Foto: Thule

Är nu takboxar livsfarliga?

Om man ska tro de senaste dagarnas rubriker i diverse media så är det så. Eller åtminstone kan de bli det. Speciellt om du krockar. Frågan är nu bara om detta är ytterligare ett larm som vissa media är så förtjusta i att publicera och som egentligen inte är speciellt allvarligt, eller om det ligger något bakom det?

Anledningen till rubrikerna var att Testfakta publicerade resultaten från ett test som de utfört med 7 olika boxar. Det var bland annat ett krocktest som gjordes i en hastighet motsvarande 40 km/h med två olika lastvikter, 50 kg och respektive box max lastvikt som var 75 kg för de flesta. Sen smällde man på och såg vad som hände.

Lagen kräver att last på biltak klarar av en kraft på 1 g, men det är faktiskt inte mycket mer än en kraftig inbromsning och långt ifrån de krafter som uppstår vid en kollision. Det finns även flera branschstandarder för takboxar, men även på dessa är kraven lägre ställda än Testfaktas test.

– 40 kilometer i timmen är en fullt rimlig hastighet, där sker många kollisioner och det borde en takbox klara, säger Anders Kullgren som är Trafikforskningschef på Folksam.

Personligen kan jag tycka att även detta är i snällaste laget. Om man skulle vara med om en frontalkollision i 40-50 km/h som man troligen överlever idag i en modern bil med krockkuddar till höger och vänster så riskerar man alltså istället att spetsas av en slalomskida…

Foto: Testfakta

Foto: Testfakta

Det som förvånade mig ganska mycket var att det var två av de dyrare boxarna som klarade krocktestet sämst! I vissa fall flög inte bara lasten ur, utan hela boxen lossnade! Detta hände exempelvis Calix-boxen för 8000 kronor vid maxlast. Autoform som tillverkar Calix framhåller att deras box uppfyller de krav som ställs idag och att de kommer att anpassa sina produkter om myndigheter eller marknaden skulle kräva så.

Det är ju inte ett uttalande som skulle få mig att springa och köpa denna box som alltså är dyrast och bland de sämsta på att klara en krock.

Sen förvånade det mig också att Packline, själva originalet till takboxar som jag själv använt i alla år inte heller klarade sig så bra. De billigare boxarna från Jula och Biltema klarade sig skapligt även om deras maxlast inte var högre än 50 kg, medan en annan billig box från Mekonomen klarade sig betydligt sämre. 

Den som klarade sig bäst var en box från Thule som ligger i det övre prisspannet men alls icke dyrast. Så någon logik mellan pris och krocksäkerhet finns alltså inte.

Så – för att återgår till min fråga överst – hur oroliga ska vi nu vara över detta larm?

Jag tyckte nog det gav mig en tankeställare. På samma sätt som om man inte borstar av snön ordentligt på biltaket som jag skrev om häromdagen, så kan det helt klart hända ganska otrevliga saker med en takbox vid kollision. Nu är det ju snart sportlovstider och takbox-rally till fjällen och jag tycker definitivt att man ska tänka på följande:

  • Lasta absolut inte över boxens max-last! Det är sannolikt lätt att trycka i för mycket i boxen när man har bilen full med ungar och hundar och datorer och matsäckar med mera.
  • Spänn fast lasten ordentligt inne i boxen! Jag skall erkänna att jag ibland bara har lastat in och sedan stängt locket. Men med vad jag såg nu i testet så är det slut med det. Jag kommer att använda spännbanden noga och absolut se till att allt som är tyngre än en näsduk är ordentligt surrat. Egentligen ska man surra på samma sätt som om man inte haft någon box utan bara lasten direkt på taket!
  • Lasta allt tungt som går inne i bilen! Det vill säga försök ha pjäxor, datorer, böcker, bag-in-box, svärmor och annat lite tyngre inne i bilen och om det behövs ha bara kläder, sängkläder och annat lättare i takboxen. Förutom skidor och stavar då förstås.
  • Krocka inte! Vilket förstås är ett råd man kan försöka följa även utan takbox. Men av någon anledning som förvandlas ju många till rallyförare i samma sekund de sätter en takbox på bilen och far mot fjällen (bevittnat av mig som bor vid och ofta kör på en väg där många fjällturister passerar), vilket såklart ökar risken för olyckor.

rallybox

Sen tror jag faktiskt att jag nästa gång jag skall köpa ny takbox kommer att titta lite mer på sådana här tester. Nu testade de ju även hur lätthanterade boxarna var och även om de var vattentäta. Det är ju inte så kul att komma fram till semestermålet halv ett på natten efter att ha kört i snöblask bara för att finna sängkläderna blöta!

Ni kan läsa allt om testet i detalj på Testfaktas sida.

Här nedan ser ni också en bild med hela testet (klicka på bilden för att se i större PDF format) och längst ner hittar ni en bra film på knappt 3 minuter där ni själva kan se vad som händer med de olika boxarna.

Klicka för att se i större format (PDF)

Klicka för att se i större format (PDF)

 

Foto toppbild: Thule

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Fritt fram att köra utan körkort?

Nästa

Ny dödsolycka orsakad av hala vinterdäck?

7 kommentarer

  1. Rolf Strömgren

    Man kan undra hur Sverige skulle se ut om vi införde samma regler för surrning i, av, och på takbox som flyget har för surrning av sin last… 😉

    Det finns faktiskt ett skäl till, till varför man ska lägga ner tunga saker i bilen i stället. När du lägger tunga saker i takboxen så höjer du ekipagets tyngdpunkt avsevärt. Om du då behöver göra en snabb gir med tvärnit så är risken mycket större att du voltar.

    Om du då också kör en bil av typen som gärna voltar av sig själv (vanlig på svenska vägar för några år sedan) så kan det slå runt väldigt snabbt.Report

  2. Det bästa ur säkerhetssynpunkt är väl om alla kör som folk när de ska till fjällen. Dödsolyckor med orutinerade förare som har bråttom förekommer varje år.Report

  3. Nästa Allt är livsfarligt om man använder det fel.Report

  4. Gör ett test med cykelhållare. De sitter bara fast på dragkulan för det mesta i nån form av enklare klämanordning. Det är bara en fästpunkt på bilen jämfört med en takbox som har fyra fästpunkter på railsen.
    Är mer rädd för cykelhållare än takboxar, om det nu är nån mening i att bry sig i några riskfaktorer.
    Som Tage Rönnfjord säger så är allt farligt beroende på hur det används.Report

  5. Nollvisionen….. När ALL trafik står still kan vi prata nollvision. Det har gått alldeles för långt med alla tester och alla ”expert”utlåtanden.Report

  6. Ja! Takboxar slår ju utländska lastbilschaufförer med hästlängder …. 😉 de som kör dygnet runt utan körkort och dessutom kommer undan med det … Det är ju många olyckor nu med lastbil inblandad ….Report

  7. Jag har märkt, sedan tio år, att bilar med takbox går fortare än de utan . Dock gick inte min 945 fortare sedan den fick talbox. Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan