man håller avståndet. Ser allt för ofta bilar som ligger så nära lastbilar att dem inte ser att det går att köra om.Report

    • Nej Daniel man kan inte få böter för att man kör för långsamt i sig. Däremot för att man medvetet hindrar annan trafik vilket inte nödvändigtvis behöver vara samma sak.Report

    • Det är en trafikfara att medvetet krypköra långt under gällande hastighet…Report

    • Trafikbloggen Jag skrev ”borde”. Men du har i övrig helt rätt.

      Rent personligen tycker jag att den som inte vågar framföra sitt fordon i gällande hastighetsbegänsning, som redan är väldigt låg, borde inte vistas i trafiken. Nu menar jag inte att man ska skita i förhållandena. Men att köra 20 – 30 under gränsen när det är fri väg, bra väder och ingen trafik, bara för att man har så dålig vana och är en så dålig förare att man inte kan hålla fordonet stabilt i hastigheter över 70, nej, det är inte okej. Jag har tröttnat på att idioter inte verkar fatta att accelerationsträckan på motorvägen är till för att vi ska nå mer än 60.Report

    • Sorry Daniel, skrev fel, kommentaren om böter för långsam körning var till Håkan…Report

    • Trafikbloggen
      Det jag menar kan få böter för köra sakta.
      Är det uppringar trafikhinder och på så sätt få böter.
      Kan man köra åt sidan för släppa för bi bakomvarande trafik. Så ska man försöka det. Jag känner några som fått böter för kört för sakta och skapa trafik stockning på landsvägen.

      Sen kan även få böter på motorvägen om underskriver lägsta hastigheten som gällerReport

    • Tack för länkarna Håkan 🙂
      Men jag föredrar att luta mig mot Trafikförordningen som är det som gäller i trafiken… Där står följande att läsa om låg hastighet:

      2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
      Grundbestämmelser
      1 § En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

      3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
      Hastighet
      16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

      Så – då är ju frågan – vad är ”överdrivet låg hastighet”??

      Detta blir ju då en tolkningsfråga för polisen som ju är de som kan dela ut böter för detta. Men jag vågar nog påstå att köra i exempelvis 70 på 90-väg inte är att anse som överdrivet… Dessutom måste det vara i kombination med att ”hindra andra förares körning”.

      Att exempelvis ligga i 70 och samtidigt pressa mitt-strecket kan eventuellt anses vara att hindra, men att ligga i 70, hållas sig så långt till höger som möjligt för att underlätta sikten för bakomvarande, kan jag inte se skulle vara något problem.

      Men det är en intressant fråga, som alla ”tolkningslagar” är, jag skall se om jag kan få fram lite mer fakta från polisen eller annan lämplig instans. 🙂
      Report

  21. Ja annars är man väl ” skit till människa ”.Report

  22. Om någon kör upp nära baken på min bil händer det att jag startar vindrutespolaren. Det brukar hjälpa. Om det inte är blött förstås.Report

  23. Bertil Engfeldt, hur kan det vara polisens fel om du kör för nära framförvarande bil är det inte du som kör din bil?Report

  24. Avstånd är viktigt men folk glömmer titta i backspegeln och en del leker polis och försöker hindra omkörningar det är väl du själv som vet vad du vill i trafiken,jag eller någon annan bilist kanske måste gasa ibland och då får dom väl göra det skulle aldrig hindra någon att köra om.Report

  25. fårförnärvasranfdeintrköraqmotorfordinläkaresordser–Report

  26. Problemet är att håller man ordentligt avstånd till bästa fordon på motorväg och på genomfartsleder så är det alltid ngn som tror att det där utrymmet ska man ta sig in i och göra så litet som möjligt.Report

  27. Vad är det folk har svårt att förstå? Fruktansvärt irriterande när någon ligger och nosar i min rumpa, en rejäl tvärnit brukar få den bakom att hålla avståndet. Om jag håller laglig hastighet och något pucko som har trafikdamp vill köra om så varsågod, MEN LIGG FÖRF-N INTE FEM METER BAKOM MIN RÖV. Om jag kommer ifatt någon som kör långsammare än HÖGSTA TILLÅTNA hastighet (man MÅSTE inte hålla 90 bara för att det står så på skyltarna) så är det bara att ta det lugnt och vänta tills det går att köra om. Om den bakom är så korkad att den tror att jag ska öka farten bara för att viktigpetter vill fram snabbare så misstar den sig, jag anpassar bara hastigheten efter avståndet till bakomvarande istället. Till slut kan det gå RIKTIGT långsamt, om någon nu har så bråttom i trafiken kanske den skulle åkt lite tidigare istället för att tro att alla andra ska anpassa sin hastighet efter dennes försening. Tänk om alla som ska verka så coola kunde vara det i trafiken också, men då ska den lille djävulen komma fram i den annars så lugna människan. Och skyll inte på att du har bråttom för det kunde du tänkt på tidigare… Blodtrycksmedicin skulle nog kunna hjälpa en del bilister också att ta det lugnareReport

  28. Om folk inser att västerfilen(-erna) är omkörningsfiler skulle trafiken flyta på i fler än de två farter som alla tvingas till nu. Håll till höger och kör om när man kommer ifatt någon.Report

  29. Tyvärr fylls för det mesta lagom lucka upp av bakomvarande. Jag vill annars gärna ha lite extra avstånd, o gärna inte någon för nära bakom.Report

  30. Konstigt att folk skyller på att det är fortkörarna som orsakar olyckor?
    Det är ju dom som kör för sakta som orsakar omkörningar, det är dom som kliver ut i omkörningsfilen och sen ligger där i samma hastighet som dom i högerfilen som orsakar irritation, ännu värre är dom som kliver ut framför en i omkörningsfilen och inte gasar!
    Jaja skyll på dom som kör fort ni, men det är ofta ni som orsakar onödiga eller farliga omkörningar eftersom ni inte kan hålla hastigheten eller ligger å svajar upp å ner, upp å ner i hastighet.Report

  31. Händer dagligen att någon ligger allt för nära. Kan inte folk begripa att det är farligt att ligga för nära framför mig.Report

  32. Håller alltid avståndetReport

  33. Radio Stockholm gick t.o.m. ut och tjatade på ”bilister/lyssnarna”, att man inte ska ligga så nära framför den tunga lastbilstrafiken!!!Report

  34. Har dom kommit i kapp mig så släpper jag förbi dom . Vad är problemet ? . Dom kör fortare än vad jag gör . Och ju fortare dom kör om mig ju mindre olycksrisk . Och svårare är de inte använd backspegeln . Och ge fan i bromspedalen för att markera . De kan bli serie krockar dåReport

    • Det är ju inte alltid det finns möjlighet att släppa om. Finns det vägren, så kan man ju såklart gå ut där om man vill för att underlätta, men det bestämmer man ju själv om man vill eller inte.Report

    • Jag sitter 5 dar i veckan med ett större fordon och jag har inge problem med att släppa förbi personbilar eller hjälpa dom på annat sätt . Så trafiken ska flyta på . Men tyvär så har mång personbilsförare de om de beror på avensjuka eller att dom leker polis de ver jag inte men de är ett farligt betende dom har likaså då vissa av dom håller på att markera med bromslyset att man ligger för nära . Och då har dom möjlighet att släppa förbi enkelt och smidigt . Detta tilltag ska rendera indraget körkort de är lika oansvarigt som den som ligger för nära . Då de med ganska stor sannolikhet blir olykor av ett sånt tilltag . Och de tror jag vissa kökrockar beror påReport

    • Håller absolut med om att man ska underlätta omkörning om man kan. Men om nu bilarna framför dig markerar med bromsljusen så betyder det högst sannolikt att du ligger för nära dom!

      Personligen gör jag så för jag blir vansinnig om det kommer ett större fordon och lägger sig för nära mig, för jag vet att om jag tvingas tvärbromsa för älg eller något annat, då blir jag mos!!

      Däremot ska man såklart inte bromsa häftigt bara för att visa sitt missnöje, det är olagligt och kan såklart också vara livsfarligt som vi såg i filmen i artikeln.

      Det enda kökrockar beror på är bilar som ligger för nära varandra. Möjligen också en och annan rattsurfare……Report

    • Om jag har en bil bakom mig så endera gasar jag på eller släpper förbi. jag skulle alldrig trycka på bromsen de kan utlösa en kjedjereaktionReport

    • Om du ser mina bromsljus blinka så betyder det: ” du ligger för nära jubelidiot” Obs! dirketöversättning 😉

      Fattar inte jubelidioten så blir det kanske en liten inbromsning. Om personen bakom stör sig på det så beror det på att han/hon LIGGER OCH TRYCKER RÖV!!! Nån gång ska väl fan puckona lära sig!Report

    • OCH BLINKAR JAG MED HEL/EXTRALJUS SÅ SKA DU FLYTTA PÅ DIG OMGÅENDE.
      JÄVLA SNIGEL.Report

    • Säger vilken lag, John? Eller retas du bara? ?Report

    • Ett svar på MichaelLindgrens inläggReport

    • Jag blinkar med ljusen och då ska jag fram omedelbartReport

    • Den enda jag flyttar mig för på vägen som blinkar, det är de med blåljus. 😉 Övriga som blinkar med helljus saktar jag ner för istället 😉Report

    • Om du har det kravet, John, får du nog börja ta anställning och köra någon bil med blåljus, för det är endast då du har den rätten…Report

    • Inte undra på att de sker så många onödiga olyckor i trafiken då vissa inte kan hjälpa dom som vill om . Om man blir ikappkörd då kommer den bilen att köra om mig förr eller senare ändå och då är de bättre att han kör om mig på en gång så är de gjort.Report

    • Körde nyss E4 Tönnebro-Gävle där det är sk 2-1 väg. Vid i stort sett varje enkelsträcka fick jag en stresspelle i rumpan. Höll alltså gällande hastighetsgräns 120 km/h. Hur menar du att jag skulle kunna hjälpa dessa om där?Report

    • Vadå hjälpa dem om? Varför skulle jag? Jag håller högsta tillåtna farten, så varför skulle jag hjälpa någon att köra fortare? Så att den idioten kör ihjäl sig eller kör ihjäl någon annan för att han/hon inte kan köra vettigt i trafiken? Dessa jvla stresspellar lägger sig i baken på bilar även på enkelfiliga vägar där de inte kan köra om ändå. Det är ni som inte kan hålla avståndet i trafiken som är de största farorna på vägen. Det är ni som bryter mot lagen. Att markera med bromsen är inte olagligt eller farligt, inte heller att köra sakta.

      Lägger sig en jubelidiot en sekund bakom mig på enkelfilig väg och vägrar fatta vinken när man markerar med bromsen, då saktar jag ner till den hastighet jag känner mig trygg i. Dvs sån hastighet att jag o min familj inte riskerar dödsfall eller allvarliga skador ifall jag måste tvärnita.

      Pinsamma jvla egoistiska svin är det som tror att det är ok att köra upp tätt inpå framförvarande bil. Ni riskerar mitt och andras liv för att ni tror att ni äger vägen och att ni har rätt att köra hur ni vill. Att det sedan finns människor som öppet försvarar ett sådant beteende är skrämmande intelligensbefriat…
      INGEN har rätt att lägga sig tätt bakom mig och riskera mitt och mina medpassagerares liv. Punkt.Report

    • Läs på vad som gäller!
      Du har skyldighet att underlätta för bakomliggande trafik som har för avsikt att göra en omkörning.Report

    • Det var ett svar till Lasse, Michael, sorry missade att förtydliga det.
      Håller med dig i mycket av det du skriver.Report

    • John Ignell Nej. Jag har ingen skyldighet att köra åt sidan då jag varken kör långsamt eller tar upp osedvanligt mycket plats på vägen. Jag har däremot skyldighet att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande bil för att underlätta vid en omkörning så den som kör om har plats att köra in i rätt körfält igen!

      Även om jag nu då har, låt oss säga husvagn och kör 80 på en 90 väg med vägren och jag väljer att inte köra åt sidan så finns det inget straff eller böter för detta. Att däremot ligga för nära och trycka RÖV, är så pass allvarligt så ditt kort kan ryka plus en hel del böter!

      Genom att ligga för nära bilen framför så utsätter du andra personer för livsfara, varför tycker du det är ok John? Finns det något vettigt försvar för ett sådant beteende? Nej, det finns det inte. Därför försöker du istället vinkla det till att det är den andra bilisten, den som ligger framför som gör fel. Men problemet ligger hos den som inte kan hålla avstånd, inte den framförvarande som kör trafiksäkert.Report

    • John Ignell Nej. Jag har ingen skyldighet att köra åt sidan då jag varken kör långsamt eller tar upp osedvanligt mycket plats på vägen. Jag har däremot skyldighet att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande bil för att underlätta vid en omkörning så den som kör om har plats att köra in i rätt körfält igen!

      Även om jag nu då har, låt oss säga husvagn och kör 80 på en 90 väg med vägren och jag väljer att inte köra åt sidan så finns det inget straff eller böter för detta. Att däremot ligga för nära och trycka RÖV, är så pass allvarligt så ditt kort kan ryka plus en hel del böter!

      Genom att ligga för nära bilen framför så utsätter du andra personer för livsfara, varför tycker du det är ok John? Finns det något vettigt försvar för ett sådant beteende? Nej, det finns det inte. Därför försöker du istället vinkla det till att det är den andra bilisten, den som ligger framför som gör fel. Men problemet ligger hos den som inte kan hålla avstånd, inte den framförvarande som kör trafiksäkert.Report

    • Så många gånger vid t.ex. enfilig vajeravdelad väg där omkörning är helt omöjlig samt att bilen framför håller en något låg hastighet så kommer det alltid någon som tror att det hjälper att ligga nära mig när jag varken kan öka hastighet eller underlätta omkörning.
      Ni ”tuffa” killar som ligger för nära då får några vänliga varningar med bromsljus, fattar du inte då så skyll dig själv.
      Fullt med idioter på vägarna och vem fan ger er rätten att utsätta mig för livsfara?
      Håll avstånd!
      Den som visar mig hänsyn får samma tillbaka.Report

    • Om jag som personbil ligger & kör 50km/h, ser att en bil i högre hastighet kommer & lägger sig i baken på mig så kan ju jag den främre bilen underlätta för den som hakar fast bak i hasorna på mig? Hur svårt ska det vara? Sen är jag även uppväxt med lastbilar & har varit med om många jubelidioter längst vägarna. SER jag som personbilsförare att en lastbil kommer i högre hastighet än vad jag gör så lägg dig på sidan & underlätta för lastbilen då?! Chauffören har inte alltid tid att ligga bakom en person som fått körkortet ur flingpaketet!!!!Report

    • Men är detta ett skämt eller? Det är en jävla skillnad på en bil fullpackad med idioter och en lastbil fullpackad med varor/virke som ska fram inom en viss tid. Ni personbilar ska vara jävligt glad att ni inte behöver anpassa er efter en tid. För ni behöver (tyvärr inte) köra på ett tidskort, ta 15mins rast & 45mins rast. Och när ni sniglar ligger efter vägen och saktar ner en lastbil som är lastad i tex en uppförsbacke så ökar ni chansen med att chauffören inte hinner fram i tid. Och då blir varorna försenade till tex mataffären och ni blir sannolikt utan det ni behöver och svär åt lastbilschauffören som inte hann fram i tid, pga sniglar i trafiken. Ni verka tro att det är som att köra bil när man kör lastbil. Så varför ens diskutera, släpp fram lastbilen, underlätta. Det är ju tragiskt med hur samhället ser ut idag, att man inte ens kan hjälpas åt i trafiken. Pinsamt x 1000. Oftast i en lastbilsolycka då det är en personbil inblandad, så är det personbilen som orsakat olyckan. Jag har åkt lastbil flera gånger i mitt liv, man ser trafiken i ett annat perspektiv från lastbilshytten än i personbilen. Och tro de eller ej, men det är många jubelidioter inom personbilsdelen.Report

    • Jag kan även medge att jag är så fruktansvärt less på människor som tror att en lastbil är lika stor som en bil. Men som jag skrev, det är skillnad på personbil & lastbil. Visa respekt så gör garanterat lastbilschaufförerna det också. Oftast är det möjligt att släppa förbi dem. Ser du/ni att ni har en lastbil bakom er som ligger tätt inpå, sväng in på nästa ficka och släpp förbi. Speciellt på vintern i en uppförsbacke för annars sitter dem fast med eran mat eller era toalettpapper osv. Jag lovar att ni svär och skriker när ni fastnar med en liten personbil. Men tänk då på lastbilschaufförerna. Dem finns för att frakta det ni behöver.Report

    • Många behöver läsa på lagen man får alldrg försvåra en omkörning oavsett om ni tycker att han kör som en idiot så får man inte försvåra en omkörning . Enligt lagReport

    • Nej man får inte försvåra en omkörning. Men innebär det per automatik att man ska tvingas ut i vägrenen eller in i en parkeringsficka varje gång man får en stresspelle i baken? Då skulle man ju inte få göra annat hela tiden.?

      Nej att underlätta innebär att hålla så långt till höger man anser vara säkert för att ge bakomvarande så bra sikt som möjligt.Report

  35. Problemet med 3 sek regeln är (förutsatt att man håller hastighetsbegränsningen eller under) att ngn kör om och tar luckan, jag tvingas sakta ned och då luckan ökats håller jag väl under hastghetsgräs och en ny bil tar platsen varpå jag tvingas sänka ytterligare, efter ett par vändor står jag således stilla. LoLReport

  36. Oerhört störande och farligt! Antingen håller man avstånd eller kör om! Polisen borde beivra farligt beteende mer!Report

  37. Hur många här ute har hjälp någon att stanna genom att bli påkörd bakifrån och fått livslångt lidande bara för att många är närsynta…ingen respekt…visar inte hänsyn i trafiken…eller är allmänt ego. Utanför sin egen port sköter man sig. Verkar vara tillåtet att bete sig hur som helst utanför sitt eget revir. Olyckan kan träffar alla för eller senare.Report

  38. Dom flesta ligger väldigt nära och kör om var som helst för att komma i kapp nästa fordon som dom kan köra alldeles för nära, o,s,v!Report

  39. Nu har vi klarat alla problem !! Det går nog bra f.o.m. i morgon ! 😀Report

  40. Vägarna är fulla av inkompetenta bilförare!! Tre sekunders regeln tillämpas av max 1% vid omkörning!!
    Dvs. att ligga kvar i omkörningsläge till dess att regeln uppfylls vid filbytet finns inte på kartan!!
    Går väl ann på torr sommarväg men få in bilar 5 mtr. framför med slasksprut är mer regel än undantag!!!!Report

  41. Tänker lite igen.
    100 bilar på en 90 väg (bil av standardlängd 4,6 meter
    3 sek regeln på 90 väg torde bli ca 75 meter lucka.
    Det skulle således krävas nästan 8km väg för att svälja ”konvojen”.
    Ser man till trafiktätheten där jag bor vid närmaste 90 väg så skulle aldrig ngn kunna köra ut på vägen då inga luckor finns vid högtrafik.
    Eftersom jag givetvis följer 3sek regeln så är jag själaglad att ni andra inte gör det.
    Nu löser man ju detta i de större samhällena med ngt som kallas köbildning, farten minskar och fler bilar får plats.
    Och köer, det älskar vi.Report

  42. All the problems are result of lack of attention and/or lack of driving skills – simple as that! Not speed, not distance… I personally drive my buss close so I can see the road over the car in front! Safer for me.Report

    • Not so safe for the car in front of you in case it needs to brake all of the sudden… Then the persons in that car would probably be badly injured. So yes, safer for you, but not for others…Report

    • There for I look over and through to see the danger coming before the driver in front of me…Report

    • Except when the road is free and he gets a phonecall or some shit and randomly hits the breaks. Happened to me a few times. Clear road, zero traffic and they panic brake. What the hell?Report

    • That’s lack of driving skills I mentioned! If governments were so concerned about safety 80% wouldn’t have driving license to begin with, but it’s just business.Report

    • Sorry, Arturs, dont buy that argument… ?

      What If there is for example a moose running out in front of the car in front of you? That can happen so fast that not the driver in front of you nor you will have time to react… no matter how far ahead you can see.

      Hitting a moose is bad. Hitting a moose and then the second later being squashed by a truck from behind is worse…Report

    • Well, no one drives no distance on Highway, and if so, only to push the front car, that slows you down, to change the line.Report

  43. Problemet är att försöker man hålla avståndet så kan man ge sig fan på att någon dum jävel tränger sig in i luckan emellan .Report

  44. Folk håller oftast inte avståndet ligger och trycker provocerande bakom ens bil! Detta trots att man kör i tillåten hastighet!?Report

  45. Finns inget som heter ”avstånd” i svensk trafik. Det tomrummet som finns mellan två fordon existerar för att någon jubelidiot ska klämma sig in där….Report

  46. Hur vore det att man satt upp sådana skyltar, i väg kanterna, tror ni att det skulle lugna trafikanter.Report

  47. Gamla ”agda” på 75 år som ligger i 65 på 80 väg e ett pulshöjande irritationsmoment Report

  48. Tråkigt att man ligget för nära den bakom, händer fast man kör 20 över gällande hastighet…Report

  49. Alla skulle gå alla kurser som vi yrkesförare måste gå på!Report

  50. Bara idag var det en som lade sig max 10m bakom mig! Jag har hundar där bak och jag vill fan inte ha dem mosade bara för att det finns idioter ute i trafiken som tor de har reaktionsförmåga på en nanosekund och en bromssträcka på en 1m i 90km/h!!!Report

  51. Tänk om ALLA hade lärt sig räkna till tre (tre sekundersregeln), GUD va lycklig jag skulle bli❤❤Report

  52. Och som inte går in i huvuden på folkReport

  53. Det är ingen ide att man skriver något om att hålla avstånd och hastigheterna, för det är ingen som bryr sej TYVÄRR, folk kör bil som det skulle vara deras sista dag de lever, kanske det är så de tänker BILMARODÖRERNA, de kan väl tänka på sina medtrafikanter i allafall, om de inte tänker på sej själv.Report

  54. Du är det andra ErikReport

    • Om kärringjävlarna till chaufförer håller hastigheterna så lovar jag att jag inte ligger i röven på dem ??Report

    • Måhända att du tror att du har rätt med den kommentaren erik, men du har missat en viktig sak… när man ser en skylt det står tex ”70” på, skall man alltså INTE lägga till samma summa plus 20 till, så att det blir 70 + 70 + 20.
      Däremot, om du ser en skylt det står 160 på, får du köra i 160… men inte på 70 vägar… att alla billister utom du har förstått det ?Report

    • Lite svinn får man räkna med, men lär ju leva lite oxå 😉
      Som en mycket okompetent man skulle sagt: ”de ä bara käbbel…”Report

  55. Du är det andra ErikReport

    • Om kärringjävlarna till chaufförer håller hastigheterna så lovar jag att jag inte ligger i röven på dem ??Report

    • Måhända att du tror att du har rätt med den kommentaren erik, men du har missat en viktig sak… när man ser en skylt det står tex ”70” på, skall man alltså INTE lägga till samma summa plus 20 till, så att det blir 70 + 70 + 20.
      Däremot, om du ser en skylt det står 160 på, får du köra i 160… men inte på 70 vägar… att alla billister utom du har förstått det ?Report

  56. Jag blev stoppad av polisbil vid Silverbrants affären. Jag hade en person med mig som tittade på Kiruna därför körde jag på kanten sakta ca 30 km/tim. Polisbil körde efter ända från centrum, riktigt nära, kanske tre meters avstånd, jag höll ut i gräset, dom körde efter, Helt plötsligt slog dom på blålyset vid Silverbrandrs. Dom menade att jag hindrar trafiken när jag kör så sakta, enda frafiken då var polisbilen och vi. Dom var så KORKADE så dom förstod inte att den enda som gjorde fel var chauffören i polisbilen, körde alldeles för nära framförvarande fordon. Hur dum får man vara som polis. Detta var rent ut att djävlas eftersom jag och polisbilen var som enda på hela sträckan. Dom fick gå med svansen mellan bena när jag förklarat för dom felet. Det var två kvinnliga poliser så det är inte helt rätt säga svansen mellan bena.Report

  57. Måste man läsa om varför man ska hålla avståndet? Då ska du inte köra bil alls. Det var bättre förr. Alla höll rätt avstånd och körde med lugn och sans.Report

  58. Minns ni ni när husvagnsekipage vinkade på varandra vid möte, idag gör bara motorcyklar det.Report

  59. Rolf Strömgren

    Så trevligt att se att alla följer reglerna för kommentarsspalten. 🙂

    – Det ska vara tre sekunder mellan kommentarerna.

    – Man får inte ta för lång tid på sig att korrekturläsa sin kommentar innan man publicerar den.

    – De som inte vet vad de menar borde få kommentarskortet.

    – Och sist men inte minst: Om man kritiserar korta avstånd i det militära så ska man göra det också i trafiken!Report

  60. Människor kan numera inte köra bil eller vistas i trafiken!!! Dom kör för nära, alldeles egofuntade fordonsförare och saknar trafikvett!
    Det Typiska föraren agerar ”tyvärr” som följande.
    Ex. Här kör jag, behöver varken visa hänsyn eller uppmärksamma övriga trafikanter. Det här vägen äger jag! Jag har påbörjat min långsamma omkörning, men jag behöver inte göra en snabb och säker, för att jag ”ego” väljer att ”skita” strunta övriga trafikanter samt dessa vägarbetare!
    Tyvärr blir resultatet därefter likadant!
    Visa hänsyn, anpassa avståndet till framförvarande och kör smart!
    Detta skulle avsevärt minska antalet olyckor!Report

  61. Jag håller alltid avstånd, men där brukar alltid vara någon idiot som ligger nästan i röven på en.Report

  62. Finns enkel lösning. Om ni märker att någon ligger för nära, släpp gasen helt, möjligen bromsa väldigt lätt, gör en väldigt mjuk inbromsning tills du kommer till stopp. Stå sedan still med foten på bromsen med bromsljusen tända. Hur idioten bakom löser det är upp till honom/henne. Simple as that. Möjligt det är fel och man kan ha olika åsikter men det är säkert, och bakomvarande fattar vinken (får man hopps) vill inte att någon smäller in i mig om jag behöver bromsa.Report

  63. 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
    Report

  64. ”Du får inte hindra omkörningen på något sätt, även om omkörningen är olaglig eller olämplig.”Report

  65. Kvittar ju om man har en lastbil i röven som INTE bromsar. Då blir det ju som på bilden. Och då kvittar det hur ”duktiga” alla vi andra varit. Blir kaos i alla fall…..Report

  66. Tog inte lång tid innan nån gnäller för att folk kör för sakta och då jävlar ligger man i röven o kör. Gör ni likadant bakom lastbilar? Jävla puckon. Report

  67. Inte ens polisen kan hålla avståndReport

  68. Man blir förvånad av att det är så otrolig många så kallade yrkesförare med tunga fordom som inte har det minsta aning om hur och varför man ska hålla avståndet. Har bromsat hårt några gånger. Svaret blir en ordentlig signal och ett finger. Och då är jag en som nästa alltid överskrider hastighetsbegränsningarna. Kör hoj så man är verkligen utsatt för idioternaReport

  69. Blir så trött på trafikklantar som tror att lastbilar kör för fort på 90-vägar. Kommer en lastbil i kapp dig kör du långt under hastighetsbegränsningen och är ett trafikhinder och bör bötfällas för detta. Finns en fartspärr som gör att det max går att köra i 88 km/h med en tung lastbil.Report

  70. Jaha och hur svårt kan det vara att hålla avstånd. Borde vara försvåranse omständighet att köra in i baken på framförvarande.Report

  71. Det är bara hålla jämn tillåten hastighet med farthållare och sen får vilken jävel som helst bakom tycka vad fan som helst. Jag skiter fullständigt om nån ligger 2 meter bakom och svär långa ramsor över mig. Det är hans/hennes problem om dom har så jävla bråttom. Jag planerar min körning.
    Det är bara hålla nacken stum mot nackstödet när älgen kommer.Report

  72. När jag skrev om den minskade trafiken i Stockholm som trafikverket påstår, glömde jag skriva att färjetrafiken via Ekerö. Även via Värmdö – Vaxholm har ökat markant.Report

  73. Ja det är sjukt att det ska va så svårt att hålla bra avstånd ja .Dom ska ligga precis i röven på en är så hemskt ju tänk vilka följder det får uschReport

  74. Angående färjan slagsta- jungfrusund inte konstigt . När man ska hämta grönsaker på Ekerö
    Tidsvinst handlar om
    1,5 Tim . Utgång från Tumba.Report

  75. Tacka vet jag de nya bilarna som har inbyggd radar-system som hindrar (?) krock.Report

  76. Joel Dahlsten Johansson Josefin Annie Kristin PerssonReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan