Dags att höja hastighetsgränsen för husvagnar?

Med husvagn får du idag köra i 80 km/h som högsta hastighet. Denna gräns höjdes 1995 från 70 km/h. Nu finns det röster som föreslår ytterligare höjning till 100 km/h på vissa vägar.

Jag har kört många mil husvagn i mina dagar och har för det mesta hållit gällande hastighetsgränser. Jag tycker i och för sig att 80 km/h är en ganska behaglig fart att puttra runt i, när jag är ute med husvagn är det oftast på semestern och då har jag ändå inte speciellt bråttom.

Det finns dock ett stort och trafikfarligt problem när man kör på enfiliga landsvägar, och det är alla som vill köra om.

För att visa detta för mig som då kör långsammare så lägger sig ganska många ofta cirka 5 meter bakom mitt ekipage, sannolikt för att försöka få mig att flytta på mig på något sätt. Detta gäller även många tunga lastbilar, trots att de inte heller får köra fortare än 80 km/h.

Lite för nära?

Nu är jag ju sådan förare att jag flyttar mig om jag kan, men gör jag bedömningen att det inte är säkert för mig att gå ut på vägrenen (om det nu finns någon) så gör jag det inte. Dessutom lägger sig bilarna oftast 5 meter bakom oavsett om det finns någon vägren eller ej. Detta gör mig fruktansvärt irriterad eftersom jag vet att skulle jag tvingas panikbromsa för något hinder på vägen, så kommer bilen sannolikt inte att hinna stanna och min husvagn kommer att bli mosad och om det är en tung lastbil eller buss som ligger bakom blir sannolikt även jag det.

Därför brukar jag, såklart under förutsättning att jag inte har möjlighet att gå åt sidan och släppa fram dem, sakta ner när någon bil lägger sig för nära mig för att förhoppningsvis få dem att fatta piken, vilket dock inte alltid funkar utan istället kan generera irriterade tutningar och blinkningar.

Detta är såklart inte helt lyckat att irritera andra i trafiken, men jag vill INTE ha någon 5 meter bakom mig när jag kör, och ABSOLUT INTE om det är ett 30-60 ton tungt lastbilsekipage! Oavsett om jag kör med husvagn eller ej. Så om alla bara håller ett vettigt avstånd, så blir det inget problem, men som sagt, tyvärr är det alltför många som inte gör det.

Nu har jag förvisso bytt från husvagn till personbilsregistrerad husbil, och med den får man ju köra gällande hastighetsgräns. Nu betyder det ju inte att jag slipper andra bilar nosande i häcken för det, för alltför många kör ju fortare än gällande begränsning och för många betyder en husvagn eller husbil att man bara måste köra om alldeles oavsett hur fort eller långsamt det går!

Frågan är om det skulle bli lite bättre genom att höja hastighetsgränsen för husvagnar?

Det är Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot Skaraborg som även sitter i Trafikutskottet som lanserade förslaget att höja hastighetsgränserna i en debattartikel i Lidköpingsposten i somras. En av motiveringarna skulle vara att detta är vanligt i andra länder och skulle göra Sverige mer attraktivt att besöka för utländska turister med husvagn. En annan att det skulle förbättra trafikrytmen på vägarna.

Sen vill han också se över reglerna och straffen för överlast i husvagnar, eftersom dessa är lite ologiska då straffets storlek kan bero på vagnens vikt och hur mycket man får lasta. En övervikt på 100 kilo kan bestraffas med såväl indraget körkort som med rapporteftergift beroende på hur mycket i procent man överlastat.

cabby740

Foto: Cabby

Så, vad tycker vi då om detta?

Huruvida det skulle öka antalet turister i landet är jag väl lite tveksam till, men att få en jämnare rytm i trafiken är ju absolut en bra sak. Men – att höja till 90 km/h för husvagnarna medan då exempelvis lastbilarna fortsätter köra i 80 km/h överallt låter ju inte så smart. Ska vi få en bra trafikrytm, så ska vi såklart se till att hastigheten kan hållas på samma nivå för så många som möjligt.

Ska vi då höja till 90 km/h för husvagnar så bör vi ju också göra det för lastbilarna, annars kommer det ju att bli så att en massa husvagnsekipage vill köra om dem. Vissa bara ”måste” ju hålla max hastigheten.

Man skulle ju kunna tänka sig följande:

Höj maxhastigheten för såväl husvagnar som lastbilar från 80 km/h till 90 km/h generellt. Då kommer de att kunna hålla samma hastighet som övriga fordon (under förutsättning att de håller hastighetsgränserna vill säga…) på de flesta landsvägar där ju problemet med omkörningar finns. Där är det ju sällan högre hastighetsbegränsning än 90 km/h.

Sen skulle man möjligen kunna höja ytterligare för husvagnarna på motorvägar som ju är flerfiliga. Där kan ju husvagnsekipagen köra om utan större problem om de så skulle vilja.

Sen tycker jag nog att hastigheten för husvagnsekipaget även ska bero på husvagnen. Det är stor skillnad att köra i 100 km/h med en gammal husvagn från 70-talet och en modern vagn. Tekniken har gått framåt väldigt senaste åren och att köra i 100 km/h med en modern husvagn och rätt bil är inget problem. Möjligen skulle man kunna kräva en säkerhetskoppling för bästa möjliga stabilitet.

old-caravanLåt husvagnsägaren förslagsvis vid en kommande besiktning få möjligheten att besiktiga upp vagnen till högre hastighet för husvagnar som uppfyller vissa kriterier. Dessa skulle exempelvis kunna vara husvagnens ålder, chassits uppbyggnad, axellängd och annat som kan påverka ekipagets stabilitet vid högre hastigheter. En husvagn godkänd för högre hastighet än 80 km/h kan då få en dekal att klistra på bak med tillåten högsta hastighet.

Men som sagt – detta förutsätter ju en ganska så viktig sak om det ska göra någon nytta och det är att folk håller gällande hastighetsgränser. Vilket ju inte alla gör som bekant… Jag tror nog ändå att det skulle kunna förbättra rytmen – och humöret – i trafiken om de flesta fordonen kunde hålla samma hastighet. För lastbilschaufförerna som väl ofta har tidspressade körscheman skulle det kanske också bli lite mindre stress.

Sen vet jag dock inte om det skulle öka riskerna i trafiken om den tunga trafiken tilläts köra 90 km/h på landsvägarna (idag får de ju göra det på motortrafikleder och motorvägar om de inte har släp). Det kanske någon lastbilschaufför kan uttala sig om?

Vad tycker ni som kör husvagn och lastbil? Eller någon annat fordon? 🙂

 

Vad tycker du maxhastighet för husvagnsekipage skall få vara?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Uppdatering 160109 18:00

En annan version av denna artikel var publicerad tidigare idag. Den innehöll tyvärr felaktig information om hastighetsgränser för lastbilar som jag hade fått och inte dubbelkollat vilket självklart var slarvigt av mig och jag ber om ursäkt för detta!

Jag är mån om att det jag skriver här ska vara korrekt när det gäller påståenden om gällande regler och bestämmelser och jag tackar de som påpekade misstaget för mig så jag kunde korrigera det.

Toppbild: Cabby

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Hur snabbt skulle du passera det här ekipaget?

Nästa

Köra i rondell – hur svårt kan det vara?

11 kommentarer

  1. Dags att höja hastigheten för att slippa farliga omkörningar. Har släpat husvagn i 40 år och sett många idiotiska omkörningarReport

  2. Jörgen

    Efter en noggrann analys av eder artikel och eftertanke vad jag har bevittnat ute på vägarna så säger jag nu….Höj hastigheten för husvagnar, det verkar rätt och rimligt.Report

  3. Jag är tveksam. Husvagnar kan i alltför höga farter komma i svajningReport

  4. Dagens hastighetsbegränsningar i Sverige är anpassade efter tider då bilarna hade däck som liknade dem av en cykel/barnvagn. Bromskraften var aldrig större än vad förarens lårmuskler kunde åstadkomma då bromsservo inte var tillgänglig. Styrservo fanns inte. Fjädringssystemen bestod av bladfjädrar (extremt ostabila på personbilar), bilarna var formade som flyttflådor vilket gjorde att luftmotståndet vid höga hastigheter faktiskt kunde rubba bilens balans. Bilarna hade inga avancerade säkerhetssystem och kollisionsförebyggande anordningar, ABS, ESP osv.

    Bilarna har kommit en lång väg sedan tiderna då vänstertrafik rådde i Sverige. Jag tycker att även hastighetsbegränsningarna skall göra det. En vanlig modern bil (exempelvis en Volvo S60 T6 och BMW 335) kan med ytterst säkerhet nå hastigheter över 200 km/h enkelt utan att de ställer till med någon livsfara. Ett levande bevis på detta är Tysklands autobahn där dödliga olyckor är minimala och hastigheten är obegränsad på många ställen.Report

  5. Bättre att sänka hastigheten för husvagnar och högre böter. Är för många ute på vägarna som inte vet var dom har husvagnen och kan inte backa med den. Ska du köra framåt så måste du kunna backa runt hinder meReport

  6. Husvagnarna har också blivit stabilare på vägen men det är viktigt att kunna fördela lasten rättReport

  7. det värsta är när man med lastbil kör 80 och kommer ikapp ett husvagnsekipake som TROR dom ligger i 80 för att mätaren visar det, men i själva verket bara ligger i 75 då 99,99% av alla hastighetsmätare på bilar visar ca 5 km/h för mycket. så JA höj till 100 km/h så dessa ekipake ligger i högre hastigheter än 75Report

  8. Rolf

    Det är självfallet bra att vi på senare år fått bättre kvalitet på både vägar, husvagnar och bilförare, men jag tror inte att vi rår på kärnproblemet (SBS) genom att höja hastighetsgränsen för husvagnar och lastbilar.

    SBS (Skit Bakom Spakarna) är den fina gamla it-förkortningen för det som vi i det civila kallar handhavandefel, den mänskliga faktorn, osv.

    Vi kommer aldrig att komma åt den del av förarna som retar sig på att ha något framför nosen genom att höja hastighetsbegränsningen. De kommer att irritera sig även när husvagnarna kör i 100. Bättre däck, fjädring, husvagn, säkerhetssystem osv kommer inte att hjälpa där, eftersom det (oftast) är den omkörande föraren som skapar farosituationen. Och det gäller även situationer utan husvagn. Om vi dessutom skyller ifrån oss på på att nu har vi ju bättre däck osv så därför kan vi köra fortare, då är vi tillbaka till ruta ett – det är då lika farligt vid 100 som det var vid 80, bara det att vi har slantat ut lite mer för resan.

    Jag föreslår att vi koncentrerar oss på det strategiska, det generella ansvaret att vara uppmärksam inför trafiken. Vi har alla en skyldighet att vara medvetna om att det kan finnas mötande trafik bakom kurvan, något fel på den långsamgående bilen, eller så bara att föraren är tveksam om var avtagsvägen är, och därför håller lägre hastighet. Ofta finns det faktiskt ett skäl till varför någon kör långsamt.

    Och oavsett om det som är framför oss är en bil med husvagn eller något annat så är vi skyldiga att hålla så långt avstånd till fordonet framför oss att vi kan stoppa när det fordonet panikbromsar för att det sprungit upp ett litet barn på vägen, eller dykt upp en skock renar. Har vi då hållit fem meters avstånd till framförvarande fordon så är det vi som är skyldiga till att det smäller.

    Ett exempel ur verkliga livet: En gång för några år sedan så skulle jag åka till min bror, internt i Norrland. Det var i sig inga problem, det vara bara tretti mil, så det var bara att åka. Men det var mitt i vintern, kallt och mycket snö, och när jag var på väg in i en lång kurva med skogsdunge som skymde sikten så såg jag innan kurvan att efter kurvan så stod det ett femtital renar på och bredvid vägen.

    Jag insåg då att jag redan innan kurvan behövde hålla så låg hastighet att jag inte skulle krascha in i renarna efter kurvan. Men bilen efter mig insåg inte varför jag höll en lägre hastighet, utan satte plattan i mattan och körde om mig så att det fräste, precis innan kurvan. Ungarna i den omkörande bilen gav mig fingret.

    Lyckligtvis så blev det ingen olycka den gången, men det är min absoluta övertygelse att om det hade smällt så hade åtminstone försäkringsbolaget blivit ledset. Den typen av förare kommer vi inte åt genom att höja hastigheten.Report

  9. Bo Lindström

    Det är ju skillnad på lastbil och lastbil med släp. Generellt kan regeln formuleras:
    Ingenting med släp får någonsin, någonstans, köra fortare än 80. Behåll den regeln!Report

  10. Kör lagligt!

    INGA lastbilar kör bara 80 km/h, varken enligt mätare eller GPS. De FÅR köra max 80, men ligger i spannet 88-93 km/h i hela Sverige, på samtliga vägar med 70 eller mer som skyltad hastighet.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan