En lastbil. En bro. En kollision. En midsommartrafik i total kaos.

Natten mot midsommarafton körde en lastbil in i en stålram som finns över motorvägsbron vid Södertälje varvid lastbilens släp välte över vägen och södergående körfält blockerades. Alltså natten före en av årets största trafikdagar.

Trafikverket meddelade efter en första inspektion av skadorna att bron kan komma att vara avstängd i två veckor, och köerna på midsommarafton ut från Stockholm blev kilometerlånga.

Vittnesmål kom in om folk som fastnat i köerna, ett exempel var en familj som behövde över 5 timmar för att ta sig från Stockholm till Strängnäs!

En hel del kritik har framförts mot Trafikverket, bland annat på deras Facebook-sida, för dålig information från många av de som fastnade i köerna, som var upprörda över bristen på information på hemsidor eller i sociala medier.

Många var exempelvis kritiska till att inte  vägspärrar sattes upp för att förhindra bilisterna att köra ut på E4 söderut när man visste att det var stopp.

Men sen är det väl så att vissa myndigheter inte riktigt jobbar med sociala medier på ett så pass aktivt sätt som vissa andra och i det här fallet verkar Trafikverkets facebook-redaktion tagit midsommar ledigt då man på deras sida möttes av budskapet: ”Imorgon är vi som svarar här på Facebook upptagna med att dansa runt stången (eller skydda oss från regnet?) Ha en härlig midsommarhelg!”, vilket då retade de som läste där ännu mera…

Men jag är tämligen övertygad om att informationen sändes ut på det gamla hederliga sättet, det vill säga via trafikradion. Personligen är det nog den jag lyssnar på om jag vill ha reda på om något hänt i trafiken.

Däremot kan man ju undra hur lång tid det tog för Trafikverket från olyckan tills man började agera och planera för omledningar, etc. Jag fick följande kommentar från en läsare:

Klockan 02.33 gick en lastbil med släp in i motorvägsbron på E4 i Södertälje. Långtradaren totalkvaddades och skadorna på bron konstateras snabbt att de var omfattande.

Klockan 14.03 meddelade pressansvarige på Trafikverket att man ska snacka med polisen om man kan leda om trafiken i norrgående körfältet.! ! ! Alltså TOLV TIMMAR SENARE FUNDERAR TRAFIKVERKET PÅ ALTERNATIV. Vi vanliga trafikanter vet att midsommaraftonen är en av årets mest intensiva dagar.

Man kan med fog påstå att någon ansvarig på Trafikverket allvarligt brustit i sina uppgifter. Det kan väl inte vara så att vi inte har beredskap och handlingsplan för liknande händelser. Enligt trafikradion är körtiden Stockholm Södertälje ca FYRA TIMMAR Rådet har varit att köra via Enköping-Strängnäs osv

Man blir alldeles matt av den obeslutsamhet som finns hos Trafikverket. Det kan inte fattas pengar så mycket som vi betalar i bränsleskatt, trängselskatt mm

Med vänliga hälsningar

Lars Nilstrom

På Trafikverkets hemsida kan man nu läsa följande meddelande:

Mycket begränsad framkomlighet på E4/E20 Södertäljevägen, Motorvägsbron, södergående, Stockholm
2016-06-26 19:27

E4/E20 Södertäljevägen, Motorvägsbron Södertälje, södergående riktning, är helt avstängd för vägtrafik på grund av en broskada. Välj om möjligt annan väg, risk för kraftiga köbildningar och fyra gångers förlängd restid, framförallt under rusningstid.

Omledning för södergående trafik: Trafiken leds av E4/E20 vid Motorvägsbron, till Saltsjöbron, som är enkelriktad, för södergående trafik.

En första prognos för när bron åter kan trafikeras är om två veckor. Orsaken är en broskada efter tidigare trafikolycka med tungt fordon på bron.

Var du en av de som drabbades och satt fast i köerna? Skriv gärna lite om dina upplevelser i kommentarerna!

Fler artiklar på SVT om olyckan
Se bilkön som nästan aldrig tog slut

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Häng med på cruising!

Nästa

122 personer dog i trafiken första halvåret 2016 – vad kan vi göra åt det??

34 kommentarer

  1. En olycka kan nästan dela Sverige . Det behövs fler broar .Report

  2. Riktigt dåligt skött. Lastbilsföraren, somnat , onykter? En OK förare missar inte vägen. Borde bli enorma skadestånd.Report

    • Framjulspunka på en lastbil är inget att leka med. Tror inte ens att en bror duktig som du fixar det. Alkotest är gjort på föraren och han är inte misstänkt för något brott.Report

    • Det är oxå konstaterat att han inte sysslade med mobilen. En olycka rätt och slätt.Report

    • Att folk dessutom ringt och hotat åkeriägarn med lite av varje säger en del om Svenska folket.Report

    • Ja det är för j….t hur folk kan bete sig här händer en olycka som kunde slutat med flera människoliv och folk hotar åkeriet och håller på som idioter för att deras semestrar blir förstörda hur f..n är dom funtade.olyckan är väl jobbig för alla inblandade ändå..om det hade varit alkohol inblandat hade jag kunnat förstå en ilska.men nu var det rätt och slätt en olycka som kan hända oss alla..?Report

    • Bosse Karlsson håller med dig till 100%?????Report

    • Tänk om det visar sig att en personbil gjort en manöver som ledde till olyckan? Det har faktiskt hänt förr.Report

  3. Det är ett känsligt samhälle vi lever i, väldigt känsligtReport

  4. Trafikverket sköter detta snyggt! Körde döttrar till Skavsta igår morse, gick bra, inte en enda bil ute. Höll dock på att hamna mot Göteborg pga obefintlig skyltning!
    I vilket annat i-land hade man omedelbart börjat laga bron, nu var det helt öde!
    Handlingsförlamning! Skandal!Report

  5. Dålig konstruktion som inte tål en smäll. Titta på Lego och lär, då hade nog bron redan vart reparerad i så fall .Report

    • Wulf Haven JO det är sant .En viktigare då att det finns släta ytor och höga nog som får fordonet kan att hasa emot, en att haka i
      Tyvärr så kan det då mer påminna om en bobbarnaReport

  6. Ingen katastrofplan verkade finnas.Report

  7. Byt ut bilkön mot människor så får ni en föreställning om hur det kan se ut vid
    ID-kontrollen på Kastrup.Report

  8. Bosse Myren

    Det borde byggas en helt ny förbifart Södertälje !!!
    En helt ny motorväg med minimum 3 körfält i vardera riktningen och med en helt ny bro över kanalen.
    Trafiken på E4 ska trafikera denna nya motorväg och bro och den nya motorvägen lämnar den nuvarande motorvägen på höjden strax norr om Moraberg.
    Den gamla bron ska (tills vidare) finnas kvar för trafiken till och från Södertälje samt för trafik mot Eskilstuna och Örebro. En ny bro, betydligt högre mot den nu delvis havererade ska byggas så pass hög så att broöppningar (på en motorväg…!?!??) blir ett avslutat kapitel !!!
    Detta projekt borde ha påbörjats redan för 30 år sedan !Report

  9. Enkelt, jämfört med Lodbroks försök att kapa Essingeleden. Samma kaos, samma tomtar på Trafikverket.Report

  10. Sagt det förut Jag samhället visar sitt rätta jag, undrar vart och vad alla människor skulle handla om inte alla lastbilar fanns o vem tömmer soper och skit efter er vilka underhåller vägar osv jo alla dessa lastbilar o chaufförer ute på vägarnaReport

  11. samhället är mycket känsligt, det enda man behöver göra är följa lagen så stoppas det. Det är illegalt att använda namnet och numret på personbeviset. jag följer bara lagen. Googla Legal Name Fraud för att lära dig varför det är illegalt att använda ett personbevis.Report

  12. Har reagerat på en sak , har läst om olyckan här på nätet på olika sidor . Tydligen har den kommi vinglande utan chaufför , för har inte läst någonstans om hur det gick för chauffören .Report

  13. That only shows how vulnerable the road system is, in the Stockholm area. Very limited cross-points and no real plan B when such accident happen!Report

  14. Det borde finnas en katastrofplan när liknande olyckor händer. Då kan man direkt sätta den i verket med omledning av trafiken. Det bör alltid finnas alternativa vägar där det finns broar. Det bör finnas med redan när man bygger nya och bygger om vägar och broar.Report

  15. Planerat överhettning i huvudstaden behöver mindre besökareReport

  16. Kaoset fortsätter…

    ”Hela bron är sned och skulle kunna säcka ihop”…

    Företaget som äger lastbilen har också fått ta emot hot och arga mejl efter olyckan. Många har också spekulerat i anledningar till olyckan. Så även här på bloggen.

    Eftersom vi inte vet anledningen till olyckan är det ganska onödigt att spekulera. Däremot kan man ju rikta viss kritik mot att det uppenbarligen inte finns någon beredskapsplan från myndigheterna när något sådant här inträffar. Eller att en av Sveriges mest trafikerade broar är byggd på ett sätt som inte klarar av olyckor. Förvisso är den från 1965 och det planeras en helt ny bro inom 10 år, kanske skulle man planera om lite där…?Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan