Bygdeväg – recept för katastrof eller bra tanke?

Vi har fått en ny typ av väg i Sverige med nya regler för hur man ska bete sig. Är det här verkligen en bra idé med tanke på hur många som har svårt att följa dagens trafikregler?

Den kallas för bygdeväg och den har bara ett körfält. Dock finns det två vägrenar som i första hand är avsedda för gående och cyklister. Sen är det meningen att när bilisterna får möte skall de köra ut i varsin vägren för att kunna mötas.

bygdevag-mote

Så här ska man bete sig vid möte. Bild: Trafikverket

Det här kanske funkar bra om man nu kör i 20-30 eller liknande, men nu pratar vi om asfalterade vägar som säkert stundtals är raka och då kan jag garantera att en hel del kommer att köra betydligt fortare!

Jag bor själv vid en asfalterad väg ute på landsbygden som säkerligen skulle kunna kvalificera sig som en bygdeväg. Här råder 50 km/h men majoriteten kör betydligt fortare en del i hastigheter upp till 100-120! Har skrivit om det här.

Här ser vi en liten instruktionsfilm från Trafikverket som beskriver hur man skall bete sig på en bygdeväg:

Det ser ju lugnt och fint och enkelt ut, eller hur? Men som sagt – hur kommer det att se ut när två bilar kommer från varsitt håll i hundra knyck och det plötsligt finns ett cyklande barn på ena sidan och en ryttare på häst på andra??

Även polisen har kritiserat detta och varnar för ökade olycksrisker. Trafikpolisen Sören Johansson säger bland annat följande till Helsingborgs Dagblad:

Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända.

Han anser också att Trafikverket varit alldeles för dåliga med att kommunicera ut till trafikanterna hur detta ska fungera.

Jag och kollegorna fick slå våra kloka huvuden ihop för att förstå vad som gäller. Samtidigt är det flera trafikanter som inte verkar veta om att de ska lägga sig i högerläge i risk för möte. Då lägger sig båda i mitten från båda håll, säger han.

Förstår trafikanter vad kantlinjen betyder? Cyklister kan leva i villfarelsen att vägrenen är ett cykelfält. Samma sak uppfattar bilister som tror att de inte får använda vägrenen. Får då bilisten möte finns stor risk att de kolliderar med en cyklist, säger han.

Läs mer här: Polisen håller med: ökad risk för olyckor på nya ”cykelvägarna” (hd.se)

Än så länge är det bara fem vägar kring mindre orter runt Helsingborg som målats enligt detta nya tänk och som samtidigt fått sänkt hastighetsbegränsning till 60 km/h. Men som sagt, hur många kommer att hålla det?

De aktuella sträckorna är:

  • Väg 1361 och 1362 Vallåkra-Gantofta
  • Väg 1362 Gantofta-Bårslöv
  • Väg 1376 Påarp
  • Väg 1387 Ödåkra-Allerum
  • Allerum Kyrkväg mellan Allerum och Hittarp

Trafikverket tror dock detta är en bra idé och Janet van der Meulen som är projektledare på Trafikverket säger:

– När något är nytt och annorlunda är så klart många oroliga. Men vi är inte oroliga för trafiksäkerheten, säger hon till tidningen.
Trafikverket kommer att utvärdera bygdevägarna under hösten och våren.

Hm. De är inte oroliga? Jag undrar om de varit ute i verkligheten och sett hur det körs på mindre vägar runt om i landet? Jag är seriöst orolig för att det kan komma att inträffa otrevliga olyckor här. Och sannolikt kommer det mer att se ut så här än som på Trafikverkets lugna och fina film. 🙂

 

Tycker du bygdeväg låter som en bra idé?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

Foto toppbild från Trafikverkets video.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Vad f-n är det som ni inte begriper?

Nästa

700 nya fartkameror på gång i Sverige

22 kommentarer

  1. Va fan är det nu för trams bygg cyckel väg vid sidan om annars kan det vara .Report

  2. Finns en sådan väg i Gunnarskog, stora protester före och i början, men vad jag vet så fungerar detReport

  3. Kommer att hända mycket olyckor på dessa vägar.Report

  4. Anders Norén

    Sakupplysning: vägtypen har funnits i Sverige i minst tio år, finns i hela landet, finns på allt ifrån statliga primära länsvägar till kommunala byvägar och t.o.m. något enstaka fall av stadsgata. Det enda som är nytt den här gången är att någon på Trafikverket lokalt i nordvästra Skåne hittade på ett nytt namn (bygdeväg) och lyckades få stor medial uppmärksamhet.Report

    • Trafikbloggen

      Nja, en väg om är målad på det här viset med en mittfil och 2 smalare ytterfiler där den breda är för fyrhjuliga motorfordon och den smala för cyklister och fotgängare har i alla fall jag aldrig sett förut… men det betyder ju inte att det kanske finns, jag har inte varit riktigt överallt i landet 🙂

      Däremot kan man ju säga att ALLA mindre vägar oavsett var de är, speciellt då grusvägar, förmodligen i alla tider har fungerat på det här sättet, men å andra sidan brukar inte så många (självklart finns det undantag…) köra så fort på smala grusvägar, så där fungerar det så att säga naturligt.Report

  5. Körde på en sån i juli nånstans runt Leksand tror ja de va.. Finns ju redan många vägar som de bara precis går att mötas på, bara målade lite annorlunda. Men de kändes rätt kymigt att köra på. Nog mest för ja o sambon aldrig sett/hört talas om en sån väg innanReport

  6. Vad händer om sikten är skymd på någon del av körbanan? Bredda vägen istället, och lägg till en gång/cykelbana om det nu är så viktigt.Report

  7. Ja då får man anpassa hastigheten till omständigheterna. …kan va svårt för vissa trafikanter det förstår jag…i förlängningen så innebär det att det blir olyckor…tror dock inte att olyckorna beror på vägen utan de beror på hur bilisterna kör…..staten kan inte bygga bort alla risker, det är kanske dags för vissa trafikanter att ta eget ansvar!Report

  8. Körde på en sån i Danmark i somras. Vid tillfället var det väldigt lite trafik, så det gick ju bra.
    Märkligt tycker jag dock, att man bygger en ny typ av väg med nya regler och det är väldigt tyst om det. Borde man inte gått ut med massiv information innan, så att alla vet vad som gäller när man plötsligt hamnar på en sådan väg?Report

  9. Amders

    Fungerar alldeles utmärkt mellan Allerum och Ödåkra. Folk struntar helt enkelt i linjerna och gränslar dem. Finns en cyklist håller de ut ordentligt.Report

    • Patric

      Visst , men det är inte alla som gör så.
      2 gånger har jag blivit prejad vid omkörning och inte blivit framsläppt!
      Vad gör de om det är ett utryckningsfordon?Report

  10. Finns i Djurås en sådan väg som verkar fungera förträffligt, man ska ju anpassa hastigheten efter förutsättningarna…Report

  11. Rolf Strömgren

    ”Förlängd mötesplats”. Det här låter som ett sätt att formalisera hur det sedan hedenhös sett ut på småvägar. Antingen så möts man vid en mötesplats (M), eller så backar den ene tills man kan knöka sig förbi, eller också så kör man i diket… Det låter allra mest som att Trafikverket börjar ha ont om pengar…Report

  12. Christopher Åhs

    Det farligaste är att de outbildade (cyklisterna) tror att de är ”säkra” i sitt fält av vägen. De är dessutom oskyddade… Tänk om och gör rätt, separera trafiken så cyklister och annan trafik, speciellt bussar och lastbilar inte kommer i närheten av varandra.
    Betvivlar att ”hjärnan” bakom detta har lastbils- eller busskörkort…

    TråkigtReport

  13. Patric

    Nästa gång jag inte släpps fram kommer jag att preja dåren av vägen!
    Basta!Report

    • Andreas

      Patric vilken hastighet håller du då? Är väl 60 km/h på dessa sträckor? Hade du legat bakom mej och vill om o jag håller mina 60km/h lovar jag dej att det är du som ligger i diketReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan