Är bilmärket avgörande för hur man beter sig i trafiken?

Kör du en lite dyrare, motorstark bil såsom exempelvis BMW, Audi, Mercedes eller någon av Volvos dyrare modeller? Beter du dig då mer som en idiot i trafiken än andra? Viss statistik och en skribent på DN Åsikt påstår det.

Här är ett lite småkul debattinlägg som publicerats i DN. Skribenten undrar om förare av vissa bilmärken har andra trafikregler att hålla sig till än övriga? Speciellt då förare av lite dyrare modeller av BMW, Mercedes, Audi och vissa Volvobilar.

Han skrev till och med ett brev till BMW och frågade:

Nu har jag sålt villan och fått pengar så jag kan köpa en BMW. Nu kör jag omkring i en gammal Volvo och det ska bli skönt att byta upp sig. Men det är en sak jag undrar över. När jag är ute på vägarna och respekterar gällande hastighetsgränser blir jag rätt ofta omkörd av bilister med BMW. Vad beror det på? Är det något fel på hastighetsmätarna? Jag vill ju inte gärna köpa en dyr bil med sådana brister. Tacksam för svar.

BMW svarade:

Hej Hans, tack för ditt mejl, det är mycket trevligt att höra att du skall köra BMW från och med nu! Som svar på din fråga så har mycket svårt att se att någon BMW förare skulle köra över hastighetsbegränsningen, det är förmodligen bara en synvilla eftersom bilarna rör sig så bra på vägen. Hastighetsmätarna är det inget fel på. Jag önskar dig många trevliga mil i din framtida BMW!

Hehe. Snyggt svar av BMW. Nu har de i och för sig lite fel i att hastighetsmätarna funkar som de ska, det gör de ju inte vilket vi konstaterat i den här artikeln, men de visar ju fel åt ”andra hållet”, det vill säga bilarna borde då köra långsammare.

Jag tror nog det bara handlar om att vissa inte riktigt förstår de dyra fina bilarnas alla funktioner och finesser. Jag skrev ju nyligen en artikel om den där lilla saken till vänster om ratten som man kan använda för att signalera till andra förare vad man avser göra, det vill säga blinkers.

Det kan ju mycket väl vara så att förare av dessa dyra och fina bilar också har lite problem att hitta hastighetsmätaren ibland alla olika mätare som finns, eller så har de ställt om den numera mer vanliga helt digitala panelen att visa Facebook-flödet istället för hastigheten.

Skämt åsido så ligger det kanske något i detta. Skribenten hänvisar också till en ganska omfattande studie som Folksam presenterade för några år sedan som visade att bilförare i BMW är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med bilförare i Toyota! Den undersökningen kan ni läsa här.

Bild: Folksam

Olycksrisk per bilmärke i förhållande till genomsnittet – Bild: Folksam

Det som är lite kul är att läsa kommentarerna på denna artikel där många är kritiska och ifrågasätter statistiken som Folksam tagit fram eller rättare sagt hur de tolkar den. Kan man misstänka att de kör BMW??

Visserligen är det ju så att det finns 3 sorters lögn; lögn, förbannad lögn och statistik, det vill säga att med statistik kan man ganska ofta bevisa vad man vill, lite beroende på hur man vrider och vänder på den, men å andra sidan säger min ganska mångåriga erfarenhet bakom ratten att de värsta nötterna i trafiken sitter oftare i någon av de ovan nämnda bilmärkena än i något annat.

Sen vad det gäller BMW kan det ju delvis bero på att den är populär bland unga förare som kanske ännu inte blivit begåvade med det trafikvett som förhoppningsvis infinner sig efter några år i trafiken. Tyvärr dock inte hos alla. Finns nog en och annan äldre förare med dåligt omdöme också…

Men det är en intressant fråga som kanske kräver lite mer psykoanalys för att reda ut! Och nu är jag nyfiken att höra dina åsikter! Vad tror du är anledningen till detta? Tror du överhuvudtaget att det stämmer? Vad säger du som kör BMW?

Läs hela insändaren på DN Åsikt här:
Är bilmärket avgörande för hur man beter sig i trafiken?

 

Håller du med om att förare av vissa lite dyrare och motorstarkare bilmärken verkar ha andra trafikregler att förhålla sig till än oss övriga?

Loading ... Loading ...

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Jag – ska – igenom – här !

Nästa

Elva trafikregler många bilister inte känner till – eller struntar i!

88 kommentarer

  1. Jörgen

    Vissa skulle kunna påstå att det är stor procent typ A personligheter som kör prestigemärkena, dvs sådana som är högpresterare och vill komma fram snabbt i trafiken. Jag tror att det ligger någon sanning i det. Omtanken för andra trafikanter kanske inte alltid är högprioriterad.Report

  2. Så är det, dom ska bara fram !
    Report

  3. Det är väl sannolikt så att individer med ett behov av att hävda sig gör så bl.a. Genom sitt bilval och sin körstil?!? Därav möjligen en viss övervikt till grisigt beteende i premiumbilar…Report

  4. Nej, det beteendet är vanligare bland folk som kör Volvo än Ferrari el liknade.Report

  5. Utan vetenskapligt grundade siffror kan jag, efter 42 som trafiklärare, mestadels i StorStockholm, se ett mönster som styrker att bilvalet många gånger speglar personligheten. Trafikmoralen speglar väl även samhällsmoralen . . .Report

  6. Har man köpt en motorstark bil dyrt, kanske man vill få mer valuta för pengarna i form av fartupplevelse, än tex jag behöver, som köpte min bil gratis. En bil som har fartglädje upp till 100. Report

  7. Hade ja en 911 Carerra skulle ja köra mer offensivt än i min trötta C1 inget konstigt med det alls,
    Jämför cyklister på racer mot cyklistet på tung standardcykel 🙂Report

  8. Själva poängen med att köpa en BMW är väl att man vill visa upp sig – kör man lite extra fort så är det fler som ser det.Report

  9. Om inte annat så saknas alltid blinkerslamporna på utsidan på de bilarna..Report

  10. En annan defekt som oftast verkar vara korrelerad med de dyrare och sportigare varianterna av bilar är att förarsätena sitter snedmonterade, och lutar inåt mitten i kupén. Detta ser man lättast när man åker bakom dem och ser den kepsbeklädda föraren…. Kan det vara anledningen till att föraren helt sonika inte ser den lilla spaken på vänster sida av ratten??

    Inte alltför sällan verkar även dessa förare ha väldigt dålig sån, då de måste ha all tillgänglig frontbelysning igång, dygnet runt..

    Mycket skumt…Report

  11. En stor BMW är väl så dyr så ägaren inte har råd til att använda blinkersen och så undrar jag om samma ägare har flygcertifikat istället för körkortReport

  12. Det är uppenbart att det är ren avundsjuka för att dom oftast är i vägen för bättre bilar och chaufförerReport

  13. Åker då Bmw X3 sen flera år. O ja har då vare sig bråttom fram eller struntar i att blinka… De är ju en bil som alla andra märken… Ja valde denna bil pga pålitligheten o inte pga att den går mycket över 200kmh…Report

  14. Så är det… BMW och Volvo måste ha blinkers som extra tillbehör, som ingen väljer till…Report

  15. Det är då oftast sådana som kör förbiReport

  16. Jag kör ca 7000 mil om året, och har slutat räkna hur många gånger jag har sett förare av tyskebilar bete sig hänsynslöst, arrogant och provocerande i trafiken. Märkligt nog har jag under de 40 år som jag legat ute på vägarna ännu aldrig sett en förare av en Jaguar, MG, Triumph, Morgan eller Rover fara fram som en flåbuse på vägen… Vad kan det bero på?Report

    • Beror troligen på att dom pajar om man kör som en ”flåbuse” skulle jag gissa på ?Report

    • Jag kan nog inte påminna mig att jag sett några av ovan nämnda fordon havererade längs vägkanten, däremot har jag genom åren hjälpt åtskilliga ”körglada” BMW-ägare upp ur diket… Jag tror vi har en kulturskillnad; Tysk arrogans och besserwissermentalitet kontra brittisk gentlemannamässighet, som har muterat över till vissa ägare via bilarna! Bara ett exempel på skillnad i mentalitet: Jag kan på rak arm, utan att anstränga mig, räkna upp namnen på ett dussin brittiska underhållare och komiker. Finns det någon som någonsin sett ett roligt tyskt TV-program eller över huvud taget har hört talas om en rolig tysk?Report

    • Vi som har både tyska och svenska bilar och kör dom omväxlande, är din teori att vi ändrar körbeteende och förmåga från dag till dag? Alla dessa engelska bilar du räknar upp är ju dessutom ganska sällsynta.Report

    • Jag skrev faktiskt VISSA, bilägare, inte alla! De som inte utmärker sig finns ju ingen anledning att gnälla över. Kommentaren är föranledd både av egna upplevelser och av olycksstatistiken som vi sett ovan, som talar sitt tydliga språk, vilket också reflekteras i försäkringspremierna. Jag äger själv f.n. 3 svenska bilar, 1 japansk, 23 brittiska (Jaguar, t. ex., är inte någon särskilt sällsynt bil, utom möjligen för den som inte vet hur den ser ut!) och har tidigare även ägt ett antal tyska bilar, dock inte någon av de som är överrepresenterade i ovan nämnda olycksstatistik. Jag har kört bil i arbetet och privat över hela Europa, alla världsdelar utom Sydamerika, tillbringat mycket tid i Japan, bott i Australien och U.K., och – märkligt nog – överallt har ägare av tyska prestigebilar – mer eller mindre oförtjänt – lyckats skapa sig samma image som i Sverige, utom möjligen i Tyskland då, förstås! Ser med intresse fram mot din förklaring till fenomenet!Report

  17. Kör dagligen mellan Örebro o Göteborg och vem kommer farande på omkörning sista metrarna på 2+1 avsnitten om inte en Volvo V40, XC60, V70 eller XC90 är inte dom motorstarkaste kanske.Report

    • Tobias Johansson

      Nej, de motorstarkaste kommer i början av 2+1-avsnitten…Report

  18. Det är väl ingen nyhet. Har säkerställts många gånger statistikt. Dom största idioterna kör dyra tyska bilar. Det är fakta.Report

    • Innerst inne vill du ha en BMW. Så småningom tar du modet till dig. Och då är det viktigt att du inte trampar för hårt på pedalen till höger med en gång. För då blir du nämligen en av de tröskchaufförer som tynger ner statistiken för oss andra rimliga BMW-chaufförer. 🙂Report

    • Finns verkligen inget med bmw som lockar mig.
      Företag som behandlat sina arbetare så vidrigt förtjänar inte mitt intresse.
      Det är så väldigt få som kör bmw som har minsta lilla förstånd.
      Dessutom är dom fula som stryk.
      Så aldrig en bmw.Report

  19. Detta ser man dagligen i trafiken, som om dessa förare? Tror att dom ÄGER vägen Report

  20. Ingen tvekan. Inte heller svårt att förstå. Har man en personlighetsstörning åt det grandiosa hållet och uppfattar alla andra som varande i vägen för MIG, så kör man och köper bil i enlighet med det. :-/Report

  21. Jag ser mycket om dagarna som yrkeschaufför och en sak är säker att trafikmoralen är en helt annan bland dom som kör dyra bilar dom ska bara fram men många av dom är ju leasade företagsbilar så dom bryr sig väl inte,och vad beträffar blinkers så tycks det vara tillval på dom flesta nuförtidenReport

  22. BMW ägare tror att dom har snabbare bilar . Och värst är dom som har höghus suv dom tror att det bara att köra fort i alla väglagReport

  23. Förstår att många av er är bittra på oss som har råd att åka tyskt…
    Hoppas ni någon gång unnar er en riktig bil så får ni uppleva en magisk känsla;))
    Många av er kanske inte har så mycket att pilla på i bilen då är det ju kul att blinka ibland. ..Min bmw har så mycket annat så blinkar gör jag om jag får tid…
    Men va är problemet. ? 50% att ni gissar rätt :))
    Trevlig helg alla bilister, krama varandra i trafiken ♡Report

    • Perolov Törnqvist

      Thomas Gunnarsson, jag HAR råd att åka BMW, och har även gjort så tidigare i historien. BMW gör alldeles förträffliga bilar, det är inte dom det är fel på, men jag vill inte bli associerad med det arroganta klientel som alltför ofta framför dom och anser sig stå över andra trafikanter i fråga om körskicklighet, ofelbarhet och skönhet! Jag har, som jag tidigare sagt, bott långa perioder utomlands (Australien, U.K., Japan m. fl. länder), och ägare av tyska ”premiumbilar”, främst BMW har ett lika uselt rykte i alla länder som jag kört bil i. Om du har någon annan förklaring än att det är ägarrelaterat, så är jag gärna beredd att lyssna på den! Om du dessutom kan förklara varför tillverkarna och (alltför ofta) även ägarna av dessa bilar är totalt humorbefriade (har du någonsin hört talas om en tysk komiker?), så vore det intressant att höra även den förklaringen!Report

  24. Helt klart ,överlägsna tykna typer!Report

    • Innerst inne vill du ha en BMW. Så småningom tar du modet till dig. Och då är det viktigt att du inte trampar för hårt på pedalen till höger med en gång. För då blir du nämligen en av de tröskchaufförer som tynger ner statistiken för oss andra rimliga BMW-chaufförer. 🙂Report

  25. Fredrik Augustsson stämmer detta? Kan tillägga att vi kör Toyota och Subaru Report

    • Haha!
      Jag är övertygad om att det stämmer. Ju bättre vägegenskaper ju bättre attraheras vi fartdårar. Dock är jag inte med i några olyckor (än) samt åldern för med sig större försiktighet. 🙂Report

  26. Klart de som inte kör tyska kan inte köra bil, de åker bil!!Report

  27. Det stämmer. Sedan ligger dessa vägens riddare nästan i baken på en, sedan ligger dom kvar i vänsterfilen för det är ju dom som bestämmer reglerna, dessa bilar är inte utrustade med blinkers för det behövs ju inte för dom släpper ju inte förbi andra trafikanter.Report

  28. Lexus .Jaguar och Range Rover kommer väl långt före VolvoReport

  29. En sak är säker!
    Det är inte fel på bilarna!
    Det är fel på dem sitter bakom ratten!Report

    • Just det. Det är ju därför dom flesta av den sortens chaförer har dessa märken? Inte du Peder för det finns ju undantag,Report

  30. Tror tyvärr detta stämmer.

    Men det finns fler kopplingar:

    Mät trafik-kompetensen och kör-säkerheten i de som kör småbilar i snik-variater typ:

    Opel Corsa
    Fiat Punto
    Nissan Micra
    Mm

    Ofta Kryper fram på vägarna som Bambi på hal is…Report

  31. Tobias Johansson

    Jag tror att alla ni som kommenterat hittills inte kört en premiumbil. En bil med däck, chassie, drivlina och ljuddämpning byggd för Autobahn. I den hastighet som en annan bil bjuder på fartupplevelse, upplever premiumbilföraren att det går långsamt. Och eftersom många köper bil på känsla, så kör många på känsla. Inte efter skyltar och hastighetsmätare. De som köper bil utan känsla och kör efter skyltar dör av tristress i en Toyota. Eller har andra intressen i livetReport

  32. För bara något år sedan hade man en stor attitydundersökning i England. Värst beteende hade förarna i 1/BMW 2/ Audi 3/ Volvo Kan det vara så även här? Report

    • håller med BMW förare är i särklass sämsta förare…köper man en BMW så gör man det för att synas å visa upp sig å köra fortReport

  33. Absolut dom Tyska bilarna.Report

  34. Tycker nog förare av Toyota Prius är värst av alla…Report

  35. Kör själv BMW, oftast mycket laglydigt. Däremot växer hornen ut på vissa medtrafikanter som gärna utmanar till ”Tävling”. Men i övrigt kan jag tänk mig att bilar med mycket motor framkallar en mer riskfylld körstill.Report

  36. Homan Skandrzad Milad SkandrzadReport

  37. Rickard Nilsson är det därföe du säljer din? 😉Report

  38. Bo Lindström

    Det vet väl alla att BMW har ett konstruktionsfel som gör det omöjligt att köra så långsamt som skyltarna visar? Det är nog nån sorts pryl som läser av skyltar och påverkar motorvarvet…
    Men det är ju föraren det hänger på. På väg 100 ut mot Falsterbonäset tycks alla bilmärken ha samma konstruktionsfel som BMW. Och i Malmötrakten tycks det vara mycket svårt att komma över en bil som har fungerande blinkers…Report

  39. Ingvar

    Många nysvenskar som kommer hit som kör BMW de har lätt att byta ut sina körkort mot svenskt körkort och kör som i sina hemländer.Report

  40. S.T Nilsson

    Jag kör BMW och verkar vara en av få som alltid använder blinkers och inte kör åt helsike för fort. Men det finns ju tyvärr rötägg i vilka bilar som helst.
    Värst är ungdomar som inte lärt sig nog med trafikvett än och medelålders personer som tror sig ha större erfarenhet i trafiken och verkar tro att dom äger vägen.
    Av egen erfarenhet verkar personer i SUVar vara värst i trafiken på större vägar. Oberoende märke.Report

  41. Bo Lindström

    Och så har vi Audisterna med BMW-komplex…Report

  42. Stämmer ganska så bra. Grejen är väl den att man vill ha en motorstarkbil som man chippar. Och någon gång vill man ju kanske testa denna motormuskelmassa eller utnyttja dess kraft i trafiken på allmän väg. Varpå man skiter fullständigt i sina med trafikanter samt visa hänsyn i trafiken. Men man ska inte dra alla förare av dom här bilmärkena över en kam. för det finns faktiskt förare som följer trafik regler och visar hänsyn. Men ett fåtal gör det inteReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan