Det finns en finurlig funktion på din bil som du kanske inte känner till!

Det här är en funktion som faktiskt många bilister missat att den finns på bilen. Och den finns garanterat på just din bil också om den inte är väldigt gammal. Den är riktigt finurlig och minskar riskerna för incidenter och olyckor i trafiken.

Moderna bilar har ju massor med funktioner och finesser och det tar väl en vecka att läsa igenom bruksanvisningen när man får en ny bil för att lära sig allt man behöver veta om den nya pärlan.

Men många tycks missa en av de mycket finurliga funktionerna som faktiskt, tro det eller ej, har funnits i väldigt många år. Låt oss kika närmare på vad detta är som så många inte känner till och som kan göra så mycket nytta.

På vänster sida om ratten sitter en, ibland faktiskt två små spakar. De innehåller ju ofta kontroller för farthållare, kanske styrning av bilens dator där man kan ställa in motorvärmare om bilen nu är utrustad med sådan, hålla koll på bränsleförbrukningen, oljan och annat som är väsentligt. Där är oftast också kontrollen för helljuset. Men så finns det en funktion till och häng med nu:

Om du för den lilla spaken nedåt, så tänds det ett par lampor på vänster utsida av bilen och som tänds-släcks-tänds omväxlande med ett blinkande ljus. Om du sedan för spaken uppåt istället händer samma sak, men nu på höger sida av bilen!

Den lilla spaken sitter alltid på vänster sida om ratten, kan vara lite gömd ibland, men den finns där garanterat.

Den lilla spaken sitter alltid på vänster sida om ratten, kan vara lite gömd ibland, men den finns där garanterat.

Det som är väldigt finurligt är att dessa blinkande lampor faktiskt talar om för andra fordon vad du tänker göra, du använder dessa på så sätt att om du vill svänga ditt fordon åt vänster, ja då för du spaken nedåt, varvid vänstra lamporna blinkar och ja, då förstår de andra fordonen att du tänker svänga just till vänster. Sen gör du likadant om du tänker svänga åt höger, men för som sagt då spaken uppåt istället. Är det inte genialiskt i sin enkelhet?? Och tänk att så många bilister åker omkring utan att ha en aning om att denna funktion finns på deras bilar…

För att du ska vara säker på att det fungerar, så finns det också små lampor på din instrumentpanel som blinkar i takt med lamporna på utsidan av bilen, oftast också ackompanjerade av ett lätt klickande ljud i samma takt.

Det finns en del människor som är tankeläsare. Eller åtminstone påstår sig vara tankeläsare. Men de är nog ganska få. Åtminstone som är det på riktigt. Man kan möjligen, om man är rutinerad trafikant, upparbeta ett visst sjätte sinne så man kan ana sig till vad medtrafikanterna tänker ta sig till, men de allra flesta av oss har inte dessa egenskaper.

Det är därför denna lilla funktion som du har på din bil är så fiffig. För då behöver inte dina medtrafikanter vara tankeläsare eller behöva gissa sig till vad du tänker göra, om du bara använder den lilla spaken på rätt sätt, så kommer de att veta vad du avser att göra härnäst och hepp, hopp, plötsligt minskar vi kraftigt riskerna att det inträffar incidenter och olyckor, det är väl en bra sak!

En gång i tiden i bilismens barndom fanns faktiskt inte denna lilla funktion. Då fick man istället försöka visa på annat sätt att man avsåg att svänga åt ena eller andra hållet och visst, det funkade kanske också. På den tiden i alla fall. Och visst, om du absolut inte vill använda den lilla spaken, så kan du ju istället testa denna metod. Den är dock att föredra under den varmare tiden på året. Om den praktiseras en riktigt kall vinterdag kan den orsaka vissa frostskador. Men annars gör du så här:

Vänstersignal

Vänstersignal – För att visa att du ska svänga vänster, rulla ned rutan och stick ut handen och peka med hela handen åt vänster.

Högersignal

Högersignal – För att visa att du ska svänga åt höger, rulla ned rutan och stick ut handen och peka med hela handen uppåt. 

Denna manuella metod har dock lite begränsningar, då fordon som ligger lite till höger om dig kanske inte ser dina signaler. Se också upp lite med vänstersignalen, så du inte råkar klappa någon cyklist i baken och blir anmäld för sexuella trakasserier.

Man skulle eventuellt också kunna testa en speciell olja som jag såg reklam för häromdagen. Jag har dock inte provat den själv än, främst för att jag inte haft någon tysk bil, så jag kan inte bedöma om den är bra eller dålig.

Blinkersolja

Blinkersolja

 

Men jag tror nog trots allt att bästa sättet är att använda den inbyggda, enkla funktionen med den lilla spaken. Denna kallas alltså för en körriktningsvisare eller lite mer populärt: BLINKERS!

Och för er som ännu inte riktigt greppat denna komplicerade anordning, här har ni en liten pedagogisk instruktionsfilm inspelad av lastbilschauffören David Honken Holmqvist:

Hoppas att folk kan ta lärdom av min snabba kurs i användning av blinkers

Publicerat av David Honken Holmqvist den 1 september 2014

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Husbilar och husvagnar? Eller rullande lyxhotellrum!

Nästa

Mittfilskörning – uppföljning

28 kommentarer

  1. Rolf Strömgren

    Lysande! Sagt med en blinkning. 🙂

    Och kom ihåg – peta på spaken *först*, och vrid på ratten *sen*. Det finns många som hävdar att man ska vrida på ratten först, men så roligt vill vi inte ha det.Report

  2. Tyvärr tror jag inte att denna pedagogiska information fastnar i skallen på dessa stackars individer som inte har lärt sig från början vad man gör med spaken på vänster sida om ratten.Report

  3. Min bil har en sådan som används flitigt. Men det finns vissa moderna bilar som saknar den om de råkat glömma att använda den när de befunnit sig i närheten av en viss person, Blinkersmonstret, som då bryter av alla blinkersspakar som inte används.Report

  4. Erik

    Det mest förvånansvärda är väl att de andra fordonen vet vad man ska göra – inte förarnaReport

  5. christer

    Var som jag kom åkande med min amazon,ny djävla volvo v70 svängde ut mitt framför mej,men blev stopp utan krock. Jag frågade idioten vad han hade för årsmodell på sin bil,jag fick till svar: den är då mycket nyare än din,svarade idioten. Jag svarade honom: jag har då blinkers på min bil.Report

  6. Johan Roos

    Det finns en överdriven tilltro till användande av blinkers, manifesterat av denna ”artikel”.
    Om trafiksäkerheten vid ens körfältsbyte blir lidande av att man inte blinkar, så har man valt ett dåligt tillfälle att göra ett körfältsbyte.
    Håller med om att det suger när folk plötsligt väjer ut framför en – om de visar med blinkers först ger jag plats – men det är likväl huvudsakligen valet av tillfälle att byta fil som skall kritiseras; blinkers är inte bra krockkuddar.Report

    • ove

      Ehm, dåligt tillfälle? Du har aldrig suttit i en flerfilig bilkö, det hörs. Titta i storstan, där funkar det utmärkt att blinka, man blir insläppt och kan åka dit man vill. Det förekommer faktiskt att det är fullt i alla fält, man kommer in i höger körfält och ska sedan åt vänster… Jag är själv småortsbo och har noterat att här, likaväl som på andra småorter resonerar man att ”jamen du kunde ju valt tidigare” och släpper inte in folk.Report

    • Bo Lindström

      Men då tillför du ytterligare moment till alla dom du måste ta med innan du byter fil eller svänger, nämligen: Kan jag göra den manövern säkert utan att blinka, och kan någon annan trafikant kanske ha nytta av att jag blinkar? Varför inte göra det till en reflex att alltid blinka? Då slipper du ju tänka, åtminstone på det.Report

  7. Vem lägger ut sån här skit?Report

  8. Håkke

    Om det inte finns något fordon som kommer varken frammifrån eller bakifrån ska mann blinka ändå det ka ju komma en ren ut på vägen,,,Report

  9. Vilken tur att jag läste detta, har provat den spaken och trodde det var glappkontakt för den blinkade av och till hela tidenReport

  10. Jag har betydligt större problem med dem som inte fattar vad det betyder när jag använder denna funktion. Det leder emellanåt till ett himla liv när jag byter fil.
    Jag skällde t.o.m ut en MC-polis en gång, som tydligen inte förstod vad denna suspekta lampa innebär.Report

  11. Jo tanken är nog god men troligen är den kategori av tyska bilar inte läskunniga Report

  12. Johan Roos

    Svar till Ove:

    Vi är nog eniga. Som jag indikerade så är jag enig om att blinkers skall användas för att andra skall ges möjlighet att bereda plats. Min poäng var att blinkers inte är ett magiskt instrument för ökad trafiksäkerhet, dock lämpliga för ökad framkomlighet.Report

    • Anders Alhbin

      Helt rätt Johan, blinkers är inte i sig självt ett magiskt instrument för trafiksäkerhet, men det är sunt förnuft! Det kanske är det jag var lite ute efter med den här artikeln 😉
      mvh Anders / TrafikbloggenReport

  13. I Luleå verkar bilar inte ha blinkersReport

  14. Vill ni blinka vänster för att byta fil. Gör det. Men om ni inte ska IN I RONDELLEN, FÖr farao. Blinka inte!!! Ok?Report

  15. Anders Alhbin

    Johan, det handlar om vad man talar om för sina medtrafikanter att man tänker göra, vilket ju är det som den här debatten om blinkers handlar om. Om man blinkar vänster i rondell när man ligger i ytterfilen, så säger man att man tänker byta fil till innerfilen, vilket såklart kan förvirra om man har en bil innanför sig. Vi har ju debatterat rondellkörning också tidigare här 🙂
    http://trafikbloggen.se/kora-i-rondell-hur-svart-kan-det-vara/Report

    • Johan Roos

      Aha! Ytterfilen! Håller med, det är ett oskick. Mycket vanligt här i Belgien att man ligger i ytterfil även om man skall till vänster. Trodde inte att det spridit sig till Sverige…Report

  16. jk

    Tyvärr verkar det vara extra utrusting på Audi,Bmw,Merceders och dom flesta som köper dom märkerna ”glömmer” att beställa det med bilen vid köpet.Report

  17. christer

    Många sitter med mo-bilen,då ” kan ” bilisterna inte släppa varken ratt lr mo-bil för ” trafiksäkerheten ” skull.
    NEJ,detta med att ” inte ” nyttja körriktningsvisaren,det är bara djävla ” slapphet”.
    Förr blev man stoppad av snutdjävlarna,då man varken använde blinkers lr halvljus. Tillomed snutarna nyttjar ” inte ” blinkers,ska inte de föregå som gott exemplar i trafik?. NEJ, är bara djävla slapphet av de bilister som inte nyttjar blinkers.
    Ni är ” tuffa ” i trafiken. Fortsätt med det.
    En glad bilist.Report

  18. Lennart Jensen

    Jag brukar påpeka de två ”helt okända begreppen” i Sverige vad gäller trafik: Blinkers och högerregeln.

    Många verkar tro att man svänger med ratten och blinkersen eftersom man använder dem samtidigt. De vet inte varför och när den ska användas. Här behövs mkt. information, tex. på tv.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan