700 nya fartkameror på gång i Sverige

Trafikverket tycker att fartkamerorna är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna på vägarna och planerar nu att sätta upp 700 nya. Är det verkligen en bra idé?

Ni som följer Trafikbloggen vet att jag anser att man ska följa gällande lagar och regler i trafiken, även hastighetsgränserna, även om jag ibland anser de vara lite väl lågt satta. Men det betyder inte att jag är något större fan av fartkameror, åtminstone inte som de fungerar idag.

Trafikverket hävdar att de räddar mellan 20-30 liv per år – och det skall man självklart inte förakta om det nu stämmer (man kan ju som bekant bevisa ganska mycket med statistik…), men frågan är om det inte finns bättre sätt som skulle kunna rädda ÄNNU fler liv.

Idag finns det cirka  1.500 kameror runt om i landet, som har kostat miljard-belopp att sätta upp och nu skall man alltså satsa ytterligare många hundra miljoner på att öka antalet med 50%!

kamera

Vad skulle hända om man istället satsade dessa pengar på exempelvis ökad övervakning av polisen? Eller på att bygga om fler vägar till mötesfritt? Eller någon annan åtgärd som sannolikt skulle ge ett bättre resultat.

De som nu sitter och planerar dessa olika åtgärder, ibland undrar man om de överhuvudtaget är ute i trafiken själva och kör? Eller är det personer som bor i storstäder och mestadels åker buss eller tunnelbana till vardags??

Visst kan man då slänga upp lite fler fartkameror, men vi som då är ute och kör i verkligheten vet ju att det är bara inför passage av dessa kameror som merparten av bilisterna saktar ner, väl man passerat gasar man på friskt igen!

Så därför tror jag inte att 700 nya fartkameror kommer att göra någon avgörande skillnad för trafiksäkerheten i landet. Inte utan att i så fall kombinera det med andra åtgärder.

En sådan åtgärd skulle ju då kunna vara att göra om hastighetskamerorna så de mäter hastigheten inte vid en kamera enbart utan vid flera och därmed kan räkna ut en genomsnittshastighet för fordonen, detta finns i en del andra länder. Om man i kombination med det gjort om lagen så att det är bilens ägare och inte förare som kan bötfällas för hastighetsöverträdelser så kanske man skulle kunna få en hel del förare att ta det lite lugnare.

En tredje sak skulle då kunna vara, som jag nämnde ovan, att bygga om fler vägar till mötesfritt. Där minskar de allvarliga olyckorna kraftigt efter att så skett, detta är bevisat utom tvivel.

Om man sen tittar lite på resultatet som kom in i artikeln som jag skrev i somras om antalet dödade i trafiken första halvåret, och där jag också efterlyste vad ni läsare tycker behövde göras, så var det 3 saker som kom överst i listan med god marginal:

1. Förändrad attityd hos förarna

Jag - en skicklig bilförare"

”Jag – en skicklig bilförare”

Detta är såklart den enskilt största åtgärden. Så länge det finns så pass många bilister ute på vägarna som tycker att de är så pass skickliga förare att de kan välja att strunta i trafikregler i allmänhet och hastighetsgränserna i synnerhet, då kommer det att bli väldigt svårt att få ner antalet olyckor.

Vi måste få bort det här tänket om att köra fort är något tufft och häftigt som man sitter och skryter om på kafferasterna på jobben. Och som jag märkt en hel del av i debatterna här på Trafikbloggen…

2. Fler poliser på vägarna

Foto:

Sällsynt syn ute på vägarna? Foto: Polisen

Här håller jag med läsarna och tror på fler synliga polisbilar för att dämpa tempot men även civilbilar så att risken att åka dit om man kör för fort eller vårdslöst ökar. Det måste dock till ganska betydande ökning, och i dagens läge med den kris som finns inom polisen är det inte en sannolik lösning inom någon nära framtid.

3. Förbud mot allt mobilprat/hanterande när man kör

Rattsurfare

Rattsurfare

Jag har länge tillhört de som inte gillat förbud mot att prata i mobilen när man kör som många andra länder infört. Jag tror inte att just pratet i sig är något störande och inte värre än att prata med en medpassagerare. Sen har jag själv i många år använt hands-free för det såklart gör det lite enklare.

Däremot att syssla med annat i mobilen såsom att sms:a eller surfa det är vansinne. Jag ska erkänna att jag gjort detta också, men när jag upptäckte hur det tog alldeles för mycket fokus från det jag borde syssla med, nämligen att köra bil, så har jag sedan länge slutat med det.

Den lag som nu kommit som heter att man inte får göra något som ”inverkar menligt på framförandet av fordonet”, oavsett om det är att hantera mobil, radio, spädbarn, smink eller något annat, tror jag tyvärr inte är tillräcklig. Alltför många struntar blankt i detta och det är såklart svårt för polisen att bedöma när det blir straffbart.

Jag är idag beredd att stödja ett fullständigt förbud mot att hantera mobilen medan man kör med undantag för att prata via handsfree.

Sen fanns det mycket intressanta – och ibland skrämmande – synpunkter i debatten som följde på den artikeln, läs de gärna om du inte gjort det tidigare. Men förslaget om att ha fler fartkameror fick inte speciellt många röster då! (1% för att vara exakt…)

De här skyltarna är vi få se flera av framöver... Foto: Lars Lindström/dåvarande Vägverket

De här skyltarna är vi få se flera av framöver… Foto: Lars Lindström/dåvarande Vägverket

Så nej Trafikverket, vare sig jag eller Trafikbloggens läsare tror att nya fartkameror är en bra idé för att minska olyckorna ute på vägarna. Om vi använder era egna siffror så uppskattar ni att de 1500 kameror som finns idag räddar cirka 20-30 liv per år.

Om vi då använder enkel matematik (vilket man självklart inte kan göra fullt så enkelt, men låt oss göra det ändå bara för argumentets skull) så skulle då ytterligare 700 kameror spara cirka 10-15 liv mer per år. Självklart är varje räddat liv bra! Men kan man verkligen inte åstadkomma mer?

260 personer dog i trafiken 2015 och prognosen för i år pekar något uppåt. Ska man då nöja sig med att smälla upp en massa nya fartkameror till en kostnad av flera hundra miljoner kronor för att spara ett fåtal liv? Kan man verkligen inte utnyttja hundratals miljoner på ett bättre och effektivare sätt för att kunna spara ännu fler liv?

Det måste finna bättre sätt! Eller vad tycker du?

Tycker du att 700 nya fartkameror är en bra lösning för att minska antalet olyckor på vägarna?

Se resultaten

Loading ... Loading ...

Foto toppbild: Foto: Lars Lindström/dåvarande Vägverket (med lite fler kameror ditlagda…)

Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Bygdeväg – recept för katastrof eller bra tanke?

Nästa

Det kan vänta!

144 kommentarer

  1. Daniel

    Be my guest. 700 nya måltavlor för mitt paintballgevär. 😀

    Skämt åtsido (eller inte?) så är de välkomna att göra vad de vill. Det påverkar mig inte ett dugg eftersom min bil inte är svenskreggad. De kommer inte åt ägardatabasen ändå. Men visst, har alltid varit emot massövervakning.Report

  2. De är befogade på många ställen, då de står och förhindrar omkörning vid korsningar på riksvägarReport

  3. Förstår inte varför man skyltar att,nu kommer en fartkamera. Slopa dessa skyltar som man gjort i andra länder så svider det i plånkan några gånger tills man lärt sig att hålla hastigheten. Överträder man hastigheten med tex.10 km så blir det 500:- i böter, 20 km blir det 1000:-,30-km 10.000:-. Enkelt.Report

  4. Dom hjälper bara en kort sträcka. För 100 m bakom så är det full spätta igen. Sätt en till bakom så…..Report

  5. Der det är många vilda djur som älg,ren,hjort,rådjur mm och med ställen der det går kor,får mm DER och vid spesiella korsningar,vill dom göra ett bra jobb.Och vid skolor och äldreboende.Report

  6. Farten ät inte det stora problemet idag det är den dåliga trafikmoralen som dessa kameror inte läser av.Report

  7. Höll folk hastigheten så skulle dom ju inte behövas så enkelt är det ju. 🙂Report

    • håller med dej folk bryter ju mot hastighetsreglerna hela tiden.Report

    • fri fart för idioter.Report

    • Värre med telefonen i dag, samt stressen, mycket dålig respekt för de runtomkringReport

    • Det är ju bara att tacka politikerna för att vi inte har förbud mot att prata i telefon utan handsfree. Dom vet ju inte ett skit om hur det är på våra vägar med telefonpratandet.Report

    • Folk hade ite brutit mot hastighetgränserna om de var skäliga. Man sänker arbiträrt om och om igen och skyller på skitsaker. Snart kan man promenera till jobbet snabbare. Nästa idioti blir väl att återinföra rödflaggslagen

      Man följer inte lagar för att man ”måste”, man följer de för att din egen moral håller med och du anser att den är korrekt.

      Själv erkänner jag fritt att jag kör som fan när situationen tillåter det. Men samtidigt kör jag oftast saktare än gränsen inom riskzoner.Report

    • Daniel Knob Håller med om att vissa fartbegränsningar är felaktiga men att lösa detta genom att bryta mot lagen löser inte problemet utan det som händer är just att ännu flera kameror sätts upp och hastighetsbegränsningen sänks ytterligare därför att de vet att folk kör i alla fall 20 km fortare.Report

  8. Skitbra. Där dessa kameror finns, där finns det inga poliser. Mellan kamerorna är det fri fart.Report

  9. Bara idioter vill ha fler kameror. Jävla förmyndarsamhälle. Med bara ett uppsåt. Sätta dit vanligt folk och dra in stålar.Report

  10. det kom upp 6 st på väg 84 i dag från Hudiksvall till LjusdalReport

  11. Bort med varnings skylten och borra in dom i en trädstam så dom inte syns..Report

  12. Lika som de kan vara befogade på vissa ställen, lika obefogade är de på andra ställen. Så 700 st till finns det inget behov av. Däremot gärna fler trafikpolisen i målade bilar som patrullerar vägarna.Report

  13. Löser sökert problemet med alla tokiga omkörningar och annat dåligt trafikbeteende.Report

  14. Finns det inga bilbrännar-kameror…..?Report

  15. Fartkamerorna är ju på fel ställen, dom är helt onödiga på 90 väg, varför sitter dom inte på 50 och 30 samt utanför skolor, så slipper alla yrkesförare hoppa runt på vägbulorReport

  16. Finns allvarligare brott typ våldtäkter och mord där folk blir frikända om man jämför så är det värre straff på att köra för fortReport

  17. det är inte farten som dödar.. det är det plötsliga stoppetReport

  18. Sveriges poliser och rättssystem i övrigt klarar endast att jämföra siffror.
    Det beivras körtider, hastigheter, totalvikt, besiktningsdatum, skattesummor, åldrar, promillehalter mm. Men så fort det krävs lite polisarbete tar ambitionerna abrupt slut.

    ”Det finns ingen display som talar om huruvida hon blev våldtagen eller inte. Jag lägger ner fallet.”

    Trafikbrott har blivit en prestigesiffra att visa upp i statistiken, som baseras på moralpanik. Det finns inte ett uns trovärdighet i vilka brott som verkligen är farliga att begå. Alkohol inkluderat.Report

    • Du förstår att regeringen behöver pengar till invandrnaReport

    • Utan tvekan. Jag får en känsla av hopp varje gång en främmande människa kritiserar invandringen helt ogenerat i en tråd som handlar om något helt annat. Det bevisar att tabun är på väg att släppa.
      Tack för det. 🙂Report

  19. Ägaransvar på bilarna så får dom garanterat in mer pengar.Report

  20. Precis som prästen som klagade på hastigheten utanför kyrkan, tyckte att polisen skulle ha fartkontroll där, det hade dom en dag, Den enda som dom tog va prästen Report

  21. Gör som jag: kör som folkReport

  22. Fattar ni inte,staten behöver pengar,man pratar inte om intrigiteteten när det gäller fartkamror o trängselskatt kameror ,man att sätta upp kameror för att stävja brott går inte för intrigiteteten ,löjligt,PS kameror behövs på vissa ställen,men den mängden som nu är löjlig.Report

  23. Ja det är billigare att sätta upp kameror än att skaffa trafipaxbilar till polisen. Eller också är detta ett måste eftersom man så gott som helt stängt trafikpolisens verksamhet.Report

  24. Om alla höll hastighetsbegränsningarna så skulle fartkameror vara helt onödiga. Det är tyvärr bilisternas egna fel att fartkameror sätts upp. Sedan kan jag hålla med om att vissa fartbegränsningar är tokigt ställda men det betyder inte att jag har rätt att bryta mot dem.Report

  25. Farten är inte problemet i trafiken.
    Det är koncentrationen.
    Tänk er bilarna för 20-30 år sedan.
    Sämre bilar, samma hastigheter men mindre olyckor.
    När ska dom styrande börja tänkaReport

  26. Visst kan det kännas jobbigt med fartkameror men de är mycket effektiva där de står med täta mellanrum när det gäller att uppnå efterlevnad av hastighetsbegränsningar vilket i sin tur minskar antalet farliga omkörningar samt korsningsolyckor. Jag har kört i länder med mycket stor polisiär närvaro efter vägarna och de kommer inte i närheten av samma resultat som fartkamerorna gör då en polisman bara kan ta hand om en fartöverträdare åt gången vilket trafikanter kalkylerar med o blåser förbi kontrollerna i full fart där poliserna är konstant upptagna med att skriva ut böter.Report

  27. Det finns ju trafikanter som skiter i det pga felaktiga eller osynliga skyltar. Tillkommer slarvig och nonchalant framfart, vilket är ett stort problem.Report

  28. Jag tror på fler poliser ute på vägarna. Då kan man också kontrollera nykterheten och stulna bilar blå.Report

  29. arbetar i trafiken å min erfarenhet e att stängselvägar å fartkameror e inte så bra. folk gör helsjuka omkörningar mellan kamerorna å pressar sig förbi på stängselvägarna. en del bilister kör ut på mötande körbana å blåser på i hög hastighet förbi en kamera,tydligen så regerar inte fartkameran då. Nä de e bättre med synliga poliser. Vi behöver mer poliser å inte kameror. Både på vägarna å i städer. men kameror e väl billigare än poliser för staten.Report

  30. Fartkameror sätts upp på grund av att folk kör för fort. Tokiga 80 km hastighetsbegränsningar sätt troligtvis in därför att folk kör i alla fall 20 km över lagstadgad begränsning. Om folk höll hastigheten även på vägar där det är 70-80 km så skulle inga kameror sättas upp. Det skulle kanske märkas att folk kör vettigt här och om inga olyckor på grund hög hastighet sker på dessa sträckor så kan det också vara möjligt att de överväger att sätta begränsningen till 90 km. Håll hastigheten så kanske vi slipper både tokiga 80 skyltar och fartkameror. Man tjänar ytterst lite tidsmässigt på fortkörning.Report

  31. Fler poliser på vägarna O sen totalförbud att prata o sms med mobil när man kör bil hellt vansinigt juReport

  32. Jag bor i Rälla på Öland. Vi har ett övergångsställe vid Rälla, det enda mellan Glömminge och Borgholm på väg 136 (en sträcka på 2,5 mil). Det råder 40 km/tim vid övergångsstället. På ena sidan finns en fartkamera, där kör alla max 40, stannar när man ska över osv. På andra sidan finns ingen fartkamera. Ingen kör under 70, trots att det råder 40 på sträckan. Ingen stannar, alltså kommer man halvvägs över, men inte längre. Visst tusan fungerar fartkameror.Report

  33. Jodå men fartkamerorna blir nog fler o fler o trafikpolisen blir färre och än färreReport

  34. Dom tar inte rattfyllerister å blar med körförbud drogpåverkadeReport

  35. Sila mygg o svälja kameler. Farten, farten, farten……Tänk om de flesta olyckorna är att hänföra till ouppmärksamhet till följd av flitigt användande av mobilen ? Inte bara för samtal utan läsande o författande av SMS, UNDER KÖRNING ! Varför inte införa samma regelverk för fartöverträdelser som för mobilanvändning under körning ? ” Ej straffbart om det inte inverkar menligt på trafiksäkerheten”……………jag säger då det.Report

  36. Betalar trafikverket för uppdatering av min GPS?Report

  37. Mer effektivt att ha en egen GPS som visar rätt hastighet på aktuell vägsträcka. Bra att haReport

  38. Pengar till stadskassan inget annat det handlar om.Report

  39. Hade vi trafikanter följt gällande hastighetsbegränsningar så hade vi sluppit fartkamerorna. Vi har oss själva att skylla. En tanke, räkna på er bränsleförbrukning vid olika genomsnittshastigheten. På min bil skiljer det 0,7 dl/mil om jag håller 80 eller 90. Räkna sen ut hur mycket det blir på ett år. Jag kör ca 4000 mil/året. Det blir ca 280liter/år i mindre bränsle. Med dagens bensinpris blir det ca 4000kr/år man ”sparar” genom att sänka genomsnittshastigheten 10km/tim. För många är 4000 kr mycket pengar.Report

  40. Spelar ingen roll att dom sätter upp mer kameror men övervakningskamoror skulle peppra med i samhället. En våldtäkt är 1000 gånger värre än en fortkörning.Report

  41. Jag tycker fartkamrorna är jätte bra.Se bara till att bilderna blir skarpa och ändra lagstiftningen så böterna till faller ägaren om det inte går att bevisa vem som kört.Report

  42. Vansinne, slöseri med pengar.Report

  43. Vart hittade dom pengarna till detta dåReport

  44. Hur stor andel bibehåller farten säg 200 meter efter kameran?
    Min gissning är högst 50%.
    Och då känns de rätt meningslösa.Report

  45. Tur att man kan plocka bort plåten, då får de blixtra bäst de vill. Böter för saknad regplåt tar jag hellre om de är så.Report

  46. Det där att öka farten MELLAN kameror håller på att fixas. Kameran räknar ut hur fort du kört.Report

  47. Men vad händer med alla utländska fordon och förare?Slipper dom undan som vanligt?Report

  48. Måste göra ett inlägg här om dessa fartkameror vi åkte till Ullared i söndags massa bilar körde om oss men så fort de kom en skylt med fartkameror så illbromsa de ner till rätt hastighet o sen blåste de på som tusan igen de är skratt retande ta bort dem i stället de gör inga nytta alls de gör folk bara stressiga.Report

  49. Vansinne, satsa på fler poliser istället. En kamera kostar väl motsvarande ett årsarbete av en polis.Report

  50. Ja vist ,migration kostar 700 nya arbets platser Röd- Grönas politik..bidrag till nyanlända…någonstans måste det blocka…Report

  51. Har inget emot fler väg kameror men däremot de idioter som kör 80 på 90 väg, 70 på 80 väg osv… Av någon märklig anledning verkar de vara över representerade på just dessa kamera vägar. Tycker polisen skulle ta ett rejält krafttag och haffa några av dessa personer som tycker att de kör så säkert men i själva verket är en stor anledning till idiot omkörningar och olyckor. Eller varför inte införa snigel kameror också 😉Report

  52. Undrar när de kommer att använda dessa kameror till något annat än hastighetsövervakning. Bara fantasin sätter gränser.Report

    • Ja..polisen kommer använda detta att lokalisera kriminella rörelse I ett område.och får in bevis som kan bli ett sätt att binda personer för inbrott i hur..stulna båtar bilar arbets fordon m.m..Report

  53. Tänk om folk kunde hålla hastigheten så skulle inte dessa behöva bli fler eller behövas alls ! Report

  54. Ju fler dessbättre 🙂Report

  55. STOREBROR ser dig. Varför görs bilar som går över 200 när vi ändå bara får krypa fram i 90 ?? FRI HASTIGHET utanför bebyggelse, så slap vi dessa skitkameror.Report

  56. Kameror på torg, kameror på vägar, snart fixas väl kameror väl i offentliga dassastolar. Skitarna ska vara lika långa i år som de förra.Report

  57. Tur att dom inte kommit på nåt bättre sätt att sätta fast nr plåten på!Report

  58. Står dom så tätt som på bilden så sänker dom säker hastigheten, men i verkligheten så lär sig folk var kamerorna finns och anpassar hastigheten just där!! Den överdrivna hastighetsjakten är helt tokig. Hastigheten som enskild faktor är inte orsak till en enda olycka! det måste till minst en faktor till, och det är oftast dåligt omdöme, men det kontrolleras inte!! Ja jag vet att rörelseenergins storlek är en produkt av bla hastigheten². Ironiskt kan man säga att myndigheternas 0-vision ger oss färre döda men fler invalidiserade!!Report

  59. kamerorna är helt verkningslösa för den som har mycket bös i näsan….Report

  60. Av med regskyllten ner med solskyddet..Ögontjänar vägar blir detReport

  61. Sätt dem utmed Essingeleden i Stockholm….. Håller du den lagliga hastigheten så blir du idiotförklarad. Har nog aldrig sett någon hålla hastigheten där.Report

  62. Fattigmans lösning i brist på bättre vägar. Usch, bort med bilhatarna och miljömupparna från makten!!Report

  63. Fartkamrorna är väl bra att även mäta när de inte är aktiverade. Det bästa är att utöka trafikpolisen till den numerär som varit tidigare. Det bästa ställe enligt min mening är att placera kamerorna vid skolor där det är 30 km.Report

  64. Det är fantastisk, när man ser en skylt med fartkamera på vet man att det kommer ett kryss eller ett parti på vägen vart det är viktig å ha full koll. Man kan inte bygga motorvägar överallt. TOPPEN !!!Report

  65. dags att skaffa blanka reg skyltar och heltäckande maskerReport

  66. Dom borde ha koll på dom som kör sakta med.Report

  67. Tur att man åker hoj då….3:-)Report

  68. Sätt upp alla här nere i Sthm för där får ni in mest med pengar för fortkörare.Report

  69. Grova böter vid för låga farter .så vips är det övervägande stressen BortaReport

  70. Ja det e ju jävligt dumt att göra nått åt våra dåliga vägar i sverigeReport

  71. Nejtack. Räddar nog inte fler livReport

  72. Bara sossarna som vill få mer klirr i statskassan igen och som beordrat om fler fartkameror.Report

  73. Sätt färdskrivare i bilarna så är problemet löstReport

  74. Det visar bara att staten är i desperat behov av pengar (böter).Report

  75. Gratis kollektiv trafik för alla vägar i Sweden så är problemet löst, till andras förtret visserligen, men utnyttja ett freecard när lämmeltåget ej rullar på för allas frihet välja! Jag motorälskare ska tilläggas, men fosilbränslet försvinner nog i takt med motorknatter ändå tids nog!!Report

  76. Henke

    Vore väl enklare och billigare att montera gps styrd maxfart grej i alla bilar som dessutom sänder en signal till befintliga kameror. Saknas grejen fotas man och får dryga böter. Dvs ingen skulle nånsin kunna köra för fort nånstans överhuvudtaget. Mixtra me grejen o få enorm bot i lådan tex 20000kr uppåt osv. Borde inte vara så dyrt att sätta in.Report

  77. Har lust å fixa en sida om vem som kapat flest.Report

  78. Bygg säkrare vägar med mitträcken 2+1 vägar viltstängslar på vägarna alkolås i alla bilar är några ex på att rädda liv fast det svåraste blir att få bort många som inte borde få ha körkort med tanke på hur dom körReport

  79. Någon byråkrat har väl fått för sig att det ger ökat tillskott i statskassan! Förutom mc-förare som slipper undan! Särbehandling? Inget preventivt i fartkameror, det är så dags då, när händelsen redan skett!Report

  80. Det finns de pengar till men asfalt på vägarna, hål och spåriga vägbanor är är bedrövligt.Report

  81. Mät okså medelhastgheten mellan kamerorna då först gör dom nytta,titta på andra länder Sverige ligger ljusår efter.Report

  82. Man bromsar ju in inför fartkameran sen gasar man upp igen.Report

  83. Allvarligt talat, ska ägaren vara skyldig till böter om bilen blivit fotad? Dummaste jag hört! Då kan vi ju lika gärna börja döma ägaren till en kniv som mördar någon!Report

  84. JAHA ! Å fler köer och mer SERIERKROCKAR Ä DE BÄTTRE ??? IDIOTER SOM BESTÄMMER ! puckoReport

  85. Det känns som de som bestämmer har haft firmafest när de placerar ut dem:) Mitt ute i skogen och 40,60,80,90,100 blandat på 10 mil! Oftast står de inte där de behövs mest kan va mitt ute i skogen:) Stollar!Report

  86. Är det istället för dom 700 poliser som nu slutat pga Dan Eliasson …Report

  87. Hur är det egentligen med MC! Är dem borttagna från ansvar vad det gäller hastighet?
    Eller hur kollar man dem! Vi är väl alla lika inför lagen eller!Report

  88. Meningslöst, kör 8.000 mil per år och alltid 30 för fort där det går med tanke på väderlek, biltäthet, tätbebyggt gäller alltid hastigheten. Ingen kamera har fotat mig än, polisen har stoppat mig för fortkörning 4 gånger på 45 år.Report

  89. Firmabil och tomte mask,stensäkertReport

  90. Mer poliser i trafiken .. MÅLADE bilar inte nå S”#¤”#% civila… kameran är bara ett otyg som dom sittandes sätter ut för dom kan inget annatReport

  91. Onödigt, då de flesta bilister är ögontjänare. Saktar in vid kameror och ökar sedan farten igen.Report

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan