Den intelligenta bilen – smarta funktioner eller bäddat för trubbel?

Nu vet jag inte om man kan kalla en bil för intelligent direkt (kanske i jämförelse med vissa förare), men de blir helt klar mer och mer avancerade exempelvis när det gäller att kommunicera med andra system. Är detta bara positivt eller kan det ställa till problem?

Att det hackas system till höger och vänster är lika gammalt som datorsystemen själva. Det har väl alltid funnits någon finnig tonåring som tagit det som en utmaning att knäcka olika systems säkerhet och inte sällan har de lyckats. En hel del av dessa har väl idag högt betalda jobb hos diverse säkerhetsföretag.

När nu våra bilar blir mer och mer intelligenta och får olika möjligheter att kommunicera med än det ena och än det andra så kommer såklart dessa även att utsättas för diverse hacknings-försök. Det har redan skrivits en hel del om detta, vilket en enkel sökning visar.

Jag såg en deckare på TV för några veckor sedan där just en hackare tog kontrollen över andras fordon och som den ondskefulla typ han var medvetet kraschade dessa bilar och dödade eller skadade passagerarna. Nu var det förvisso fiction, eller var det? Är det möjligt idag att ta kontrollen över någon annans fordon? I alla fall  lovar Volvo att det inte ska vara möjligt med deras bilar.

hacker

Ska vi ta ut grannens bil på en sväng i kväll?

Men om vi då tittar på den andra sidan av mynten, vad kan det vara för fördelar med den nya tekniken?

Jag har ju en Volvo V60 med ett system som heter Volvo On Call som gör att jag med en mobilapp (eller via en vanlig dator) kan kommunicera med min bil oavsett var den befinner sig. Jag kan se status på olika saker såsom exakt var den befinner sig, vilken temperatur det är utanför bilen, hur mycket bränsle det är kvar och en hel del annat smått och gott.

Jag kan också låsa och låsa upp dörrarna samt få bilen att tuta och blinka. Vilket man möjligen skulle kunna ha nytta av om man glömt var på en stor parkering man ställt sig. För att inte tala om man skulle råka låsa in nycklarna. Eller något barn skulle råka låsa när det var inne och man själv utanför bilen.

Jag råkade faktiskt ut för en mindre rolig incident med en Ford Mondeo för ett antal år sedan. Denna hade inte någon motorvärmare, så det var att göra det vanliga med att sopa snö och skrapa rutor. Naturligtvis var man ju då en miljöbov och startade motorn först så att bilen hann bli lite varm innan man satte sig och körde iväg.

När jag då stod där och skrapade för glatta livet och svor över det bistra Norrlandsklimatet så sade det plötsligt ”klick” och så låste sig alla dörrarna. Med motorn igång och enda paret nycklar inne i bilen. Jaha…

Utlåst

Stod där och kliade mig i huvudet ett tag. Försökte sedan åtminstone stänga av motorn genom att blockera avgasröret, hade fått för mig att det skulle gå, men det funkade dåligt. Troligen för att det fanns en läcka någonstans på röret.

Till slut ringde jag till den lokala Ford-handlaren som fanns några mil bort och frågade om råd. De hade inga att ge men lovade att skicka över en servicebil som skulle hjälpa mig. Det kallar jag faktiskt service! Jag hade inte ens köpt bilen hos dem.

När jag då stod där och väntade på att de skulle komma så hörde jag helt plötsligt ett nytt ”klick” och vips så var alla dörrar öppna igen! Bara att kliva in. Jaha…

Fick ringa tillbaka till Ford-handlaren och avboka hjälpen och jag vet än idag inte vad detta lilla roliga hyss berodde på. Teorin är väl att elektroniken inte riktigt gillade den stränga kylan som rådde just då, vill minnas det var nedåt 30 minus eller så.

Sen den dagen så har jag aldrig lämnat motorn igång medans jag skrapar rutor eller något annat som gör att jag måste stänga dörrarna. Åtminstone inte om jag inte var säker på att jag hade reservnycklarna i närheten. MEN – nu med nya appen så behöver man inte bekymra sig för detta, för nu kan jag låsa upp med den! Om nu inte mobilen dör vill säga. Eller man inte har mobiltäckning. Eller…

voc

Volvo On Call App

Sen har jag också en körjournal som automatiskt loggar allt jag kör och sen kan jag i efterhand kategorisera varje tripp och skicka över den till min dator så jag kan skriva ut en körrapport till min bokföring. Perfekt för mig som egen företagare som måste hålla koll på vad jag kör privat och vad jag kör i tjänsten.

Slutligen har vi den funktion som jag gillar mest, i alla fall på vintern, och det är möjligheten att kontrollera dieselvärmaren online. Det vill säga, jag kan ställa in timern för när jag vill bilen ska vara varm, alternativt sätta på den direkt. Inget är skönare än att slippa skrapa rutor och att kunna sätta sig i en varm bil när det är 20 minusgrader ute.

Nu håller VISA tillsammans med Honda på att ta fram ett system som gör att bilen själv kan betala för bensinen när du tankar! De presenterade detta på Mobile World Congress i Barcelona som gick av stapeln förra veckan, förvisso bara ett koncept än så länge men sannolikt inte så långt borta.

När du kör in på macken och stannar vid en pump så säger bilen ”Hej pump, här är jag, jag behöver cirka 50 liter 95-oktan” (bilen vet ju detta eftersom den har koll på vad som finns kvar i tanken). ”Hej bil säger pumpen, det ska vi fixa, vad har du för kortnummer?” Och så skickar bilen över alla nödvändiga uppgifter till pumpen som godkänner och svarar: ”Tack bil, det här kommer att kosta ungefär 525 kronor. Förresten så har de extrapris på kaffe och bulle inne i butiken, kolla med din förare om han är sugen?”.

Än så länge får du nog gå ut och stoppa i handtaget i bilen själv (kaffet och bullen kan de säkert komma ut med till dig), men det är väl bara en tidsfråga innan det finns automatiska system för tankning också. Eller rättare sagt – det finns redan! Och har funnits i några år, har väl dock inte kommit till Sverige än såvitt jag vet. Se här bara:

Sen finns det såklart ingen begränsning för vad man kan använda detta finurliga betalsystem till, att betala parkering borde ju bli en självklarhet. Vägtullar och broavgifter likaså. Men låt oss ta det ett steg längre. Jag skulle kunna tänka mig att polisen och andra myndigheter skulle kunna ha glädje av detta.

”Hej hopp hallå, nu kör du visst lite för fort här…” (vilket bilen såklart vet med GPS system och kartor med hastighetsgränser) och ka-ching så dras det en lämplig summa fortkörningsböter från ditt konto! 😀

Pling – pling – pling …

Som alltid med ny teknik finns det fördelar och nackdelar. Men för det mesta så brukar fördelarna överväga. Det kommer garanterat att finnas barnsjukdomar och strul i början, men med tiden brukar sådant lösa sig och vi blir oftast nöjda och glada över funktioner som underlättar vår tillvaro.

I Internets barndom innan man visste vad virusskydd och brandväggar var så hackades det friskt men med tiden lärde vi oss att skydda oss hyfsat bra mot sådant. Det är väl ingen idag (nåja, väldigt få i alla fall) som skulle vilja vara utan Internet med alla dess möjligheter bara för det?

På samma sätt kommer det säkert att bli en del mindre roliga incidenter med självbetalande bilar. ”Tack bil för din betalning, vi har nu dragit 137.500 kronor från ditt konto. Ha en bra dag!” Ops…

Men sådana små buggar kommer självklart att lösas och vi kommer en dag att undra över hur sjutton vi kunde behöva en massa små plastkort för att betala, för att inte tala om en massa papperslappar med bilder på döda kändisar!

Det enda vi kan vara säkra på är att framtiden kommer. Vad den bär med sig kan vara lite svårare att förutse men att den innehåller en massa spännande mer eller mindre nyttig teknik kan vi vara ganska säkra på. Så även till våra bilar.

Jetson

Jetson. För er som är för unga för att känna till dessa, så var det en framtidsserie som kom redan på 60-talet och sedan hängde med till slutet av 80-talet. När kommer de första flygande bilarna för allmänheten?

 

Vad tycker du om de allt mer tekniskt avancerade bilarna?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Toppbild: KITT från 80-tals TV-serien ”Knight Rider” med David Hasselhoff.
Image by Tabercil – Own work, CC BY-SA 3.0

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Varför kan inte bilarnas hastighetsmätare visa rätt?

Nästa

Ger fyrhjulsdrift bättre säkerhet?

14 kommentarer

  1. Jörgen

    Lite tveksam till att allting blir så övervakat, vi är tillräckligt övervakade som det är och som du nämner så kan det lätt bli fel med systemen. Och vem är det som får rätt om det går fel, de stora bolagen eller privatpersonen? Jag tror storbolagen. Min åsikt är att jag hellre är mindre bekväm istället.Report

  2. Rolf Strömgren

    Det blir nog bra det där så småningom. Men oj oj oj vad roligt vi kommer att ha fram tills dess. Integritet och sabotage är i och för sig allvarliga, men allvarligare är nog när man via de här tjänsterna kan hacka sig in i styrsystemen för bilarna.

    Jag har sett exempel i massmedia på att man kunnat hacka sig in i bilar och styra dem, till och med köra i diket. Ett exempel är bytbil.com, som citerar Wired. http://www.bytbil.com/nyheter/9vwbpkyg

    Det är ju vackert av biltillverkarna att säga att det inte går att hacka sig in och ta kontrollen, men fan tro’t. Det är ett axiom att ett system som på något sätt går att kommunicera med också går att hacka sig in i. Och kan man inte hacka sig in direkt så kan man alltid lura föraren att själv lägga in en trojan eller ett virus via reklam eller fejkade kompismail.

    (Och om man inte alls kan hacka sig in så pluggar man på en vecka och experimenterar lite. Sen kan man hacka sig in. Det här är en mycket gammal och beprövad teknik. I militära sammanhang så kallar man det för ”medel och motmedel”. Militärhistorien igenom så har det alltid pendlat mellan om medel eller motmedel varit starkast för ögonblicket, nu senast när det visade sig att stealthplanen plötsligt blir helt värdelösa, eftersom man nu har instrument för att se dem trots att de är så stealthiga.)

    Vi är redan där, och juristerna slipar rakbladen och ler. En Google Car har krockat med en buss, därmed skapande uttrycket ”Google Fender Bender”. Den övervakande föraren trodde att bussen skulle väja, och försökte inte ta över kontrollen från bilen.
    http://www.svd.se/sjalvkorande-googlebil-vallande-till-krock/om/naringsliv

    Vem är juridiskt ansvarig för en sådan olycka? Bilen? Bilföraren? Bussföraren?

    Min slutsats är att så länge som vi har ett system där bilföraren är ansvarig för att ”ta över vid behov” så har vi ett system där ”föraren” inte kan slappna av, utan måste hålla koll på trafiken i precis lika stor utsträckning som om hen körde själv. I det fallet så är det lika bra att föraren kör själv, och därmed är ”autopiloten” avskaffad. Obs att liknelsen med flygplans autopilot inte gills. Flygplan har flygledning från marken, och har långa avstånd mellan varandra. Det gäller inte för bilar.

    Så valsituationen är antingen autopiloter som är så bra att alla människor i bilen kan ligga och sova (eller vara aspackade) och ändå slippa åtal och skadestånd vid en olycka, eller också begränsar vi oss till enkla system i stil med nuvarande farthållare.

    Nu blir det reklam…

    Välkomna till vår sköna nya värld!

    Med Kallocain i tanken är du statscertifierad!

    Se Biljakten! Ska familjen Svensson hinna klättra upp i trädet i slutet av gatan innan deras herrgårdsvagn hinner i kapp? Varning för starka scener!

    Hähä. 🙂Report

  3. Rolf Strömgren

    För övrigt så anser jag att ”Internet of Things” bara är skrutt så länge golfare inte har självdrivande järnfemmor. 🙂Report

  4. vad avses med ”smartare” i detta fall? Låter en smula löjligt.Report

  5. Såg samma film CSI Cyber tror jag det var som fö är en bra serie Den som inte får sej en tankeställare där är nog bara för blåögd!
    Jag har sagt det i flera år , sedan dom blrjade med förbannelsen ” Imobilizer ” Systemet som egentligen bara gynnar verkstäder och tjuvar , för ingen har förbarmande över dig om du skulle vara tankspridd ett ögonblick och ska byta hjul på din bil men glömt att låst upp den med rätt nyckel !!! Detta är ju en baggis för Data nördar men ett Helvete för bilägaren , Detta gällde en 2005 års modell Report

  6. Jag kommer ihåg när jag 1979 pratade med en fältflygare, han tyckte att det var mycket roligare att flyga J35 Draken än J37 Viggen. Viggen var mycket mer datoriserad så man fick inte flyga den lika mycket själv. Det verkar som att bilvärlden är inne på samma väg, för mycket datoriserat/automatiserat. Alltså inte lika roligt längre.Report

  7. Teknik är nog bra…så länge den fungerar, betydligt svårare att fixa då den inte gör det…..så det är väl på både gott och ont.Report

  8. hur många bilägare har samma underhållsorganisation bakom sig som den som ”kör” ett militärt flygplan? Eller är tanken att bilägare ska göda bilverkstäder med miljarder i underhållskostnader för sina ”smarta” bilar? Lite nyktert ifrågasättande från den naive motorjournalisten vore på zin plats.Report

  9. Perfekt då hela systemet brakar ihop och inget fungerar med bilen Report

  10. Kan bara dra en historia från en semester i Skåne, då vi drabbades av ett otrevligt fel på bilen som var direkt relaterat till elektroniken.

    Jag hade kört från Uppsala till Ballingslöv och efter att vi lastat ur bagaget (Tack och lov att det hände efter!!!) så gick centrallåset i baklås så enda vägen in var att klättra genom bakluckan som nu var tom tackochlov.

    Fönsterhissarna fungerade så efter en titt i manualen hittade jag en lösning så man iallafall kunde köra bilen till verkstad och få felet fixat, men jag vågar inte tänka på hur det hade gått om centrallåset gått i baklås vid en olycka eller då vi stannade för att äta på vägen ner till Skåne då bagaget var fullt med väskor. Bilen i fråga var en BMW 320i…Report

  11. All denna skit instaleras för att vi ska köpa nya”uppdaterade” bilar som inte håller mer än högst tio år. Och som är totalt omöjliga att reparera själva, och blir så helvetskt dyra att lämna in på verkstad att vi väljer att ta ett banklån och köpa en ny.Report

  12. Om man köper en bil och får en hel djävla komunikasionscentral måste det väl vara falsk varudeklaration!?Report

  13. Var finns körkänslan, är det något konstruktören glömt bort, eller?Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan