Över 200 knyck genom Hälsingland

Vi fortsätter lite med tema hastighet och fortkörning och visar här en film från polisen som jagar en bil innan och genom Ljusdal i Hälsingland. En bil som kör i över 200 km/h.

Den efterföljande debatten som följt på de senaste artiklarna om hastighetsbegränsningar här på Trafikbloggen har varit väldigt intressant. Väldigt många anser sig vara så pass skickliga bilförare att de tar sig rätten att själva bestämma hur fort de kan eller inte kan köra.

De bestämmer alltså som individer hur fort de skall köra istället för att följa lagen, det vill säga det som står på skyltarna.

Här har vi då ett konkret exempel på en sådan individ som själv bestämmer att här ska vi nu köra i över 200 knyck på en 90 väg och sen blåsa på även genom samhället Ljusdal med en massa livsfarliga omkörningar på det.

” – Ja men självklart kör ju jag inte så idiotiskt” utbrister säkert då du som regelbundet kör för fort, om än inte lika häftigt som det här. Nej det hoppas jag inte.

MEN – min poäng (som jag fortsätter att tjata om 🙂 ) är att du ju som individ bestämmer hur fort du ska köra. Det gör den här personen i filmen också! Vem är det då som säger att han gör mer fel än dig?? Han fattar sitt beslut precis som du fattar ditt!

” – Jo men det här är ju självklart idiotiskt och livsfarligt!” säger du då. Javisst är det det, och nej det är inte lika farligt att köra ”bara” 10-15 km/h för fort. Men var ska vi då dra gränsen på vad som är ”accepterat” mycket för fort och ”livsfarligt” mycket för fort? 15 km/h för mycket? 30? 60? 100? 130??? Och VEM ska fatta detta beslut?

” – Jo men det gör ju jag som individ, jag tar mitt ansvar!” säger du då kanske. Jo, ja, så är det kanske. Men så resonerade kanske den här föraren också! Bara det att han gjorde en annan bedömning än vad du kanske skulle göra. En individuell bedömning.

Nu var han i och för sig onykter på köpet, men faktum kvarstår att han fattade sitt eget beslut och struntade i lagen. Han fattade dessutom det individuella beslutet att inte bara strunta i lagen om hastighetsbegränsning utan även lagen om rattfylleri…

Jag anser att det är ett problem att vi har så pass många som har så lite respekt för hastighetsbegränsningarna att de struntar i dem. Och en del av det problemet är att så många upplever de satta gränserna som alldeles för låga. Många tycker dessutom att de är så pass skickliga att de kan köra fortare och då tar sig rätten att göra det.

Älg på vägen

Det spelar nog ingen roll hur skicklig förare du är om en älg plötsligt springer upp direkt framför dig på vägen…

Jag tycker inte det är bra i en trafikmiljö som är så pass snabb och intensiv som den är på de flesta håll idag och där det verkligen kräver att vi samarbetar för att undvika olyckor.

Jag skulle också vilja dela ett av de många inläggen i debatten som följde på artiklarna. Det är skrivet av Andreas Liljeberg, som är en entusiastisk rallyamatör med livslångt motorintresse:

Resonemanget kring ”skicklig bilförare” faller fullständigt i hela det här resonemanget och detta på grund av en övervägande orsak.

Som tävlingsförare är du i första hand ansvarig för din egen bil och en viss risknivå är acceptabel.

I trafiken gäller inte detta. Vi samspelar trafikanter emellan och kan då inte utgå ifrån våra egna perspektiv till 100%.

1: Högre fart innebär försvårade konsekvenser vid en olycka. Det är ett faktum och är knappast något som lämnar utrymme för diskussion.

2: Interaktionen bilister emellan ökar ju större hastighetsskillnader olika fordon har. Detta föranleder ökade risker då den mänskliga faktorn är den enskilt största orsaken till olyckor. (Enklare uttryckt: ju fler bilar du ska köra om på en resa ju högre risk.)

3: Vi lever i ett samhälle. I ett samhälle kan ALDRIG eliten vara tongivande för gällande regler och förhållningssätt. Det gäller i trafiken, i en slalombacke eller vilket tempo som ska gälla till vänster i en rulltrappa. För att det samhälleliga kontraktet ska fungera krävs förstående och tålamod. Inte elitism.

Vad gäller bilar och vad dessa klarar har det ganska liten påverkan på vad som är en lämplig högsta tillåten hastighet. Trafikintensitet, siktförhållanden, yttre omständigheter (bebyggelse, viltrisk mm) och även miljöeffekter är betydligt viktigare.

Mycket bra skrivet av Andreas, tycker jag 🙂

Kanhända är just du som nu läser detta en mycket skicklig förare som faktiskt skulle klara av situationer även i högre hastigheter (även om jag nog tror att riskerna ALLTID blir större vid högre hastigheter) och att just du klarar av att framföra ditt fordon en bra bit över gällande gränser utan att riskerna ökar nämnvärt.

Jag - en skicklig bilförare"

Jag – en skicklig bilförare! Tror jag i alla fall…”

Men jag kan nästan garantera att av alla de som anser sig vara skickliga förare så är det en minoritet som verkligen är det! De allra flesta bara TROR det. Och det är just denna kategori av förare som orsakar allvarliga olyckor då de kraftigt överskattar sina förmågor!

Läs gärna den här artikeln om ni inte redan gjort det: Jag är en mycket skicklig bilist – är du?

Ni kan läsa mer om biljakten i och genom Ljusdal på Teknikens Värld.

 

 

Anser du dig vara en bra bilförare?

Se resultaten

Loading ... Loading ...
Dela: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail  Följ: Facebookrss

Föregående

Vad irriterar dig i trafiken?

Nästa

Nu blir det mycket dyrare att parkera i Stockholm

20 kommentarer

  1. Körkort om nu föraren hade sådant ska visa på mognad och omdöme….Report

  2. Peter Andersson

    Trafiksituationen på motorväg. Hur många håller sig i mitt eller ytterligare. Vi har högertrafik sen 3:e september 1967 och detta gäller även motorväg. Med bättre motorvägs filosofi så minskar dels köbildningar och olyckor och därmed antal döda/skadade.
    En annan är påfart till motorväg. Denna sträcka heter acceleration sträcka, dvs gasa på och nå motorvägens trafikrytm och smidigt ta sig in i högra filen men många masar upp på motorvägen i sakta mak och ska ”tränga sig” in så snabbt som möjligt. Genom att utnyttja accelerationsträckan till vad den är byggd först skapar man en smidigare integration med övriga trafiken och mindre irritation.Report

  3. Tycker att det är väldigt beklagligt att trafikbloggen blundar fullständigt för verkligheten och statestik. Procentuellt så är det fortfarande inte endast fortkörning som är den enskilt största orsaken till olyckor, små som stora.
    Onykterhet, trötthet, väglag, okoncentration, stress och risktagande är i de allra flesta fallen de största orsakerna.
    Jag förstår ditt budskap men att måla upp endast fortkörning som den stora boven är en ren lögn.Report

    • Om du läst alla tidigare inlägg här på Trafikbloggen, Peter, så ser du att vi diskuterat väldigt mycket annat också och jag håller fullständigt med dig om att fortkörning inte är enda boven i dramat vad gäller trafiksäkerhet. Men – och det är det som fascinerar mig – den trafikregel som är mest medvetet bruten mot. Och som så många uppenbarligen tycker är helt OK att bryta mot också.Report

    • Trafikbloggen Att du är så fascinerad av hastighetsöverträdelser beror nog på att du oxå fallit i myndigheters och medias fälla och slutat tänka själv. Sunt förnuft räcker långt ibland,du vill inte diskutera dom som kör 10-20 km/h under skyltad hastighet och därmed orsakar onödiga situationer i trafiken! Att konstant ligga i ytterfil eller mittfilen på 3 flitiga vägar är betydligt riskablare än att köra 10km/h för fort. Beteendet i trafiken är den största risken inte hastigheten enbart och myndigheternas resurser för att jaga folk för överträdelser på 3-15km/h är bara ett sätt att dra in slantar. Bara en sån sak att du kan få böter för 3 km/h för fort vid en trafikkamera är löjligt,alla har inte moderna digitala hastighetsmätare och försök se om du kör i 73 på en gammal analog som dessutom inte visar korrekt hastighet.Report

    • Oh nej, Micke Hansson jag tänker en hel del själv, tro mig 🙂
      Och jag håller absolut inte med om allt som myndigheterna tycker vad gäller trafiken.

      Problemen med att använde sunt förnuft som du säger istället för att följa reglerna är – VEMS sunda förnuft? Ditt? Mitt? Han som körde i över 200 knyck? Facebook-vännernas?? Det jag fortsätter tjata om med en dåres envishet är att vi inte kan låta individer bestämma hur man ska bete sig i trafiken för individer har väldigt olika åsikter. Och även om merparten inte kör i över 200 km/h så finns det alltid ett alltför stort antal som tänjer rejält på gränserna!

      Sen är det uppenbarligen så att många irriterar sig över de som kör för långsamt vilket jag upptäckte i senaste artikeln om vad vi retar oss på i trafiken, detta var intressant och det kommer jag att återkomma till i kommande artiklar. Men – den stora skillnaden mellan de som kör 10-20 km/h för fort och de som kör 10-20 km/h för långsamt är att det sistnämnda inte är olagligt! Och ja – jag känner till att folk fått böter för att de kört för långsamt vilket många fortkörare brukar vara snabba att hänvisa till, men det är en sanning med modifikation, du får inte böter för att du kör för långsamt i sig – du får böter om du kör på ett sätt som i onödan hindrar annan trafik, så det är en bedömningsfråga för polisen och kräver nog att du gör något speciellt tokigt.

      Sen vet du, om du har läst bloggen tidigare, att jag också gnällt ganska rejält på mittfils-kramare! Och självklart, som jag skrev ovan till Peter, så finns det mycket annat som också påverkar trafiksäkerheten utöver hastigheten. Har du missat alla tidigare inlägg så hittar du dem här 🙂 http://trafikbloggen.se/alla-inlagg-a-o/

      Att du skulle få böter vid 3 km/h för fort vid fartkamera har jag inte hört talas om. Såvitt jag har läst och hört (hittar det inte just nu) så är gränsen 6 km/h. Dvs kör du bara 5 km/h för fort händer det inget. Kan dock inte svära på att det stämmer, så har du någon annan info, återkom gärna med länk till denna i så fall.

      Om du sen kör efter din gamla analoga mätare, så är sannolikheten dessutom mycket stor att den visar 5-10 km/h för lite (vilket jag också skrivit om tidigare…), vilket ger dig ytterligare marginal innan det blixtrar till vid kameran.

      Dessutom är fartkamerorna en av de företeelser i trafiken som jag inte är något större fan av, åtminstone inte som de fungerar idag. Alla vet var de står för det är noggrant skyltat plus att många har appar eller navigatorer som varnar för dem. Det blir bara en inbromsning innan kamerorna och sedan blåser man på igen efter.

      Slutligen håller jag också helt med dig på att polisen borde lägga mer fokus på beteende och inte bara hastighet, men där är det tyvärr så att resurserna är knappa idag och det är lätt att slänga upp fler fartkameror jämfört med att få ut fler poliser på vägarna, gärna då i civila bilar så man kan se beteendet på folk på ett korrekt sätt.
      Report

    • Okej, Daniel Johannes Knob Kerékgyártó, låt oss tala sunt förnuft 🙂

      Låt oss då leka med tanken att MITT sunda förnuft säger att om nu vägen är designad för 140, så har de säkert tagit i god marginal på det, så då kan man nog köra i 160. Så då gör jag det även där det då, enligt dig är sänkt till 80-100.

      Och sedan kommer då föraren i filmen ovan, som har ett sunt förnuft som säger att äsch då, jag är så skicklig bilist så jag klarar av ännu mer, jag kör i 200 km/h här. Dessutom kan jag ta mig en sup innan.
      Report

    • Stor del av problemet med laglydigheten gällande hastighetsgränser är att den är satt av byråkrater utan förankring i verkligheten många gånger! tex sänkningen till 80 km/h från Järva krog norrut på E4, 4 filig väg med räcken och viltstängsel = 80 km/H inte ens Agda 95 år klarar att harva i 80 där!
      Report

    • Du har såklart en poäng med det Micke Hansson. Jo, jag klarar faktiskt att hålla 80 där trots att jag inte är 95 år än, men jag håller med om att det är ansträngande. ?
      Report

    • Om man tycker att det är ok och lämpligt att köra 80km/h på en 4 filig väg som ex E4 förbi Akalla betyder det bara för mig att myndigheter kan få dig att acceptera vad som helst och du har slutat använda ditt sunda förnuft.Att du sen ignorerar statistik om trafikolyckor och dess orsaker gör inte ditt resonemang bättre.Det är den svenska mentaliteten att aldrig ifrågasätta något hur dumt det än är,utan stenhårt följa allt som storebror säger. Om ni slutar lägga ner energi på vad andra gör och istället koncentrerar er på er själva och underlättar och hjälper varandra i trafiken+ använder sunt förnuft med mobiltelefoner,Alkohol,fantasi när ni kör så kommer det gå mkt bättre.
      Report

    • Ja Jag tillhör de som följer lagen för jag accepterar det systemet. Om det är en speciellt svensk mentalitet vet jag inte, det finns nog andra länder med lagar också. Och jag tror inte på att leva i ett laglöst samhälle. Om jag tycker att myndigheterna fattar dumma beslut – och tro mig det tycker jag ofta – då tillämpar jag lagliga metoder att protestera mot detta och att försöka påverka.

      Sen säger du att jag slutat använda mitt sunda förnuft. Nej det har jag inte. För MITT sunda förnuft säger att man följer lagen. Ditt säger uppenbarligen något annat. Och det är, som du nog förstått vid det här laget min poäng, vi har alla olika sätt att se på saker och ting. Vilket jag inte tycker är bra i trafiken där samspel och förståelse för vad andra trafikanter gör är viktigt.
      Report

    • Bra och sakligt bemött! Heder och respekt för det och att vi har olika åsikt är bra någonstans även det.
      Report

  4. Har denna bilisten ett körkort tro.Report

  5. Tycker vi i sverige borde lösa det så som dom gjorde på isle of man, begränsa farten i byar och på ställen där andra än dig själv blir skadade om du krockar och utanför byarna så gäller fri fart. Det är väldigt avslappnat att köra där eftersom folk visar mer respekt och kör efter sin egen förmåga. Här är det samma (om inte lägre) hastighet som det har varit en 50talet och sp vitt jag vet är det i princip bara ett vääääldigt litet antal bilar från 50 talet som ens skulle matcha en vanlig svensson kombi i prestanda på vad den klarar av både med bromsar och väghållning. Jag kör den hastigheten jag tycker är lämplig och det är för det mesta inte vad som står på skyltarna.Report

    • Bara att läsa kommentarerna så förstår man att det är alla dem som ”kan köra bil” som orsakar olyckor på vägar och gator.Report

  6. Micke

    Vad är en *bra* bilförare? ”Bra” är subjektivt. Om frågan är om man är en SÄKER bilförare, så fråga då efter det. Om frågan är om man är en SKICKLIG bilförare, fråga då efter det.

    Det är inget konstigt att 80% av bilförarna tycker sig vara bättre än genomsnittet (eller vad nu siffran är), eftersom vad det innebär att vara BRA är något vi inte är överens. Handlar det om att köra säkert och defensivt och undvika risker till varje pris? Handlar det om att kunna hantera fordonet och köra smidigt och inte vara i vägen för alla? Handlar det om att kunna köra snabbt på bana och veta hur bilen uppför sig på gränsen? Detta är tre helt olika tolkningar av ”bra bilförare” som ingen av dem är fel. Så sluta fråga efter om folk tycker de är ”bra bilförare”, fråga dem om de tycker de är ”säker bilförare” eller något annat så det finns mindre utrymme för tolkning.Report

  7. att strunta i hastighetsbegränsningar oandra påbud i trafiken visar enbart respektlöshet o dåligt omdöme mot andra trafikanter med andra ord dåliga bilförare som aldrig skulle fått körkort.Report

Kommentera

Trafikbloggen   |   Kontakta mig   |   Tel: 08/52 50 62 22   |   Toppen på sidan