Ger fyrhjulsdrift bättre säkerhet?

Folksam har genomfört en test för att utreda om fyrhjulsdrift ger bättre säkerhet än tvåhjulsdrift i vinterväglag. De testade också olika däckmodeller. Vad tror ni resultatet blev?

Om man använder sitt sunda förnuft lite så inser man ju att om en bil driver på två eller fyra hjul har ju inget att göra med hur snabbt man får stopp på den. Det handlar om att det är bättre framkomlighet, inte bättre bromsmöjligheter. Bromsar på alla 4 hjulen har vi haft i ganska många år!

Men det är nog många som tycks tro det. De köper nya dyra SUV:ar med fyrhjulsdrift, sätter på dubbfria vinterdäck efter ett ha påverkats av senaste årens debatt om att dessa minsann är lika säkra som dubbade och så ger man sig iväg och tror att man kan köra som om det var sommarväglag oavsett underlag.

För det första – dubbat vs dubbfritt har vi ju skrivit en hel del om här på Trafikbloggen, jag tror ni vet min inställning till detta. 🙂
Dessa olika inlägg kan du läsa här:

För det andra så har nog alltför många alltför stor tilltro till tekniken. Visst ger fyrhjulsdrift lite bättre stabilitet om man kör i exempelvis moddigt väglag och visst hjälper den nya tekniken till att undvika sladdar och låsande hjul vid panikbromsning, men det är fortfarande ett par ton tungt fordon som man skall få stopp på eller kunna väja med om det behövs.

Då krävs det ingen större fantasi för att förstå att det i sådana situationer går bättre med dubbade däck om det är halt underlag samt att fyrhjulsdrift inte hjälper till speciellt mycket. Om man nu inte är rallyförare som lärt sig hur man gasar sig ur diverse problem, men det är det nog inte många av oss som är. Även om en del nog tycks tro det.

Volvo V60 fyrhjulsdriven vs tvåhjulsdriven

Volvo V60 fyrhjulsdriven vs tvåhjulsdriven. Foto: Folksam

Det Folksam testade var att jämföra en fyrhjulsdriven Volvo V60 med en tvåhjulsdriven samt med tre olika sorters vinterdäck: dubbade premiumdäck, odubbade premiumdäck samt dubbade budgetdäck.

När det då gällde framkomligheten, så var det ju ganska självklart att fyrhjulsdrift alltid är bättre än tvåhjulsdrift. På is ända upp till tre gånger bättre med bästa däcken. Som inte oväntat var dubbade premiumdäck.

Fyrhjulsdrivet med dubbade premiumdäck bäst på att ta sig fram

Fyrhjulsdrivet med dubbade premiumdäck bäst på att ta sig fram. Foto: Folksam

Men när det då gäller att få stopp på ekipaget, så spelar ju såklart inte det någon roll om det är två- eller fyrhjulsdrivet, däremot spelar däcken stor roll. Inte heller här blir man alltför förvånad över att konstatera att dubbade premiumdäck klarar sig bäst.

Dubbade premiumdäck bäst på att stanna

Dubbade premiumdäck bäst på att stanna. Foto: Folksam

Det Folksam även konstaterar i sin rapport är att risken för att råka ut för olycka var lika stor för fyrhjulsdrivna som för tvåhjulsdrivna bilar men att de fyrhjulsdrivna ofta hade högre hastigheter vid sina olyckor. Man tror att en av anledningarna är att förarna invaggas i en ”falsk känsla av säkerhet”.

Det vill säga att de tror att det går att köra betydligt snabbare bara för att man har drivning på alla fyra hjulen. Det vill säga att de tror att det går att stanna snabbare eller väja bättre bara för att man har fyrhjulsdrift. Det vill säga att de nog inte riktigt varit vakna på fysiklektionerna i skolan.

Jag kör fyrhjulsdrivet och det gör jag för att jag bor vid en liten byväg på landet och vill kunna ta mig fram när jag behöver det även om inte plogbilen skulle ha hunnit ploga min väg. Jag har det också för att jag pendlar mycket mellan Stockholm och Hälsingland och som sagt vill kunna ta mig fram även om det är rejält snöväder.

Jag har det inte för att jag ska kunna blåsa på i 120 på motorvägen när det är snöigt och moddigt vilket tyvärr alltför många gör. Merparten av dessa är då fyrhjulsdrivna bilar. Och mer än en gång har jag passerat en sådan som halkat ner i diket strax efter att den blåst om mig.

Så vi skulle då kunna summera det hela så här:

  • Vill du kunna ta dig fram bra:
    – kör fyrhjulsdrivet med dubbade premiumdäck!
  • Vill du kunna stanna bra:
    – använd dubbade premiumdäck!
  • Vill du komma hem helskinnad:
    – använd ditt sunda förnuft!

Folksams test i sin helhet:
Val av vinterdäck avgörande för säkerheten även vid fyrhjulsdrift

 

Vad kör du?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Den intelligenta bilen – smarta funktioner eller bäddat för trubbel?

Nästa

Nu kan du åka taxi säkrare i Göteborg – chaufförerna blir syncertifierade

4 kommentarer

  1. Det är väl självklart att man ska tänka sig för. Kör 4hjulsdriven bil men litar bara mig själv. Fick lära mig på bilskolan för många år sedan. Att jag ska utgå från att alla andra är idioter. Kör därmed med eget förstånd och har klarat mig prickfritt i 49 år. Är ingen mes på vägen. Kollar av allt omkring mig.Report

  2. Jörgen

    Håller med om att det kan vara lite förrädiskt med fyrhjulsdrivet för att dom ligger som strykjärn på hala vägar. Lite lätt att köra för fort för att sedan riskera en värre urkörning. Klarade mig emellertid under den tiden jag hade en sådan bil.Report

  3. Givet är 4wd bättre än 2wd, då pratar vi inte bromssträcka utan risken att hamna i knivig situation vid halt väglag, bromssträckan förbättras inte men stabiliteten är överlägsen, 4wd ägerReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan