260 dödade i trafiken 2015

Transportstyrelsen har släppt preliminär statistik för 2015 och där konstateras det att 260 personer dödades i trafiken förra året. De anser att utvecklingen går åt rätt håll om man ser på utvecklingen över de senaste åren. Jag vet inte om jag riktigt håller med om det.

Varje enstaka person mindre som dödas är såklart mycket positivt, men ser man på det i ett lite större perspektiv är det inte någon större minskning senaste åren.

På lite längre sikt har det klart minskat. Jämför man med åren 1965 och 1966 då över 1300 personer omkom varje år samtidigt som trafiken var betydligt mindre än idag så är de såklart positivt. Men å andra sidan har vi ju betydligt säkrare fordon idag med alla möjliga och omöjliga säkerhetsutrustningar. För att inte tala om lagkrav på säkerhetsbälten.

Kikar vi lite i detalj på antal omkomna de senaste 10 år ser det ut så här:

Klicka för detaljerade siffror

År Antal omkomna
2006 445
2007 471
2008 397
2009 358
2010 266
2011 319
2012 285
2013 260
2014 270
2015 260

[collapse]

doda-2006-2015

Tittar man då på de senaste 5 åren så vågar jag påstå att det inte hänt speciellt mycket. Tittar man på de senaste 10 har det klart gått ner, men då ska man vara medveten om att fram till och med 2009 fanns självmord med i statistiken…

Sen får man ju inte glömma allvarligt skadade. Att dödas i trafiken är ju såklart värsta tänkbara scenario, åtminstone för kvarvarande anhöriga och vänner, men att skadas så att man riskerar att drabbas av medicinsk invaliditet (kriteriet för att kallas allvarligt skadad) är ju inte heller så kul. Förutom stort personligt lidande innebär det sannolikt mycket stora kostnader för samhället.
Då ser statistiken för åren 2007-2014 ut så här:

Klicka för detaljerade siffror

År Antal allvarligt skadade
2007 5393
2008 5598
2009 5205
2010 4648
2011 4499
2012 4430
2013 4815
2014 4991

[collapse]

skadade-2007-2014

Statistiken för 2015 har inte kommit än, men prognosen är en minskning av antalet allvarligt skadade. Det är för tidigt att säga hur stor minskningen är. Men fram till 2014 har det ju inte hänt så mycket.

Slår vi sen då ihop dessa båda kategorier, så har vi alltså följande utveckling:

Klicka för detaljerade siffror

År Antal omkomna och allvarligt skadade
2007 5864
2008 5995
2009 5563
2010 4914
2011 4818
2012 4715
2013 5075
2014 5261

[collapse]

doda-skadade-07-14

Det har alltså till och med ökat de senaste tre åren 2012-2014, återstår då att se när vi får siffrorna för allvarligt skadade 2015. Men detta betyder alltså att varje dag så dödas eller allvarligt skadas cirka 15 personer i trafiken. Det innebär att lite oftare än varannan timma så får en person sitt liv avslutat eller förändrat för all framtid!

1997 beslutade riksdagen om att införa Nollvisionen, det vill säga målsättningen att noll personer skall dödas eller allvarligt skadas i trafiken. Detta är sannolikt helt omöjligt att uppnå, men självklart måste man ha den målsättningen. Allt annat är oacceptabelt. Frågan är bara vad kan vi göra MER än vad som redan görs idag för att minska på siffrorna ovan?

Fler poliser på vägarna? Fler fartkameror? Fler nykterhetskontroller? Minskade hastighetsgränser? Bättre körskoleutbildningar? Förbud mot mobilprat? Regelbundna tester för att få behålla körkort? Bättre bilar? Säkrare vägar? Bättre vägunderhåll? Allt i kombination?

Hästkontroll

Har det gått lite för fort här tro??

Personligen tror jag att det är en sak vi måste jobba hårdare med än något annat. Och det är att förändra attityden hos många bilförare. Att få dem att förstå att de inte är odödliga där de sitter i sitt fordon. Få dem att begripa att de faktiskt framför ett flera ton tungt fordon som utvecklar en enorm kraft. Lära dem att det inte är ”tufft” att blåsa på i 120 på en 60 väg. Eller att köra när man ”bara” druckit några öl. Få dem att fatta att bara för att de sätter en takbox på bilen och åker till fjällen, så behöver de inte köra som en biltjuv. Och så vidare…

Annars får vi nog invänta de självkörande bilarna innan vi kommer att få se någon märkbar skillnad i statistiken.

Vad tror du behöver göras?

 

Vilka 3 åtgärder av följande tror du är absolut viktigast för att få ner antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Köra i rondell – hur svårt kan det vara?

Nästa

När kommer plogbilen?

1 kommentar

  1. Jörgen

    SCB: ”I tättbebyggt område är korsningsolyckorna mellan två motorfordon vanligast och olyckor mellan cykel och motorfordon näst vanligast. Utanför tättbebyggt område är singelolyckor med personbil den klart vanligaste olyckstypen.”
    – Så det verkar som om ökad övervakning av nykterhet och hastighet är viktigast utanför städerna och mera rondeller och trafikljus i tätort är ett hett tipsReport

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan