Brukar du varna andra för poliskontroller? Se upp!

Att varna andra bilister för en poliskontroll man nyss passerat är en gammal fin tradition i Sverige. Man vill ju hjälpa sina medtrafikanter, eller hur? Men hur smart är det egentligen?

En av de första sakerna jag fick lära mig (märkligt nog inte av trafikskolan, utan av kompisar som haft körkort ett tag) var signalerna man kunde ge till och få från andra bilister för att varna för polisen.

På den tiden när jag började köra bil var det inte ovanligt mer polishelikoptrar som övervakande trafiken ovanifrån och därifrån även kunde mäta hastigheten på fordonen nedanför. Ni kanske minns de streck som var målade i vägbanan på vissa ställen och som användes för detta ändamål?

Polishelikopter. Foto: Jimmy Gustafsson/Polisen

Kanske inte så stort hot för fortkörare längre… Foto: Jimmy Gustafsson/Polisen

Då stack man upp  ena fingret i luften och gjorde en cirklande rörelse som simulerade en helikopter för att varna mötande fordon för denna lömska fara ovanför! En annan variant var att visa två fingrar i nån sorts V-tecken, vill minnas att det var för ”vanliga” poliskontroller eller polisbilar.

En mer moderna variant idag är att logga i en app – såsom exempelvis navigationsappen Waze – var polisen står någonstans så får alla andra användare av denna app en varning när de närmar sig detta ställe.

Jag kan förstå att alla som regelbundet kör för fort (vilket ju är en hel del av alla bilister vilket vi kunnat se i tidigare debatter om detta…) gärna vill bli varnade för poliskontroller och därmed säkert gärna själva varnar andra.

Frågan är bara hur smart detta är egentligen?

För det första kan du få böter! Det drabbade en förare i somras, vilket uppmärksammandes av många medier, exempelvis skrev Expressen om detta. Även polisen skrev om det på sin Facebook-sida:

En bilist som stod och varnade andra förare för en hastighetskontroll genom att blinka med helljusen varnade även en civil polispatrull.

Vid samtal framkom det att bilisten ville varna andra för hastighetskontrollen eftersom han själv fått en fortkörningsbot och var arg över detta.

Patrullen utfärdade nu ytterligare en bot till bilisten för att han använt helljusen på felaktigt sätt.

För det andra: Du kanske inte varnar ”bara” en fortkörare. Även om nog en fortkörare kan göra en hel del skada, så finns det ju även andra personer ute och kör som gärna undviker polisen såsom exempelvis rattfyllon och andra drogpåverkade, biltjuvar i stulna bilar, inbrottstjuvar med bilen fylld av stöldgods (kanske just din dator!), folk utan körkort, någon med illegala vapen på väg mot ett rån eller i värsta fall terrorister med bilen full med sprängmedel!

Redan förra året skrev polisen i nordvästra Skåne om detta på sin Facebooksida:

Till det fåtalet trafikanter det här berör: Var snäll och sluta med detta korkade beteende!

Den du varnar kan nämligen vara efterlyst, rattfull eller hög på narkotika. Bilen du varnar kan vara full med stöldgods från just ditt hem eller så kan fordonet innehålla illegala vapen.

Den du, av missriktad välvilja, grimaserar mot kan dessutom köra en bil som inte uppfyller några säkerhetskrav överhuvudtaget och den som du varnat behöver inte ens ha körkort. Så sluta varna! Vi finns ute på vägarna av två anledningar: inte för att bötfälla utan för att öka säkerheten och bekämpa brottslighet.”

Många skriker ju högt i sociala medier så fort detta kommer på tal och uttalanden såsom ”Djävla luffare till snutar!”, ”Det enda ni klarar av!!!”, ”Vem är personen i fråga? Jag vill gärna hjälpa till att betala hans bot!”, ”Kommer att fortsätta varna hederliga Svensson, för trakasseringarna av polisväsendet” och andra liknande uttalanden av folk som då troligen själva sysslar med fortkörning.

Just det sista uttalandet är ju just en av poängerna här; HUR vet man att det är en ”hederlig” Svensson man varnar och inte en grov brottsling? Hinner man se det när man möter en bil i full fart? Och hur ser man att det är en hederlig Svensson??

Och hur många hederliga Svenssons har varit orsaken till allvarliga olyckor för att de kört för fort? Sannolikt en hel del…

Tidigare artiklar om fortkörning och poliskontroller:

Dagens ros till dig som höll hastigheten utanför Järvsö!
Håller du hastighetsbegränsningarna?
På tal om fortkörningar – här gick det lite väl snabbt…
Hastighetsbegränsningar – uppföljning
Över 200 knyck genom Hälsingland
Underlättar Teknikens Värld trafikbrott?
Polisen körde tremånaderskampanj i Västsverige med civila polisbilar

Brukar du varna mötande bilister för poliskontroller?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

 

Foto toppbild: Polisen

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Rapport från semestertrafiken 2016

Nästa

Vägpiraterna blir tuffare

108 kommentarer

  1. Ja för hastighet,men vid skolor 30 sträckor nja det är nog bättre att kolla på omgivningen en att förblinda sig på hastighetsmätaren så länge fartförhöjningen är inom rimlig gräns ,Men det brukar vara dom närboende som i mycket är syndarna men det bror nog på vad också.
    Värre är det dom som fibbla med sina lurar eller läser morgonblaskan bakom ratten och en och annan har väckt med en tut. En inte allt så ovanlig företeelse köerna. Nykterhet och vanliga kontroll definitivt varnas ej. fyllskallar har inget i trafiken att göra och en och annan bil kanske inte uppfyller kraven heller . EU kan koma överens övrigt vad gränsen ska gå .Sverige 0,2 Tyskland 0,5 det blir då lite mindre rörigt då om det kan komma överens om en gemensam policy. Det diffar för mycket nu när det är fritt att röra sig mellan länderna som kan skapa förvirring
    Man ska inte behöva gå i skolan bar för att passera en gräns.
    I detta ämne skulle man kunna skriva många A 4 omReport

  2. En man rädda mej en gång i tiden.
    Körde moppe i Malmö hade nt riktigt ögonen me mej men de hade han. Han hade upptäckt en hastighetskontroll på vägen som ja nt hade sett, han märkte detta o såg att ja nt kmr sakta ner. Körde kanske i 70-75 på en 40 väg men han körde snabbt förbi polisen så dom mätte honom istället för mej..den här mannen vem han nu e rädda mej från dryga böter så varje gång ja ser poliser som skjuter me radarpistolen så varnar jaReport

  3. Polisen samlade väl inga pluspoäng i Dalarna senaste veckorna , så folk kommer nog att varna bara för att jävlas .Report

  4. Har aldrig varnat och kommer inte att göra det!Report

  5. Nej, men jag brukar varna folk för att använda ett legalt namn. Det är illegalt att använda ett legalt namn. Namnet är inte ditt och du har inget tillstånd att använda det och det är statlig egendom skyddad av tryckfrihetslagen och använder du namnet så begår du tryckfrihetsbrott! Googla ‘Legal Name Fraud’ för att lära dig varför.Report

  6. Det är bara ”nollkollare” som varnar alltså dom som är dum på riktigt !Report

  7. Tänk om jag mot förmodan skulle varna någon för en poliskontroll och det visar sig att den personen var drog / alkoholpåverkad därför klarar sig förbi kontrollen.. Tio minuter senare har denne kört på och skadat i värsta fall dödat någon efter vägen… Va varningen ett rätt beslut då..? Näe inte direkt va? Och det oavsett vad man tycker om polisen… Finns överhuvudtaget inga ursäkter till att bryta mot gällande trafikregler..Report

  8. Ett personbevis är en allmän handling skyddad av tryckfrihetslagen. Det är tryckfrihetsbrott att använda ett personbevis utan uttryckt skriftligt tillstånd från staten. Har du inte skriftligt tillstånd att använda ett personbeviset så är allt du gjort baserat på personbeviset bedrägeri och ogiltigt. Du kan själv fråga polisen och skatteverket men de ger inga svar. Tyssnaden och förnekelsen av sanningen talar för sig själv. De är bedragare hela bunten!Report

  9. Varnar aldrig! Är man efterlyst eller kör vårdslöst ska man åka fast!Report

  10. Det finns olyckor som beror på mesar längst fram i en kö också
    bra före att dom kollar på blomprickning och almen fågelskådning och skiter i bakomvarande som ska till ett arbete. jojo det finns dom som kan förstöra planeringen fast god marginal. Något som polisen också kan öka sin bevakning på. Blev dom bortplockade så slipper vi andra gassa ifatt den tidsförlusten. Trolige mist prio hos polisen, det andra ger mer i kassan.Report

    • Har du bråttom till jobbet får du åka tidigare. Hastighetsbegränsningar gäller oavsett din dåliga planering eller ointresse för att läsa vägmärken.Report

    • Fråga dom 30 till 50 bilister vad dom anser. När det går 15 -20 km under gällande hastighetsgränsens och heldragen linjeReport

    • Kör bil i Göteborg dagligen. Det är ett marginellt problem med fordon som ligger under hastighetsbegränsningen då det inte är kö. Kan ju iof. vara annorlunda någon annanstans, men jag tvivlar. Däremot är det väldigt vanligt med folk som blinkar med helljus, tutar eller kör 1 m bakom trots att man kör exakt i gällande hastighet och i övrigt följer trafikregler..Report

    • Här i Stockholm är det tamejfan omöjligt att planera. Många sitter i köer ca en månad om året. För att avhjälpa det så har det infört trängselskatter för att få trafiken att minska. Något
      som man inte ser mycket av. Folk har fått teckning av den förhöjda kostnaden, och i gengäld så får resten av svenska folket betala indirekt med dyrare tjänster mm . Att ta bussen
      beror nog var man bor i länet .Jag ser folk gå till bussen kl 06 och kommer delades tillbaks ca kl 6.00 och det är 3.5 mil in till stan. För drygt 15 år sedan så åkte jag mellan hemmet och en specifik punkt i stan ca 35 min snabbare. För mig har det blivit dyrare eftersom jag måste åka tidigare och äta i detta råtthål för att ha en chans att passa den utsatta tiden.
      Jag kan mycket väl förstå att varför man gasar utav bara fan,
      redan när man sätter nyckeln i tändningslåset. Det gäller att skapa så bra position som möjligt i köerna. Arbetsgivaren kräver att som anställd är att man ska passa tiden
      Man kan undra hur det kommer att se ut om ytterligare 15 år?
      Det skulle inte förvåna mig när stressen blir så hög att någon får filipper i bollen och ställer en bil eller långtradare på tvären på E4 . Ute i övriga värden så har det hänt att pistoler har kommit fram . Jaja vete fan hur det ska sluta. Åt helvete går det redan nu för många som inte pallar trycket av överbelastningen. Men det har löst det här med ett nytt KS
      för ett antal miljarder. Så nu danas det runt kranen , för snart kan detta komplex fyllas med utslitna individer !!!!!!!!!!!!!!
      Om man nu kan kalla det för utveckling.Report

    • Thomas Gynther jag vet inte vad du kör för bil men bränsleförbrukningen står i proportion till hastigheten. Håller jag en snitthastighet på 80 km/tim ligger förbrukningen på 0,78 liter/mil. Håller jag en snitthastighet på 100lm/tim är förbrukningen 0,92 litet/mil. Jag kör 4000 mil om året. Du kan själv räkna ut skillnaden.Report

    • Alla kör ju inte en d5 xc70/Saab 95 per. Skulle jag ligga blandad körning i stan i te.x sthlm så hade jag legat säkert över 2,5L milen. Låg med full bil i 110 på 1,7l/milenReport

    • Har två. en för statstragik drygt 0, 30 ser ut som den vart klämd mellan två bussar Den andra är för längre och tyngre säkrare resor. Hade nog nöjt mig med en om trafiken vart mindre, och så det det där med parkering. Man kan undra vad förlorad tid kostar också. proportion är också en kostnad om man ska stå still och brumma soppa en timme i onödan. en att utnyttja energin framåt. Alla kan inte eller har råd med ny bil stup i kvarten bar för den är mer miljöanpassad.Report

    • Enligt lag vad jag tror ?, som nu mer är en dröm. 8 tim sömn 8 tim arbete 8 tim fritid = 24. Frågan var man nallar mest av. Många har 8 tim arbete plus övertid plus kötid och körtid. Förlusten blir för många pendlare med bil mm blir förlorad kvalitetstid för återhämtning och troligen så nog även sömnen blir lidande till stor del. Lägger man till orosmomentet i sömnen så kanske inte den är tillfredsställa god heller för säkerheten i trafiken, Visionen som en viss politiker hade som en uppenbarelse lär nog ha fastnatt just vi den drömmen. Inte så konstigt att man vill gasa ifatt förlorad tid någon annan stans för att vrida visaren tillbaks en bit med det risker det innebär i trafiken. Många unga och medelålders holler på med sin uppbyggnadsprocess med hus och hem familj som ska betalas. Många andra gnällspikar som har gjort denna bit klar, och i en annan tid då infrastrukturen svalde den tidens pendlande. Dagens infrastruktur sväljer inte längre dagens pendlare . Frågan är när det totalbrakar.
      Och mitt i mellan står polisen och håvar i stålar bara för att vi vill komma till ett arbete i tid inom rimlig körtid . För många betraktas det som en dubbelbestraffning . Jag tror inte längre
      på denna region om man är arbetstagare. Konstigt att att arbetsgivarna inte inser var det är på väg att hända?Report

  11. Att varna är dumt men Polisen ska nog först försöka att ta sig själva i kragen med tanke på vad som hänt i Dalarna istället för att gå ut med sådana uppmaningar… Sopa rent framför egen dörr först…!Report

  12. De enda gångerna jag varnar är om det är storvilt på vägen såsom ren eller större djur.Report

  13. Bara vid hastighetskontroll inte annars !Report

    • Inte ovanligt att efterlysta tas i hastighetskontroller, men kanske inte är så viktigt, och drogpåverkade, rattonyktra, tänk din tanke en gång till när den du nyss varnat är full och 5 minuter senare kör ihjäl ett barn, bara tänk lite, lite annan inställning och attityd mot dina medmänniskorReport

    • Bengt! Men då kan väl polisen ha drog/nykterhetskontroller och allmänna kontroller, så fångar de dessa bilförarna. De behöver inte vifta med sina Star Wars leksaker för att ha sådana kontroller.Report

    • Håll hastigheten, finns en sinnrik mätare på instrumentbrädan, låter nålen tangera samma tal på mätaren som det står på skyltarna längs vägen, enkeltReport

    • Vad är syftet med poliskontroller? Tjäna extra på fortkörningsböter eller att folk ska börja köra lagligt?Report

  14. Thomas,du kanske kan planera din körning til jobbet ta lite mer tid på dej så behöver du inte gasa ifatt som du skriver , det är i regel sådana som du som är farliga i trafiken .Report

    • Fast han skrev ju just det din nolla…
      ÄVEN OM MAN ÄR UTE I GOD TID!!!!!!Report

    • Anders Söderström , är man ute i god tid behöver man inte gasa iifatt någon tid ,du kanske tillhör dom farliga i trafiken du ocksåReport

    • ÄÄ Jag jobbar inte längre. Men har levt med denna trafik ca 40 år. Tycker synd om dom som sitter bakom ratten i tron om bättre tider. Som x brandman så har man vart med om ett och annat got och ont genom åren och inte fan blir det bättre av att trycka mer bilar genom en flaskhals. Där i mot skapas en massa stress långt innan man når fram till kön ens
      år ut och år in Frågan är hur mycket tid man har bränt i köer som man kunde gjort något roligare för ?Report

  15. Jag varnar inte, för kör man med sprit i kroppen skall man åka ditReport

  16. Ärlig talat gjorde jag alltid det i min ungdom. Men på äldre klokare dagar och med eftertänksamhet gör jag aldrig detta.Report

  17. Jag håller med. Straffa dem som medverkar till olaglig körning…Report

  18. Jag blinkar ibland när det kommer någon för fort, så blir han lurad. Men nästa gång kanske det är på riktigt .Report

  19. Har aldrig gjort för det finns ingen anledning. 🙂Report

  20. Det där är bara pinnjakt och ett jäkla resursslösande! Något som GW klockrent slog fast 2008 och 2012 och fick rätt.
    http://alltom02promillepasjon.se/index.php/item/24-gw
    Report

  21. Märkligt vad gott om poliser det finns när vi som betalar skatt ska pungslås ännu mer. Står man på en bro över E22 , väg med mitträcke , och tar fartsyndare har man förbrukat mitt förtroende till polisväsendetReport

  22. Kan man inte följa lagen så får man ta sit straff man vet jo om att man har gjort fel men för det andra 40 km i alla städer er inte miljö tänk bara o8 idioti men miljö nisser kan jo forstöra altReport

  23. Och så går polisen själv ut och berättar i radion att ”idag står vi och har fordons och förarkontroll på E6 mellan Malmö och Lund.” Hur smart är det att varna för sig själv!!Report

  24. Nu mera finns det inga.

    Sitter här och tänker på resan till Öland ca 120 mil totalt och även andra ställen. Inte EN polisbil eller kontroll någonstans ganska läskigt egentligen att det finns så dåligt med polis i landet.!!!!!!Report

  25. I vissa EU länder går polisen ut på tv och talar om idag har vi kontroll tex Hamburg -Kiel mellan kl.8 och kl.11 och då visar statistiken att nästan 99 % kör som folk inga tok körningar det är ett bra system nånting för vårt land eller?Report

  26. Idag då man ser fler och fler incidenter i trafiken känns det j-t dumt att varna för kontroller nä låt de som inte har rent mjöl i påsen åka dit.Report

  27. Det finns ingenting ”fint” i den traditionen. Det borde snarare ser som: medhjälp till fortkörning och vara straffbart i sig.Report

    • Man kan prova att köra laglig hastighet , vad händer. Jo man blir omkörd av alla och då menar jag alla. Det innebär att alla kör för fort även alla dessa bror duktig som gnäller på andra.Report

    • Nej där har du fel. Alla andra som också håller korrekt hastighet kommer att befinna sig på ett konstant avstånd från dig och du kommer aldrig att märka av dem. De enda bilar man kommer i kontakt med är de som kör antingen fortare eller långsammare än en själv (och de som ligger precis framför eller bakom en). Elementär fysik.Report

    • Dessutom vad är det som är så farligt med att bli omkörd?Report

  28. Aldrig att jag gör det man vet ju aldrig vem man möterReport

  29. Det händer att jag gör, syftet är ju att få ner den höga och farliga hastigheten. Det är ju inte intäkterna i form av böter som är det viktiga i samhällsekonomin utan de mindre kostnaderna det blir vid olyckor med lägre hastighet.Report

  30. Ja herregud det är inte konstigt att det ser ut som det gör i Sverige idag med alla er bror duktig typer här och i samhället! Vi silar mygg och sväljer kameler, sen stoppar vi huvudet i sanden som strutsen gör och röstar rött. Vi kommer nog ställas inför allvarligare problem än om någon varnar en annan för en hastighetskontroll i framtiden. Men det är ju kul att någon viker sitt liv åt det allvarligaste brottet i hela samhället (fortkörning) . Är helt säker på att Överste bror duktig som har den här bloggen ställer till det i trafiken varje gång han är ute! Verkar ha sitt fokus på helt andra saker än sin egen bilkörning.Report

    • Säg det till den barnfamilj som kanske blir ihjälkörd av ett rattfyllo eller bara en fartdåre till idiot bakom ratten…

      Att tycka att man prioriterar fel, när över 250 personer får sätta livet till i trafiken, varje år, då har man inte mycket innanför pannbenet. 250 barn, vuxna, fäder, mammor.. Och då är inte ens alla som blir handikappade för livet eller allvarligt skadade inräknat i det, nu snackar vi fyrsiffrigt. Ingen brottslighet här i Sverige kommer upp i de talen, inte ens i närheten.

      Men visst, varna ni andra bilister och låt folk dö i trafiken för att ni tycker det är tråkigt med polisen och böter…. Det tycker ni säkert är helt ok…tills ni själva eller någon av era vänner eller familj möter ett rattfyllo, fartdåre eller pundare och har livet av dem. Då tror jag ni kommer att undra vart fn polisen var och varför de inte tog idioten! ?Report

    • Hehe. Nej Micke Hansson, den här Bror Duktig försöker att inte ställa till det alltför mycket. Självklart är jag mänsklig och gör misstag jag också men eftersom jag i alla fall försöker hålla mig till gällande regler och bestämmelser så tror jag att jag är något mindre farlig i trafiken är de som inte gör det.

      Om du seden menar att mitt fokus är mer på andra än min egen bilkörning så kan man ju inte gärna undvika att se hur andra beter sig när man nu har ögonen på vägen, eller hur?

      Dessutom filmar jag ju ibland trafiken och kan i lugn och ro i efterhand sitta och titta på andras beteenden. 🙂

      Sen dör det fler människor i trafiken än de som dör till följd av mord eller dråp, så frågan om prioriteringar är ju lite intressant med det i minne…Report

  31. Jag brukade varna när jag såg östbilar när jag mötte dom , bara när det inte var någon kontroll. Jädrar va många bromsade och vände.Report

  32. Har alltid varnat och kommer alltid göra det.Report

    • Även rattfyllon och eventuella rånare och tjyvdjävlar ?
      Tänk till !Report

    • Rent statistiskt är sannolikheten så låg att det inte är nämnvärt. Den risken är jag villig att ta om jag räddar någon från sveriges största kriminella organisation. Jag har sett vad djuren ä kapabla till och önskar inte det ens på min värsta fiende.Report

  33. varnar aldrig du vet ju inte vad du möter kan vara rattfyllo eller banditer.Report

  34. Polisen behöver dirigera om sina resurser till sådant som bedöms som grova brott. Sila mygg och svälja kameler är INTE rätt väg att gå om man vill skapa ett tryggt samhälle igen.Report

  35. Som vanligt är det väl cyklister som är de största fartdårarna !Report

  36. Jättesmart, borde alla göra.Report

  37. Alltid när det är hastighetskoll för det är bara för att klämma år vanligt folk på pengarReport

  38. Ni som klagar och säger att poliser borde utreda grövre brott än att stoppa bilister vet nog inte att det finns flera tjänster inom polisen som gör olika saker. Vi har poliser i yttre tjänst som har hand om trafik/nykterhetskontroller, omhändertagande av påverkade personer, närvara vid olika evenemang och rycka ut till både mindre och grövre situationer.
    Vi har utredare. Dom utreder brott som har begåtts för att få eventuella gärningsmän dömda.
    Vi har tekniker som säkrar bevis vid tex brottsplatser.
    Detta är bara en liten del. Hoppas ni fått in något innanför pannbenet nu.Report

  39. Fast jag tycker ibland att fortkörnings böter är helt onödiga. Visst om en person utsätter andra för fara genom körsättet men jag har åkt dit på en raksträcka mot Malmö helt tom på bilar av en civil polis som tyckte detta va rimligt. Samtidigt kör alla för fort på vissa vägar i stan och hastighets begränsningarna är helt åt helvete. Mölndals leden (70km/h) borde va 50? Oskarsleden (70km/h) alla kör 90-120? Jag tycker Polisen ska skippa fart kontrollerna och istället uppmärksamma folk som kör dåligt.Report

  40. Rutin kontroll är en annan sak och då spelar det väl ingen roll om man varnar eller inte? Polisen borde finnas för att hjälpa folket och skydda dem, inte sitta i en buske gömd på semester veckan eller skjuta laser på vanliga folk påväg hem från jobbet.Report

  41. Fast nu så gav dom ju han böter för att han hade använt hel ljusen på fel sätt som gav honom böter, du kan gott sätta upp en skylt som säger att det är en polis patrul utan att behöva vara orolig över att göra något ”olagligt”Report

  42. Lars karlsson

    Om polisen lägger ner lika mycket på andra brott som dom gör på trafik avdelningen skulle mycket fler brott klaras uppReport

  43. Man kanske borde ha gåkontroller på trottoarer, man slutar inte vara bov när man kliver ur bilen.Report

  44. Bilen du just nu varnade va full med stöldgods. Hjälp polisen ta dom vid poliskontroll, varna inte 🙂Report

  45. Kan ju va påtända å rattfyllon som varnas som senare kör ihjäl nån. NEJ varna ALDRIGReport

  46. Sedan dem började med fartkameror – som i mitt tycke är ett fanstyg och ohederligt spel, varnar jag ALLTID. Enda sättet att ge tillbaka.Report

  47. Man skall inte varna andra man vet inte vem man hjälper i dag.Report

  48. Varför tycker du fartkameror är ett fanstyg,Anders knudsen ?Report

  49. Jo när hastigheten kollas inte annars.Report

  50. Bilen du just varnade var en drogpåverkad tjuvReport

  51. Jag varnar aldrig,hoppas på mer kontroller så att de som kör på fyllan åker dit.Report

  52. Idiotiskt att varna !!!!!!!!!!!!!!!Report

  53. självklart man varnar sin medtrafikanter snuten kan ju lösa andra brott istället tex våldtäkter o villainbrått än att ta en stakars jävel som kör 5 km förfortReport

  54. Till er idioter som varnar och tycker att polisen prioriterar fel…

    Den grova brottsligheten brukar ni ta som exempel på sånt som polisen borde prioritera..
    250 personer… Barn, föräldrar, vuxna, ungdomar dör varje år i trafiken. I runda slängar 3000 personer blir svårt skadade, kanske handikappade för livet… Varje år. Ingen brottslighet i Sverige kommer ens i närheten av de siffrorna.
    Ni som varnar för poliskontroller bär med all säkerhet skuld i några av de dödsfall och olyckor som sker varje år. För ni hjälper rattfyllon, drogpåverkade förar och personer som inte har i trafiken att göra, att komma undan polisens kontroller. De kanske hade blivit stoppade och borttagna från vägen. Ni som hjälper dessa är medskyldiga till olyckor och trafikbrott.

    Den dagen ni själva blir drabbade av det, kanske ett rattfyllo kör ihjäl nån i din familj… Då kommer du undra varför polisen inte gjorde nåt. Varför han inte blev stoppad. För sent då. Tänk till nu i stället.Report

    • Idiot må du vara själv!Report

    • Uno Nährström Tja, jag hjälper inte brottslingar att köra ihjäl folk i alla fall. Så om det gör mig till en idiot, då har vi rätt olika syn på vad en idiot är.

      Notera att jag kallade inte dig personligen för idiot, det var du själv som tog åt dig av det jag skrev. Men fascinerande att du förmodligen inte bemödade dig att läsa hela texten och ens reflektera över om det är ok att varna för poliskontroller…Report

    • Uno Nährström jag förstår att du inte har nåt emot att möta rattfyllon på vägarna heller då… Du tycker väl antagligen att det är helt i sin ordning att brottslingar med stöldgods och liknande i bilarna kan köra en annan väg så dom slipper bli tagna av polisen… hoppas dom kommer undan polisen med några av dina värdesaker en gång…Report

  55. Kul för polisen att dom hinner med fartkontroller. Skjutningar och bilbränder mm är ju krångligt.Report

  56. Blink, blink med helljusen betyder…sakta ner det är poliskontroll. Alltså sänker vederbörande farten och slipper böter. Prisvärd trafiksäkerhet.Report

  57. Blir för mycket att skriva så det är enklare att ge böter.För det är det ända dom klarar av.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan