Är fyrhjulsdrivna fordon farligare i vintertrafiken?

För ett tag sedan så skrev vissa media om att fyrhjulsdrift är farligare än tvåhjulsdrift, speciellt på snö och is. Stämmer det?

Dessa rubriker baserade sig på en undersökning som Folksam hade gjort under året där de konstaterade att personbilar med fyrhjulsdrift med säkerhet ökar risken för personskador vid olyckor på snö och is med 20-30%. Läser man vidare så kan man se att undersökningen också visar att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10% högre hastighet vid vinterväglag.

Folksam tolkar det som att fyrhjulsdrift maskerar halkan vilket gör att förarna kör fortare än de borde och att när det då är dags att bromsa krävs det längre bromssträcka och därmed sker kollisionerna och olyckorna i högre hastighet.

De har förvisso möjligen en liten poäng i att en del personer tror att allt går bättre på halt underlag med fyrhjulsdrivet, har själv pratat med personer som antytt detta, men en fyrhjulsdriven bil hjälper ju mest till när det är dags att komma igång på halt eller snöigt underlag, inte när det är dags att stanna. Fyrhjulsbromsade fordon har vi haft i ganska många år nu…

Folksam släppte en rapport redan 2016 om detta som vi skrev om här på Trafikbloggen då, då de konstaterade att risken för att råka ut för olycka var lika stor för fyrhjulsdrivna som för tvåhjulsdrivna bilar, men nu konstaterar de alltså efter senaste undersökningen att personskadeolyckorna blir fler.

I en artikel i Expressen säger reportern att ”fyrhjulsdrivna bilar kör snabbare än andra”. Nu vet jag inte om han normalt testar självkörande bilar till vardags, men annars så, nej – fyrhjulsdrivna bilar kör inte alls snabbare, för det är inte bilarna som kör (än i alla fall), det är förarna!

Så sanningen är såklart den att det är förarna som då tror att bara man nu har en fyrhjulsdriven bil, så kan man köra på som om det vore torrt sommarväglag. Och denna tro hejas ju ivrigt på att vissa biltillverkare med reklamfilmer som tydligt skildrar detta, exempelvis hur man kan köra om en snöplog i meterdjup snö och sedan glatt gasa vidare!

Bara man har fyrhjulsdrift kan man köra hur som helst… eller?

En del förare tror tydligen på denna reklam och beter sig på det sättet, vilket man kan se dagligen när man är ute och kör i vinterväglag. Inte sällan bilar av vissa märken också av någon outgrundlig anledning…

Marknadsföringen av dubbfritt som ju senaste åren ökat kraftigt, vilket gör att många tror att det går att köra lika fort och stanna lika snabbt med dessa som med dubbade däck, kan möjligen också vara en bidragande orsak till statistiken.

Så nej – skyll inte på fyrhjulsdriften, det är en alldeles utmärkt teknik som gör att man tar sig fram bättre på vintervägar. Och som sagt, helst då i kombination med premium dubbdäck! Förutsatt att man kör som folk alltså, dvs anpassar hastigheten till väglaget och omgivande trafik!

Vad kör du?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Förbud mot all hålla mobilen i handen när du kör nu på gång

7 kommentarer

  1. Dumheter. Men det är klart, i händerna på en ovarsam förare är ingen bil säker..Report

  2. Övertro på fyrhjulsdrift kanskeReport

  3. Men hallå. Är ju inte fyrhjulsdrift i sej som är problemet. Dagens förare litar för mycket på tekniken typ antisladd. Antispinn mmmm. En kvinna som åkt av vägen för ett tag sedan redogjorde bra för detta. Hon tyckte det var väghållarens fel att hon åkt av vägen. För bilhandlare sagt att hon köpt en säker bil som inte gick köra av vägen med. För den hade antisladd mmmm. (sann historia tyvärr)Report

  4. Olof

    När jag körde Land Rover serie IIa (års modell -68) så var lyckan att vara ute före plogbilen. Men med tvåans växel och lågväxel (obligatorisk 4-drift vid lågväxel) så går det ju dock inte så snabbt.
    Lyckades också att köra ikapp med trimmade Golfar på frusen Vänersjö då med högväxel, nya dubbdäck och forcerad 4hjulsdirft. Gick bra tills jag skulle svänga. Jag fortsatte i tangentens riktning.
    Men som sagt så gäller det att veta vad 4-hjulsdriften kan göra och inte kan göra.Report

  5. Hur ser då ut med Volvo som säljer bilar som ser ut som om de är fyrhjulsdrivna men IOM avsaknad av emblem på bakluckan bara är tvåhjulsdrivna?Report

  6. Lennart Jensen

    Fördel med 4-fyrhjulsdrift: Tar sej fram i alla väglag med rätt däck.
    Nackdel: När den fastnar ”då sitter den fast” eftersom den kommer längre.
    Svårare att fånga upp vid släpp i halka, släpper överallt samtidigt.
    Trafiksäkerhetsmässigt föredrar jag bakhjulsdrift och att framhjulen endast har styrande funktion.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan